Když třída nefunguje. Typologie dysfunkčních kolektivů a práce s nimi. Dynamika třídy - proč je důležité jí rozumět?

Vydáno: 6 minut čtení

Dynamika třídy poukazuje na to, jak skupina žáků jako celek funguje – jaké vztahy, pravidla a role se ve třídě postupně vytvářejí. Lze říci, že je to vlastně taková „neviditelná síť“, která ovlivňuje, kdo se ve třídě cítí dobře, kdo je v centru dění, kdo je spíš stranou, jak třída spolupracuje a jak reaguje na autority.

Když třída nefunguje. Typologie dysfunkčních kolektivů a práce s nimi
Dynamika třídy – proč je důležité jí rozumět?
Mgr.
Radka
Charvátová
Školní psycholog
Každý učitel se během své praxe setká s třídou, která „nefunguje“. Může jít o skupinu, kde vládne chaos, kde se žáci dělí do nesmiřitelných part, nebo o kolektiv, který působí navenek klidně, ale pod povrchem probublává napětí. Takové situace dokážou být pro pedagoga náročné, až vyčerpávající – energie, kterou by rád věnoval do výuky, odchází do řešení konfliktů.
Není to ale selhání jednotlivce. Každá třída má svou dynamiku a stejně jako rodina nebo pracovní tým si prochází fázemi vývoje. Občas se kolektiv zacyklí v nefunkčním nastavení – a pak je třeba vědomě zasáhnout.