Stálá konference ředitelů - "Sněmovna lordů" českých škol

Vydáno:

Je hodně lidí, kteří mají potřebu vyjadřovat se k podobě vzdělávání v naší zemi. Je to především proto, že se domnívají, že jejich vlastní zkušenost, kterou si v mládí ze škol odnesli, je přesně to, co je v současnosti opravňuje mít nějaký „odborný názor“. A protože jsme vzdělávacím systémem prošli většinou všichni, tak v Čechách je na vzdělávání specialistou tak trochu každý z nás.

Stálá konference ředitelů – „Sněmovna lordů“ českých škol
Bc.
Jiří
Stárek
předseda Stálé konference ředitelů, ředitel ZUŠ Hostivař, Prah
V zemi existuje celá řada nejrůznějších asociací, spolků, komor a neziskových organizací zabývajících se vzděláváním. Některé asociace se seskupují do větších tuzemských celků, aby jejich hlas byl slyšet i při jednáních s vládou, zaměstnavateli nebo odbory, jiné jsou členy mezinárodních organizací a mohou tak ovlivňovat oblast vzdělávání na evropské úrovni (EK, Výbor pro kulturu a vzdělávání EP), další vyjednávají se svými partnery tzv. napřímo. Pak jsou tu neziskové organizace, které sice nezastupují početná členstva jako asociace, ale jejich vliv na formování podoby vzdělávání také není nevýznamný.
Ať už je ve stanovách a cílech těchto společenství napsáno cokoliv a jsou jakkoliv specializovaná, v určité míře obecnosti je dobré otevřeně přiznat, že jsou to především lobbistické organizace,
starající se o své zájmy nebo zájmy svých členů.
To je naprosto v pořádku, protože ani oblast vzdělávání nemůže spoléhat na to, že stát bude do nejmenšího detailu rozumět veškerým potřebám, které vzdělávání potřebuje. Stát nemůže pojmout a rozumět nejrůznějším oborovým, sociálním i krajovým specifikám všech českých škol a školských zařízení. Lobbistická činnost (a je jedno, zda jde o prosazování existenčních zájmů školských asociací nebo usilování o dotační zdroje neziskovek) je tak věc zcela normálnía v oblasti školství užitečná.
Ve standardní evropské zemi jde o společenství potřebná a prosazováním svého vlastního pohledu na svět (v oblasti vzdělávání mířící hlavně směrem k ministerstvu školství, Parlamentu ČR, České školní inspekci, krajským úřadům, obcím, rodičovské veřejnosti, samotným pedagogům na školáchi dětem) jde o běžnou součást pestré demokratické společnosti. A jako
všechno v demokracii
, ani jejich aktivitynejsou, a ani nemohou být, po všech stránkách bezchybnéa dokonalé.
Na disciplínu „lobbování“ je u nás stále nahlíženo s jistou mírou opatrnosti. Slovo samotné nemá příliš dobrou pověst, možn

Související dokumenty

Pracovní situace

Kompetence vedoucích zaměstnanců a jiných zaměstnanců v oblasti kontroly
Vzorová zadávací dokumentace pro tvorbu školních webových stránek
Přístupnost školního webu podle litery zákona
Ztráta věci z nezabezpečené skříňky
2022/2023: Činnosti školní jídelny v 1. pololetí školního roku
2022/2023: Plán činnosti výchovného poradce a školního metodika prevence v 1. pololetí školního roku
Návštěva u lékaře
Pracovněprávní důsledky odsouzení pedagogického pracovníka za trestný čin
Pracovní cesty
Plány činnosti - červenec 2021
Plány činnosti - srpen 2021
Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Jak reagovat na požadavky rodičů, aby jejich dítě bylo vyjmuto z povinností stanovených ochrannými opatřeními Ministerstva zdravotnictví?
Jak reagovat na výzvy ohledně covidu-19, které ředitelé nalézají v datových a e-mailových schránkách
Vnitřní předpis o spisové službě pro školy
Jak na spisový a skartační řád?
Konkurzy na ředitele škol a školských zařízení
Předávací protokol v souvislosti s ukončením výkonu činnosti ředitele školy
Předávací protokol
Rozvoj pedagogických pracovníků

Poradna

Týdenní úvazek ředitele vykonávajícího i funkci výchovného poradce
Nástup nového ředitele a opětovné jmenování stávající zástupkyně ředitele základní školy
Dočasně jmenovaný ředitel školy = ztráta pracovní pozice v organizaci
Předávání agendy mezi bývalým a nastupujícím ředitelem
Nadúvazkové hodiny ředitele školy
Rozsah PPČ u ředitele školy
Vyjádření k doporučením inspekční zprávy a zpráva o odstranění nedostatků a přijatých preventivních opatření obsažených v protokolu o kontrole
Odvolání ředitele střediska volného času
Započtená praxe ředitele
Rozsah PPČ ředitele ZŠ
Ředitel školy a pracovní smlouva
Výpověď bývalého ředitele školy z důvodu fiktivní nadbytečnosti
Dodatek ke smlouvě nebo nová pracovní smlouva
Odvolání ředitele školy
Ukončení pracovního poměru – ředitel školy
Výkon veřejné funkce
Granty
Jmenování ředitele
Vzdání se funkce
DPP/DPČ v případě ředitele, který je statutárním orgánem právnické osoby