Odměňování zaměstnanců - strana 1
Jsme základní škola a potřebovali bychom zjistit, zda je možné započítat do platového výměru u nového zaměstnance (pozice učitelka pro 2. stupeň) její předešlá zaměstnání, viz bližší specifikace:
• asistentka manažera – specifikace pracovní náplně: vedení lidí, řízení týmu, školení týmu
• senior manažer – specifikace pracovní náplně: řízení lidí, školení týmu.
Lze tyto dvě pozice zaměstnanci započítat v plné výši, nebo pouze částečně, nebo vůbec?
Jsme základní škola, příspěvková organizace. Musíme evidovat každý měsíc u mezd i udělení výše odměn pro jednotlivé pracovníky? Musí mít tento podklad podpis ředitele a potvrzeno razítkem, nebo je možné přiložit do mezd tabulku se soupisem odměn bez jakéhokoli potvrzení?
Od roku 2023 máme uklízečky zařazené do 3. platové třídy a 11. stupně, protože 2. platová třída je celá pod úrovní minimální mzdy, ale stále spadají do 1. skupiny pro zaručenou mzdu/plat. Zařazení do 3. platové třídy byl „jen“ způsob, jak se vyhnout doplatkům platu do minimální mzdy. Vše máme uvedené ve vnitřní směrnici. Můžeme je takto nechat i nadále, nebo je z důvodu zavedení zaručeného platu musíme přesunout zpátky do 2. platové třídy a doplácet jim rozdíl do minimální mzdy? A pokud ano, počítalo by se jim do minimální mzdy i osobní ohodnocení, jako je to u zaručeného platu?
Ke dni 31. 3. 2025 má pedagog vyčerpáno 12 dní studijního volna. Podává výpověď s ukončením pracovního poměru k 31. 5. 2025. Neodpracuje celý školní rok, a tudíž má nárok na 3/4 z 12 dní tedy pouze 9 dní. Co z toho vyplývá pro zaměstnance ve vztahu ke mzdě a nároku na dovolenou:
nic, nedá se s tím nic dělat, zaměstnanec prostě přečerpal,
sníží se o 3 dny nárok na dovolenou,
jiné řešení.
Mateřská školka, zřízená obcí, příspěvková organizace. Má vlastní školní kuchyň, kde vaří paní kuchařky (počet: pět zaměstnankyň včetně vedoucí ŠJ). MŠ vaří pouze pro své žáky a zaměstnance. Dozvěděli jsme se, že pokud MŠ vaření pro své zaměstnance (nikoliv však pro další cizí strávníky - příchozí), měla by se mzdovými náklady právě na kuchařky podílet i nějakým procentem obec, tedy kuchařky by neměly být placeny pouze z MŠMT. Je toto tvrzení správné? Kde bychom mohli najít oporu v zákoně, resp. ve vyhlášce? Abychom spočetli, jaký objem finančních prostředků budeme jako příspěvková organizace po obci pro rok 2025 žádat, je možné např. udělat součet všech mzdových nákladů na kuchařky za rok 2024 (hrubé mzdy, odvody za zaměstnavatele, FKSP, zákonné pojištění): počtem celkových obědů (pro žáky i zaměstnance) a tuto částku pak v roce 2025 vynásobíme počtem odebraných obědů pro zaměstnance. Touto částkou by nám měla pak obec přispět pro paní kuchařky? Znamená to tedy, že 100% úvazek paní kuchařky se bude zčásti hradit z MŠMT (např. z 90 %) a ostatní část úvazku (např. 10 %) uhradí obec? Obci se to vůbec nelíbí a nerozumí tomu, že by měla část platu kuchařek hradit, a proto děkuji za případné odkazy na právní normy.
Zástupce ředitele má na ZŠ o 15 hodin sníženou vyučovací povinnost. Celkem by tedy měl učit 7 hod./týden. Zároveň však má 3 hodiny nad tuto povinnost, celkem pravidelně učí týdně 10 hodin každý týden. Má nárok na proplacení těchto 3 hodin jako nadúvazkových 2násobkem průměrné mzdy, nebo se na ně může nahlížet jako na doplnění do úvazku? A jak mu mají být proplaceny hodiny, které jde suplovat za nemocného kolegu?
Máme ve škole nemocné pedagogy. Ostatní pedagogové za ně samozřejmě suplují. Chápu dobře, že mohou suplovat pouze tehdy, když mají ve svém rozvrhu volnou hodinu? A jak se bude proplácet, pokud pedagog učí dle rozvrhu stanovený předmět, ve kterém spojí dva ročníky dohromady?
- Článek
Proběhlou novelizací zákoníku práce byl v souvislosti se zrušením zaručené mzdy pro zaměstnavatele odměňující za práci platem zaveden nový institut - zaručený plat. Funkci, kterou zaručený plat plní a změny v porovnání s původní úpravou zaručené mzdy popíši v tomto článku.
Naše zaměstnankyně u nás ve škole pracuje na částečný úvazek jako správce IT. Vysokou školu ukončila 1. 7. 1992, do zaměstnání nenastoupila, protože 31. 8. 1992 porodila první dítě. Další 3 děti přišly 4. 4. 1994, 25. 3. 1997 a 29. 5. 2003. Do svého prvního zaměstnání tak nastoupila 27. 8. 2007 (do naší školy). Počítáme jí praxi až od srpna r. 2007, nebo již od narození prvního dítěte v roce 1992? Předchozí zpracovatel mezd počítal praxi až od r. 2007. Je tento výpočet správný? Pokud ne, jak by měl vypadat?
Jsme základní škola, příspěvková organizace. Můžeme zařadit našeho zaměstnance se dvěma pracovními poměry (úvazek 1, úvazek 0,2) na stejnou pozici (technický pracovník - platová třída 8), ale s různými pracovními náplněmi v souladu s katalogem prací?
Jsme základní škola, příspěvková organizace. Od 1. 2. 2025 k nám nastoupí na pozici asistentky pedagoga paní, která do dotazníku uvedla jedno dítě, narozené 27. 2. 2017 a čerpání mateřské a rodičovské dovolené od 1. 1. 2017 do 28. 2. 2021. Započítá se jí celá doba RD, i když čtvrtý rok už je vlastně neplacené volno z důvodu péče o dítě? A jaká doba by se zaměstnankyni započetla, kdyby byla s dítětem doma např. do 30. 6. 2021?
Pracuji jako ředitel ZŠ, zároveň jako ICT koordinátor - mám úlevu 2 hod./ týden. Nemám však ICT koordinátora na základě studia 250 hod. Mám nárok zároveň na specializační příplatek za tuto činnost? V jaké výši a kdo jej v tomto případě stanoví?
Je možno proplatit řediteli základní školy přespočetné hodiny, tj. hodiny, kdy šel ve výjimečné situaci tzv. suplovat?
Podle nařízení vlády o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě účinném od 1. ledna 2025 se do započitatelné praxe započítává celá doba mateřské a rodičovské dovolené. Už neplatí limit 6 let. V praxi to tedy znamená, že všem zaměstnancům, kteří byli na mateřské a rodičovské dovolené déle než 6 let, dopočítáme praxi a případně je od 1. ledna 2025 přeřadíme do vyššího platového stupně? Nebo se nová právní úprava vztahuje pouze na zaměstnance, kteří limit 6 let překročí nově?
- Článek
Již v první vlně šablon OP JAK byla pro vykazování personálních šablon využívána metoda produktivních hodin. Také v projektech druhé vlny (Šablony II) se výstupy všech personálních šablon vykazují metodou produktivních hodin.
- Článek
Pokud jste nově v roli třídního učitele, je dobré vědět, s jakými finančními a nefinančními odměnami můžete počítat a jaké možnosti máte k dispozici. Ve čtvrtém díle našeho seriálu přinášíme shrnutí klíčových informací, které vám mohou pomoci se v oblasti odměňování lépe orientovat.
- Článek
V minulých částech našeho seriálu jsme probírali legislativní ukotvení třídního učitele, jeho výběr i vzdělávání, a to včetně adaptace. Dnes se zase posuneme dále a podíváme se na ocenění práce třídního učitele. A zaměříme se nejen na povinnou složku odměňování, ale i na nepovinné položky, finanční i nefinanční.
Výchovné poradkyni byla od 1. 9. 2024 změněna platová třída z 12. na 13. Má zástupkyně pro teoretické vyučování automaticky nárok na zvýšení platové třídy z 12. na 13. z pozice vedoucí úseku, do kterého jako učitelka spadá i výchovná poradkyně? Školní poradenské pracoviště, ve kterém působí výchovná poradkyně jako vedoucí, je doposud řízeno přímo ředitelem, který pravidelně svolává porady a projednává a přiděluje úkoly jednotlivým členům tohoto pracoviště.