V lednovém čísle časopisu Školní poradenství v praxi vyšlo odborné sdělení, které prezentovalo výsledky výzkumu mezi žáky po odkladu školní docházky (Štefánková, Bílková a Páchová, 2023). Autorky sledovaly školní úspěšnost i celkový vývoj žáků ve druhých a třetích třídách a v některých vzdělávacích oblastech konstatovaly přetrvávající obtíže navzdory odkladu. Jednalo se o závěry, které zkušenosti z praxe často potvrzují. Ve shodě s autorkami lednového článku je třeba konstatovat, že pro mnohé děti samotné odložení školní docházky o rok nic nevyřeší. Klíčová je systematická podpora školních dovedností a někdy také dalších psychických procesů, které tvoří východiska pro zvládání nároků školy – sociálních, emocionálních i kognitivních. V následujícím článku představujeme mezinárodní projekt, který nabízí náměty i konkrétní materiály pro žáky, kteří potřebují intenzivnější podporu na počátku školní docházky.
Význam tandemové výuky při práci se žáky s výukovými obtížemi
Vydáno:
12 minut čtení
Význam tandemové výuky při práci se žáky s výukovými obtížemi
Doc. PhDr.
Lenka
Krejčová
Ph.D.
ZŠ Poznávání, s. r. o.;DYS-centrum®Praha, z. ú.
Projekt CoTIC (Collaborative Teaching in the InclusiveClassroom) realizují v rámci projektu Erasmus+ školy a poradenská zařízení ze sedmi evropských zemí (Bulharsko, Lotyšsko, Itálie, Portugalsko, Malta, Česká republika, Turecko). Za Českou republiku se ho účastní základní škola Poznávání v úzké spolupráci s brněnskou základní školou Labyrinth. Cíle projektu lze popsat ve dvou rovinách. Jednou z nich je podpora žáků s výukovými obtížemi na počátku školní docházky. Druhá významná oblast, kterou se zabýváme, je spolupráce vyučujících nebo vyučujícího a asistenta pedagoga, případně vyučující a poradenského pracovníka – pracují ve výuce společně, a kontinuálně tak podporují žáky, u nichž se objevují nějaké rizikové faktory ve vývoji. V obou sférách, které projekt řeší, se objevuje mnoho inspirativních momentů. Spolupráce se zahraničními partnery napříč Evropou nám ukazuje, že školy v řadě zemí řeší podobné obtíže a hledají podobné formy podpory pro žáky. Na druhou stranu výměna zkušeností a nápadů obohacuje a přináší podněty, na něž nemusíme být v ČR zvyklí, přitom mohou naše profesní
kompetence