Efektivní školní poradenské pracoviště v kontextu legislativních změn a celospolečenského vývoje pohledem Partnerství pro vzdělávání 2030+

Vydáno: 10 minut čtení

Aktuální data mezinárodní studie ESPAD z roku 2024 ukazují, že úroveň osobního wellbeingu vnímaná dětmi v Česku je v rámci Evropy po Ukrajině druhá nejhorší. V Česku označilo úroveň osobního wellbeingu jako dobrou 46 % patnáctiletých, na Ukrajině to bylo 43 %. I další data o wellbeingu a duševním zdraví českých dětí a mládeže svědčí o závažném problému, který navíc vykazuje zhoršující se tendenci.

Efektivní školní poradenské pracoviště v kontextu legislativních změn a celospolečenského vývoje pohledem Partnerství pro vzdělávání 2030+
PhDr.
Lenka
Felcmanová
Ph.D.
členka pracovní skupiny Wellbeing, Partnerství pro vzdělávání 2030+, a předsedkyně SOFA
Výzkumy zároveň ukazují, že školní prostředí může být klíčovým zdrojem protektivních faktorů v podpoře wellbeingu a duševního zdraví dětí a mládeže. Na druhou stranu je škola jako pracoviště významným zdrojem pracovního stresu pro pedagogické pracovníky (73 % vyučujících často pociťuje stres spojený s prací, což je dvakrát více než u dospělých pracujících v jiných profesích (Steiner a kol., 2022). Tyto skutečnosti kladou vysoké požadavky na kvalitu podpory, která se dětem i pedagogům v českých školách dostává. V Partnerství pro vzdělávání 2030+ (dále jen „Partnerství“) jsme proto iniciovali vznik pozičního dokumentu zaměřeného na podporu efektivního fungování školních poradenských pracovišť, která mohou svou činností wellbeing a duševní zdraví dětí i pedagogů významně podpořit.
Zpracování návrhu pozičního dokumentu bylo dále motivováno novelou školského zákona, která mimo jiné zavádí povinnost veřejných základních škol zajišťovat školní poradenské služby také speciálním pedagogem nebo školním psychologem a institucionalizuje pozici sociálního pedagoga. Současně jsou i nově na úrovni zákona specifikovány požadavky na poradenské služby zajišťované školami od mateřských po střední, přičemž o konkrétním složení pracovníků školního poradenského pracoviště bude rozhodovat ředitel školy vnitřním prováděcím předpisem po projednání v pedagogické radě.
V neposlední řadě poziční dokument reaguje na vysokou míru heterogenity zajišťování poradenských služeb v regionálním školství (srov. např. výsledky studie Specializované činnosti pedagogických pracovníků a nepedagogická práce či další činnosti v regionálním školství: analýza stavu a návrhy doporučení, PAQ Research a STEM, 2023).

Legislativní ukotvení cílů a základních principů činnosti ŠPP

V následujícím textu jsou představeny dílčí návrhy legislativního ukotvení cílů a základních principů činnosti školního poradenského pracoviště, které vzešly z pracovní skupiny Partnerství zaměřené na wellbeing ve vzdělávání v reakci na dosavadní absenci jejich ukotvení na úrovni legislativního předpisu.
V pracovní skupině byl dále zpracován návrh aktualizace a nového členění standardních činností školního poradenského pracoviště (ŠPP), které by již nebyly koncipovány po jednotlivých pozicích, ale děleny na činnosti obecné, které s ohledem na kvalifikaci může zajišťovat více pozic, a činnosti specifické, vázané výhradně na odborné pozice školního psychologa, speciálního pedagoga, nebo sociálního pedagoga. Domníváme se, že toto členění školám umožní větší flexibilitu v zajištění služeb s ohledem na konkrétní personální složení ŠPP a také odstraní duplicity standardních činností jednotlivých pozic, které v praxi často vedly k nejasnostem či sporům, kdo má konkrétní činnost ve škole zajišťovat.
Jak již bylo zmíněno, stávající
legislativa
vymezení cílů a principů poradenských služeb ve školách ani školských poradenských zařízeních explicitně neřeší. Novela školského zákona nicméně vytváří prostor pro jejich zahrnutí do prováděcí vyhlášky č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních.
Naším záměrem bylo navrhnout cíle v takové míře obecnosti, která umožní, aby je každá škola mohla naplňovat podle svého specifického kontextu v zájmu každého dítěte a celé školní komunity. Kromě výstupů rešerše zahraničních modelů školských poradenských služeb byly podkladem pro formulaci cílů školních poradenských služeb i výstupy z projektů NÚV (RŠPP – VIP II a KIPR) a zkušenosti ze studijní cesty zástupců Partnerství a přizvaných odborníků do Nizozemí, kde je ve strategických dokumentech v oblasti vzdělávání v centru zájmu dítě a spolupráce na podpoře jeho rozvoje (viz např. Strategisch Beleidsplan 2020–2025, Voila). Cíle jednoznačně vymezují tři pilíře činnosti ŠPP, kterými jsou prevence, podpora a intervence. Tříúrovňové členění služeb je v souladu s výzkumně ověřeným přístupem k členění podpůrných služeb ve školách mezinárodně známým pod zkratkou MTSS (Multi-tiered Systems of Support). V návaznosti na cíle byly navrženy základní principy podporující kvalitu a efektivitu poradenských služeb, jimiž by se měla ŠPP řídit.

Cíle školního poradenského pracoviště

Cílem činnosti školního poradenského pracoviště je dosahování vzdělávacího úspěchu a sociálního začlenění každého dítěte, žáka a studenta v souladu s jeho individuálními vzdělávacími potřebami, a to prostřednictvím:
*

vytváření bezpečného a podpůrného prostředí pro učení a celkový rozvoj žáků (prevence);

*
podpory osobnostního a kariérového rozvoje, wellbeingu, duševního zdraví a sounáležitosti se školou všech dětí, žáků, studentů a osob podílejících se na výchově a vzdělávání (podpora);
*
včasného a účinného řešení školního neúspěchu, rizikového chování a problémů v začlenění v kolektivu žáků (intervence).

Obecné principy, kterými se řídí činnost školního poradenského pracoviště

*
Soulad s vizí školy
Poskytování poradenských služeb by mělo být v souladu s hodnotami a vizí školy.
*
Dostupnost a otevřenost služeb pro všechny aktéry vzdělávání
Poradenské služby školy by měly být v preventivní a podpůrné úrovni zaměřené na všechny žáky a osoby podílející se na výchově a vzdělávání. Využití služeb by mělo být dostupné všem, kteří je potřebují, včetně zákonných zástupců žáků. Všichni aktéři vzdělávání ve škole by měli být srozumitelně informováni o časové dostupnosti, obsahu a průběhu poskytovaných služeb.
*
Důvěra a bezpečí
V souvislosti s poskytováním poradenských služeb je kladen důraz na budování důvěry s aktéry vzdělávání ve škole a jejich pocit bezpečí. S poskytnutými informacemi je zacházeno v souladu s právními předpisy a je dbáno na to, aby se nedůvodně nešířily v prostředí školy. Uživatelé služeb jsou informováni o tom, jak bude s poskytnutými informacemi nakládáno, včetně osob, kterým budou v přímé souvislosti s poskytováním poradenských služeb poskytnuty. V celém procesu poskytování poradenských služeb je důsledně respektováno soukromí uživatelů služeb.
*
Koordinovaná spolupráce pracovníků školního poradenského pracoviště
Činnosti jednotlivých členů týmu školního poradenského pracoviště by měly působit synergicky. V rámci školního poradenského pracoviště by měla být určena osoba odpovědná za koordinaci realizovaných činností a opatření a jejich soulad s cílem poskytování poradenských služeb ve škole.
*
Důraz na prevenci a včasnou intervenci
V rámci poradenských služeb školy by mělo být nejvíce úsilí směřováno do proaktivních činností a opatření zaměřených na předcházení problémů. Velká pozornost by měla být věnována včasné identifikaci a podpoře žáků a osob podílejících se na výchově a vzdělávání s počínajícími problémy včetně jejich aktivního vyhledávání.
*
Zohledňování specifik a potřeb všech aktérů vzdělávání ve škole
Zaměření a způsob poskytování poradenských služeb by měly reflektovat individuální potřeby a specifika žáků a osob podílejících se na výchově a vzdělávání, kterým jsou určeny. Soulad obsahu a způsobu poskytování poradenských služeb s potřebami aktérů vzdělávání by měl být pravidelně ověřován.
*
Využívání ověřených metod a přístupů a vyhodnocování účinnosti podpory
V prevenci, podpoře i intervenci by měly být využívány bezpečné metody, přístupy a opatření, přednostně takové, jejichž účinnost byla výzkumně ověřena. Účinnost využívaných metod, postupů a opatření by měla být pravidelně a prokazatelně vyhodnocována i ve škole. Informace získané na základě vyhodnocení by měly být použity k potřebným úpravám v jejich aplikaci nebo jejich změně.
*
Spolupráce s ostatními pracovníky školy, žáky a zákonnými zástupci žáků
Konkrétní činnosti a opatření zaměřené na prevenci, podporu a intervenci by měly být realizovány v úzké spolupráci s dalšími pracovníky školy a zákonnými zástupci žáků. To zahrnuje zajištění informovanosti o cílech, obsahu a jejich roli v realizovaných činnostech a opatřeních včetně vyhodnocování účinnosti a poskytování průběžné metodické podpory. Důraz by měl být kladen i na zohledňování názorů a preferencí žáků a jejich aktivní zapojení do rozhodování tam, kde je to v souvislosti s poskytováním poradenských služeb možné.
*
Mezioborová spolupráce v ochraně a podpoře žáků
Členové týmu školního poradenského pracoviště by měli aktivně navazovat a udržovat spolupráci s dalšími lokálními aktéry zapojenými v ochraně a podpoře dětí a mládeže. Měli by se účastnit mezioborových setkání (jsou-li v území, kde škola působí, realizována) a seznámit se s kompetencemi jednotlivých aktérů ochrany a podpory dětí a mládeže (sociální služby, zdravotní služby, OSPOD, městská a státní policie atd.).
*
Etika, reflexe a seberozvoj
Poradenští pracovníci školy by měli vykonávat svou práci v souladu s etikou práce v pomáhajících profesích, pravidelně reflektovat svou práci a aktivně usilovat o svůj osobní i profesní rozvoj a sebepéči. Měli by využívat dostupných možností intervize, supervize a kvalitních zdrojů podpory profesního růstu.
Návrh cílů a principů školních poradenských služeb a nově členěných standardních činností ŠPP budou jako součást návrhu komplexního pozičního dokumentu k poradenským službám zajišťovaným školou představeny na konferenci Škola jako místo setkávání 9. října 2025 v Praze. Ke stejnému datu bude zahájena veřejná konzultace pozičního dokumentu, ve které bude možnost podávat podněty k navrhovaným změnám a řešením zaměřeným na posílení kvality a efektivity školních poradenských služeb.
ZDROJE
*
EUROPEAN UNION DRUGS AGENCY.
Key findings from the 2024 European School Survey Project on Alcohol and Other Drugs
(ESPAD). 2024. Dostupné z: www.euda.europa.eu.
*
STEINER, E. D. a kol.
Restoring Teacher and Principal Well-Being Is an Essential Step for Rebuilding Schools: Findings from the State of the American Teacher and State of the American Principal Surveys
. RAND Corporation. 2022. Dostupné z: https://www.rand.org/pubs/research_reports/RRA1108-4.html.