Stravování dětí v mateřské škole - 3. část

Vydáno: 18 minut čtení

Přemýšlejí děti nad tím, co jedí? Vědí, odkud se vzaly potraviny na jejich talířku? Mají možnost vyzkoušet si přípravu jednoduchého pokrmu? Dáváme jim příležitosti k bližšímu poznávání například jednotlivých druhů ovoce a zeleniny? Mohou je děti s pomocí dospělých samy zpracovat? Následující seriál nabízí inspiraci, jakým způsobem můžeme děti blíže seznamovat s plody a rostlinami, které samy vypěstují.

Stravování dětí v mateřské škole – 3. část
Nahlédnutí do norské MŠ
Mgr.
Miroslava
Strakatá
ředitelka MŠ Slunečnice Maršovice, lektorka DVPP
Školská
legislativa
se v jednotlivých zemích Evropy více či méně liší svými zákony, předpisy a nařízeními. Tato specifika se vztahují také na oblast stravování ve školách a školských zařízeních. V rámci různých mezinárodních projektů v oblasti vzdělávání jsem měla možnost dvakrát vycestovat do Norska a strávit v norských mateřských školách několik dnů. Tuto možnost jsem velmi uvítala, neboť pobýt téměř týden v mateřské škole s norskými kolegyněmi a účastnit se všeho dění s dětmi v jejich běžném provozu je velmi cenná zkušenost. Získala jsem řadu poznatků z předškolního vzdělávání, ale také mne velmi zaujal způsob stravování v tamních mateřských školách.
aspigetpic?section=7&pictype=2&EagriUserAddr=0.0.0.0&Id=18774.jpg
Zvyklosti stravování v Norsku
V norských mateřských školách se nevaří dětem obědy, nepřipravují se klasické dopolední přesnídávky a odpolední svačiny, tak, jak je to zvykem v našich českých poměrech. Jídlo si děti do mateřské školy nosí z domova v podobě větší svačiny, které si v určenou dobu pak snědí. Mezi 8:00a 9:00 hodinou je snídaně, ale pokud některé děti potřebují jíst dříve nebo později, je jim to umožněno. Mateřská škola servíruje dětem snídani každé ráno, ale mnoho dětí si nosí své vlastní jídlo v balíčku. Kolem 11.

Související dokumenty

Pracovní situace

Novela vyhlášky o školním stravování
Školní stravování „předškoláka“ – vymáhání úhrady a prominutí dluhu
Poskytování dietního stravování v MŠ
2022/2023: Činnosti školní jídelny v 1. pololetí školního roku
Nákup potravin do školských stravovacích zařízení ve světle připravované
Tematická zpráva ČŠI 2017
Elektronická evidence tržeb (EET) ve školských zařízeních poskytujících školní stravování a ubytování
Elektronická evidence tržeb (EET) – praktické příklady „kdy a co evidovat“
Provozovatelé stravovacích služeb
Hygiena potravin a legislativa
Následky nedodržení zásad správné hygienické a výrobní praxe
Hygienické požadavky na pracovníka
Spotřební koš
Možnost opustit pracoviště během přestávky v práci
Školní stravování
Přihlašování ke stravování a odhlašování ze stravování
Dietní stravování
Závodní stravování
Stravování „cizích strávníků“
Správní řízení související s poskytováním školního stravování

Poradna

Ukončení předškolního vzdělávání
Výkaz práce
Povinné předškolní vzdělávání
Postup školy v případě, že přijatá žákyně se neúčastnila vzdělávání a zákonný zástupce nekomunikuje
Změna druhého cizího jazyka
Podpůrná opatření od 1. 1. 2026
Vstupní lékařská prohlídka u pedagoga na DPP
Povinnost plnění spotřebního koše v soukromé MŠ, pokud nepobíráme dotace na stravu
Nerovnoměrně rozvržená pracovní doba v MŠ
Zdravotní průkaz
Lesní školka
Provoz MŠ
Sloučení škol
Zápis do MŠ
Předpoklad odborné kvalifikace pro pedagogickou činnost
Přijímací řízení - předčasné podávání žádostí
Počet dětí ve třídě MŠ II
Počet dětí ve třídě
Přijetí dítěte zaměstnance do MŠ
Přímá pedagogická činnost

Články

Stravování dětí v mateřské škole - 6. část
Stravování dětí v mateřské škole - 5. část
Stravování dětí v mateřské škole - 4. část
Stravování dětí v mateřské škole - 2. část: Tohle já nejím!
Stravování dětí v mateřské škole - 1. část: Okurka nevyroste v supermarketu