Učitelé stávkovali za zvýšení tarifních platů v roce 2020 o 10 %, nikoliv o vládou navrhovaných 8 %. Mnozí z nich vnímali zapojení do stávky jako vyjádření nesouhlasu s celkovým stavem školství a nastavením vzdělávací politiky v České republice. A samotný nástroj stávky je v pořádku. Zároveň si myslím, že rozhodnutí, zdali se jí bude pedagog účastnit, by mělo být v kompetenci každého jednotlivce a mně nikterak nepřísluší postoj vyučujících ke stávce hodnotit.
Učitelská stávka jako symptom českého školství
Michal
Orság
ředitel, EDUkační LABorato
Chtěl bych tu popsat jinou věc, něco, co mě ve veřejné diskusi nemile překvapuje. A to reakce zejména laické populace, mnohdy rodičů či prarodičů dětí, které tihle učitelé učí. Pominu jejich základní neznalost prostředí (ale v lidech bují pocit, že vědí, jak to ve škole chodí, protože v ní svého času byl každý), pominu fakt, že tito lidé učiteli nejsou a nikdy nebyli (ale mají tetu, bratrance, švagra či jinou známou, která učí), stejně jako pominu irelevantní argumenty s prázdninami.
Zaráží mě způsob uvažování neučitelů, kterým stávka za zvyšování platů vadí a reagují: „Nelíbí se ti učit, jdi k pásu dělat dvanáctihodinové směny.“ Jako by nebylo nic jiného, žádná další možnost. Jen učení nebo pás. Chápu, že tím chce pisatel vyjádřit náročnost směny u pásu a zdánlivou snadnost profese učitelské, ale čiší z toho nenávist a současně kardinální nevědomost.
Vlastně jsem něco podobného zažil i v okruhu svých známých. Když občas zmíním, že uvažuji o tom, že bych se pracovně přemístil do zahraničí, například do Londýna, tak téměř unisono reakce zní: „A co tam budeš dělat? Obracet burgery v Mekáči?!“ Tak my se vzájemně podporujeme. Takto my tu věříme ve schopnosti druhého.
A když už jsme u toho Londýna. Jakkoliv může být zdvořilost hraná, pozdrav hello darling, který v obchodech není výjimkou, na mě určitě působí příjemněji než jestli něco chceš, nauč se česky, což nezřídka slýchávám v supermarketech nejen v centru Prahy.
Ale zpět k diskusím, které v období kolem stávky divoce narůstaly. Abychom nezůstali jen u frází obecného charakteru, podívejme se, co konkrétně v mediálním prostoru zaznívalo: Učitelé budou mít furt málo, ale už dnes jsou přeplacení, Berete si děti jako rukojmí, Ať stávkují, ale v sobotu, kdo si má stále brát dovolenou na jejich volna. Zde by si rodiče měli hlavně uvědomit, že učitelé nejsou zaměstnanci hlídací agentury, kteří jsou jim kdykoliv k dispozici.
Jednu poznámku ke stávce jako takové si však neodpustím. Její organizace, kterou měl na starosti Českomoravský odborový svaz pracovníků školství (ČMOS), byla bohužel čirý amatérismus. I proto byla stávka v konečném důsledku spíše debaklem, jakkoliv organizátoři tvrdí opak. Školství není celospolečenské téma, rodiče jsou spokojení, na změnu tak není tlak. A na uvědomělé rodiče si ještě budeme muset počkat.
Chaos do stávky vnesl i spolek Pedagogická komora, který si ji přivlastnil s tím, že požaduje zvýšení platů o 15 %, výrazné změny v nastavení inkluzivního vzdělávání či projednání jakéhosi svého otevřeného dopisu vládou.
Běž učit na učňák, experte
Diskuse v pedagogické bublině se vyhrocovaly také. Učitelé, kteří se stávky neúčastnili, či experti na vzdělávací politiku jsou posíláni na
učňák
, kde si mají vyzkoušet učit a zažít ten pravý adrenalin a poznat realitu. Znamená to, že jsou odborná učiliště odkladištěm studentů, kteří nemají zájem se vzdělávat? Takto učitelé k učňům přistupují?Říká se tomu také Golem efekt, tedy negativní očekávání a hodnocení. Opakem je Pygmalion efekt, kdy jsou očekávány věci pozitivní, což souvisí i s růstovým nastavením mysli.
Růstové nastavení mysli
Učitelé by měli vědět, jakým způsobem jejich žáci přemýšlejí, jak to ovlivňuje jejich učení, a i to, že mohou přístup žáků k učení změnit.
K tomu níže v krátkosti o studii s názvem
Pygmalion in the Classroom
od Roberta Rosenthala a Lenore Jacobson (1968).V 18 třídách základní školy dostali žáci test studijních předpokladů. Dvojice Rosenthal/Jacobson následně informovala učitele, že 20 % žáků má vysoký potenciál a je u nich očekáváno další velké zlepšení. Co učitelé nevěděli, bylo, že tito studenti byli vybráni náhodně bez jakékoliv spojitosti s proběhlým testem.
O osm měsíců později výzkumníci test zopakovali. Výsledkem bylo, že ze skupiny náhodně vybraných studentů se zlepšilo 47 %, zatímco jen 18 % těch, o kterých učitelé dopředu neměli žádné (pozitivní) informace. Co to znamená? Učitelé k vybraným studentům přistupovali jinak, pozitivně a podpůrně, a zvyšovali tak jejich motivaci a sebedůvěru.
Pokud tedy ke svým žákům učitelé přistupují s přesvědčením, že toho moc nezvládnou, mohou mít tendenci učit je jednoduché věci. Dávají přednost drilu, diktování poznámek, zadávání jednoduchých úkolů a celkově se spokojí s prostými odpověďmi.
Tradiční role školy se změnila. Vzdělávání už dávno neprobíhá pouze v budově školy, ale i při návštěvě galerie či výstavy, v lese anebo kdekoliv online. Na to musejí reagovat jak učitelé, tak rodiče. Škola by měla být místem setkávání a rodiče by ji neměli navštěvovat jen během třídních schůzek nebo když se jejich dítě dostane do problémů. Školy se musejí rodičům otevřít i proto, aby rodiče pochopili, že učitelé jsou profesionálové, kteří na sobě neustále pracují a průběžně se dále vzdělávají. A učitelé by měli rodiče vnímat jako partnery, se kterými mohou spolupracovat nejen při řešení potíží.