Zajištění BOZP ve školách
1. část
Tímto článkem zahajujeme malý seriál, který se bude týkat výkladu Metodického
pokynu k zajištění
bezpečnosti a ochrany zdraví dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních
zřizovaných
Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy, který byl vydán dne 22. prosince
2005 pod č. j. 37
014/2005-25.
Úvodem
Jak jsme si uváděli již v minulých číslech našeho časopisu, je zatím jediným
obecně závazným
předpisem, kterým se řídí ve školách a školských zařízeních bezpečnost a ochrana
zdraví žáků,
výhradně zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném
a jiném
vzdělávání (školský zákon) a zejména jeho ustanovení
§ 29. Žádná
prováděcí
vyhláška, která by se zabývala bezpečností a ochranou zdraví dětí, žáků a studentů
zatím vydána
nebyla. Na stránkách našeho časopisu jsme si před delší dobou rozebírali vyhlášku
č. 64/2004 Sb., o
evidenci úrazů dětí, žáků a studentů, ta se však bezpečnosti a ochrany zdraví dotýká
jen okrajově,
resp. řeší až následky porušení předpisů a zásad bezpečnosti a ochrany zdraví dětí,
žáků a studentů
při vzdělávání a s ním přímo souvisejících činnostech a při poskytování školských
služeb.
Před začátkem letošního školního roku vydalo Ministerstvo školství, mládeže a
tělovýchovy
Opatření ministryně školství, mládeže a tělovýchovy č. j. 24 904/2005-14, kterým
se zrušují některé
vnitroresortní předpisy. Podle tohoto seznamu byl zrušen i do té doby v praxi často
používaný a
známý Metodický pokyn ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy číslo 29 159/2001-26
ze dne 9.
11. 2001 k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví dětí a žáků ve školách a školských
zařízeních. Až
v prosinci byl pak vydán pod č. j. 37 014/2005-25 výše citovaný Metodický pokyn
k zajištění
bezpečnosti a ochrany zdraví dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních
zřizovaných
Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy (dále jen „metodický pokyn“). V každém
čísle si pak
probereme část tohoto metodického pokynu.
Úvodní ustanovení
Pro bezpečnost a ochranu zdraví při výchově a vzdělávání dětí, žáků a studentů
ve školách a
školských zařízeních má výkon dozoru1)nad činností dětí, žáků
a studentů
mimořádný význam. Konkrétní úkoly a podrobnosti v péči o bezpečnost a ochranu zdraví
a v jejich
rámci i úkoly dohledu nad dětmi, žáky a studenty škol a školských zařízení stanoví
pro jednotlivé
typy škol a školských zařízení obecně platné právní předpisy.
Cílem metodického pokynu je zdůraznit klíčová ustanovení těchto předpisů a doporučit
způsob
postupu při zajišťování bezpečnosti a ochrany zdraví při výchově a vzdělávání dětí,
žáků a studentů
(dále jen „žák“) ve školách a školských zařízeních.
V tomto ustanovení se zdůrazňuje, že právní základ zajištění bezpečnosti a ochrany
zdraví při
výchově a vzdělávání žáků je především v obecně závazných právních předpisech. Proto
si tedy úvodem
vyjmenujme nejdůležitější z nich :
- zák. č. 561/2004 Sb., předškolním, základním, středním, vyšším odborném a
jiném vzdělávání
(školský zákon), ve znění pozdějších předpisů,
- vyhl. č. 13/2005 Sb., o středním vzdělávání a vzdělávání v konzervatoři,
- vyhl. č. 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání,
- vyhl. č. 64/2005 Sb., o evidenci úrazů dětí, žáků a studentů,
- vyhl. č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských
poradenských
zařízeních,
- vyhl. č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími
potřebami
a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných,
- vyhl. č. 74/2005 Sb., o zájmovém vzdělávání,
- vyhl. č. 107/2005 Sb., o školním stravování,
- vyhl. č. 108/2005 Sb., o školských výchovných a ubytovacích zařízeních a školských
účelových
zařízeních,
- vyhl. č. 458/2005 Sb., kterou se upravují podrobnosti o organizaci výchovně
vzdělávací péče ve
střediscích výchovné péče
Základ je samozřejmě v samotném zákoně č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním,
středním,
vyšším odborném a jiném vzdělávání (školském zákonu). Tento zákon definuje postavení
ředitele školy
jako statutárního orgánu školské právnické osoby, která je zřizována ministerstvem,
krajem, obcí
nebo svazkem obcí. Ředitel školy tedy z tohoto pohledu vystupuje ve smyslu pracovněprávních
předpisů jako statutární orgán zaměstnavatele. To je nakonec důležité i pro naši
oblast bezpečnosti
a ochrany zdraví při práci. On však v praxi plní dvojjedinou roli - z pohledu zákoníku
práce je
statutárním orgánem vůči pedagogickým pracovníkům a ostatním zaměstnancům školy
a druhou roli plní
vůči žákům. A právě touto druhou rolí, kterou plní vůči žákům v oblasti péče o bezpečnost
a ochranu
zdraví a při dohledu nad dětmi, žáky a studenty škol a školských zařízení se zabývá
tento
metodický pokyn.
Čl. 1 - Předmět a rozsah úpravy
(1) Tento metodický pokyn stanoví postupy vedoucí k zajištění bezpečnosti a ochrany
zdraví žáků
ve školách a školských zařízeních (dále jen „škola“).
(2) Tento metodický pokyn je určen pro právnické osoby vykonávající činnost škol
zřizovaných
Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy. Podpůrně jej mohou užívat i ostatní
školy zapsané do
školského rejstříku a poskytovatelé služeb souvisejících se vzděláváním a výchovou.
Podle zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném
a jiném
vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů platí, že za školu podle
tohoto zákona se
považuje vzdělávací instituce, která poskytuje vzdělávání podle vzdělávacích programů,
tedy
vzdělávání, jehož obsah, kvalita a výstup jsou garantovány státem. To znamená, že
školou podle
tohoto zákona nejsou jen vzdělávací instituce, které poskytují jiné, neformální
vzdělávání (např.
jazykové kurzy uskutečňované na základě živnostenského oprávnění). Podle ustanovení
§ 8 zákona
tvoří vzdělávací
soustavu školy a školská zařízení. Druhy škol jsou mateřská škola, základní škola,
střední škola
(gymnázium, střední odborná škola a střední odborné učiliště), konzervatoř, vyšší
odborná škola,
základní umělecká škola a jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky. Školské
zařízení
poskytuje služby a vzdělávání, které doplňují nebo podporují vzdělávání ve školách
nebo s ním přímo
souvisejí, nebo zajišťuje ústavní a ochrannou výchovu anebo preventivně výchovnou
péči. Druhy
školských zařízení jsou školská zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků,
školská
poradenská zařízení, školská zařízení pro zájmové a další vzdělávání, školská účelová
zařízení,
výchovná a ubytovací zařízení, zařízení školního stravování a školská zařízení pro
výkon ústavní
výchovy, ochranné výchovy a pro preventivně výchovnou péči. Zákon tedy respektuje
právní postavení
škol a školských zařízení všech zřizovatelů.
Jak vyplývá z citovaného článku I. je metodický pokyn určen pouze pro právnické
osoby
vykonávající činnost škol zřizovaných Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy
s tím, že
ostatní školy zapsané do školského rejstříku a poskytovatelé služeb souvisejících
se vzděláváním a
výchovou jej mohou využívat podpůrně. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
je totiž
nadřízeno pouze subjektům (školám a školským zařízením), které zřizuje. Podle ustanovení
§ 169 zákona
ministerstvo
vedle úkolů stanovených zákonem řídí především výkon státní správy ve školství a
odpovídá za stav,
koncepci a rozvoj vzdělávací soustavy, je tedy ústředním správním orgánem pro oblast
školství.
Ještě před přijetím zákona č. 561/2004 Sb. byly v průběhu roku 2001 zřizovatelské
kompetence (a
majetek škol a školských zařízení) k naprosté většině středních a vyšších odborných
škol (a
některým školským zařízením) na základě zákona převedeny na nově zřízené kraje.
Ministerstvo je
proto dnes zřizovatelem jen v případě minimálního počtu škol a školských zařízení.
V souvislosti s článkem I. citovaného metodického pokynu to znamená, že školám
a školským
zařízením jiných zřizovatelů než je samo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
nemůže
ministerstvo nic nařizovat a tudíž nemůže ani pro ně vydávat metodické pokyny. Proto
se zde
zdůrazňuje, že ostatní školy zapsané do školského rejstříku a poskytovatelé služeb
souvisejících
se vzděláváním a výchovou jej mohou užívat podpůrně. Ostatní školy a školská zařízení,
tedy slovy
zákona školské právnické osoby jsou samostatné právnické osoby, které mají ve svém
čele statutární
orgán, kterým je ředitel. Ředitel tak rozhoduje ve všech věcech školské právnické
osoby, pokud
tento zákon nesvěří rozhodování jinému orgánu. Proto rozhoduje i o všech otázkách
zajištění
bezpečnosti a ochrany zdraví dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních
a vydává k
tomu také patřičné pokyny. Citovaný metodický pokyn je závazný pouze pro školy a
školská zařízení,
jejichž zřizovatelem je MŠMT. Pro ředitele ostatních škol a školských zařízení však
může být dobrým
vodítkem pro zpracování obdobných pokynů nebo školních, resp. vnitřních řádů. Ředitelé
škol jej
však nemohou převzít automaticky a mechanicky stanovit, že pro jejich školy též
platí, ale musí
zvážit která ustanovení se pro jejich školu nebo školské zařízení hodí a která by
měli upravit
podle místních podmínek školy nebo školského zařízení. V tom je smysl podpůrného
použití
metodického pokynu pro ostatní samostatné školské právnické osoby.
Čl. 2 - Předcházení rizikům
(1) Školy zajišťují bezpečnost a ochranu zdraví žáků při vzdělávání a výchově
(dále jen
„vzdělávání“), činnostech s ním přímo souvisejících a při poskytování školských
služeb.2)
K zabezpečení tohoto úkolu škola přijímá na základě vyhledávání, posuzování a zhodnocování
rizik
spojených s činnostmi a prostředím opatření k prevenci rizik3).
Při
stanovení konkrétních opatření bere v úvahu zejména možné ohrožení žáků při vzdělávání
v
jednotlivých předmětech, při přesunech žáků v rámci školního vzdělávání a při účasti
žáků školy na
různých akcích pořádaných školou. Zároveň přihlíží k věku žáků, jejich schopnostem,
fyzické a
duševní vyspělosti a zdravotnímu stavu.
(2) Škola podle školního vzdělávacího programu, zpracovaného na základě příslušného
rámcového
vzdělávacího programu, seznamuje žáky s nebezpečím ohrožujícím jejich zdraví tak,
aby bylo dosaženo
klíčových kompetencí vztahujících se k ochraně zdraví žáků a jejich bezpečnosti.
Tyto klíčové
kompetence jsou vytvářeny na základě vzdělávacího obsahu - očekávaných výstupů a
účelně zvoleného
učiva. Ve školním vzdělávacím programu je ochrana a bezpečnost zdraví součástí výchovy
ke zdravému
životnímu stylu a zdraví člověka, chápanému jako vyvážený stav tělesné, duševní
a sociální pohody.
Jedná se o nadpředmětové téma, jehož součástí je mimo jiné dopravní výchova, ochrana
člověka za
mimořádných událostí, problematika první pomoci a úrazů, prevence sociálně patologických
jevů,
ochrana před sexuálním zneužíváním atp.
(3) Školy jsou při vzdělávání a s ním přímo souvisejících činnostech a při poskytování
školských
služeb povinny přihlížet k základním fyziologickým potřebám žáků a vytvářet podmínky
pro jejich
zdravý vývoj a pro předcházení vzniku sociálně patologických jevů.4)
Rámcové
vzdělávací programy stanoví kromě konkrétních cílů, formy, délky a povinného obsahu
vzdělávání i
podmínky bezpečnosti a ochrany zdraví.5)
(4) Ředitel školy vydá školní řád; ředitel školského zařízení vnitřní
řád.6) Školní řád a vnitřní řád upravuje podrobnosti k výkonu
práv a
povinností žáků a jejich zákonných zástupců a podmínky zajištění bezpečnosti a ochrany
zdraví žáků
a jejich ochrany před sociálně patologickými jevy a před projevy diskriminace, nepřátelství
nebo
násilí. Školní řád nebo vnitřní řád zveřejní ředitel na přístupném místě ve škole,
prokazatelným
způsobem s ním seznámí zaměstnance a žáky školy a informuje o jeho vydání a obsahu
zákonné zástupce
nezletilých žáků.
Tento článek vychází z ustanovení
§ 422 občanského
zákoníku,
podle kterého je třeba nad nezletilými vykonávat náležitý dohled. Tuto povinnost
mají kromě rodičů
i ti, kterým byli nezletilí přechodně svěřeni. Tento dohled tedy vykonávají prostřednictvím
svých
zaměstnanců školské právnické osoby a školská zařízení. Výkon náležitého dohledu
má z hlediska
bezpečnosti a ochrany zdraví žáků mimořádný význam. Podle článku 14 Pracovního řádu
pro
zaměstnance škol a školských zařízení je dozor nad žáky činnost, kterou se vedle
výchovného
působení sleduje vykonávání náležitého dohledu nad nezletilými, a to v zájmu předcházení
škodám na
zdraví, majetku, přírodě a životním prostředí
(§ 415, §
422 občanského
zákoníku).
Náležitým dohledem není možno rozumět nepřetržité sledování, ale dohled, který
je přiměřený
okolnostem, zejména věku, zdravotnímu stavu, vlastnostem a chování nezletilého.
Učitel koná pedagogický dozor nad žáky ve škole před vyučováním, po vyučování,
o přestávkách,
při přechodu žáků z jedné budovy školy do druhé, do školní jídelny, školní družiny
apod. Při
zajišťování pedagogického dozoru nad žáky se postupuje podle rozvrhu pedagogického
dozoru, který
schvaluje ředitel školy.
Schválený rozvrh se vyvěsí ve škole na viditelném místě. Pedagogický dozor nad
žáky začíná 15
minut před začátkem vyučování a končí odchodem žáků ze školy po skončeném vyučování.
Jestliže
povolí ředitel školy některým žákům, především dojíždějícím, pobývat ve škole přes
poledne, před
vyučováním nebo po vyučování déle než je obvyklé, zabezpečí, aby tito žáci nezůstali
bez dozoru. V
rozvrhu dozoru stanoví způsob zabezpečení tohoto dozoru.
Podle rozhodnutí ředitele školy nebo školského zařízení mohou dozor ve výjimečných
případech
konat vedle pedagogických pracovníků i jiné odpovědné osoby, a to jen pokud to s
nimi bylo
dohodnuto.
Pedagogičtí pracovníci vykonávají podle pokynů ředitele dozor nad žáky i mimo
školu nebo školské
zařízení při praktickém vyučování, při kursech, exkursích a jiné činnosti předepsané
učebními
osnovami, při účasti na soutěžích, resp. při jejich přípravě a při pořádání jiných
akcí
organizovaných školou nebo školským zařízením.
Veškerá tato činnost směřuje k jedinému cíli - předcházet škodám a to nejen na
zdraví, ale i na
majetku. Dojde-li totiž ke škodě, pak se především zkoumá, zda osoby, které jsou
povinny dohledem,
tento náležitý dohled nezanedbaly,
Dále tento článek také bezprostředně koresponduje s úvodním ustanovením hlavy
páté části druhé
zákoníku práce - §
132 zákoníku
práce, kde se mimo jiné výslovně deklaruje, že zaměstnavatel je povinen zajistit
bezpečnost
a ochranu zdraví zaměstnanců při práci s ohledem na rizika možného ohrožení jejich
života a
zdraví, která se týkají výkonu práce (dále jen „rizika“) a že tato povinnost se
vztahuje na všechny
osoby, které se s jeho vědomím zdržují na pracovištích, v našem případě ve škole.
Zařazení této
zásady do článku druhého metodického pokynu stejně jako do úvodu celé pasáže o
bezpečnosti a
ochraně zdraví při práci v zákoníku práce legislativně vyjadřuje její důležitost.
Smyslem a účelem,
jak celého metodického pokynu, tak všech ustanovení hlavy páté části druhé zákoníku
práce je
prevence, tedy předcházení rizikům.
Je pravdou, že zákoník práce ani jiný právní předpis tento pojem blíže nedefinuje.
V podstatě se
dá říci, že každá lidská činnost je zdrojem rizika pro člověka.
V teorii bezpečnosti a ochrany zdraví při práci se pojem „riziko“ definuje jako
kombinace
pravděpodobnosti a rozsahu možného ohrožení nebo poškození zdraví zaměstnance vystaveného
v
pracovním poměru jednomu nebo více potencionálním zdrojům pracovních úrazů nebo
ohrožení zdraví
zaměstnance. Tuto definici může proto přijmout i pro výklad tohoto článku metodického
pokynu. Z
pohledu bezpečnosti a ochrany zdraví žáků je možno riziko definovat jako kombinaci
pravděpodobnosti
a rozsahu možného ohrožení nebo poškození žáka vystaveného v rámci výchovného a
vzdělávacího
působení školy a v době všech ostatních aktivit organizovaných školou jednomu nebo
více
potencionálním zdrojům školních úrazů nebo ohrožení zdraví žáka.
Z hlediska úrazů žáků patří mezi rizika zdroje úrazů zejména zakopnutí, upadnutí
a pády všeho
druhu, ergonometrická rizika - nevhodná poloha těla, nevhodné osvětlení. Samozřejmě
že i druhově
jiná rizika se vyskytují základní škole a jiná na střední, resp. vysoké škole.
Smyslem a účelem celého metodického pokynu je prevence, tedy předcházení rizikům,
neboť dosažení
tzv. nulového rizika, tj. absolutní eliminace úrazů a jakýchkoliv jiných poškození
zdraví není ani
v oblasti pracovněprávní ani v oblasti školských předpisů prakticky možná, a to
především proto,
že vždy vedle prostředí, které zajistí škola, je zde ještě lidský činitel - pedagogický
pracovník
nebo žák.
Co se rozumí pod prevencí rizik? Prevence rizik je rozpracována v ustanovení
§ 132a zákoníku
práce.
Legislativní úprava této oblasti je výsledkem, harmonizace našeho práva s právem
zemí Evropských
společenství. Definice tohoto pojmu je obsažena v ustanovení § 132a odst. 2 zákoníku
práce a
vyplývá z ní, že prevencí rizik se rozumí všechna opatření vyplývající z právních
a ostatních
předpisů k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a z opatření zaměstnavatele,
která mají
za cíl předcházet rizikům, odstraňovat je nebo minimalizovat působení neodstranitelných
rizik.
Pokud si uvědomíme, že rizikem je velice zjednodušeně řečeno každá činnost, která
by mohla
způsobit žákovi úraz nebo jiné poškození zdraví, pak pod prevencí rizik se nám objeví
veškerá
činnost školy a ředitele školy jako statutárního zástupce zaměstnavatele směřující
k tomu, aby
úrazů a jiných poškození na zdraví bylo ve škole co nejméně. Ani návrh školského
zákona ani výše
citovaný metodický pokyn nestanoví přesně (a ani nemůže) jakým způsobem si má ředitel
školy počínat
při zajišťování bezpečného, nezávadného a zdraví neohrožujícího pracovního prostředí.
To odvisí
především od specifických podmínek jedné každé školy a ty se zobecnit nedají. Metodický
pokyn
správně v této souvislosti připomíná, že se přihlíží zejména k možnému ohrožení
žáků při vzdělávání
v jednotlivých předmětech, při přesunech žáků v rámci školního vzdělávání a při
účasti žáků školy
na různých akcích pořádaných školou. Zároveň přihlíží k věku žáků, jejich schopnostem,
fyzické a
duševní vyspělosti a zdravotnímu stavu.
Z toho důvodu stejně tak jako zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví žáků obecně
i za vytváření
podmínek pro bezpečné, nezávadné a zdraví neohrožující školní prostředí vhodnou
organizací
bezpečnosti a ochrany zdraví žáků a přijímáním opatření k prevenci rizik odpovídá
výhradně škola a
jako její statutární zástupce ředitel školy.
Žádným zákonem nebo jiným obecně závazným právním předpisem nelze postihnout
všechny způsoby
vyhledávání rizik, zjišťování jejich příčin a zdrojů. Z toho důvodu je v ustanovení
§ 132a odst. 3
zákoníku práce uložena zaměstnavateli povinnost vyhledávání rizik, zjišťování jejich
příčin a
zdrojů a přijímání opatření k jejich odstranění. To je celý proces, jehož cílem
je optimalizace
rizika a tento proces se nazývá hodnocení a řízení rizik. První část procesu, který
se zabývá
identifikací, hodnocením a srovnáním rizik, přináší podklady pro druhou část procesu,
ve které jsou
přijímána opatření pro jejich snížení na minimální míru. Návod, jak by měl zaměstnavatel
postupovat
při hodnocení a řízení rizik je rozpracován v ustanovení § 132a odst. 3 zákoníku
práce. V
pracovním právu si každý zaměstnavatel musí sám zjistit všechny předpisy z oblasti
bezpečnosti a
ochrany zdraví při práci, které se vztahují k činnostem u něj vykonávaným a na jejich
základě si
musí sám stanovit metodu hodnocení a řízení rizik. Nelze-li rizika odstranit, je
zaměstnavatel
podle ustanovení § 132a odst. 4 zákoníku práce povinen je vyhodnotit a přijmout
opatření k jejich
působení tak, aby ohrožení bezpečnosti a zdraví zaměstnanců bylo minimalizováno.
Zákon přímo
neukládá ani zaměstnavateli, jakým způsobem má vyhodnocování rizik provádět. Záleží
proto na
zaměstnavateli samotném, jakou formu zvolí. To vše bude záviset mimo jiné i na velikosti
zaměstnavatele, rizikovosti jeho pracovních činností a také na jeho potřebách.
Školské předpisy takový podrobný návod neobsahují a o to je postavení ředitele
školy v prevenci
rizik obtížnější. Musí si pak často vypomáhat předpisy pracovněprávními, neboť tam
kde zajišťuje
bezpečnost a ochranu zdraví zaměstnanců školy (tedy pedagogických a ostatních pracovníků
školy)
jako zaměstnavatel tak stejně zajišťuje bezpečnost a ochranu zdraví žáků. Z toho
důvodu se i v této
souvislosti ukládá řediteli školy povinnost vydat školní řád a řediteli školského
zařízení vydat
vnitřní řád. Školní řád a vnitřní řád musí podle místních podmínek a zvyklostí školy
nebo
školského zařízení upravit podrobnosti k výkonu práv a povinností žáků a jejich
zákonných zástupců
a podmínky zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví žáků a jejich ochrany před sociálně
patologickými
jevy a před projevy diskriminace, nepřátelství nebo násilí. Ředitel jej musí zveřejnit
na
přístupném místě ve škole a prokazatelným způsobem s ním seznámit zaměstnance a
žáky školy a
informovat o jeho vydání a obsahu zákonné zástupce nezletilých žáků.
Čl. 3 - Povinnosti žáků
Žáci jsou povinni na úseku zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví zejména
a. dodržovat školní a vnitřní řád a předpisy a pokyny školy k ochraně zdraví
a bezpečnosti, s
nimiž byli seznámeni,7)
b. plnit pokyny zaměstnanců škol vydané v souladu s právními předpisy a školním
nebo vnitřním
řádem.
Tento článek plně koresponduje a vlastně i přejímá obsah ustanovení
§ 22 školského
zákona,
podle kterého žáci a studenti jsou povinni:
a) řádně docházet do školy nebo školského zařízení a řádně se vzdělávat,
b) dodržovat školní a vnitřní řád a předpisy a pokyny školy a školského zařízení
k ochraně
zdraví a bezpečnosti, s nimiž byli seznámeni,
c) plnit pokyny pedagogických pracovníků škol a školských zařízení vydané v souladu
s právními
předpisy a školním nebo vnitřním řádem.
V zákoně samotném totiž kromě práv jsou žákům, studentům a zákonným zástupcům
nezletilých
stanoveny také povinnosti. To proto, aby byl zajištěn řádný průběh vzdělávání. V
odstavci 2 § 22
školského zákona jsou uvedeny navíc povinnosti zletilého žáka a studenta, popřípadě
zákonného
zástupce nezletilého informovat školu o všech skutečnost, které se týkají zdraví
a zdravotních
obtíží žáků, které by mohly mít vliv na průběh vzdělávání. Bez těchto informací
nemůže škola řádně
zajistit bezpečnost a zdraví účastníků vzdělávání, zejména v hodinách tělesné výchovy.
Sankce za
neplnění povinností žáků jsou stanoveny v
§ 31 školského zákona
nazvaném výchovná opatření. Pokud jde o sankce směrované vůči zákonným zástupcům
dětí a
nezletilých žáků, jsou zaměřeny zejména na období plnění povinné školní docházky
a jsou obsaženy v
zákoně o přestupcích, popřípadě trestním zákoně. V tomto metodickém pokynu jsou
tyto povinnosti
žáků připomenuty pro úplnost na dokreslení toho, že nejen škola, resp. školské zařízení
má
povinnosti v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví dětí, žáků a studentů, ale že
i tito se musí na
vlastním zajištění bezpečnosti podílet tím, že budou dodržovat školské předpisy
a vnitřní předpisy
školy.
Čl. 4 - Omezení pro činnost žáků
(1) Pokud školy při vzdělávání žáků organizují praktické vyučování, praktickou
přípravu,
případně jiné práce, mohou mladistvé žáky zaměstnávat pouze činnostmi, které jsou
přiměřené jejich
fyzickému a rozumovému rozvoji a poskytují jim při práci zvýšenou
péči.8)
(2) Na žáky se při praktickém vyučování a při praktické přípravě vztahují ustanovení
zákoníku
práce9), která upravují pracovní dobu, bezpečnost a ochranu
zdraví při
práci, péči o zaměstnance a pracovní podmínky žen a mladistvých, a další předpisy
k zajištění
bezpečnosti a ochrany zdraví při práci.
(3) Školy dodržují zákazy prací a pracovišť platné pro ženy a zákazy prací
mladistvým10) a podmínky, za nichž mohou mladiství tyto
práce výjimečně
konat z důvodu přípravy na povolání11).
Toto ustanovení do jisté míry koresponduje s ustanovením
§ 133 odst. 1
písm. a) zákoníku
práce podle kterého zaměstnavatel nesmí připustit, aby zaměstnanec vykonával
práce, jejichž
výkon by neodpovídal jeho schopnostem a zdravotní způsobilosti. Ředitel školy vystupuje
tedy v
dvojjediné roli - jako zaměstnavatel učitelů a ostatních pracovníků školy musí dodržovat
§ 133
zákoníku práce a jako ředitel školy musí zajistit, že při praktickém vyučování a
praktické přípravě
mohou být mladiství žáci zaměstnáváni pouze činnostmi, které jsou přiměřené jejich
fyzickému a
rozumovému rozvoji a musí jim zajistit při tom zvýšenou péči.
Ředitel školy tedy musí v praxi zajistit, aby pro každý předmět, při kterém je
prováděno
praktické vyučování byly vyhodnoceny rizika možného ohrožení zdraví žáků a aby bylo
zajištěno, že
veškeré stroje, přístroje a nářadí budou odpovídat stanoveným požadavkům. Vzhledem
k tomu, že tento
článek přímo odkazuje na zákoník práce, znamená to že odkazuje i na jeho prováděcí
předpisy z
oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při práci.Pro praxi je asi nejdůležitější ze
všech nařízení
vlády nařízení vlády č. 378/2001 Sb., kterým se stanoví bližší požadavky na bezpečný
provoz a
používání strojů, technických zařízení, dopravních prostředků, přístrojů a nářadí.
Je to vlastně
dnes jediný obecně závazný právní předpis upravující tuto problematiku. K jeho obsahu
možno
konstatovat, že je zpracován sice velice obecně, nicméně tak, aby upravoval pouze
minimální
požadavky na bezpečný provoz a používání strojů,technických zařízení, dopravních
prostředků a
nářadí s tím, že zaměstnavatel (v našem případě škola) si samozřejmě může stanovit
požadavky další.
Pro praxi jsou nedůležitější ustanovení § 3 a 4. V ustanovení
§ 3 se stanoví
bližší
požadavky na bezpečný provoz a používání pracovních zařízení, která jsou společná
všem zařízením.
Jde zejména o požadavky na jejich ovládání, spouštění, zastavování, ochranná zařízení
atd. Obecná
hranice pro splňování požadavků na bezpečnost pracovních zařízení je dána zákonem
č.
22/1997 Sb.,
o technických
požadavcích na výrobky a o změně a doplnění některých zákonů, ve znění pozdějších
předpisů. Tyto
požadavky musí splňovat každý stroj, přístroj nebo nářadí ve školní dílně. Toto
nařízení určuje
nezbytná opatření při uvádění pracovních zařízení do provozu, jejich umístění,
instalování,
bezpečný přístup zaměstnanců k nim, jejich spouštění a zastavování i při jejich
opravách a údržbě.
Je-li to nutné k ochraně zaměstnanců, stanoví se nezbytnost vybavení pracovních
zařízení ochranným
zařízením.
Důležité je také, že toto nařízení vlády stanoví i bližší požadavky na řádné
vybavení a vedení
provozní dokumentace provozního zařízení a kontrolu bezpečného provozu pracovních
zařízení, včetně
vedení písemných záznamů o výsledcích kontrol a jejich archivaci po celou dobu provozu.
Pokud tedy
má škola školní dílnu nebo zahradu, kde žáci se účastní praktického výcviku musí
mít i také
stanoveny minimální požadavky na bezpečný provoz všech zařízení, které žákům při
tomto výcviku
svěřuje.
Pokud se praktické vyučování uskutečňuje mimo školu nebo školské zařízení u některého
zaměstnavatele je situace v podstatě jednoduchá. Pak se jedná o zaměstnavatele,
který se v oblasti
bezpečnosti a ochrany zdraví při práci musí řídit v plném rozsahu ustanoveními hlavy
páté části
druhé zákoníku práce a nařízením vlády č. 378/2001 Sb., kterým se stanoví bližší
požadavky na
bezpečný provoz a používání strojů, technických zařízení, dopravních prostředků,
přístrojů a
nářadí.
Pokud se týká hygienických limitů, tak je třeba vycházet z nařízení vlády č.
178/2001 Sb.,
kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví zaměstnanců při práci, ve znění pozdějších
předpisů.
Upozorňujeme, že jsou zde mimo jiné stanoveny i požadavky na pracoviště se zobrazovací
jednotkou
(příloha č. 7).
V neposlední řadě je třeba připomenout, že vzhledem k tomu, že žáci při praktickém
vyučování a
praktickém výcviku jsou většinou studenty středních škol, tedy jinak řečeno mladistvými,
musí se na
ně vztahovat zákazy prací pro mladistvé. Zde je stěžejním předpisem vyhláška č.
288/2003 Sb.,
kterou se
stanoví práce a pracoviště, které jsou zakázány těhotným ženám, kojícím ženám, matkám
do konce
devátého měsíce po porodu a mladistvým, a podmínky, za nichž mohou mladiství výjimečně
tyto práce
konat z důvodu přípravy na povolaní, nicméně tato vyhláška dnes neupravuje podmínky
pro rušní
manipulaci s břemeny, která je právě pro mladistvé vysoce rizikovým faktorem s ohledem
na vysoké
riziko poškození páteře. Právní úprava zdravotních rizik a opatření k ochraně zdraví
při ruční
manipulaci s břemeny je obsažena v nařízení vlády č. 178/2001 Sb., kterým se stanoví
podmínky
ochrany zdraví zaměstnanců při práci, ve znění pozdějších předpisů.
Čl. 5 - Zdravotní předpoklady
(1) Školy se řídí ustanoveními zvláštních předpisů, jež se týkají zjišťování
zdravotního stavu
žáků a jejich zdravotní způsobilosti pro příslušný obor vzdělání.
(2) Pro účast na některých vzdělávacích činnostech školy, například na škole
v přírodě,
sportovních a tělovýchovných akcích, výuce plavání nebo lyžařském výcviku, se vyžaduje
zdravotní
způsobilost,12) kterou posuzuje a posudek vydává praktický
lékař pro děti a
dorost. Praktický lékař pro děti a dorost, který dítě registruje, v posudku dále
uvede, zda se dítě
podrobilo stanoveným pravidelným očkováním nebo má doklad, že je proti nákaze imunní
nebo že se
nemůže očkování podrobit pro trvalou kontraindikaci.
(3) Zákonní zástupci nezletilých žáků a zletilí žáci jsou povinni informovat
školu13) o změně zdravotní způsobilosti, zdravotních obtížích
žáka nebo
jiných závažných skutečnostech, které by mohly mít vliv na průběh vzdělávání nebo
na účast na
akcích podle odstavce 2.
(4) Změny zdravotního stavu, ke kterým dojde v průběhu vzdělávání a s ním přímo
souvisejících
činnostech a které mohou mít vliv na zapojení žáka do prováděných činností, oznamují
žáci okamžitě
příslušnému pedagogickému pracovníkovi.
Pokud se týká zdravotní způsobilosti ke studiu na středních školách tak podle
ustanovení
§ 1 vyhlášky č. 671/2004
Sb.,
kterou se stanoví podrobnosti o organizaci přijímacího řízení ke vzdělávání ve středních
školách,
že součástí přihlášky ke studiu je mimo jiné lékařský posudek o zdravotní způsobilosti,
pokud je v
souladu se zvláštním právním předpisem předpokladem přijetí uchazeče ke vzdělávání
splnění podmínek
zdravotní způsobilosti uchazeče pro daný obor vzdělání, případně rozhodnutí o zdravotním
znevýhodnění podle zvláštního právního předpisu, je-li uchazeč osobou zdravotně
znevýhodněnou, nebo
dokonce posudek školského poradenského zařízení o zdravotním postižení nebo zdravotním
znevýhodnění
uchazeče, který je zdravotně znevýhodněn, obsahující vyjádření o doporučení vhodného
postupu při
konání přijímací nebo talentové zkoušky,hodnocení schopností, vědomostí, zájmů a
zdravotní
způsobilosti žáka nebo uchazeče určí ředitel střední školy. Podmínky zdravotní
způsobilosti žáka
nebo uchazeče, pokud jsou obsaženy v učební dokumentaci příslušného studijního nebo
učebního oboru,
se posuzují na základě vyjádření lékaře.
V případě účasti na výchovných vzdělávacích činnostech školy a zejména škol v
přírodě, tak
základ právní úpravy je obsažen v zákoně č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví,
ve znění
pozdějších předpisů, kde jsou stanoveny podmínky pro výchovu, vzdělávání a zotavení
dětí a
mladistvých, podmínky vnitřního prostředí stavby a hygienické požadavky na venkovní
hrací plochy
pro hry dětí. Zde v ustanovení §
9 jsou stanoveny podmínky účasti dětí ve škole v přírodě a na zotavovacích
akcích.
Zotavovací akcí ve smyslu tohoto zákona je organizovaný pobyt 30 a více dětí ve
věku do 15 let na
dobu delší než 5 dnů, jehož účelem je posílit zdraví dětí, zvýšit jejich tělesnou
zdatnost,
popřípadě i získat specifické znalosti nebo dovednosti.
Podle ustanovení § 9 zákona č. 258/2000 Sb. může základní škola a předškolní
zařízení na školu v
přírodě vyslat jen dítě, které
a) je zdravotně způsobilé k účasti na ní a podrobilo se stanoveným pravidelným
očkováním nebo má
doklad, že je proti nákaze imunní nebo že se nemůže očkování podrobit pro trvalou
kontraindikaci,
b) nejeví známky akutního onemocnění (například horečky nebo průjmu), a
c) ve 14 kalendářních dnech před odjezdem do školy v přírodě nepřišlo do styku
s fyzickou osobou
nemocnou infekčním onemocněním nebo podezřelou z nákazy ani mu není nařízeno karanténní
opatření.
Zdravotní způsobilost dítěte pro účast na škole v přírodě nebo zotavovací akci
posuzuje a
posudek vydává praktický lékař pro děti a dorost, který dítě registruje.Tento lékaři
uvede v
posudku, zda se dítě podrobilo stanoveným pravidelným očkováním nebo má doklad,
že je proti nákaze
imunní nebo že se nemůže očkování podrobit pro trvalou kontraindikaci. Vzor posudku
upravuje
prováděcí právní předpis, kterým je vyhláška
č.106/2001 Sb.
o hygienických
požadavcích na zotavovací akce pro děti, ve znění pozdějších předpisů. Skutečnosti
uvedené pod
písm. b) a c) potvrzuje v písemném prohlášení zákonný zástupce dítěte.
1) Pokud jde o pojem „dohled“ (užívaný občanským zákoníkem a
zákonem č. 561/2004
Sb.) a pojem „dozor“ (užívaný pracovním řádem), je nutné uvést, že pojem „dohled“
je obecným
zákonným pojmem, zatímco pojem „dozor“ je pojmem užívaným pouze v oblasti školství.
Z hlediska
praktického i právního však v těchto pojmech není žádný rozdíl (Viz právní výklady
MŠMT).
2) § 29 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním,
vyšším
odborném a jiném vzdělávání a o změně některých zákonů (školský zákon).
3) § 132 a §132a zákona č. 65/1965 Sb., zákoník práce, ve znění
pozdějších
předpisů.
4) Blíže k prevenci sociálně patologických jevů vyhláška č. 72/2005
Sb., o
poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních.
5) § 4 a § 5 zákona č. 561/2004 Sb., (školský zákon).
6)§ 30 zákona č. 561/2004 Sb., (školský zákon).
7) § 22 zákona č. 561/2004 Sb., (školský zákon).
8) § 165 zákona č. 65/1965 Sb., (zákoník práce), § 65 zákona č.
561/2004 Sb.,
(školský zákon).
9) § 65 zákona č. 561/2004 Sb., (školský zákon).
10) § 149, § 150, § 153 a § 167 zákona č. 65/1965 Sb., (zákoník
práce), nařízení
vlády č. 178/2001 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví zaměstnanců při
práci, ve znění
pozdějších předpisů.
11) Vyhláška č. 288/2003 Sb., kterou se stanoví práce a pracoviště,
které jsou
zakázány těhotným ženám, kojícím ženám, matkám do konce devátého měsíce po porodu
a mladistvým, a
podmínky, za nichž mohou mladiství výjimečně tyto práce konat z důvodu přípravy
na povolaní, § 66 odst. 6 a § 97 odst. 7 z^ákona ^č. 561/2004 Sb., ^(školský zákon).
12) § 9 a 10 zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví
a o změně
některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
13) § 22 zákona č. 561/2004 Sb., (školský zákon).