Sebeřízení řídícího pracovníka ve školství, 2. část

Vydáno: 5 minut čtení

V minulém čísle časopisu jsme se v článku o sebeřízení zabývali jeho první složkou, kterou bylo sebepoznání. K úplnému naplnění termínu sebeřízení je však nutné dodat ještě dvě zbývající části - sebeuplatnění a seberozvoj. A právě těmto dvěma oblastem se budeme věnovat v dnešním příspěvku.

Sebeřízení řídícího pracovníka ve školství II
Mgr.
Irena
Lhotková
Ph. D.
Centrum školského managementu, Pedagogická fakulta UK v Praze; ředitelka ZŠ Bohumila Hrabala
Sebeuplatnění
(tedy to pracovní) by měl každý z nás nacházet ve svém zaměstnání. Každý z nás ředitelů občas dojde na jakousi pomyslnou hranici, kdy se začne ptát: „Chci ještě zůstat ve stávající funkci? Naplňuje moje pracovní ambice? Představuje pro mě opravdové sebeuplatnění?“ Nikdo na tyto otázky neodpoví lépe než vy sami, nicméně pro orientaci můžete použít následující návodné otázky (Owen, 2006):
 
Baví mě práce ve škole? Jsem spokojen se zaměstnanci?
 
Má škola šanci na úspěch, popř. přežití? Může se dále rozvíjet a vytvářet pro mě nové příležitosti?
 
Budu jako ředitel úspěšný?
 
Získám nové dovednosti, které mohu využít na jiné pozici?
Své další pracovní směřování můžete porovnat s ostatními kolegy - podívejte se na výsledky
výzkumného šetření
(2007-2009) Masarykovy univerzity v Brně
sledujícího kariérní dráhu ředitele školy.
Tato dráha je rozdělená do čtyř období: před vstupem do funkce, fáze začátků, fáze jistoty a fáze nových výzev.
Povšimněte si zvláště fáze 3, která obvykle nastává u ředitelů škol mezi 5. a 8. rokem ve funkci. Pokud chcete ze školy odejít, nacházíte si
výzvy mimo rámec školy.
Je otázkou, zda výzvy vám osobně vyhovující existují a zda vás budou uspokojovat. Dřívější výzvou pro odcházející ředitele škol byla
práce v České školní inspekci
- platí to dosud? Mnozí ředitelé ze škol, kde byly vypsány konkurzy, hledali
výzvy na jiných školách
- a někteří je opravdu našli. A jsou skutečným přínosem - jejich stávající znalosti a zkušenosti odbourávají začátečnické chyby a přitom vnášejí nové nápady a zcela jistě i nadšení.
Ředitelé, kteří šli v letošním roce do konkurzů na „svoji“ školu, představují druhou skupinu - objevili
výzvy v rámci své školy
(úpravu školního vzdělávacího programu, nové oblasti doplňkové činnosti nebo projekt) a plně se na ně soustředí. Třetí skupinou jsou ředitelé, kteří dali
přednost osobním prioritám:
buď mají důchodový věk a odešli trávit klidné dny do soukromí, anebo jsou ve škole tak trochu v ústraní a velkou většinu jejich povinností převzal někdo jiný.
Ať už je naše sebeuplatnění kdekoliv, pojďme se nyní soustředit na třetí oblast sebeřízení, a tou je
seberozvoj.
Ten je realizovatelný řadou
vlastních aktivit
(pozorování, řešení úkolů, rozhovory s ostatními...) a vzděláváním. Vyjděme z citátu Oldřicha Šuleře (2008), který říká:
„Lidé, kteří tvrdí, že něco nejde, by měli jít z cesty těm, kteří se o to pokoušejí.“
Jako ředitelé škol samozřejmě známe mnohá omezení a taky víme, kdy má cenu se o něco pokoušet a kdy nikoliv. Každopádně bychom měli mít tato slova často na mysli, neboť
věci, které předem odsoudíme, nikdy nezískáme
- ale pokud se o to aspoň pokusíme, šance zůstává. Nápovědou, jak toho dosáhnout, je kniha „7 návyků skutečně efektivních lidí“ autora Stephena R. Coveye. Hned na začátku upozorňuje na skutečnost „být proaktivní“, tedy
záležitosti řešit na základě vlastní volby,
ideálně je plánovat a rozhodovat o nich předem a nenechat se vláčet vnějšími okolnostmi. Známým příkladem je vztah zřizovatele a ředitele -
nečekejte, s čím přijde zřizovatel
(nemuselo by se vám to líbit),
ale navrhujte sami
- vždycky je šance.
Vraťme se však ještě trochu konkrétněji k seberozvoji - pro jeho jasné směřování dopředu je nutné
stanovit si vlastní dlouhodobý cíl
čili vizi a také cestu k jejímu naplnění - neboť jako konstatuje Jo Owen (2006, s. 32):
„Vůdcovství znamená zpracování plánu práce (vytčení cíle, nikoliv pouhé přijetí).“
John Adair (2005) pak nabízí návodné otázky na
cestu k seberozvoji:
 
Stanovili jste si „smysl“ vašeho pracovního života?
 
Určili jste si dlouhodobé cíle?
 
Stanovili jste si úkoly pro dosažení cílů?
 
Vytvořili jste si dlouhodobé (krátkodobé, střednědobé) plány pro naplnění cílů?
 
Vyhradili jste si potřebný čas, abyste cílů dosáhli?
A ještě jedno upozornění - nezapomeňte na pravidlo SMART při určování cílů -
každý cíl musí být specifický, měřitelný, akceptovaný, reálný a termínovaný
- jedině tak ho lze naplnit.
Milé kolegyně, milí kolegové, vím, že času je málo (a v souladu s kapitány kolegy Trojana bych mohla dodat „... a voda stoupá...“), ale věřte - pokud si
správně vytýčíte své cíle a naleznete si pro jejich naplnění tu správnou cestu,
naplnili jste poslední část ke svému sebeřízení. A na to není třeba času litovat, protože takový čas je efektivně strávený a v budoucnu si ušetříte cesty špatným směrem. Přeji vám správný směr a hodně větru do plachet.
ZDROJE
 
ADAIR, J. E. Jak řídit druhé i sám sebe. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2005. 172 s. Praxe manažera. ISBN 80-251-0784-1.
 
COVEY, S. R. 7 návyků skutečně efektivních lidí: zásady osobního rozvoje, které změní váš život.1 vyd. Praha: Management Press, 2006. 342 s. ISBN 80-7261-156-9.
 
OWEN, J. Úspěšný vůdce: 50 klíčových dovedností, zkušenosti 1000 vůdčích osobností. 1. vyd. Praha: Ekopress, 2007. 216 s. ISBN 978-80-86929-33-0.
 
ŠULEŘ, O. 5 rolí manažera a jak je profesionálně zvládnout. 1. vyd. Praha [i.e. Brno]: Computer Press, 2008. 240 s. ISBN 978-80-251-2316-4.

Související dokumenty

Pracovní situace

Odvolaný vedoucí zaměstnanec (ředitel školy, zástupce ředitele) a výpověď z důvodu fiktivní nadbytečnosti
Zajištění personalistiky ve škole
Výchovný poradce – metodické vedení učitelů
VP a další poradenští pracovníci
Školní poradenské pracoviště (ŠPP)
VP a pedagogicko-psychologická poradna
VP a speciálně pedagogické centrum
Výchovný poradce a další (ne školské) organizace
Školská rada - základní údaje
Povinnosti ředitele školy a zřizovatele v souvislosti se školskou radou
Volby do školské rady
Činnost školské rady
Práva a povinnosti ředitele zařízení
Vedení porad
Příplatek za vedení – nároková složka platu
Školská rada z pohledu legislativy
Vnitřní předpis o spisové službě pro školy
Jak na spisový a skartační řád?
Má mít pedagog postavení úřední osoby dle trestního zákoníku?
Specifika skončení pracovního poměru vedoucího zaměstnance, jehož pracovní poměr vznikl jmenováním

Poradna

Rozsah PPČ u ředitele školy
Dočasně jmenovaný ředitel školy = ztráta pracovní pozice v organizaci
Odvolání ředitele střediska volného času
Ředitel školy a pracovní smlouva
Výpověď bývalého ředitele školy z důvodu fiktivní nadbytečnosti
Dodatek ke smlouvě nebo nová pracovní smlouva
Nadúvazkové hodiny ředitele školy
Odvolání ředitele školy
Předávání agendy mezi bývalým a nastupujícím ředitelem
Ukončení pracovního poměru – ředitel školy
Změna ředitele v soukromé škole
Přespočetné hodiny u statutárního zástupce ředitele ZUŠ
Vzdání se funkce
Výkon veřejné funkce
Granty
Jmenování ředitele
DPP/DPČ v případě ředitele, který je statutárním orgánem právnické osoby
Míra vzdělávací povinnosti
Příplatek za vedení
Platový tarif vedení školy

Články

Sebeřízení řídícího pracovníka ve školství