Zajištění BOZP ve školách
4. část
Dnešním článkem ukončíme náš letní seriál věnovaný bezpečnosti a ochraně
zdraví ve
školách, v kterém si probíráme Metodický pokyn Ministerstva školství, mládeže a
tělovýchovy k
zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví dětí, žáků a studentů ve školách a školských
zařízeních
zřizovaných Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy, který byl vydán dne 22.
prosince 2005
pod č. j. 37 014/2005-25.
Úvodem
Jak jsme si uváděli již v minulých číslech, zatím nebyl vydán žádný obecně závazný
předpis
(vyhláška) upravující podrobnosti o bezpečnosti a ochraně zdraví žáků, který by
platil obecně pro
všechny školy. Právní úprava celé problematiky je obsažena pouze v ustanovení
§ 29 zákona č. 561/2004
Sb., o
předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon),
ve znění
pozdějších předpisů. Vyhláška č. 64/2004 Sb., o evidenci úrazů dětí, žáků a studentů
bezpečnosti a
ochrany zdraví dotýká jen okrajově, neboť řeší až následky porušení předpisů a zásad
bezpečnosti a
ochrany zdraví dětí, žáků a studentů při vzdělávání a s ním přímo souvisejících
činnostech a při
poskytování školských služeb.
V minulých číslech jsme si také zdůrazňovali, že z článku I. citovaného metodického
pokynu,
zabývajícího se předmětem a rozsahem úpravy, vyplývá, že tento metodický pokyn stanoví
postupy k
zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví žáků ve školách a školských zařízeních. Určen
je tedy pouze
pro právnické osoby vykonávající činnost škol zřizovaných Ministerstvem školství,
mládeže a
tělovýchovy s tím, že ostatní školy zapsané do školského rejstříku a poskytovatelé
služeb
souvisejících se vzděláváním a výchovou jej mohou využívat podpůrně. Ministerstvo
školství, mládeže
a tělovýchovy je totiž nadřízeno pouze subjektům (školám a školským zařízením),
které zřizuje.
Podle ustanovení §
169 školského
zákona ministerstvo vedle úkolů stanovených zákonem řídí především výkon
státní správy ve
školství a odpovídá za stav, koncepci a rozvoj vzdělávací soustavy, je tedy ústředním
správním
orgánem pro oblast školství. Ještě před přijetím školského zákona byly v průběhu
roku 2001
zřizovatelské kompetence (a majetek škol a školských zařízení) k naprosté většině
středních a
vyšších odborných škol (a některým školským zařízením) na základě zákona převedeny
na nově zřízené
kraje. Ministerstvo je proto dnes zřizovatelem jen v případě minimálního počtu škol
a školských
zařízení.
V souvislosti s uvedeným článkem I. citovaného metodického pokynu to znamená,
že školám a
školským zařízením jiných zřizovatelů než je samo Ministerstvo školství, mládeže
a tělovýchovy
nemůže ministerstvo nic nařizovat a tudíž nemůže ani pro ně vydávat metodické pokyny.
Proto zdůrazňujeme, že ostatní školy zapsané do školského rejstříku a poskytovatelé
služeb
souvisejících se vzděláváním a výchovou jej mohou užívat podpůrně. Ostatní školy
a školská
zařízení, tedy slovy zákona školské právnické osoby jsou samostatné právnické osoby,
které mají ve
svém čele statutární orgán, kterým je ředitel. Ředitel tak rozhoduje ve všech věcech
školské
právnické osoby, pokud tento zákon nesvěří rozhodování jinému orgánu. Proto rozhoduje
i o všech
otázkách zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví dětí, žáků a studentů ve školách
a školských
zařízeních a vydává k tomu také patřičné pokyny.
Pro ředitele ostatních škol a školských zařízení však může být dobrým vodítkem
pro zpracování
obdobných pokynů nebo školních, resp. vnitřních řádů. Ředitelé škol jej však nemohou
převzít
automaticky a mechanicky stanovit, že pro jejich školy též platí, ale musí zvážit
která ustanovení
se pro jejich školu nebo školské zařízení hodí a která by měli upravit podle místních
podmínek
školy nebo školského zařízení. V tom je smysl podpůrného použití Metodického pokynu
k zajištění
bezpečnosti a ochrany zdraví dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních
zřizovaných
Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy č. j. 37 014/2005-25 pro ostatní samostatné
školské
právnické osoby.
V našem dnešním článku tedy dokončíme výklad Metodického pokynu k zajištění bezpečnosti
a
ochrany zdraví dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních zřizovaných
Ministerstvem
školství, mládeže a tělovýchovy, který byl vydán dne 22. prosince 2005 pod č. j.
37 014/2005-25 a
probereme články 16 až 27.
Čl. 16 - Sportovně turistické kurzy
(1) Před zahájením kurzu jsou účastníci poučeni školou o vhodné výstroji. Při
nástupu na kurz je
provedena určeným pedagogickým pracovníkem její kontrola. Bez potřebného vybavení
nemohou být žáci
do kurzu přijati. Zákonní zástupci žáka a zletilý žák předloží před odjezdem prohlášení
o tom, že
je žák zdravý. Rovněž se doporučuje před zahájením kurzu sjednat pojistnou smlouvu
s pojišťovnou.
(Jednorázové úrazové připojištění žáků, pojištění pedagogických pracovníků z odpovědnosti
za škodu
vzniklou při výkonu povolání.)
(2) Kurzy vedou pedagogičtí pracovníci, kteří odpovídají za činnost instruktorů.
Jejich činnost
řídí a kontroluje vedoucí kurzu. Zároveň kontrolují dodržování předpisů k zajištění
bezpečnosti a
ochrany zdraví. Žáci se dělí do družstev podle výkonnosti. Družstvo má nejvíce 15
žáků, pokud není
zvláštními předpisy a tímto pokynem stanoven pro některé činnosti počet nižší. Družstvo
žáků škol a
tříd samostatně určených pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami tvoří polovina
nejvyššího
počtu žáků třídy stanoveného zvláštním předpisem.1)
Počet pedagogických pracovníků nesmí být menší než počet družstev. Kurzy s počtem
do 30 žáků musí
doprovázet tři zletilé osoby, které jsou plně způsobilé k právním úkonům a v pracovněprávním
vztahu
ke škole, přičemž minimálně jedna osoba musí být pedagogickým pracovníkem.
(3) Pedagogičtí pracovníci a instruktoři jsou povinni dbát na úroveň pohybové
vyspělosti,
předchozí výcvik, výkonnost a zdravotní stav žáků. Během kurzu (výletu) přihlížejí
k aktuálnímu
počasí, zařazují včas a v přiměřené míře přestávky pro odpočinek. O trase a časovém
plánu kurzu
(výletu) musí být informován vedoucí kurzu, popřípadě odpovědný zástupce ubytovacího
zařízení.
(4) Před zahájením cyklistického kurzu ověří vedoucí kurzu povinné vybavení,
technický stav
jízdních kol (včetně povinnosti mít ochrannou přilbu) a znalosti žáků o pravidlech
silničního
provozu,2) bez jejichž znalosti se žáci nemohou kurzu zúčastnit.
V silničním
provozu má družstvo maximálně 10 cyklistů, za které odpovídá vedoucí družstva. Trasu
přesunu volí
vedoucí kurzu s ohledem na výkonnost a zdravotní stav žáků, na stav a frekvenci
dopravy na
komunikaci atd. Při přesunech v rámci cyklistického kurzu za dopravního provozu
musí být na
začátku a na konci skupiny zletilá osoba, která je plně způsobilá k právním úkonům
a v
pracovněprávním vztahu ke škole, přičemž minimálně jedna osoba musí být pedagogickým
pracovníkem.
(5) Před zahájením kurzu vodní turistiky zjistí vedoucí kurzu stupeň plavecké
vyspělosti žáků.
Vedoucí kurzu odpovídá za zhodnocení stavu sjízdnosti trasy. Pedagogický pracovník
odpovídá nejvýše
za pět kanoí (kajaků) nebo za dvě pramice (rafty). Při obtížnějších podmínkách vedoucí
kurzu počet
lodí na jednoho pedagoga sníží. Žáci jsou vybaveni při jízdě plovací vestou, při
jízdě na divoké
vodě nebo obtížně sjízdných propustech plovací vestou a přilbou. Pokud se v průběhu
jízdy na divoké
vodě podmínky zhorší nebo se zvýší riziko, vedoucí kurzu jízdu přeruší nebo sjíždění
ukončí.
(6) Při horské turistice je pedagogický pracovník povinen seznámit žáky s možným
nebezpečím
hrozícím v horách. Při horských túrách se musí důsledně respektovat momentální zdravotní
stav žáků,
aktuální podmínky (zejména povětrnostní), značení a pokyny Horské služby. Před začátkem
túry
pedagogický pracovník informuje vedoucího kurzu a odpovědného zástupce ubytovacího
zařízení o
směru, cíli túry a o předpokládaném čase návratu. Pedagogický pracovník hlásí těmto
osobám, pokud
to situace umožňuje, eventuální zdržení. Na horskou túru doprovázejí družstvo nebo
skupinu žáků
vždy nejméně dvě zletilé osoby, které jsou plně způsobilé k právním úkonům a v pracovněprávním
vztahu ke škole, přičemž minimálně jedna osoba musí být pedagogickým pracovníkem.
(7) Horolezecký výcvik, včetně základního kurzu, vede pedagogický pracovník,
který odpovídá za
činnost instruktora - člena Českého horolezeckého svazu při dodržení všech pravidel
k zajištění
bezpečnosti a ochrany zdraví stanovených horolezeckým svazem.
Toto ustanovení je v metodickém pokynu zcela nové, starý Metodický pokyn 29 159/2001-26
Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ze dne 9. listopadu 2001 k zajištění
bezpečnosti a
ochrany zdraví dětí a žáků ve školách a školských zařízeních neobsahoval ustanovení
týkající se
bezpečnosti žáků na sportovně turistických kursech. Školy však v poslední době často
pořádají různé
turistické výlety, cyklistické výlety apod., takže je třeba zdůraznit zásady bezpečnosti
a ochrany
zdraví žáků i při těchto akcích, aby se nemuselo složitě dovozovat výkladem, že
se použijí
ustanovení týkající se např. lyžařského výcviku.
Zásadní a prvořadou věcí při každé akci je řádné poučení žáků, případně i jejich
zákonných
zástupců, přičemž jim musí být vysvětleno jaké vhodné oblečení si mají vzít na sebe
a jakou vhodnou
výstroj. Vzhledem k tomu, že při těchto akcích vykonávají nad nezletilými náležitý
dohled ve smyslu
ustanovení § 422 občanského
zákoníku učitelé a pedagogičtí pracovníci, je třeba, aby sami sebe chránili
před případnou
trestní odpovědností tím, že před zahájením akce zkontrolují, zda žák má odpovídají
výstroj. Doklad
o tom, že žák je zdravý je i při těchto akcích samozřejmostí. Stejně tak se doporučuje
školám
uzavřít jednorázové úrazové připojištění žáků a pojištění pedagogických pracovníků
z odpovědnosti
za škodu vzniklou při výkonu povolání.
Z hlediska zajištění bezpečného a hlavně soustavného dozoru nad žáky je již lety
osvědčený a zde
též doporučovaný maximální počet 15 žáků ve družstvu. Důležitá je také zásada (která
se dříve až
tak dalece nedodržovala), že zletilé osoby, které žáky doprovází musí být v pracovněprávním
vztahu
ke škole. To souvisí právě s výše uvedenou trestněprávní odpovědností vyplývající
z případného
zanedbání náležitého dohledu nad nezletilými.
V odstavci 3 se zdůrazňuje, aby pedagogičtí pracovníci a instruktoři při všech
akcích přihlíželi
k výkonnosti a momentálnímu zdravotnímu stavu žáků.
Odstavec 4 je zaměřen na speciální kursy - na cyklistické kursy. Vzhledem ke
zvýšené náročnosti
na bezpečnost a ochranu zdraví žáků je třeba při nich dvojnásob dbát na jejich přípravu.
Jednak je
třeba ověřit technický stav kol a zdali žáci mají povinnou výbavu, zejména ochrannou
přilbu a
následně řádně žáky poučit o dodržování pravidel silničního provozu. Vzhledem k
tomu, že riziko
úrazu je zde vyšší než při ostatních sportovně turistických kursech, je stanoven
jako maximální
počet 10 žáků cyklistů v družstvu. Při jízdě po dopravní komunikaci musí jet na
začátku i na konci
skupiny dospělá osoba. I zde se zdůrazňuje podmínka jejího pracovněprávního vztahu
ke škole.
V odstavci 5 se řeší bezpečnost a ochrana zdraví žáků při dalším navýsost speciálním
druhu
sportovně turistických kursů a to při kursu vodní turistiky. I zde s ohledem na
vysoké riziko úrazů
žáků je stanoveno, že družstvo se skládá nejvýše z pěti kanoí (kajaků) nebo dvou
pramic (raftů).
Při obtížnějších podmínkách se ukládá vedoucímu kurzu, aby počet lodí v družstvu
snížil.
V odstavci 6 se pojednává o bezpečnosti a ochraně zdraví žáků při horské turistice,
která není
dnes již zvláštností a pro žáky nedostupná. V praxi se často kombinuje např. s lyžařskými
výcviky.
Opět se zde zdůrazňuje nezbytnost řádného poučení žáků a respektování momentálního
zdravotního
stavu žáků. I když v žádném odstavci se výslovně nepřipomíná, že pedagogický pracovník
odpovědný za
sportovně turistický kurs musí mít možnost za všech okolností zajistit přivolání
první pomoci, je
asi dnes již samozřejmostí, že pedagogický pracovník nebo dospělá osoba, která žáky
doprovází
např. na horskou túru bude mít s sebou mobilní telefon.
Odstavec 7 řeší opět obzvlášť speciální problematiku bezpečnosti a ochrany zdraví
žáků při
kursech horolezeckého výcviku, neboť tyto kursy pořádají školy se speciálním sportovním
zaměřením.
Podmínkou pořádání takového kursu je zajištění instruktora člena Horolezeckého svazu.
Čl. 17 - Koupání
Koupání se uskutečňuje pouze na vyhrazených místech, kde není koupání
zakázáno.3) Pedagogický pracovník osobně předem ověří bezpečnost
místa pro
koupání, přesně vymezí prostor, kde se žáci mohou pohybovat (plavat) a učiní taková
opatření, aby
měl přehled o počtu koupajících se žáků ve skupině. Skupina na jednoho pedagogického
pracovníka je
maximálně 10 žáků. Pro žáky škol a tříd samostatně určených pro žáky se speciálními
vzdělávacími
potřebami se tento počet řídí zvláštním předpisem4). Po skončení
koupání
skupiny žáků a v jeho průběhu pedagogický pracovník kontroluje počet žáků.
V tomto článku na rozdíl od čl. 14 tohoto metodického pokynu zaměřeném specielně
na výuku
plavání, se pojednává o koupání, které se může uskutečnit i např. v rámci hodin
tělesné výchovy. S
ohledem na zvýšenou rizikovost je stanoven maximální počet 10 žáků v družstvu. Podle
§ 11 vyhlášky č. 73/2005
Sb., o
vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků
a studentů
mimořádně nadaných platí, že v jedné skupině žáků se zdravotním postižením při koupání
a plaveckém
výcviku neplavců se zdravotním postižením připadají na 1 pedagogického pracovníka
nejvýše 4 žáci. I
když se zde výslovně nezdůrazňují některé obecné zásady, platí, že pedagogický pracovník
dbá na to,
aby žáci neprochladli a aby se před vstupem do bazénu a po skončení koupání řádně
umyli mýdlem a
osprchovali se.
Čl. 18 - Bruslení
(1) Při bruslení organizovaném školou odpovídá za bezpečnost žáků učitel tělesné
výchovy nebo
dohled konající pedagog, který posoudí kvalitu plochy a případně i mantinelů. V
případě bruslení na
přírodním ledě posoudí tloušťku ledu z hlediska nosnosti.
(2) Žáci bruslící na kolečkových bruslích používají ochranné prostředky zmírňující
následky pádů
(na kolena, na lokty, rukavice, přilbu).
Tento článek je zaměřen na bruslení, které může být jak klasické, tedy na ledě
nebo na
kolečkových bruslích. Bruslení se většinou uskutečňuje též v rámci hodin tělesné
výchovy, takže za
bezpečnost a ochranu zdraví žáků odpovídá především učitel tělesné výchovy. Učitel
musí také
posoudit kvalitu ledu, důraz je kladen samozřejmě na posouzení tloušťky ledu z
hlediska nosnosti
ve volné přírodě. I když se zde nezdůrazňuje, že učitel nebo dohled konající pedagogický
pracovník
zkontroluje brusle a výbavu žáků, považuje se to za samozřejmost. Stejně tak musí
být
samozřejmostí poučení žáků o tom, že je zakázáno vzájemně do sebe strkat nebo se
napadat.
Z hlediska bezpečnosti a ochrany zdraví žáků je rizikovější než klasické bruslení
na ledě
bruslení na kolečkových bruslích. Proto v případě, když učitel tělesné výchovy toto
bruslení zařadí
do výuky, nesmí připustit, aby na kolečkových bruslích bruslili žáci bez náležité
výbavy - přilby,
rukavic a ochrany kolen a loktů.
Čl. 19 - Bezpečnost žáků při soutěžích a přehlídkách
(1) Vysílající školy zajišťují bezpečnost a ochranu zdraví žáků po dobu dopravy
na soutěže a ze
soutěží, pokud se se zákonným zástupcem žáka nedohodne jinak. V průběhu soutěže
zajišťuje
bezpečnost a ochranu zdraví žáků organizátor.5)
(2) Po dobu vlastní soutěže přebírá náležitý dohled nad žáky organizátor soutěže.
Vyhlašuje počátek
a konec soutěže nebo přehlídky a zajišťuje podmínky pro bezpečnou účast žáků poskytnutím
případných
ochranných prostředků, náležitým vybavením laboratoří, jiných soutěžních míst a
současně přihlédne
k věku, fyzickému a rozumovému rozvoji žáků.
(3) U sportovních soutěží, uměleckých soutěží a dalších soutěží, kde to charakter
soutěže
vyžaduje a je to dáno organizačním řádem, zajišťuje bezpečnost a ochranu zdraví
žáků vysílající
škola v plném rozsahu, pokud se se zákonným zástupcem žáka nedohodne jinak.
Tento článek má za cíl upozornit, že škola musí dbát o bezpečnost a ochranu zdraví
žáků, i v
případě, když je vysílá na různé soutěže a přehlídky. Platí princip, že vysílající
škola dbá o
bezpečnost žáka po dobu dopravy na akci a z akce a po dobu vlastní soutěže přebírá
dohled nad žáky
organizátor akce.
Pouze u sportovních soutěží, uměleckých soutěží a dalších soutěží, kde to vyplývá
z charakteru
soutěže (žák soutěží jménem školy) zajišťuje vysílající škola bezpečnost a ochranu
zdraví žáků v
plném rozsahu, neboť zpravidla s žáky vysílá i pedagogického pracovníka, který je
pověřen dohledem
nad žáky, pokud se ředitel školy nebo odpovědný pedagogický pracovník s rodiči (zákonnými
zástupci
nezletilého) nedohodne jinak.
Čl. 20 - Zahraniční výjezdy
Školy odpovídají za bezpečnost a ochranu zdraví žáků při zahraničních výjezdech,
které
organizují v rámci vzdělávání nebo s ním přímo souvisejících činnostech. O konkrétních
opatřeních a
poučení žáků, případně jejich zákonných zástupců, se pořizuje před uskutečněním
výjezdu záznam o
poučení podepsaný jeho účastníky. Přiměřeně se použijí ustanovení čl. 15 a 16. Mezi
účastníky
výjezdu do zahraničí zařadí škola pouze ty žáky, kteří předloží písemný souhlas
zákonného zástupce
žáka nebo zletilého žáka a mají uzavřené pojištění odpovědnosti za škodu platné
na území
příslušného státu a pojištění léčebných výloh v zahraničí nebo v případě výjezdu
do členského státu
Evropské unie mají Evropský průkaz zdravotního pojištění nebo potvrzení tento průkaz
nahrazující.6)
Další novinkou, kterou mohou školy v posledních letech pořádat jsou zahraniční zájezdy,
a proto i
tyto akce je třeba připomenout z hlediska bezpečnosti a ochrany zdraví žáků. Platí
zásada, že škola
nezařadí mezi účastníky zájezdu žáky, kteří nepředloží písemný souhlas zákonného
zástupce (netýká
se zletilých žáků středních škol) a neprokáží se, že mají uzavřené pojištění odpovědnosti
za škodu
platné na území příslušného státu a Evropský průkaz zdravotního pojištění, resp.
pojištění
léčebných výloh v zahraničí.
Vzhledem k tomu, že rizikovost těchto akcí je zvýšená s ohledem na jazykovou
bariéru některých
žáků při dorozumívání v cizině, je třeba věnovat zvýšenou pozornost poučení žáků.
O poučení žáků a
jejich zákonných zástupců musí být sepsán zápis, který dotyční podepíšou.
Vzhledem k tomu, že řada zahraničních zájezdů je pořádána za účelem lyžařského
výcviku nebo jiné
sportovně turistické akce odkazuje metodický pokyn, aby se přiměřeně použily články
15 a 16. To v
praxi znamená, že počty žáků ve skupinách a družstvech a tomu odpovídající počty
pedagogických
pracovníků se stanoví podle charakteru akce.
Čl. 21 - Úrazy žáků
(1) Úrazem žáků je úraz, který se stal žákům při vzdělávání nebo s ním přímo
souvisejících
činnostech a při poskytování školských služeb. Jedná se tedy zejména o úrazy žáků
na vycházkách,
výletech, zájezdech, putováních, exkurzích, při koupání, při výuce plavání a lyžařském
výcviku,
sportovních a turistických kurzech, zahraničních výletech, při účasti na soutěžích
a
přehlídkách.
(2) Úrazem žáků není úraz, který se žákům stane na cestě do školy a zpět, nebo
na cestě na místo
nebo cestou zpět, jež bylo určeno jako shromaždiště mimo prostory školy při akcích
konaných mimo
školu.
V tomto článku se má asi nahradit legislativní nedostatek, že ani zákon č. 561/2004
Sb., o
předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)
ve znění
pozdějších předpisů ani vyhláška č. 64/2005 Sb. o evidenci úrazů dětí, žáků a studentů
neobsahují
definici pojmu školní úraz. Podle ustanovení § 29 zákona platí, že školy a školská
zařízení
zajišťují bezpečnost a ochranu zdraví dětí, žáků a studentů při vzdělávání a s ním
přímo
souvisejících činnostech a při poskytování školských služeb a jsou povinny vést
evidenci úrazů
dětí, žáků a studentů, k nimž došlo při zde uvedených činnostech, vyhotovit a zaslat
záznam o
úrazu stanoveným orgánům a institucím. Přitom zákon sám např. nevylučoval z úrazů
výslovně cestu do
školy a zpět, i když se to dovozovalo analogií se zákoníkem práce. Tento výklad
pojmu úraz žáků je
zajisté potřebný, nicméně znovu připomínáme, že sám metodický pokyn je závazný pouze
pro školy a
školská zařízení zřízená MŠMT, ostatní školy se na něj mohou pouze dovolat jako
na metodickou
pomůcku. Proto by zajisté bylo vhodné, aby časem celá výše uvedená definice byla
obsažena přímo v
zákoně.
Čl. 22 - Evidence úrazů žáků
Vedoucí zaměstnanec školy, jemuž byl úraz žáka hlášen, zajistí, aby byly objektivně
zjištěny a
případně odstraněny příčiny úrazu.7)
Prvořadou povinností vedoucího zaměstnance školy (zpravidla ředitele) je zajistit,
aby byly
objektivně zjištěny a případně odstraněny všechny příčiny úrazu. Při zjišťování
příčin školního
úrazu je třeba postupovat obdobně jako při zjišťování a objasňování příčin pracovního
úrazu
zaměstnance. To především znamená, že se musí odhalit všechny zjevné i skryté příčiny
a další
okolnosti, jež vedly k jeho vzniku, aby se všichni - učitelé a především žáci -
z této mnohdy i
tragické situace poučili, aby ze stejné příčiny nedošlo k dalšímu úrazu.
Škola je povinna ihned po ohlášení školního úrazu a po zajištění první pomoci
a lékařského
ošetření žáka zahájit odpovědné a spolehlivé zjišťování příčin úrazu. Příčina se
musí objasnit
přímo na místě, a to proto, že se podmínky mohou rychle změnit, ať již povětrnostními,
nebo jinými
vlivy, nebo nakonec i úmyslným zásahem osoby, která úraz zavinila.
Na místě se musí také zjistit, zda šlo o mimořádnou situaci vyplývající z neznámých
okolností a
podmínek a zda příkaz učitele či jiného pedagogického pracovníka těmto podmínkám
odpovídal nebo zda
učitel nebezpečné jednání žáků (např. o přestávce na chodbě školy) trpěl a včas
proti němu
nezakročil. Místo úrazu je vlastně jediným nalezištěm stop a věcných důkazů a při
jeho prohlídce se
také dá nejlépe posoudit situace žáka v riziku úrazu a možnosti zásahu proti jeho
vzniku za strany
učitele či jiného pedagogického pracovníka.
Ředitel školy, příp. jiný vedoucí zaměstnanec má při zjišťování příčin školního
úrazu zabezpečit
účast učitele či jiného pedagogického pracovníka, který byl v době úrazu pověřen
dozorem nad žáky a
zástupce odborové organizace, je-li na škole ustavena.
Pokud je toho postižený žák schopen, musí být vyslechnut. Dále musí být vyslechnuti
svědci
úrazu, eventuelně další žáci, kteří mohou podat řadu informací např. o zdravotním
stavu žáka v den
úrazu, o jeho osobních vlastnostech, vztazích k ostatním žákům, k učiteli či dotyčnému
pedagogickému pracovníkovi pověřenému momentálně v okamžiku úrazu náležitým dohledem.
Tyto
informace často ovlivní celé další jednání. Často mohou také doložit, jaké pokyny
dal učitel či
pedagogický pracovník žákům a zda žáky náležitě poučil o případném nebezpečí.
V některých případech mohou také prokázat, zda činnost, kterou žák dělal před
úrazem byla
přiměřená jeho fyzickým a duševním schopnostem, zda byl pro ni řádně vybaven (např.
při lyžařském
výcviku náležitou výstrojí) apod.
V případech, kdy je podezření, že k úrazu došlo pod vlivem drog nebo alkoholu,
je zapotřebí
zajistit lékařský posudek.
Podle potřeby se může přistoupit k rekonstrukci úrazového děje; zkušenosti však
ukazují, že by
se přitom mělo postupovat jen velice obezřetně.
Tam, kde dojde k úrazu v dílnách na strojích a zařízení, je zapotřebí předložit
doklady o
jejich pravidelných kontrolách, revizích a opravách. Zdroj úrazu se musí důkladně
prohlédnout,
ověřit funkci všech ochranných a signalizačních zařízení a ovládacích prvků.
Přitom se posuzuje, co žák dělal nesprávným a nebezpečným způsobem a zda nad
výkonem jeho práce
byl zajištěn stálý a řádný dozor.
Musí být též zjištěn rozsah zranění postiženého i kvalita poskytnuté první pomoci.
Po shromáždění zjištěných důležitých okolností lze teprve posoudit, co bylo skutečnou
příčinou
školního úrazu :
- co bylo na místě úrazu v nesprávném a nebezpečném stavu,
- co zraněný dělal nesprávným a nebezpečným způsobem a který bezpečnostní předpis
nebo pokyn
svým jednáním porušil,
- který předpis byl porušen školou či školským zařízením,
- zda byl úraz způsoben nebo ovlivněn jinou osobou,
- zda vznikl následkem spolupůsobení přírodních živlů nebo zvířat,
- jakou škodu zraněný žák utrpěl na věcech.
Stejně tak je možno, až po zvážení všech těchto zjištěných skutečností rozhodnout
o tom, která
opatření mohou riziko úrazu omezit a jaký kontrolní systém bude nad jejich plněním
zaveden.
Určí se jaká výchovná, organizační, eventuelně technická opatření budou přijata.
Opatření musí
být konkrétní a snadno kontrolovatelná.
Účastníci zjišťování příčin úrazu se pak podílejí na sepisování záznamu o něm.
Čl. 23
Statistické zjišťování školní úrazovosti se provádí podle zvláštních
předpisů.8)
Podle ustanovení §
10 zákona č.
89/1995 Sb., o státní statistické službě, ve znění pozdějších předpisů platí,
že program
statistických zjišťování stanoví Český statistický úřad vyhláškou, kterou vypracovává
v součinnosti
s ministerstvy a jinými správními úřady a vyhlásí se vždy nejpozději do 30. listopadu
předcházejícího roku. Proto např. pro rok 2006 byl program statistických zjišťování
stanoven
vyhláškou Českého statistického úřadu č. 421/2005 Sb., ze dne 11. října 2005 a pro
MŠMT, resp.
všechny školy a školská zařízení bylo uloženo vyplnění tří výkazů a to Škol (MŠMT)
V 5-01, Škol
(MŠMT) V 41-01 a Škol (MŠMT) P 1 - 04. Počet školních úrazů se tedy v roce 2006
statisticky
nezjišťuje.
Čl. 24 - Odpovědnost za škodu při úrazech žáků
Školy odpovídají v rozsahu stanoveném zvláštními předpisy9)
žákům za
škodu, která jim vznikla v důsledku úrazu. Způsob a rozsah náhrady škody projedná
škola se
zákonnými zástupci žáka nebo se zletilým žákem.
Odpovědnost školy za škodu, která vznikne žákům školními úrazy vychází z povinností
a
odpovědnosti školy za zajištění náležitého dohledu nad žáky při veškeré školní výuce,
výchově,
vzdělávání nebo v přímé souvislosti s nimi, která je uložena příslušnými předpisy
(zejména
ustanovením § 422 občanského zákoníku).
Vychází ze stejných zásad jako při náhradě škody, která vznikne zaměstnancům
v pracovním poměru
při plnění pracovních úkolů nebo v přímé souvislosti s nimi podle zákoníku práce.
U školních úrazů
riziko za činnost spojenou s výchovně vzdělávací činností nese plně škola.
Jde o objektivní odpovědnost, která je odpovědností za výsledek a nikoliv odpovědností
za
zavinění, jako je tomu např. při náhradě škody za úraz, který utrpí žák při cestě
do školy na
veřejné komunikaci. To je podstatný rozdíl mezi odškodněním úrazů vzniklých za podmínek
objektivní
odpovědnosti podle zákoníku práce a mezi odškodněním úrazů za podmínek subjektivní
odpovědnosti
podle občanského zákoníku.
Princip, že odškodnění úrazů žáků základních škol, základních uměleckých škol,
učilišť,
středních odborných škol a speciálních škol, vyšších odborných škol, studenty vysokých
škol se řídí
pracovněprávními předpisy vychází z ustanovení
§ 206 zákoníku práce
a následně z
§ 27 nařízení vlády
č. 108/1994
Sb., kterým se provádí zákoník práce a některé další zákony, ve znění pozdějších
předpisů.
Podle tohoto ustanovení, za škodu, která vznikla žákům základních škol, základních
uměleckých škol,
zvláštních škol a pomocných škol při vyučování nebo v přímé souvislosti s ním, odpovídá
škola, při
výchově mimo vyučování ve školském zařízení nebo v přímé souvislosti s ním, odpovídá
školské
zařízení. Nevystupuje-li škola nebo školské zařízení v právních vztazích svým jménem
a nemá-li
odpovědnost vyplývající z těchto vztahů, odpovídá žákům zřizovatel školy, popřípadě
školského
zařízení.
Při úrazech žáků středních odborných učilišť, odborných učilišť a učilišť, pokud
ke škodě došlo
při teoretickém vyučování a při praktickém vyučování ve škole a v přímé souvislosti
s ním, odpovídá
příslušné učiliště, pokud ke škodě dojde při praktickém vyučování u právnické nebo
fyzické osoby
nebo v přímé souvislosti s ním, odpovídá právnická nebo fyzická osoba, u níž se
vyučování
uskutečňovalo. Pokud ke škodě dojde při výchově mimo vyučování ve školském zařízení
nebo v přímé
souvislosti s ním, odpovídá za škodu školské zařízení.
Zde tedy platí zásada, že pouze za škodu, která vznikla žákům odborných učilišť
při praktickém
vyučování může odpovídat někdo jiný než škola, zde se jedná o právnickou nebo fyzickou
osobu, která
praktické vyučování zajišťuje.
Ve všech ostatních případech i u studentů gymnázií, žáků základních a středních
škol, pokud k
úrazu došlo při teoretickém nebo praktickém vyučování odpovídá škola, jestliže má
právní
subjektivitu. Pokud škola nebo školské zařízení nemá právní subjektivitu a nemůže
vystupovat v
právních vztazích svým jménem, odpovídá žákům a studentům zřizovatel školy nebo
školského
zařízení.
S ohledem na výše uvedené je třeba při odškodnění školních úrazů vycházet z druhů
škod uvedených
v ustanovení § 193 zákoníku
práce. Jednotlivými druhy náhrady tedy jsou:
a. ztráta na výdělku,
b. bolest a ztížení společenského uplatnění,
c. účelně vynaložené náklady spojené s léčením,
d. věcná škoda.
Pod pojmem ztráta na výdělku jsou v zákoníku práce zahrnuty dvě náhrady a to
náhrada za ztrátu
na výdělku po dobu pracovní neschopnosti podle ustanovení
§ 194 zákoníku práce
a náhrada za
ztrátu na výdělku po skončení pracovní neschopnosti podle ustanovení
§ 195 zákoníku práce.
Je však
třeba úvodem zdůraznit, že tyto náhrady jsou na sobě nezávislé a nemohou se zásadně
shodovat v
čase, tzn. v určitém období může vzniknout nárok buď na náhradu za ztrátu na výdělku
po dobu
pracovní neschopnosti podle ustanovení § 194 zákoníku práce nebo na náhradu po skončení
pracovní
neschopnosti podle ustanovení § 195 zákoníku práce. Vzhledem k tomu, že žák nebo
student v době
výuky nemá příjem a nevzniká mu nárok ani na dávky nemocenského nepřichází v úvahu
v době výuky ani
vznik nároku na tyto dvě náhrady. Nárok na některou z těchto náhrad může vzniknout
pouze v případě,
že následkem školního úrazu je částečná nebo dokonce plná invalidita a že následky
úrazu trvají i v
době po skončení povinné školní docházky nebo po skončení střední či vysoké školy
a kdy již
postiženému žáku uchází příjem. V takových případech se po skončení povinné školní
docházky nebo
přípravy na povolání zjišťuje do jaké míry školní úraz ovlivnil možnost pracovního
uplatnění žáka
nebo studenta v povolání odpovídajícím jeho kvalifikaci. V těchto případech pak
může vzniknout
nárok na náhradu za ztrátu na výdělku po skončení pracovní neschopnosti.
Bolest a ztížení společenského uplatnění se odškodňuje zcela stejně jako v případě
zaměstnanců
odškodňovaných podle zákoníku práce, tedy na základě vyhlášky č.
440/2001Sb., o odškodnění
bolesti a
ztížení společenského uplatnění, ve znění pozdějších předpisů. Podle této vyhlášky
provádí bodové
ohodnocení bolesti a ztížení společenského uplatnění ošetřující lékař postiženého
žáka či studenta.
Jeden bod pak představuje 120 Kč. Lékařský posudek se vydává až když je zdravotní
stav
ustálený.
Náhrada účelně vynaložené nákladů vychází spojených s léčením žáků a studentů
ze stejných
principů jako náhrada účelně vynaložených nákladů spojených s léčením zaměstnance,
který utrpěl
pracovní úraz nebo u něhož byla zjištěna nemoc z povolání. V podstatě jde o náklady
které vzniknou
poškozenému žáku nebo studentu nad rámec bezplatného zdravotního pojištění, a to
jak při vlastním
ošetření, tak např. jako doplatky na léky, ortopedické pomůcky, brýle, ale i třeba
i vozíky apod.
Nakonec se v rámci této náhrady hradí i cestovní náklady spojené s návštěvou lékaře
či
zdravotnického zařízení. Účelnost a vhodnost vynaložených nákladů zásadně posuzuje
ošetřující
lékař.
Poslední náhradou, která může v souvislosti se školním úrazem vzniknout je věcná
škoda. Sám
pojem „věcná škoda“ není v zákoníku práce blíže definován. V praxi ale často bývá
spojován pouze s
bezprostřední majetkovou újmou, jako např. náhradou rozbitých brýlí, poškozeného
či jinak
znehodnoceného oděvu a to není přesné. Pojem náhrada věcné škody je naopak velice
široký a lze pod
něj zahrnout každou škodu, která nastala poškozenému v přímé souvislosti se školním
úrazem a není
odškodnitelná některou z předchozích náhrad. U žáků to mohou být i náhrady spojené
s tím, že
rodiče se musí uvolňovat z práce, aby se žákem jeli na ošetření nebo aby o něj po
dobu nemoci
pečovali.
Nakonec je však upozornit na zásadní věc, že v případě, kdy je v rámci šetření
příčin úrazu žáka
či studenta prokázáno jeho zavinění nebo nedodržení některých bezpečnostních předpisů
školy, s
kterými byl seznámen a škola se zprošťuje zčásti odpovědnosti, pak se zprošťuje
pro případ
uplatnění všech druhů náhrad. Zásadně platí, že když se např. krátí bolestné, krátí
se ztížení
společenského uplatnění, účelně vynaložené náklady spojené s léčením i případná
věcná škoda.
Čl. 25 - Sledování úrazovosti žáků
Informace získané při prošetřování jednotlivých úrazů žáků, při sledování celkové
školní
úrazovosti a rozborů jejich příčin využívají školy, organizace a orgány, v jejichž
působnosti je
problematika bezpečnosti a ochrany zdraví žáků, k prohloubení preventivní činnosti,
a to v
anonymizované podobě.
Vzhledem k tomu, že se zatím pravidelně statisticky nezjišťují počty školních
úrazů jako je to v
případě pracovních úrazů a nemocí z povolání (pravidelný formulář Nem Úr) je třeba
klást důraz na
sledování úrazovosti jednotlivými školami. Z orgánů a organizací, kterým se v souladu
s vyhláškou
č. 64/2005 Sb. zasílají záznamy o úrazu a které ji mohou využít ke skutečně účinné
prevenci bude v
praxi nejdůležitější Česká školní inspekce.
Čl. 26 - Kontrolní činnost
(1) Dodržování podmínek pro bezpečnost a ochranu zdraví žáků kontrolují průběžně
vedoucí
zaměstnanci školy v rámci své působnosti a plnění úkolů v oblasti prevence rizik.
(2) Pedagogičtí pracovníci kontrolují a vyžadují dodržování předpisů k zajištění
bezpečnosti a
ochrany zdraví žáků, jakož i dodržování pokynů žáky.
(3) Do programu prověrek bezpečnosti a ochrany zdraví při činnostech organizovaných
školou
nejméně jednou ročně10) zahrnují školy také kontrolu školních
dílen,
laboratoří, tělocvičen a tělocvičného nářadí a náčiní, školních hřišť, školních
pozemků i dalších
pracovišť školy užívaných žáky, včetně jejich vybavení. Pokud se na ně a na jejich
vybavení
vztahují zvláštní předpisy k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci,
například o
elektrických, plynových, zdvihacích a tlakových zařízení, provádějí se na nich prostřednictvím
osob
se zvláštní odbornou způsobilostí odborné kontroly a revize ve lhůtách stanovených
těmito
předpisy. U tělocvičného nářadí a ostatního náčiní se kromě jeho běžných kontrol
v hodinách tělesné
výchovy a v rámci prověrek bezpečnosti a ochrany zdraví při práci provádějí i odborné
technické
kontroly nejméně jednou za rok, pokud nestanovil výrobce lhůtu kratší. Součástí
prověrek
bezpečnosti a ochrany zdraví při činnostech organizovaných školou je rovněž kontrola
vybavení školy
prostředky pro poskytnutí první pomoci, a to jak z hlediska obsahu, tak i lhůt jejich
použitelnosti
.
Vzhledem k tomu, že školský zákon ani ostatní předpisy neobsahují žádné ustanovení
o prevenci
rizik (jako známe §
132a zákoníku
práce) je v tomto článku zdůrazněna povinnost průběžné kontroly podmínek
pro bezpečnost a
ochranu zdraví žáků vedoucími zaměstnanci školy a dodržování předpisů k zajištění
bezpečnosti a
ochrany zdraví žáků pedagogickými pracovníky. V této souvislosti opětovně připomínáme,
že za
základní předpis v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví žáků považujeme školní řád,
resp. vnitřní
řád, který každá škola nebo školské zařízení musí mít.
Jinak samozřejmě škola, resp. ředitel školy plní dvojejidou úlohu - je zaměstnavatelem
ve vztahu
k učitelům a ostatním zaměstnancům školy, jejichž pracovněprávní vztahy se řídí
zákoníkem práce a
pak je ředitelem školy, která musí plnit povinnosti stanovené školským zákonem ve
vztahu k žáků a
jejich zákonným zástupcům. A právě zde se tyto dva předpisy prolínají. Ředitel školy
musí v praxi
provádět pravidelně každoročně prověrky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci na
všech
pracovištích a zařízeních zaměstnavatele podle
§ 136a zákoníku práce
takže se
zde pouze připomíná, aby tyto prověrky zahrnovaly i kontrolu školních dílen, laboratoří,
tělocvičen a tělocvičného nářadí a náčiní, školních hřišť, školních pozemků i dalších
pracovišť
školy užívaných žáky, včetně jejich vybavení.
Ve větě druhé odstavce třetího se připomíná tzv. zvláštní odborná způsobilost
podle
§ 134b zákoníku
u technických
zařízení, která představují zvýšenou míru ohrožení života a zdraví. V praxi se jedná
o zařízení,
na která se vztahuje vyhláška č. 18/1979 Sb., kterou se určují vyhrazená tlaková
zařízení a stanoví
některé podmínky k zajištění jejich bezpečnosti, ve znění pozdějších předpisů, vyhláška
č. 19/1979
Sb., kterou se určují vyhrazená zdvíhací zařízení a stanoví některé podmínky k
zajištění jejich
bezpečnosti, ve znění pozdějších předpisů, vyhláška č.
20/1979 Sb., kterou
se určují
vyhrazená elektrická zařízení a stanoví některé podmínky k zajištění jejich bezpečnosti,
ve znění
pozdějších předpisů nebo vyhláška č.
21/1979 Sb., kterou
se určují
vyhrazená plynová zařízení a stanoví některé podmínky k zajištění jejich bezpečnosti.
Vzhledem k tomu, že tělocvičné nářadí a ostatní náčiní představuje zvýšenou míru
ohrožení
bezpečnosti a zdraví žáků stanoví metodický pokyn, aby bez ohledu na pravidelné
kontroly před
začátkem hodin tělesné výchovy byly u něj prováděny minimálně jednou za rok odborné
technické
kontroly. Školní nářadí a náčiní spadá mezi výrobky, na které nejsou v rámci zemí
Evropských
společenství stanoveny požadavky, a proto se na ně vztahuje nařízení vlády č.
173/1997 Sb., kterým
se stanoví
vybrané výrobky k posuzování shody, ve znění pozdějších předpisů.
V neposlední řadě se připomíná, aby součástí prověrek bezpečnosti a ochrany zdraví
při
činnostech organizovaných školou byla i kontrola vybavení školy prostředky pro poskytnutí
první
pomoci, a to jak z hlediska obsahu, tak i lhůt jejich použitelnosti. Zákoník práce
totiž v
ustanovení § 132a odst.
6
předpokládal, že obsah a vybavení pracovišť lékárničkami první pomoci jakož i ostatního
vybavení
první pomoci bude stanoveno nařízení vlády, toto však zatím vydáno nebylo. Je tedy
povinností
ředitele školy, aby si podle vlastních podmínek stanovil vybavení první pomoci
v rozsahu
odpovídajícím rizikům úrazů dětí.
Čl. 27
Kontrolu dodržování podmínek pro bezpečnost a ochranu zdraví žáků při vzdělávání
a s ním přímo
souvisejících činnostech a při poskytování školských služeb provádí Česká školní
inspekce11), orgány ochrany veřejného zdraví, popřípadě
orgány inspekce
práce podle zvláštních právních předpisů.
I zde se ukazuje ona dvojjedinná role ředitelů škol, kdy jsou vůči zaměstnancům
zaměstnavateli,
na které se vztahuje zákoník práce a v druhém případě, kdy vystupují jako představitelé
školy ve
vztahu k žákům a jejich zákonným zástupcům a plní povinnosti stanovené školským
zákonem.
Nedodržování povinností ve vztahu k žákům kontroluje podle zákona č. 561/2004 Sb.,
Česká školní
inspekce a podle zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví, ve znění pozdějších
předpisů
orgány ochrany veřejného zdraví. Nedodržování zákoníku práce (a to jak v oblasti
bezpečnosti a
ochrany zdraví při práci, tak v oblasti pracovněprávní) kontrolují orgány inspekce
práce podle
zákona č. 251/2005 Sb., o inspekci práce. Pouze dodržování hygienických limitů a
věci ochrany
zdraví při práci (zejména zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a nařízení
vlády č.
178/2001 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví zaměstnanců při práci, ve
znění pozdějších
předpisů)kontrolují orgány ochrany veřejného zdraví.
1) §
11 vyhlášky č.
73/2005 Sb.
2) Zákon č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích a
o změně některých
zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
3) §
6 zákona č.
258/2000 Sb., vyhláška č. 135/2004 Sb., kterou se stanoví hygienické požadavky
na
koupaliště, sauny a hygienické limity písku v pískovištích venkovních hracích ploch.
4) § 11 vyhlášky č. 73/2005 Sb., vyhláška č. 48/2005 Sb.
5) Vyhláška MŠMT č. 55/2005 Sb., o podmínkách organizace a financování
soutěží a
přehlídek v zájmovém vzdělávání.
6) §
2 vyhlášky č.
48/2005 Sb.
7) V podrobnostech vyhláška č. 64/2005 Sb., o evidenci úrazů dětí,
žáků a
studentů.
8) §
10 zákona č.
89/1995 Sb., o státní statistické službě, ve znění pozdějších předpisů.
9) §
190 a
násl., § 206 zákona
č. 65/1965
Sb., (zákoník práce), §
27
nařízení vlády č. 108/1994 Sb., kterým se provádí zákoník práce, ve znění
pozdějších
předpisů, § 420,
422 zákona č.
40/1964 Sb., (občanský zákoník).
10) §
136a odst. 4
zákona č. 65/1965 Sb., (zákoník práce).
11) §
174 zákona č.
561/2004 Sb., (školský zákon).