Jak budovat efektivní školní poradenské pracoviště - Rozdělení kompetencí a týmová spolupráce

Školní poradenská pracoviště se stávají – a to nejen legislativně – nedílnou součástí škol. Jejich práce není rozhodně jednoduchá, a proto je potřebné věnovat náležitou pozornost správnému nastavení. V rámci seriálu se nejprve podíváme na rozdělení kompetencí mezi členy školního poradenského pracoviště, následně na interní a externí komunikaci a spolupráci i na vzdělávání poradenských pedagogů. Cílem série článků je tedy popsat budování efektivního školního poradenského pracoviště, aby se stalo nejen nedílnou, ale také nepostradatelnou součástí školy a aby dokázalo podpořit všechny „školou povinné“.

Jak budovat efektivní školní poradenské pracoviště
Rozdělení kompetencí a týmová spolupráce
Mgr.
Irena
Trojanová
Ph.D.
autorka blogu skolaroduzenskeho.cz
Mgr.
Zuzana
Svobodová
Ph.D.
autorka blogu skolaroduzenskeho.cz
Pojďme si nejprve ujasnit, kdo jsou
členové školního poradenského pracoviště
(ŠPP). Vyhláška č. 72/2005 Sb.,o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních (novela 2016), uvádí následující pracovníky ŠPP: výchovný poradce, školní metodik prevence, školní psycholog a speciální pedagog. V současné době ale bývá ŠPP rozšířeno o další pracovníky, např. cizojazyčné asistenty, logopedy, asistenty speciálního pedagoga a další. Tradiční součástí (a povinností podle legislativy) ŠPP je
výchovný poradce
, což je učitel se speciálním postgraduálním vzděláním. O pomoc jej mohou požádat jak pedagogové, tak rodiče při řešení obtížných vzdělávacích situací a obvykle také pomáhá při výběru střední a vysoké školy. Výhoda výchovného poradce spočívá ve znalosti prostředí. Tvoří mezičlánek mezi školou a poradenským zařízením. Ve

Související dokumenty

Pracovní situace

Doporučení pro ŠPZ k přístupu k ukrajinským dětem
Jednání výchovné komise
Náplň práce školního speciálního pedagoga
Supervizní a intervizní činnost ve školském a školním poradenském systému
Činnosti zajišťované v „malotřídních“ školách
Školní poradenské pracoviště (ŠPP)
Metodická informace pro školská poradenská zařízení
Syndrom vyhoření a jeho prevence
Náplň práce školního psychologa
Metodické komentáře k zákonu Lex Ukrajina 2
Způsob poskytování poradenských služeb školským poradenským zařízením
Metodický pokyn Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy k řešení šikanování ve školách a školských zařízeních
Individuální vzdělávací plán – vztah k různým oblastem činnosti školy
Individuální vzdělávací plán v mateřské škole
Individuální vzdělávací plán v základní škole
Individuální vzdělávací plán ve střední škole, konzervatoři a vyšší odborné škole
Nový metodický pokyn k prevenci a řešení šikany
Podpora implementace novely školského zákona z Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání
Školní psycholog na střední škole
Přehled situací, kdy je doporučení či součinnost školského poradenského zařízení nezbytnou podmínkou pro úkony ve vzdělávání

Poradna

Ochrana osobních údajů

Články

Efektivní školní poradenské pracoviště v kontextu legislativních změn a celospolečenského vývoje pohledem Partnerství pro vzdělávání 2030+

Vyhlášky

72/2005 Sb. o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních

Seriál

Jak budovat efektivní školní poradenské pracoviště - Příklad z praxe: začlenění žáka s OMJ
Jak budovat efektivní školní poradenské pracoviště - Vzdělávání pracovníků školního poradenského pracoviště
Jak budovat efektivní školní poradenské pracoviště - Spolupráce školního poradenského pracoviště s externími organizacemi a subjekty
Jak budovat efektivní školní poradenské pracoviště - Interní spolupráce v rámci školního poradenského pracoviště
Jak budovat efektivní školní poradenské pracoviště - Rozdělení kompetencí a týmová spolupráce