73/2005 Sb.
VYHLÁŠKA
ze dne 9. února 2005
o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a
dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných
Změna: 147/2011 Sb.
Změna: 103/2014 Sb.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy stanoví podle § 7 odst. 3, § 19,
§ 23 odst. 3, § 26 odst. 4 a § 56 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním,
středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon):
ČÁST PRVNÍ
OBECNÁ USTANOVENÍ
§ 1
(1) Vzdělávání dětí, žáků a studentů (dále jen „žák“) se speciálními vzdělávacími
potřebami (dále jen „speciální vzdělávání“) a vzdělávání žáků mimořádně nadaných
se uskutečňuje s využitím vyrovnávacích a podpůrných opatření.
(2) Vyrovnávacími opatřeními při vzdělávání žáků se zdravotním nebo sociálním
znevýhodněním se pro účely této vyhlášky rozumí využívání pedagogických, popřípadě
speciálně pedagogických metod a postupů, které odpovídají vzdělávacím potřebám žáků,
poskytování individuální podpory v rámci výuky a přípravy na výuku, využívání poradenských
služeb školy a školských poradenských zařízení, individuálního vzdělávacího plánu
a služeb asistenta pedagoga2). Škola tato opatření poskytuje na základě pedagogického
posouzení vzdělávacích potřeb žáka, průběhu a výsledků jeho vzdělávání, popřípadě
ve spolupráci se školským poradenským zařízením.
(3) Podpůrnými opatřeními při vzdělávání žáků se zdravotním postižením se
pro účely této vyhlášky rozumí využití speciálních metod, postupů, forem a prostředků
vzdělávání, kompenzačních, rehabilitačních a učebních pomůcek, speciálních učebnic
a didaktických materiálů, zařazení předmětů speciálně pedagogické péče, poskytování
pedagogicko-psychologických služeb1), zajištění služeb asistenta pedagoga2), snížení
počtu žáků ve třídě nebo studijní skupině nebo jiná úprava organizace vzdělávání
zohledňující speciální vzdělávací potřeby žáka.
(4) Podpůrnými opatřeními při vzdělávání mimořádně nadaných žáků se pro účely
této vyhlášky rozumí využití speciálních metod, postupů, forem a prostředků vzdělávání,
didaktických materiálů, poskytování pedagogicko-psychologických služeb, nebo jiná
úprava organizace vzdělávání zohledňující vzdělávací potřeby těchto žáků.
(5) Za žáky s těžkým zdravotním postižením se pro účely této vyhlášky považují
žáci s těžkým zrakovým postižením, s těžkým sluchovým postižením, s těžkým tělesným
postižením, s těžkou poruchou dorozumívacích schopností, hluchoslepí, se souběžným
postižením více vadami, s autismem, s těžkým tělesným nebo středně těžkým, těžkým
či hlubokým mentálním postižením. Těmto žákům s ohledem na rozsah speciálních vzdělávacích
potřeb náleží nejvyšší míra podpůrných opatření.
(6) Za žáka se sociálním znevýhodněním se pro účely poskytování vyrovnávacích
opatření podle odstavce 2 považuje zejména žák z prostředí, kde se mu nedostává potřebné
podpory k řádnému průběhu vzdělávání včetně spolupráce zákonných zástupců se školou,
a žák znevýhodněný nedostatečnou znalostí vyučovacího jazyka.
ČÁST DRUHÁ
SPECIÁLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
§ 2
Zásady a cíle speciálního vzdělávání
Speciální vzdělávání se poskytuje žákům, u kterých byly speciální vzdělávací
potřeby zjištěny na základě speciálně pedagogického, popřípadě psychologického vyšetření
školským poradenským zařízením3) a jejich rozsah a závažnost je důvodem k zařazení
žáků do režimu speciálního vzdělávání. Speciální vzdělávání se poskytuje i žákům
zařazeným do škol zřízených při školských zařízeních pro výkon ústavní výchovy a
ochranné výchovy.4)
§ 3
Formy speciálního vzdělávání žáků se zdravotním postižením
(1) Speciální vzdělávání žáků se zdravotním postižením5) je zajišťováno
a) formou individuální integrace,
b) formou skupinové integrace,
c) ve škole samostatně zřízené pro žáky se zdravotním postižením (dále
jen "speciální škola"), nebo
d) kombinací forem uvedených pod písmeny a) až c).
(2) Individuální integrací se rozumí vzdělávání žáka
a) v běžné škole, nebo
b) v případech hodných zvláštního zřetele ve speciální škole určené pro
žáky s jiným druhem zdravotního postižení.
(3) Skupinovou integrací se rozumí vzdělávání žáka ve třídě, oddělení nebo
studijní skupině zřízené pro žáky se zdravotním postižením v běžné škole nebo ve
speciální škole určené pro žáky s jiným druhem zdravotního postižení.
(4) Žák bez zdravotního postižení se nevzdělává podle vzdělávacího programu
pro vzdělávání žáků se zdravotním postižením.
(5) Žák se zdravotním znevýhodněním se výjimečně a pouze po dobu nezbytně
nutnou pro vyrovnání jeho znevýhodnění může vzdělávat v základní škole nebo třídě
základní školy pro žáky se zdravotním postižením, pokud při vzdělávání v základní
škole nebo třídě základní školy pro žáky bez zdravotního postižení i při zohledňování
individuálních vzdělávacích potřeb a uplatňování vyrovnávacích opatření podle § 1
odst. 2 celkově selhává a pokud to vyžaduje jeho zájem. Věta první se nepoužije,
jde-li o školu či třídu pro žáky s lehkým mentálním postižením. Žáka lze zařadit
podle věty první za podmínek § 9 odst. 1 a na základě písemného potvrzení odborného
lékaře. Nejméně jedenkrát za školní rok školské poradenské zařízení posoudí, zda
důvody pro vzdělávání žáka podle věty první trvají; pokud tyto důvody pominuly, navrhne
zákonnému zástupci žáka nebo zletilému žákovi vzdělávat se ve škole nebo třídě pro
žáky bez zdravotního postižení.
§ 4
Školy při zdravotnických zařízeních
(1) V mateřské a základní škole při zdravotnickém zařízení se mohou vzdělávat
žáci se zdravotním oslabením nebo žáci dlouhodobě nemocní umístění v tomto zdravotnickém
zařízení, pokud to jejich zdravotní stav umožňuje. Základní školy mohou poskytovat
podle svých možností individuální konzultace ve všeobecně vzdělávacích předmětech
i žákům středních škol umístěným v tomto zdravotnickém zařízení.
(2) K zařazení do školy při zdravotnickém zařízení se vyžaduje doporučení
ošetřujícího lékaře a souhlas zákonného zástupce žáka. Rozsah a organizaci výuky
žáka určuje ředitel školy po dohodě s ošetřujícím lékařem.
§ 5
Typy speciálních škol
Typy speciálních škol pro účely jejich označování6) jsou:
a) mateřská škola pro zrakově postižené, základní škola pro zrakově postižené,
střední škola pro zrakově postižené (střední odborné učiliště pro zrakově postižené,
odborné učiliště pro zrakově postižené, praktická škola pro zrakově postižené, gymnázium
pro zrakově postižené, střední odborná škola pro zrakově postižené), konzervatoř
pro zrakově postižené,
b) mateřská škola pro sluchově postižené, základní škola pro sluchově
postižené, střední škola pro sluchově postižené (střední odborné učiliště pro sluchově
postižené, odborné učiliště pro sluchově postižené, praktická škola pro sluchově
postižené, gymnázium pro sluchově postižené, střední odborná škola pro sluchově postižené),
c) mateřská škola pro hluchoslepé, základní škola pro hluchoslepé,
d) mateřská škola pro tělesně postižené, základní škola pro tělesně postižené,
střední škola pro tělesně postižené (střední odborné učiliště pro tělesně postižené,
odborné učiliště pro tělesně postižené, praktická škola pro tělesně postižené, gymnázium
pro tělesně postižené, střední odborná škola pro tělesně postižené),
e) mateřská škola logopedická, základní škola logopedická,
f) mateřská škola speciální, základní škola praktická, základní škola
speciální, odborné učiliště, praktická škola,
g) základní škola pro žáky se specifickými poruchami učení, základní
škola pro žáky se specifickými poruchami chování,
h) mateřská škola při zdravotnickém zařízení, základní škola při zdravotnickém
zařízení, základní škola speciální při zdravotnickém zařízení.
§ 6
Individuální vzdělávací plán
(1) Individuální vzdělávací plán7) se stanoví v případě potřeby především
pro individuálně integrovaného žáka, žáka s hlubokým mentálním postižením, případně
také pro žáka skupinově integrovaného nebo pro žáka speciální školy.
(2) Individuální vzdělávací plán vychází ze školního vzdělávacího programu
příslušné školy, závěrů speciálně pedagogického vyšetření, popřípadě psychologického
vyšetření školským poradenským zařízením, popřípadě doporučení registrujícího praktického
lékaře pro děti a dorost nebo odborného lékaře nebo dalšího odborníka, a vyjádření
zákonného zástupce žáka nebo zletilého žáka. Je závazným dokumentem pro zajištění
speciálních vzdělávacích potřeb žáka.
(3) Individuální vzdělávací plán je součástí dokumentace žáka.
(4) Individuální vzdělávací plán obsahuje:
a) údaje o obsahu, rozsahu, průběhu a způsobu poskytování individuální
speciálně pedagogické nebo psychologické péče žákovi včetně zdůvodnění,
b) údaje o cíli vzdělávání žáka, časové a obsahové rozvržení učiva, včetně
případného prodloužení délky středního nebo vyššího odborného vzdělávání, volbu pedagogických
postupů, způsob zadávání a plnění úkolů, způsob hodnocení, úpravu konání závěrečných
zkoušek, maturitních zkoušek nebo absolutoria,
c) vyjádření potřeby dalšího pedagogického pracovníka nebo další osoby
podílející se na práci se žákem a její rozsah; u žáka střední školy se sluchovým
postižením a studenta vyšší odborné školy se sluchovým postižením se uvede potřebnost
nezbytných tlumočnických služeb a jejich rozsah,8) případně další úprava organizace
vzdělávání,
d) seznam kompenzačních, rehabilitačních a učebních pomůcek, speciálních
učebnic a didaktických materiálů nezbytných pro výuku žáka nebo pro konání příslušných
zkoušek,
e) jmenovité určení pedagogického pracovníka školského poradenského zařízení,
se kterým bude škola spolupracovat při zajišťování speciálních vzdělávacích potřeb
žáka,
f) předpokládanou potřebu navýšení finančních prostředků nad rámec prostředků
státního rozpočtu poskytovaných podle zvláštního právního předpisu,9)
g) závěry speciálně pedagogických, popřípadě psychologických vyšetření.
(5) Individuální vzdělávací plán je vypracován zpravidla před nástupem žáka
do školy, nejpozději však 1 měsíc po nástupu žáka do školy nebo po zjištění speciálních
vzdělávacích potřeb žáka. Individuální vzdělávací plán může být doplňován a upravován
v průběhu celého školního roku podle potřeby.
(6) Za zpracování individuálního vzdělávacího plánu odpovídá ředitel školy.
Individuální vzdělávací plán se vypracovává ve spolupráci se školským poradenským
zařízením a zákonným zástupcem žáka nebo zletilým žákem.
(7) Ředitel školy seznámí s individuálním vzdělávacím plánem zákonného zástupce
žáka nebo zletilého žáka, který tuto skutečnost potvrdí svým podpisem.
(8) Školské poradenské zařízení sleduje a dvakrát ročně vyhodnocuje dodržování
postupů a opatření stanovených v individuálním vzdělávacím plánu a poskytuje žákovi,
škole i zákonnému zástupci žáka poradenskou podporu. V případě nedodržování stanovených
opatření informuje o této skutečnosti ředitele školy.
(9) Ustanovení odstavců 6 a 7 se vztahují na změny v individuálním vzdělávacím
plánu obdobně.
§ 7
Asistent pedagoga
(1) Hlavními činnostmi asistenta pedagoga2) jsou:
a) pomoc pedagogickým pracovníkům školy při výchovné a vzdělávací činnosti,
pomoc při komunikaci se žáky a zákonnými zástupci žáků a komunitou, ze které žák
pochází,
b) podpora žákům při přizpůsobení se školnímu prostředí,
c) pomoc žákům při výuce a při přípravě na výuku,
d) nezbytná pomoc žákům s těžkým zdravotním postižením při sebeobsluze
a pohybu během vyučování a při akcích pořádaných školou mimo místo, kde škola v souladu
se zápisem do školského rejstříku uskutečňuje vzdělávání.
(2) Žádost o souhlas se zřízením funkce asistenta pedagoga obsahuje název
a sídlo právnické osoby, která vykonává činnost školy, počet žáků a tříd celkem,
počet žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, dosažené vzdělání asistenta pedagoga,
předpokládanou výši platu nebo mzdy, zdůvodnění potřeby zřízení funkce asistenta
pedagoga, cíle, kterých chce ředitel školy zřízením této funkce ve škole dosáhnout,
a náplň práce asistenta pedagoga.
§ 8
Organizace speciálního vzdělávání
(1) Forma a obsah speciálního vzdělávání žáka a míra podpůrných opatření
se stanoví podle rozsahu speciálních vzdělávacích potřeb žáka.
(2) Speciální vzdělávání a podpůrná opatření doporučená školským poradenským
zařízením zabezpečuje škola ve spolupráci se školským poradenským zařízením.
(3) Ve třídě mateřské školy samostatně zřízené pro děti se zdravotním postižením
je rozsah výuky předmětů speciálně pedagogické péče nejvýše 3 hodiny denně.
(4) Žáci se zdravotním postižením, kteří se vzdělávají v základní škole nebo
třídě základní školy samostatně určené pro tyto žáky, mohou mít na prvním stupni
nejvýše 5 vyučovacích hodin v dopoledním vyučování a 5 vyučovacích hodin v odpoledním
vyučování; na druhém stupni nejvýše 6 vyučovacích hodin v dopoledním vyučování a
6 vyučovacích hodin v odpoledním vyučování.
(5) Ve třídách, odděleních a studijních skupinách zřízených pro žáky se zdravotním
postižením mohou být zařazeni žáci 2 i více ročníků, popřípadě i prvního a druhého
stupně.
(6) Ve třídách a studijních skupinách zřízených pro žáky s těžkým zdravotním
postižením a ve třídách škol při psychiatrických léčebnách mohou zabezpečovat výchovně
vzdělávací činnost souběžně 3 pedagogičtí pracovníci, z nichž alespoň 1 je asistent
pedagoga.
(7) Ve třídách, odděleních a studijních skupinách, ve kterých se vzdělává
žák se zdravotním postižením, může se souhlasem ředitele školy a zákonného zástupce
žáka nebo zletilého žáka působit osobní asistent, který není zaměstnancem právnické
osoby, která vykonává činnost školy.
(8) Ve vybraných předmětech se žáci se zdravotním postižením v rámci svých
možností mohou vzdělávat společně s ostatními žáky školy a být zapojeni do všech
činností školy v době mimo vyučování.
(9) Pro osoby s těžkým mentálním postižením, více vadami nebo autismem, které
nezískaly základy vzdělání, může základní škola speciální organizovat kursy k jejich
získání.
§ 9
Zařazování žáků se zdravotním postižením do speciálního vzdělávání
(1) Žáka lze zařadit do školy, třídy nebo studijní skupiny zřízené pro
žáky se zdravotním postižením nebo převést do vzdělávacího programu upraveného pro
žáky se zdravotním postižením jen:
a) na základě písemného doporučení školského poradenského zařízení, jehož
součástí je navržení konkrétních podpůrných opatření,
b) po projednání se zákonným zástupcem žáka nebo zletilým žákem, včetně
poskytnutí srozumitelného poučení podle přílohy k této vyhlášce; přiměřeného poučení
se dostane také nezletilému žákovi,
c) s informovaným souhlasem uděleným zákonným zástupcem žáka nebo zletilým
žákem na formulář zpracovaný podle přílohy k této vyhlášce v případě základního vzdělávání.
(2) Zařazení žáka podle odstavce 1 může předcházet diagnostický pobyt. Diagnostický
pobyt trvá, jde-li o zařazení do formy vzdělávání podle § 3 odst. 1 písm. a) nebo
b), 2 až 6 měsíců, a jde-li o zařazení do formy vzdělávání podle § 3 odst. 1 písm.
c) nebo d), 1 až 3 měsíce. Po dobu diagnostického pobytu zůstává žák žákem původní
školy. Ustanovení § 9 odst. 1 se použije obdobně. O průběhu diagnostického pobytu
vydá školské poradenské zařízení zletilému žáku nebo zákonnému zástupci žáka zprávu
a doporučení obsahující návrhy vzdělávání žáka. Zpráva a doporučení se vydávají nejpozději
do 30 dnů ode dne ukončení diagnostického pobytu. Diagnostický pobyt nelze vykonávat
ve školách, třídách a studijních skupinách pro žáky s lehkým mentálním postižením.
(3) Školské poradenské zařízení pravidelně vyhodnocuje, zda zařazení žáka
do vzdělávacího programu upraveného pro žáky se zdravotním postižením, způsob vzdělávání
podle § 3 odst. 1 a podpůrná opatření poskytovaná žákovi ve škole odpovídají jeho
speciálním vzdělávacím potřebám. V případě žáka zařazeného do vzdělávacího programu
základního vzdělávání pro žáky s lehkým mentálním postižením se vyhodnocení provádí
nejpozději rok po zařazení; další vyhodnocení se provádí na konci třetího ročníku,
pátého ročníku a posledního roku povinné školní docházky, ne však dříve než ve školním
roce následujícím po prvním vyhodnocení. U ostatních žáků se zdravotním postižením
se vyhodnocení provádí v termínu stanoveném školským poradenským zařízením. Školské
poradenské zařízení vyhodnocuje skutečnosti podle věty první také po zjištění skutečností
nasvědčujících změně speciálních vzdělávacích potřeb žáka nebo na žádost zletilého
žáka nebo zákonného zástupce žáka.
(4) Dojde-li ke změně speciálních vzdělávacích potřeb žáka se zdravotním
postižením, školské poradenské zařízení navrhne odpovídající úpravu ve vzdělávání
žáka. V případě přeřazení do jiného vzdělávacího programu zařadí ředitel školy žáka
do ročníku, který odpovídá dosaženým znalostem a dovednostem žáka.
§ 10
Počty žáků
(1) Třída, oddělení a studijní skupina zřízená pro žáky se zdravotním postižením
a třída ve škole při zdravotnickém zařízení má nejméně 6 a nejvíce 14 žáků s přihlédnutím
k věku a speciálním vzdělávacím potřebám žáků. Třída, oddělení a studijní skupina
zřízená pro žáky s těžkým zdravotním postižením má nejméně 4 a nejvíce 6 žáků.
(2) Do třídy nebo studijní skupiny zřízené pro žáky se zdravotním postižením
mohou být na základě žádosti zletilého žáka nebo zákonného zástupce žáka a písemného
doporučení školského poradenského zařízení zařazeni i žáci s jiným typem zdravotního
postižení, v případě základního vzdělávání i se zdravotním znevýhodněním. Jejich
počet nepřesáhne 25 % nejvyššího počtu žáků ve třídě nebo studijní skupině podle
odstavce 1. Ustanovení § 3 odst. 4 a 5 a § 9 odst. 1 nejsou dotčena.
(3) Ředitel školy může dělit třídy, oddělení a studijní skupiny na skupiny
v souladu se školním vzdělávacím programem, pedagogickými, hygienickými, ekonomickými
a prostorovými podmínkami,10) požadavky na bezpečnost žáků a ochranu jejich zdraví
a charakterem předmětu.
(4) Ve třídě běžné mateřské, základní nebo střední školy, v oddělení běžné
konzervatoře a ve studijní skupině běžné vyšší odborné školy lze s přihlédnutím k
rozsahu speciálních vzdělávacích potřeb žáků individuálně integrovat nejvýše 5 žáků
se zdravotním postižením.
(5) Při odborném výcviku ve střední škole samostatně zřízené pro žáky se
zdravotním postižením se skupiny naplňují do počtu stanoveného zvláštním právním
předpisem,11) v ostatních případech se skupina při praktickém vyučování naplňuje
do počtu 6 žáků.
(6) Speciální škola a škola při zdravotnickém zařízení má nejméně 10 žáků.
§ 11
Péče o bezpečnost a zdraví žáků
(1) V jedné skupině žáků se zdravotním postižením při koupání a plaveckém
výcviku neplavců se zdravotním postižením připadají na 1 pedagogického pracovníka
nejvýše 4 žáci; vyžaduje-li to zdravotní stav žáka, je možné ve škole při zdravotnickém
zařízení a s žáky s těžkým zdravotním postižením konat plavecký výcvik individuálně.
(2) Lyžařský výcvik provádí 1 pedagogický pracovník s nejvýše 8 žáky se zdravotním
postižením. U žáků slabozrakých a žáků s tělesným postižením připadá na 1 pedagogického
pracovníka nejvýše 6 žáků, u žáků nevidomých na 1 pedagogického pracovníka připadá
1 žák.
(3) Přesahuje-li počet žáků při akci mimo místo, kde se uskutečňuje vzdělávání,12)
počet žáků stanovený na příslušnou třídu nebo skupinu, zabezpečí ředitel školy dozor
další zletilé osoby, která je způsobilá k právním úkonům a je v pracovněprávním vztahu
k právnické osobě, která vykonává činnost školy.
(4) Ředitel speciální školy může pro žáky se zdravotním postižením zajistit
léčebně preventivní a rehabilitační péči.
ČÁST TŘETÍ
VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ MIMOŘÁDNĚ NADANÝCH
§ 12
(1) Mimořádně nadaným žákem se pro účely této vyhlášky rozumí jedinec, jehož
rozložení schopností dosahuje mimořádné úrovně při vysoké tvořivosti v celém okruhu
činností nebo v jednotlivých rozumových oblastech, pohybových, uměleckých a sociálních
dovednostech.
(2) Zjišťování mimořádného nadání žáka provádí školské poradenské zařízení.
(3) Pro mimořádně nadané žáky může ředitel školy vytvářet skupiny, ve kterých
se vzdělávají žáci stejných nebo různých ročníků v některých předmětech.
§ 13
Individuální vzdělávací plán
(1) Vzdělávání mimořádně nadaných žáků se může uskutečňovat podle individuálního
vzdělávacího plánu, který vychází ze školního vzdělávacího programu příslušné školy,
závěrů psychologického vyšetření a vyjádření zákonného zástupce žáka nebo zletilého
žáka. Je závazným dokumentem pro zajištění vzdělávacích potřeb mimořádně nadaného
žáka.
(2) Individuální vzdělávací plán je součástí dokumentace žáka.
(3) Individuální vzdělávací plán obsahuje:
a) závěry psychologických vyšetření, která blíže popisují oblast, typ
a rozsah nadání a vzdělávací potřeby mimořádně nadaného žáka, případně vyjádření
registrujícího praktického lékaře pro děti a dorost,
b) údaje o způsobu poskytování individuální pedagogické nebo psychologické
péče mimořádně nadanému žákovi,
c) vzdělávací model pro mimořádně nadaného žáka, časové a obsahové rozvržení
učiva, volbu pedagogických postupů, způsob zadávání a plnění úkolů, způsob hodnocení,
úpravu zkoušek,
d) seznam doporučených učebních pomůcek, učebnic a materiálů,
e) určení pedagogického pracovníka školského poradenského zařízení, se
kterým bude škola spolupracovat při zajišťování péče o mimořádně nadaného žáka,
f) personální zajištění úprav a průběhu vzdělávání mimořádně nadaného
žáka,
g) určení pedagogického pracovníka školy pro sledování průběhu vzdělávání
mimořádně nadaného žáka a pro zajištění spolupráce se školským poradenským zařízením,
h) předpokládanou potřebu navýšení finančních prostředků nad rámec prostředků
státního rozpočtu poskytovaných podle zvláštního právního předpisu.9)
(4) Individuální vzdělávací plán je vypracován po nástupu mimořádně nadaného
žáka do školy, nejpozději však do 3 měsíců po zjištění jeho mimořádného nadání. Individuální
vzdělávací plán může být doplňován a upravován v průběhu školního roku.
(5) Za zpracování individuálního vzdělávacího plánu odpovídá ředitel školy.
Individuální vzdělávací plán se vypracovává ve spolupráci se školským poradenským
zařízením a zákonným zástupcem žáka nebo zletilým žákem.
(6) Ředitel školy seznámí s individuálním vzdělávacím plánem zákonného zástupce
žáka nebo zletilého žáka, který tuto skutečnost potvrdí svým podpisem.
(7) Určený pedagogický pracovník školy sleduje průběh vzdělávání mimořádně
nadaného žáka a poskytuje společně se školským poradenským zařízením podporu žákovi
i jeho zákonným zástupcům.
§ 14
Přeřazení do vyššího ročníku
(1) Ředitel školy může přeřadit mimořádně nadaného žáka do vyššího ročníku
bez absolvování předchozího ročníku na základě zkoušky před komisí, kterou jmenuje
ředitel školy.
(2) Komise je nejméně tříčlenná a tvoří ji vždy:
a) předseda, kterým je zpravidla ředitel školy nebo jím pověřený učitel,
b) zkoušející učitel, jímž je vyučující předmětu dané vzdělávací oblasti,
v prvním až pátém ročníku základního vzdělávání vyučující daného ročníku,
c) přísedící, kterým je učitel vyučující předmětu dané vzdělávací oblasti.
(3) Termín konání zkoušky stanoví ředitel školy v dohodě se zákonným zástupcem
žáka nebo se zletilým žákem. Není-li možné žáka ze závažných důvodů ve stanoveném
termínu přezkoušet, stanoví ředitel školy náhradní termín zkoušky.
(4) Žák může v 1 dni skládat jen 1 zkoušku.
(5) Ředitel školy stanoví obsah, formu a časové rozložení zkoušky s ohledem
na věk žáka. Zkouška ověřuje vědomosti a dovednosti umožňující žákovi plynulý přechod
do vyššího ročníku a je zaměřena na jednotlivý předmět nebo vzdělávací oblast.
(6) Výsledek zkoušky určí komise hlasováním. V případě rovnosti hlasů rozhodne
hlas předsedy.
(7) O zkoušce se pořizuje protokol, který je součástí dokumentace žáka.
(8) Ředitel školy sdělí výsledek zkoušky prokazatelným způsobem zákonnému
zástupci žáka nebo zletilému žákovi.
(9) Za neabsolvovaný ročník nebude žákovi vydáno vysvědčení. V následujících
vysvědčeních se na zadní straně uvede, které ročníky žák neabsolvoval.
ČÁST ČTVRTÁ
SPOLEČNÁ A ZÁVĚREČNÁ USTANOVENÍ
§ 15
Pokud tato vyhláška nestanoví jinak, vztahují se na speciální vzdělávání
žáků a vzdělávání žáků mimořádně nadaných obecné předpisy upravující oblast předškolního,
základního, středního a vyššího odborného vzdělávání.
§ 16
(1) Pokud učební plány a učební osnovy vydané podle dosavadních právních
předpisů a konkretizované školou neobsahují části nebo údaje, u kterých tato vyhláška
stanovuje, aby byly stanoveny školním vzdělávacím programem, ředitel školy je doplní
s platností od 1. září 2005.
(2) Podle § 10 se postupuje od 1. září 2005. Do té doby se postupuje podle
dosavadních právních předpisů.
Ministryně:
JUDr. Buzková v. r.
Příloha
Minimální rozsah údajů a informací pro udělení informovaného souhlasu se zařazením
žáka do některé z organizačních forem vzdělávání podle § 3 této vyhlášky a s převedením
žáka do vzdělávacího programu pro žáky se zdravotním postižením (§ 49 odst. 2 zákona
č. 561/2004 Sb.) v základním vzdělávání
Zákonný zástupce žáka nebo zletilý žák obdrží srozumitelné poučení především
o:
a) právech a povinnostech žáků a zákonných zástupců žáků ve vztahu k
plnění povinné školní docházky,
b) organizačních formách vzdělávání, jejich rozdílech a souvisejících
organizačních změnách,
c) struktuře vzdělávacích programů (
RVP ZV, RVP ZV, část. D, kapitola
8, RVP ZV - příloha upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením, RVP
pro obor vzdělání základní škola speciální - díl I a II, školní vzdělávací program
),d) rozdílech ve vzdělávacích programech a rozdílech ve výstupních klíčových
kompetencích,
e) organizačních změnách, které v souvislosti s převodem do jiného vzdělávacího
programu mohou nastat,
f) podpůrných nebo vyrovnávacích opatřeních, která mohou žákovi pomoci
zvládat stávající vzdělávací program,
g) možnosti diagnostického pobytu podle § 9 odst. 2,
h) možnosti vzdělávání podle individuálního vzdělávacího plánu,
i) možnostech dalšího vzdělávání a profesního uplatnění.
Poučení provedl/a (datum, jméno, funkce ve škole, podpis):
Prohlašuji, že jsem byl/a podrobně a srozumitelně informován/a o možnostech
a důsledcích vzdělávání svého dítěte/svého vzdělávání podle vzdělávacího programu
(
uvede se příslušný vzdělávací program
) a o možnostech a důsledcích jeho/svého vzdělávání
ve zvolené organizační formě vzdělávání (uvede se příslušná forma
) a že jsem informacím
porozuměl/a. Před podpisem informovaného souhlasu jsem měl/a možnost klást otázky
a dostatečně zvážit podané odpovědi. Rozumím všem sdělením a souhlasím s nimi. Na
základě poskytnutých informací souhlasím
se zařazením (
jméno a příjmení, datum narození
žáka
) do zvolené formy vzdělávání a se vzděláváním podle výše uvedeného vzdělávacího
programu. Datum, jméno, podpis zákonného zástupce žáka nebo zletilého žáka:
Vybraná ustanovení novel
Čl. III vyhlášky č. 103/2014 Sb.
Přechodná ustanovení
1. Doporučení zařazení dítěte, žáka nebo studenta do školy nebo vzdělávacího
programu pro děti, žáky nebo studenty se zdravotním postižením, s výjimkou lehkého
mentálního postižení, vydaná přede dnem nabytí účinnosti této vyhlášky a platná ke
dni nabytí účinnosti této vyhlášky, jsou nadále platná po dobu odpovídající účelu
doporučení.
2. Děti, žáci a studenti bez zdravotního postižení, zařazení ke dni nabytí
účinnosti této vyhlášky do školy, třídy nebo studijní skupiny zřízené pro děti, žáky
nebo studenty se zdravotním postižením, se mohou vzdělávat podle dosavadních právních
předpisů. Ředitel školy bez zbytečného odkladu projedná se zákonným zástupcem dítěte
nebo žáka nebo se žákem nebo studentem, zda trvá na vzdělávání podle věty první;
není-li tomu tak, ředitel školy poskytne součinnost a metodickou pomoc k zajištění
nejvhodnějšího způsobu vzdělávání. Záznam o projednání podle věty druhé, podepsaný
zákonným zástupcem dítěte nebo žáka nebo žákem nebo studentem, založí ředitel školy
do dokumentace dítěte, žáka nebo studenta.
1) Vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a
školských poradenských zařízeních, ve znění vyhlášky č. 116/2011 Sb.
2) § 2 odst. 2 písm. f) zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících
a o změně některých zákonů.
§ 16 odst. 9 školského zákona.
3) § 16 odst. 5 školského zákona.
4) Zákon č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských
zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších
zákonů, ve znění nálezu Ústavního soudu uveřejněného pod č. 476/2004 Sb. a zákona
č. 563/2004 Sb.
5) § 16 odst. 2 školského zákona.
6) § 7 odst. 3 školského zákona.
7) § 18 školského zákona.
8) § 8 odst. 3 zákona č. 155/1998 Sb., o znakové řeči a o změně dalších zákonů.
9) Vyhláška č. 65/2005 Sb., kterou se stanoví členění krajských normativů, ukazatele
rozhodné pro jejich stanovení, jednotky výkonu pro jednotlivé krajské normativy,
vztah mezi ukazateli a jednotkami výkonu, ukazatele pro výpočet minimální úrovně
krajských normativů a zásady pro zvýšení krajských normativů (vyhláška o krajských
normativech).
10) § 7 odst. 1 zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně
některých souvisejících zákonů.
Vyhláška č. 108/2001 Sb., kterou se stanoví hygienické požadavky na prostory
škol, předškolních zařízení a některých školských zařízení.
11) Nařízení vlády č. 689/2004 Sb., o soustavě oborů vzdělání v základním, středním
a vyšším odborném vzdělávání.
12) § 144 odst. 1 písm. g) školského zákona.