Šablony inkluzivního vzdělávání

Vydáno:

V dnešním článku se budu věnovat šablonám, jejichž tématem je inkluzivní vzdělávání. Tyto šablony jsou tři a tvoří specifickou skupinu, proto je představím opět velmi podrobně.

Šablony inkluzivního vzdělávání
Mgr.
Petr
Nečina
gestor OP VK MŠMT
CÍL ŠABLON INKLUZIVNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ
Inkluzivní šablony vytvářejí podmínky pro začleňování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
(dále jen „SVP“)
do běžných škol hlavního vzdělávacího proudu.
Cílem šablon je zlepšování podmínek pro plnohodnotné zapojení těchto žáků do vzdělávání. První šablona je zacílena na snížení výskytu rizikového chování u žáků základních škol, nástrojem k jeho dosažení je realizace programu specifické primární prevence ve školách.
Druhé dvě šablony umožňují ve škole zřídit a zaplatit odborné pozice – psychologa nebo speciálního pedagoga a asistenta pedagoga.
Tito specialisté jsou schopni zajistit individuální pomoc žákům a realizaci podpůrných mechanismů, které jim umožní úspěšně překonávat své handicapy. Vzniká tak prostředí, ve kterém jsou zohledňovány vzdělávací potřeby jednotlivce a dochází k maximálnímu rozvoji potenciálu všech žáků ve třídě.
PŘEDSTAVENÍ JEDNOTLIVÝCH ŠABLON
Šablona VII/1 Prevence rizikového chování
V rámci této šablony škola ve spolupráci s externím dodavatelem
zrealizuje specifický primárně preventivní program v rozsahu min. čtyř osmihodinových bloků.
Program může být zaměřen na speciální problematiku (návykové látky, sexuálně přenosné nemoci, šikana, poruchy příjmu potravy, záškoláctví, vandalismus apod.), která se vyskytuje ve vybraných třídách nebo
může jít o komplexní program primární prevence.
Při realizaci programu specifické primární prevence se klade důraz na vytváření pozitivního sociálního klimatu ve skupině
(třídě), potažmo ve škole, zdravých interakcí a mezilidských vztahů. Důležitá je též
práce s dynamikou skupiny
(školní třídy). Za nevhodné jsou považovány programy, které řeší prevenci rizikového chování jednorázovými akcemi typu přednáška, beseda, film, adaptační pobyt bez aktivního zapojení žáků – tyto programy nebudou uznávány.
Škola tuto šablonu řeší nákupem služeb a může si vybrat jakéhokoli dodavatele.
V případě, že bude škola realizovat program zaměřený na protidrogovou tematiku, musí být tento program certifikovaný.
Seznam certifikovaných služeb je dostupný na webových stránkách
www.msmt.cz. Dodavatel následně spolupracuje se školním metodikem prevence na konkretizaci a přípravě programu.
Finanční prostředky může škola využít i na služby, pokud to realizovaný program primární prevence vyžaduje
(cestovní náhrady, ubytování, stravné). V rámci této šablony může škola podpořit i školního metodika prevence a také nakoupit pomůcky nezbytné pro realizaci tohoto programu.
Jak se dokladují výstupy z této šablony a co bude předmětem kontroly na místě?
Součástí
Monitorovací zprávy
bude
prohlášení statutárního zástupce o tom, že skutečně proběhla výuka v požadované výši a odpovídající kvalitě. Zároveň bude přiložen záznamový arch, v němž budou zaznamenány odučené hodiny
hrazené z OP VK.
Dále bude přiložen duplikát originálu osvědčení/certifikát vydané/ý škole institucí, která v dané škole zrealizovala program primární prevence. Vzor této prezenční listiny je dostupný na
www.msmt.cz. Předmětem kontroly na místě bude záznam v třídní knize, v níž budou zaznamenány odučené hodiny hrazené z OP VK.
Šablona VII/2 Zapojení asistenta pedagoga do procesu inkluzivního vzdělávání žáků se SVP
Tato
šablona umožňuje zapojení asistenta pedagoga do procesu inkluzivního vzdělávání ve školách prostřednictvím přímé práce asistenta pedagoga ve třídách základní školy s žáky se SVP. Délka trvání aktivity jsou dva roky. Pro zřízení místa asistenta pedagoga musí škola vzdělávat alespoň tři žáky se SVP.
Žáci se SVP jsou žáci zdravotně postižení, zdravotně znevýhodnění (v těchto případech musí mít škola k dispozici vyjádření pedagogicko-psychologické poradny nebo speciálně pedagogického centra) nebo žáci sociálně znevýhodnění (rozhodnutí o zařazení žáka do této skupiny může pro účely OPVK vydat ředitel školy).

Příklad
Školám doporučuji tento postup – škola doloží zápis z pedagogické rady, v němž bude uvedeno, kteří žáci naplňují definici sociálního znevýhodnění –
Dle pedagogické rady žák XY naplňuje definici sociálního znevýhodnění pro projekty OPVK.

Při výběru této šablony
musí škola požádat o souhlas krajského úřadu se zřízením pozice asistenta pedagoga
dle § 16 odst. 9 a 10 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (dále jen „školský zákon“).
Pro zjednodušení a urychlení udělování souhlasu v rámci tohoto projektu doporučuji do žádosti dále uvést:
 
Financování bude zajištěno z prostředků EU peníze školám.
 
Délka uděleného souhlasu – po dobu realizace projektu (24 měsíců).
 
Uvést velikost úvazku (dle projektové žádosti).
Výstupem klíčové aktivity je zapojení asistenta pedagoga s
úvazkem 0,5
a jeho působení na základní škole ve třídách se žáky se SVP.
Kvalifikace asistenta pedagoga je dána § 20 zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících (dále jen „ZPP“). Náplň práce asistenta pedagoga je popsána ve vyhlášce č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacím potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných (dále jen „vyhláška č. 73“). Konkrétní náplň práce, rozsah a rozpis jednotlivých činností pro asistenta pedagoga stanoví ředitel školy na základě skutečných potřeb žáků a na základě doporučení speciálně pedagogického centra nebo pedagogicko-psychologické poradny.
Asistent pedagoga bude zaměstnán
na pracovní smlouvu (dohoda o provedení práce a dohoda o provedení činnosti nejsou přípustné).
Jak se dokladují výstupy z této šablony a co bude předmětem kontroly na místě?
Součástí
Monitorovací zprávy
bude
prohlášení statutárního zástupce
o tom, že skutečně proběhlo zapojení asistenta pedagoga do vzdělávání žáků se SVP. Zároveň bude
přiložena kopie pracovní smlouvy a výkazů práce za monitorované období.
Vzor výkazu práce je dostupný na www.msmt.cz.
Předmětem kontroly na místě bude pracovní smlouva a měsíční výkazy práce asistenta pedagoga.
VII/3 Zapojení školního speciálního pedagoga nebo školního psychologa do procesu inkluzivního vzdělávání žáků se SVP
Tato šablona počítá se zapojením školního psychologa/speciálního školního pedagoga do procesu inkluzivního vzdělávání žáků se SVP.Škola si dle svých potřeb vybere buď psychologa nebo speciálního pedagoga. Tuto aktivitu škola realizuje za stejných podmínek jako šablonu VII/2 s tím rozdílem, že výstupem klíčové aktivity je zapojení školního psychologa/speciálního školního pedagoga s
úvazkem 0,25.
Malým školám mohu doporučit sdílení jednoho školního psychologa/speciálního školního pedagoga.
Pedagog/psycholog by měl mít uzavřenu pracovní smlouvu s každou školou a pracovní výkaz by rovněž vypracoval pro každou školu zvlášť.
Speciální pedagog/psycholog bude zaměstnán
na pracovní smlouvu (dohoda o provedení práce a dohoda o provedení činnosti nejsou přípustné).
Školní speciální pedagog/školní psycholog musí splňovat kvalifikační předpoklady dle § 18 a 19 ZPP, tzn. magisterský studijní program v oblasti pedagogických věd zaměřený na speciální pedagogiku/magisterský studijní program psychologie. Náplň práce školního psychologa/speciálního školního pedagoga je popsána ve vyhlášce č. 73.
A opět zde platí –
konkrétní náplň práce, rozsah a rozpis jednotlivých činností pro pracovníka stanoví ředitel školy na základě skutečných potřeb žáků a na základě doporučení speciálně pedagogického centra nebo pedagogicko-psychologické poradny.
Výstupy se dokladují stejně jako v předchozí šabloně.
Předmětem kontroly na místě je opět pracovní smlouva a výkazy práce školního psychologa/speciálního školního pedagoga.
Tak jako v případě jiných šablon v tomto projektu i zde platí, že
šablony jsou určeny k financování nadstavby, tedy nikoliv aktivit, které již škola realizovala v předchozím období.

Související dokumenty

Pracovní situace

Podpora implementace novely školského zákona z Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání
Možné potíže plynoucí z intelektového nadání
VP a další poradenští pracovníci
Školní psycholog na základní škole
Přehled situací, kdy je doporučení či součinnost školského poradenského zařízení nezbytnou podmínkou pro úkony ve vzdělávání
Individuální vzdělávací plán – obecná charakteristika
Individuální vzdělávací plán – vztah k různým oblastem činnosti školy
Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Jak na modrou velrybu
Možnost vzdělávat se současně ve více mateřských školách
Přerušení vzdělávání (§ 66 odst. 5 školského zákona)
Přerušení vzdělávání žákyně dle § 66 odst. 6 školského zákona
Vzdělávání v soukromých a církevních základních a středních školách
Školní vzdělávací program
Revize RVP
Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání na školní rok 2014/2015
Legislativní rámec vzdělávání žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami daný školským zákonem
Metodické doporučení k primární prevenci rizikového chování u dětí a mládeže
Bezplatné poskytování učebnic
Metodické doporučení MŠMT pro práci s Individuálním výchovným programem v rámci řešení rizikového chování žáků

Poradna

Výuka Aj
Doplnění pedagogické kvalifikace; asistent pedagoga
Ukončení předškolního vzdělávání
Příplatek
Kvalifikace
Výkaz práce
Ochrana osobních údajů
Kvalifikace
Povinné předškolní vzdělávání
Školní psycholog a jeho financování

Zákony

563/2004 Sb. o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů
561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)

Vyhlášky

73/2005 Sb. o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných