Malý průvodce informační džunglí hoaxů a konspirací

Vydáno:

Jak se vyznat ve spletitém světě plném hoaxů a konspirací? Jak ověřovat zdroje? A jak se věnovat tématu falešných zpráv? Na položené otázky odpovídá Petr Nutil, specialista na dezinformace a zakladatel Manipulátoři.cz.

Malý průvodce informační džunglí hoaxů a konspirací
Petr
Nutil,
zakladatel Manipulátoři.cz, žurnalista
O falešných zprávách se mnoho mluví a mnoho píše. Tu vznikají seznamy nedůvěryhodných webů, tu se politici obviňují z šíření fake news, tu se tímto módním termínem nálepkuje názorový oponent. Na to podstatné jako by ale ve veřejné debatě nezbýval prostor. Nepříliš se mluví o konkrétních postupech, jak nejen na internetu odlišit pravdu od lži, jak se zorientovat v nepřehledném světě digitálních médií či jak postupovat, narazíme-li na zprávu, o jejíž relevanci máme pochybnosti. Jak si s tím má poradit učitel? A co říct žákům, jak jim napomoci v informační gramotnosti a nezávislém myšlení?
Připravil jsem souhrn zdrojů, z nichž lze při výuce mediální gramotnosti vycházet či které případně dobře poslouží i jako odrazový můstek v sebevzdělávání. Najdete v nich příručky, postupy, zmiňuji ale také možnosti přednášek či workshopů přímo pro žáky. V následujících doporučeních přitom vycházím ze souhrnné stránky Cvičení, příručky a zdroje pro školy, kterou naleznete na webu Manipulátoři.cz, a to včetně konkrétních odkazů na všechny níže zmíněné zdroje.
-
Na webových stránkách Jednoho světa na školách www.jsns.cz naleznete celou řadu tipů, lekcí a aktivit k mediálnímu vzdělávání, případně se se svou školou můžete zapojit do každoročně probíhajících Týdnů mediálního vzdělávání. Pro výuku velmi dobře využitelný je například metodický dokument 5 klíčových otázek k analýze mediálního sdělení. Jde o rozsahem nevelký, přesto však velmi praktický souhrn otázek napomáhajících v tréninku schopnosti nahlížet mediální sdělení kriticky. Zaměřuje se na analýzu zdroje samotného (kdo je autorem, proč bylo sdělení vytvořeno, kdo z něj má prospěch) i na jeho obsah (komu je zpráva určena, zda vyjadřuje spíš fakta, nebo názory, jaký používá jazyk, jaké emoce má vyvolat).
-
Kvalitně zpracovaná a zdarma dostupná příručka pro střední školy byla připravena a publikována slovenským Denníkem N. Je věnovaná fungování médií, tomu, jak se v nich vyznat, jaký je rozdíl v práci seriózních a bulvárních médií, zda můžeme médiím vůbec věřit, či tomu, zda jsou média objektivní. Práce navazuje na předchozí vzdělávací speciály, jež jsou taktéž volně dostupné, na jejichž vzniku se podíleli i učitelé a které se věnovaly například lžím na Facebooku anebo kritickému myšlení. Z těchto publikací vycházejí i konkrétní cvičení, která lze využít či se jimi inspirovat - například Jak rozeznat falešnou fotku a zmanipulovaný titulek.
-
Surfařův průvodce po internetu (www.zvolsi.info) je online dostupný materiál vzniklý v rámci studentských aktivit Masarykovy univerzity. Je příručkou, která shrnuje základní postupy k orientaci v médiích, dezinformacích a falešných zprávách, a to formou snadno přístupnou. V rámci projektu Zvol si info lze ale kromě toho zajistit i přednášku pro každou střední školu, která o ni projeví zájem.
-
Web Demagog.cz asi znáte jako server, který ověřuje výroky politiků. Kromě toho ale připravuje a nabízí středním školám workshopy, v jejichž rámci mají studenti možnost dozvědět se, jak je důležité mít kritické myšlení, jak se vyznat v záplavě informací a jak nenaletět hoaxům. Workshopy samotné existují ve dvou základních modulech - první je věnován kritickému myšlení a mediální gramotnosti a slouží jako vhodný úvod či vhled do problematiky. Detailněji zaměřený modul číslo dvě pak cílí na konkrétní práci s informacemi, na jejich ověřování a kritické vyhodnocování.
-
Z nikoli úplně malé části se lži, poplašné zprávy a různé fámy na internetu objevují opakovaně, recyklují se a jednou za čas se znovu vynoří. Je tedy užitečné vědět o existenci webových stránek, které je vyvracejí a vytvářejí jejich databázi. Jednou z nich je hoax.cz, který už 17 let shromažďuje konkrétní výskyty nebezpečných a falešných zpráv, kromě toho tam ale naleznete i databázi rozšířených podvodných e-mailů a dozvíte se, co je to phishing, scam či malware.
-
Databáze poplašných zpráv je vytvářena i na webu Manipulátoři.cz a najdete ji v sekci "Hoax". Z dalších doporučeníhodných zdrojů bych rád upozornil na české weby Faktus.info a FactCzech.cz a slovenské Myty.sk či Antipropaganda.sk. V angličtině existuje fact-checkingových webů celá řada, za všechny zmíním alespoň hoaxorfact.com a Snopes.com.
-
Za představení stojí i v rámci iniciativy Zvol si info vzniklá tištěná kniha Nejlepší kniha o Fake News, dezinformacích a manipulacích, která se věnuje tomu, co vlastně tak často opakovaná spojení fake news, dezinformace a alternativní fakta zahrnují, jak fungují, kdo a proč je vypouští a jak se jim můžeme bránit. Poněkud neskromně bych si dovolil upozornit i na svou knihu Média, lži a příliš rychlý mozek, ve které se zaměřuji na to, jak a proč nás ovlivňuje naše iracionalita, co s tím můžeme dělat a proč je potřeba kritické myšlení.

Související dokumenty

Pracovní situace

Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Vzdělávání koordinátorů EV
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Činnost učitele základní školy v souvislosti se vzděláváním distančním způsobem
Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Výchovný poradce – metodické vedení učitelů
VP a další poradenští pracovníci
VP, středisko výchovné péče a OSPOD
Jak na modrou velrybu
Možnost vzdělávat se současně ve více mateřských školách
Přerušení vzdělávání (§ 66 odst. 5 školského zákona)
Přerušení vzdělávání žákyně dle § 66 odst. 6 školského zákona
Vzdělávání v soukromých a církevních základních a středních školách
Školní vzdělávací program
Revize RVP
Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání na školní rok 2014/2015
Účast na školení během víkendu
Hodnocení pedagogického pracovníka
Ukázka části pracovní náplně pedagogického pracovníka
Bezplatné poskytování učebnic

Poradna

Výuka Aj
Úvazek
Úvazek
Podnapilý rodič
Lesní školka
Pracovní poměr na dobu určitou - 10 měsíců
Vedoucí učitel odborného výcviku
Kvalifikace
Přespočetné hodiny
Ukončení předškolního vzdělávání
Platová třída
Výkaz práce
Odměna za očkování
Povinné předškolní vzdělávání
Jmenování třídních, uvádějících a provázejících učitelů
Učitel autoškoly a adaptační období
Prodloužení zkušební doby
Třídní důtka - odpověď na dotaz
Záskok za nemocného jazykáře - odborná poradna, odpověď na dotaz
Úhrada konference Škola jako místo setkávání ze šablon