Jak proměnit pregraduální přípravu učitelů?

Vydáno:
Inspirace ze zahraničí a vize pro ČR
Příprava učitelů je jedním z klíčů ke kvalitě vzdělávacího syst
é
mu. Formování
profesn
í identity skrze reflektivní práci s kompetenčním rámcem, integrace teoretických
a praktických složek studia a kvalitní spolupráce vzdělavatelů učitelů jsou způsoby, jak pregraduální přípravu v ČR posunout tím správným směrem.

Pregraduální příprava  formuje identitu a budoucí, a tak významně ovlivňuje učení dětí, které se bude každý den odehrávat ve školních třídách. Je proto potřeba zaměřit se na kvalitu této přípravy. V Učiteli naživo jsme provedli rešerši pěti zahraničních systémů přípravy učitelů a i v kontextu reformy pregraduální přípravy chystané MŠMT na období 2021–2023 nyní nabízíme naši vizi její proměny.

Kompetenční rámec pro formování profesní identity
Rozvoj studentů učitelství vhodně podpoří systematická práce s kompetenčním rámcem. Jde o nástroj, který
pojmenovává sdílenou vizi kvality
, k níž student směřuje, a určuje konkrétní kompetence, jež student v průběhu studia cíleně rozvíjí. Jeho využití je tedy především
formativn

Související dokumenty

Pracovní situace

Činnost učitele základní školy v souvislosti se vzděláváním distančním způsobem
Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Vzdělávání koordinátorů EV
Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Pracovněprávní důsledky odsouzení pedagogického pracovníka za trestný čin
Smlouva o úplatném vzdělávání v soukromé a církevní škole
Schéma posuzování návratu ze zahraničí školami podle mimořádného opatření Ministerstva zdravotnictví
Pracovní volno a očkování proti COVID-19
Smlouva o úplatném vzdělávání v soukromé a církevní škole - 2. část
Nenávist na internetu se dá řešit včasnou prevencí, ale i aktivitami ve třídě
Určení formy, obsahu a pravidel používání žákovské knížky
Cíle profesního učení
Komunita praxe a její role v profesním učení učitelů
Spolupráce pedagogických pracovníků
Rozvoj pedagogických pracovníků
Komisionální zkouška žáka střední školy
Nastavení komunikačních toků při komunikaci s rodiči
Odborný rozvoj začínajících pedagogických pracovníků
Kvalifikační dohoda

Poradna

Jmenování třídních, uvádějících a provázejících učitelů
Úhrada konference Škola jako místo setkávání ze Šablon
Učitel autoškoly a adaptační období
Možnost hradit část dalšího vzdělávání z ONIV
Podnapilý rodič
Výuka Aj
Úvazek
Úvazek
Záskok za nemocného jazykáře - odborná poradna, odpověď na dotaz
Pracovní poměr na dobu určitou - 10 měsíců
Vedoucí učitel odborného výcviku
Kvalifikace
Přespočetné hodiny
Ukončení předškolního vzdělávání
Platová třída
Výkaz práce
Odměna za očkování
Povinné předškolní vzdělávání
Prodloužení zkušební doby
Celková doba přerušení vzdělávání ve střední škole