Jak proměnit pregraduální přípravu učitelů?

Vydáno:
Inspirace ze zahraničí a vize pro ČR
Příprava učitelů je jedním z klíčů ke kvalitě vzdělávacího syst
é
mu. Formování
profesn
í identity skrze reflektivní práci s kompetenčním rámcem, integrace teoretických
a praktických složek studia a kvalitní spolupráce vzdělavatelů učitelů jsou způsoby, jak pregraduální přípravu v ČR posunout tím správným směrem.

Pregraduální příprava  formuje identitu a budoucí, a tak významně ovlivňuje učení dětí, které se bude každý den odehrávat ve školních třídách. Je proto potřeba zaměřit se na kvalitu této přípravy. V Učiteli naživo jsme provedli rešerši pěti zahraničních systémů přípravy učitelů a i v kontextu reformy pregraduální přípravy chystané MŠMT na období 2021–2023 nyní nabízíme naši vizi její proměny.

Kompetenční rámec pro formování profesní identity
Rozvoj studentů učitelství vhodně podpoří systematická práce s kompetenčním rámcem. Jde o nástroj, který
pojmenovává sdílenou vizi kvality
, k níž student směřuje, a určuje konkrétní kompetence, jež student v průběhu studia cíleně rozvíjí. Jeho využití je tedy především
formativn

Související dokumenty

Pracovní situace

Vzdělávání koordinátorů EV
Činnost učitele základní školy v souvislosti se vzděláváním distančním způsobem
Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Učitelé – kategorie pomáhající profese
Stres v osobním a pracovním životě učitele
Syndrom vyhoření a jeho prevence
Minimální mzda státu EU a výjezdy škol do zahraničí
Mediální vzdělávání
Nenávist na internetu se dá řešit včasnou prevencí, ale i aktivitami ve třídě
Pracovněprávní důsledky odsouzení pedagogického pracovníka za trestný čin
Odborný rozvoj začínajících pedagogických pracovníků
Kvalifikační dohoda
Individuální vzdělávací plán – obecná charakteristika
Zpřístupňování osobních údajů učitelů na webových stránkách školy
Výpověď daná zaměstnavatelem pedagogickému pracovníkovi, který nesplňuje předpoklad odborné kvalifikace
Zpracovávání osobních údajů v podobě výsledků vzdělávání
Pokračování v základním vzdělávání podle § 55 odst. 2 školského zákona
Možnost vzdělávat se současně ve více mateřských školách

Poradna

Jmenování třídních, uvádějících a provázejících učitelů
Úhrada konference Škola jako místo setkávání ze Šablon
Učitel autoškoly a adaptační období
Možnost hradit část dalšího vzdělávání z ONIV
Podnapilý rodič
Výuka Aj
Úvazek
Úvazek
Záskok za nemocného jazykáře - odborná poradna, odpověď na dotaz
Pracovní poměr na dobu určitou - 10 měsíců
Vedoucí učitel odborného výcviku
Kvalifikace
Přespočetné hodiny
Ukončení předškolního vzdělávání
Platová třída
Výkaz práce
Odměna za očkování
Povinné předškolní vzdělávání
Prodloužení zkušební doby
Celková doba přerušení vzdělávání ve střední škole