Nejčastější otázky začínajících učitelek

Vydáno:

Práce s dětmi je krásná, ale za úsměvem spokojených a šikovných dětí stojí velká dřina. Náplní práce paní učitelky není jen zajistit předškolní výchovu, ale i vzdělávání předškolních dětí. Snaží se rozvíjet celkovou osobnost dítěte – tak, aby z mateřské školy odcházely optimálně rozvinuté na základě svých možností a zájmů, a to po stránce tělesné, psychické i rozumové. Mateřská škola by měla vytvářet prostředí plné důvěry, přátelství, radosti a pohody, aby se zde cítily šťastně nejen děti, ale i jejich rodiče.

 

Dítě v mateřské škole poznává nové prostředí, nový režim, nové kamarády a nové dospělé osoby. Vše je pro něj nové a je poprvé od svých blízkých. Každé dítě je individuální osobnost, proto vyžaduje individuální přístup. Důležitá je i spolupráce učitelek ve třídě. Kolegyně by si měly rozumět jak po pracovní stránce, tak po té lidské a vycházet si vstříc. Tvořit společně pohodovou atmosféru a klidný chod jejich třídy.
Začínající učitelky si často pokládají tyto otázky:
JAK SI MÁM ZÍSKAT RESPEKT?
Každá učitelka chce být pro dítě autoritou. Ne však u všech dětí si dokáže získat dostatek respektu. Aby toho dosáhla, měla by dodržovat tato pravidla.
Držte se tohoto desatera:
1. Nikdy neslibujte to, co nemůžete realizovat!
Neslibujte něco ani nevyhrožujte ničím, co nemůžete splnit. Jakmile něco slíbíte, měli byste to dodržet.
 
2. Když je potřeba, omluvte se.
I dospělí lidé se mohou splést nebo udělat něco nesprávného. Omluvou se neponížíte. Naopak, ukážete tím dítěti, že ho respektujete, a ono bude na oplátku zase respektovat vás.
3. Veďte děti k samostatnosti, ale neopravujte je.
Ukažte dítěti, jak má činnost udělat, a nechte ho pracovat samostatně. Neustálé opravování ho demotivuje. Naopak ho pochvalte a motivujte k lepším výkonům.
4. Naslouchejte dítěti.
Naslouchejte dítěti a respektujte jeho pocity! Pokud bude mít dítě pocit vzájemného porozumění, bude samo vůči vám pozornější.
 
5. Buďte svá.
Chovejte se přirozeně. Chování, které není přirozené, dítě velice rychle vycítí. Dítě vás bude respektovat takovou, jaká jste.
6. Buďte upřímná.
Děti jsou v tomto ohledu velmi citlivé. Pokud rozpoznají neupřímnost, velice je to zasáhne a vy u nich okamžitě ztratíte respekt.
7. Projevujte respekt kolegyni (všem zaměstnancům).
Pokud dítě uvidí, že se paní učitelky nerespektují vzájemně, nebude samo

Související dokumenty

Pracovní situace

Činnost učitele základní školy v souvislosti se vzděláváním distančním způsobem
Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Možnost vzdělávat se současně ve více mateřských školách
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků v MŠ
Vzdělávání koordinátorů EV
Porady v mateřské škole
Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Metodické komentáře k zákonu Lex Ukrajina 2
Pracovněprávní důsledky odsouzení pedagogického pracovníka za trestný čin
Činnost mateřské školy v prvním pololetí školního roku 2021/2022
Smlouva o úplatném vzdělávání v soukromé a církevní škole
Plány činnosti - srpen 2021
Schéma posuzování návratu ze zahraničí školami podle mimořádného opatření Ministerstva zdravotnictví
Novela vyhlášky o školním stravování
Pracovní volno a očkování proti COVID-19
Děti s odlišným mateřským jazykem a děti-cizinci v mateřské škole
Smlouva o úplatném vzdělávání v soukromé a církevní škole - 2. část
Povinné předškolní vzdělávání
Vzdělávání dětí, žáků, studentů z Ukrajiny

Poradna

Ukončení předškolního vzdělávání
Platová třída
Výkaz práce
Povinné předškolní vzdělávání
Mzdové náklady na kuchařky v mateřské škole
Přijetí dítěte do MŠ po odvolání a registrační číslo
Adaptační doba pro dítě v MŠ a možnost vyloučení
Příspěvek z FKSP na obědy u školky
Navýšení kapacity školní jídelny
Úhrada konference Škola jako místo setkávání ze Šablon
Možnost současného přihlášení dítěte ve dvou mateřských školách
Vzdělávání předškoláků mimo MŠ
Jmenování třídních, uvádějících a provázejících učitelů
Pracovní zařazení učitelky MŠ vyučující žáka-cizince českému jazyku
Dítě se zlomenou rukou v MŠ
Adaptační období v MŠ a bezpečnost
Přijetí dítěte do MŠ
Učitel autoškoly a adaptační období
Možnost hradit část dalšího vzdělávání z ONIV
Podnapilý rodič