Pedagogický proces - strana 3

  • Článek
Potkaly se nejen jednou – a ne u Kolína, advokátka s ředitelkou a povídaly si o všem možném. A také o právních věcech ve školství. A díky spojení školské praxe a právní teorie vznikla tato série rozhovorů, se kterými se setkáváte po celý školní rok 2023/2024. Zamýšlíme se nad personálními záležitostmi ředitele školy a vymýšlíme, jak nastavit personální činnosti co nejlépe. Minule jsme si povídaly o platu a jeho složkách a dnes se podíváme na to, jak je to s přímou a nepřímou pedagogickou činností.
Vydáno: 13. 12. 2023
  • Článek
Škola se mírně rozšířila a bylo možné přijmout novou administrativní sílu, nastoupila mladá, příjemná a kvalifikovaná žena. Na začátku se všichni dohodli, že náplň práce konkretizují později, až bude jasné, které úkoly převezme a co bude nejvhodnější pro ni i školu. Začala tedy pracovat. Ukázala se jako velmi schopná, výkonná a ochotná a postupně se vžilo rčení „to by mohla udělat Monča“. Po pár měsících lítala Monča doslova sem a tam a nevěděla, kdo všechno ji úkoluje, komu se vlastně zodpovídá a co vlastně všechno dělá.
Vydáno: 13. 12. 2023
  • Článek
Cílem článku je popsat a okomentovat důležité činnosti školní jídelny v průběhu 2. pololetí školního roku 2023/2024. Některé z činností lze analogicky vztáhnout i na činnost jiných zařízení školního stravování (výdejny a vývařovny). V případě, že se činnost týká pouze školních jídelen určitého zřizovatele, je tato skutečnost uvedena.
Vydáno: 12. 12. 2023
Řízení pedagogických procesů je součástí řízení školy jako celku (jako právnické osoby)
Vydáno: 05. 12. 2023
Matka žáka dala škole plnou moc s poskytováním údajů (prospěch, výchovná opatření apod.) o jejím dítěti pro svého přítele. Stačí to, nebo je potřeba souhlas i druhého zákonného zástupce (otce dítěte)? 
Vydáno: 28. 11. 2023
Novely právních předpisů, opatření obecné povahy ovlivňující činnost výchovného poradce ve 2. pololetí školního roku 2023/2024
Vydáno: 21. 11. 2023
  • Článek
Učitelé neustále hledají materiály a nové možnosti, jak oživit probíranou látku či ji představit z jiného úhlu. Matematikáři a fyzikáři mohou sáhnout po sadách karet Různé? Stejné! S těmito kartami lze pracovat mnoha způsoby. Učitel jimi může například nastartovat hodinu krátkou hříčkou, opakovat látku netradiční formou ve skupinách či postavit žáky před výzvu. Záleží na něm, co zrovna do své výuky potřebuje.
Vydáno: 21. 11. 2023
  • Článek
Vzdělávací projekt organizace Post Bellum Příběhy našich sousedů je původně určený především pro osmé a deváté třídy základních škol, lze jej ale realizovat i na prvním stupni – pod názvem Vyprávěj příběhy. Za jednou z těchto netradičních realizací projektu stojí paní učitelka Jana Okrouhlá ze Základní a mateřské školy Nechanice.
Vydáno: 21. 11. 2023
  • Článek
Možná už jste slyšeli o projektu Podpora rovných příležitostí (PROP), který se primárně zaměřuje na děti se sociálním znevýhodněním. Je financován z Národního plánu obnovy (NPO) a jeho součástí je práce se školami, pedagogy i rodinou a samozřejmě hlavně se samotnými žáky. O tom, jak a komu projekt pomáhá, jsme si povídali s hlavním manažerem Tomášem Machalíkem z Národního pedagogického institutu České republiky.
Vydáno: 21. 11. 2023
  • Článek
Člověk v tísni připravil další, rozšiřující online kurz pro ukrajinské asistentky a asistenty pedagoga. Obsahuje kurz českého jazyka zaměřený specificky na školní prostředí a kurz práce s dětmi s odlišným mateřským jazykem (OMJ) ve škole, postavený na několika příbězích konkrétních dětí. „Kurz mohou využít ukrajinští asistenti, kteří si díky němu mohou rozšířit své pedagogické dovednosti, i česky mluvící učitelé a asistenti pedagoga, kteří ve třídách pracují se žáky s odlišným mateřským jazykem,“ popisuje využití Veronika Kartáková, která v Člověku v tísni působí jako metodička vzdělávání ukrajinských žáků a pedagogických pracovníků.
Vydáno: 21. 11. 2023
  • Článek
Na následujících stranách nabízíme rozhovor s Adélou Rosípalovou, autorkou Zlomků nekonečna a držitelkou ceny HumbookAward. O projektu Humbook, young adult (YA) knihách, ale i o tom, kde sbírá inspiraci k psaní, a o tom, jaké knihy by zařadila do povinné školní četby. Během našeho povídání prozradila i svůj zaručený tip ke čtení.
Vydáno: 21. 11. 2023
  • Článek
Zdi její učebny zdobí štíty a přilbice, žáci celý rok bojují s krakenem a na přespávačce ve škole potkali bohyně. Na pozadí her se však učí spolupracovat, chápat souvislosti historie i tvořit. Celoroční tematické hry jsou jen jednou z neotřelých aktivit, kterými své žáky Lenka Kratochvílová motivuje. S touto prvostupňovou učitelkou ze ZŠ Uhlířské Janovice se zkrátka žáci nenudí.
Vydáno: 21. 11. 2023
  • Článek
Školní rok utíká velmi rychle, máme za sebou první čtvrtletí a možná už jste absolvovali – jako hospitovaný nebo třeba jako hospitující – svou první hospitaci. Z našeho seriálu víte, jak je důležitý cíl hodiny, správný mix didaktických metod i využití odpovídajících pomůcek. Dnes se podíváme na další dvě důležité věci, kterými jsou odborná správnost výuky a mezipředmětové vztahy.
Vydáno: 21. 11. 2023
  • Článek
Jednou z oceněných zástupkyň v soutěži o nejlepšího zástupce ředitele Zlatá karabina je i Romana Brožková z Mateřské školy v Česká lípě. Získala cenu za mimořádný počin, konkrétně za úspěšnou integraci dětí-cizinců a rozvoj školky v oblasti ICT, na což jsme se jí samozřejmě zeptali. Na následujících řádcích si ale povídáme i o dalších zajímavých tématech.
Vydáno: 21. 11. 2023
  • Článek
Mateřská škola je jediným druhem školy a školského zařízení, kde se učitelé potkávají s rodiči dětí zpravidla 2x denně. Tato skutečnost vytváří podmínky pro úzkou a kvalitní oboustrannou spolupráci. Oblast této spolupráce je velká proměnná, každý rok se sejdou v mateřské škole jiní rodiče se svými specifickými možnostmi i motivací a záleží na ředitelích a učitelích každé konkrétní školy, jakými směry spolupráci s rodiči rozvinou. Prostřednictvím následujícího seriálu nabízíme inspiraci, jakým způsobem můžeme ke spolupráci využít různé profese a zájmy rodičů.
Vydáno: 21. 11. 2023
  • Článek
V dřívějších dobách bylo naprosto běžné děti otužovat, doba a styl oblékání k tomu vedly přirozeně. Aktuálně je v obchodních řetězcích nepřeberné množství látek, oblečení a stylů, proto se vytrácí určitá přirozenost a otužování, přístup k zimním teplotám je tedy na straně rodičů.
Vydáno: 21. 11. 2023
  • Článek
V mateřské škole v Táboře, kterou všichni místní znají pod jménem Hastrmánek, se pokoušíme u dětí utvářet kladný vztah k přírodě, rozvíjet polytechnické myšlení a manuální dovednosti. K tomuto účelu nám slouží jako přírodní ateliér naše zahrada. Vyzkoušeli jsme si zde také společně zrealizovat projektový den ve spolupráci s odborníkem z praxe.
Vydáno: 21. 11. 2023
  • Článek
Často slýcháme o nefunkčnosti spolupráce širšího vedení školy nejen s ředitelem a zástupci, ale i s ostatními učiteli. Tito lidé mnohdy nemají potřebné dovednosti v oblasti komunikace a vedení lidí a zároveň nedostávají odpovídající podporu ze strany vedení. V souvislosti s přípravou nového kurzu v Akademii Libchavy, který si klade za cíl podpořit pracovníky širšího vedení školy, hovoříme s řediteli škol, v nichž se podařilo vytvořit dobře fungující širší vedení, kde nemusí být ředitel se zástupcem na vše sami, ale spolu se širším vedením školy fungují jako sladěný orchestr. Jednou z takových škol je i Základní škola Za Alejí v Uherském Hradišti. S jejím je ředitelem panem Vratislavem Broklem jsme hovořili o tom, jaká byla cesta k tomuto stavu souhry a spolupráce v jejich škole.
Vydáno: 21. 11. 2023
  • Článek
Může se naskytnout lepší příležitost pokřtít knihu věnovanou leadershipu a rozvoji vůdčích dovedností než v sekci Pedagogický lídr na konferenci „Škola jako místo setkávání“?
Vydáno: 21. 11. 2023
  • Článek
Školní mediace je přínosná v každé své podobě. Vyřešení sporu jednotlivců je totiž obvykle zároveň řešením napětí v celé třídě, sborovně, mezi rodiči nebo v dalších kruzích, které konflikt infikoval nebo infikovat může. Interní školní mediace je specifickou mediační disciplínou, kdy mediátorem je přímo pracovník školy. Proč interního školního mediátora chtít a jak ho pro školu získat? A lze zajistit dodržování mediačních principů dobrovolnosti, nestrannosti a neutrality v prostředí, jehož je mediátor součástí?
Vydáno: 21. 11. 2023