Personální role ředitele školy

Vydáno:

Zajišťování personalistiky (personální práce) spojené s řízením a vedením zaměstnanců (pedagogických i nepedagogických pracovníků) je pravomocí a odpovědností ředitele školy a ostatních vedoucích zaměstnanců pověřených řízením a vedením podřízených zaměstnanců. Řediteli školy i ostatním vedoucím zaměstnancům k tomu slouží jednotlivé personální činnosti, jejichž úspěšné zvládnutí rozhoduje o úspěšném fungování a hospodaření školy.

Pravomoc a odpovědnost spojená s naplňováním úkolu personalistiky náleží řediteli školy a ostatním vedoucím zaměstnancům, kteří jsou pověřeni řízením a vedením podřízených zaměstnanců.Samotný ředitel školynaplňuje úkol personalistiky, když
řídí a vede zaměstnance k vykonávání sjednané práce, dosahování požadovaného výkonu a realizaci strategických cílů školy.
Úspěch ředitele školy v řízení školy
závisí na úspěchu ředitele školy v řízení a vedení zaměstnanců školy, především na
úspěšném zvládnutí jednotlivých personálních činností.
Účelné naplňování úkolu personalistiky přitom vyžaduje účinné zvládnutí takových personálních činností, jakými jsou
vytváření pracovních míst,
plánování zaměstnanců,
obsazování volných pracovních míst,
řízení pracovního výkonu a
hodnocení, odměňování nebo vzdělávání zaměstnanců.
VYTVÁŘENÍ PRACOVNÍCH MÍST
Vytváření pracovních míst je
proces definování pracovních úkolů a souvisejících povinností, pravomocí a odpovědností a jejich seskupování do pracovních míst,
základních organizačních jednotek. Spojováním jednotlivých pracovních míst do vyšších organizačních celků vzniká požadovaná organizační struktura, která představuje formální uspořádání zaměstnanců a ostatních zdrojů k vykonávání sjednané práce, dosahování požadovaného výkonu a realizaci strategických cílů školy.
Vytváření pracovních míst vychází ze strategie školy a odhadu celkové potřeby zaměstnanců školy, přičemž
pravomocí a odpovědností ředitele školy je definovat nezbytné pracovní úkoly, povinnosti, pravomoci a odpovědnosti,
tyto seskupit do funkčních pracovních míst a vytvořit účelnou organizační strukturu k účinnému vykonávání sjednané práce, dosahování požadovaného výkonu a realizaci strategických cílů školy.
PLÁNOVÁNÍ ZAMĚSTNANCŮ
Účelem plánování zaměstnanců je
stanovit současnou i perspektivní potřebu zaměstnanců,
odhadnout pokrytí této potřeby z vnitřních i vnějších zdrojů zaměstnanců a navrhnout řešení předpokládaného nedostatku nebo nadbytku zaměstnanců. Pravomocí a odpovědností ředitele školy je definovat strategické cíle školy, odhadnout celkovou potřebu zaměstnanců k dosažení strategických cílů školy, odhadnout pokrytí celkové potřeby zaměstnanců z vnitřních i vnějších zdrojů, navrhnout a realizovat řešení předpokládaného nedostatku nebo nadbytku zaměstnanců.
OBSAZOVÁNÍ VOLNÝCH PRACOVNÍCH MÍST
Volným pracovním místem se rozumí
nově vytvořené pracovní místo
(např. v souvislosti s plánovaným rozšířením činnosti školy) nebo
uvolněné pracovní místo
(např. v důsledku plánovaného odchodu zaměstnankyně na mateřskou dovolenou, neplánovaného skončení pracovního poměru zaměstnance apod.), které se ředitel školy rozhodl obsadit. Pravomocí a odpovědností ředitele školy je
získat vhodné uchazeče, vybrat nejvhodnějšího uchazeče, přijmout vybraného uchazeče a adaptovat přijatého uchazeče.
Ředitel školy identifikuje potřebu obsadit volné pracovní místo, zvažuje alternativy obsazení volného pracovního místa, specifikuje požadavky volného pracovního místa, identifikuje vnitřní a vnější zdroje zaměstnanců, rozhoduje o kritériích a metodách získávání a výběru zaměstnanců, realizuje předběžný výběr vhodných uchazečů i výběr nejvhodnějšího uchazeče, rozhoduje o přijetí nebo odmítnutí posuzovaných uchazečů, jedná s vybraným uchazečem o podmínkách vzniku pracovněprávního vztahu a odpovídá za odborné zapracování a sociální začlenění přijatého zaměstnance.
ŘÍZENÍ PRACOVNÍHO VÝKONU A HODNOCENÍ ZAMĚSTNANCŮ
Řízení pracovního výkonu je systematická činnost ředitele školy, která směřuje k realizaci strategických cílů školy prostřednictvím dosahování požadovaného pracovního výkonu (výsledků práce a chování) podřízených zaměstnanců.
Řízení pracovního výkonu je založeno na vzájemné dohodě mezi ředitelem školy a podřízenými zaměstnanci o požadovaném pracovním výkonu (včetně rozvoje příznivých pracovních podmínek) a přímé odpovědnosti ředitele školy za řízení a vedení podřízených zaměstnanců k vykonávání sjednané práce, dosahování požadovaného pracovního výkonu a realizaci strategických cílů školy. Nástrojem řízení pracovního výkonu je systematické hodnocení zaměstnanců, to znamená systematické získávání a poskytování hodnotící informace (zpětné vazby) o skutečném pracovním výkonu zaměstnanců.
Pravomocí a odpovědností ředitele školy je spolu s podřízenými zaměstnanci definovat roli podřízených zaměstnanců ve škole,
uzavřít s podřízenými zaměstnanci dohodu o pracovním výkonu (dohodnout pracovní a rozvojové cíle, nezbytné požadavky na schopnosti a motivaci podřízených zaměstnanců, odpovídající kritéria a metody řízení a hodnocení podřízených zaměstnanců), řídit pracovní výkon, rozvoj požadovaných schopností, dosahování žádoucí motivace a vytváření příznivých pracovních podmínek podřízených zaměstnanců během určeného období (zpravidla roku), uskutečňovat formální i neformální hodnocení podřízených zaměstnanců (poskytování zpětné vazby) a realizovat výsledky hodnocení podřízených zaměstnanců v každodenní práci.
ODMĚŇOVÁNÍ ZAMĚSTNANCŮ
Smyslem odměňování zaměstnanců je
spravedlivě ocenit skutečný výkon zaměstnanců a efektivně stimulovat zaměstnance k vykonávání sjednané práce a dosahování požadovaného výkonu.
Zvolená strategie odměňování musí zabezpečit
spravedlivé a efektivní odměňování zaměstnanců
v souladu s právními předpisy a výsledky fungování a hospodaření školy. Pravomocí a odpovědností ředitele školy je hodnotit práci a pracovní podmínky podřízených zaměstnanců a určovat diferenciace v odměňování podle složitosti, odpovědnosti a namáhavosti vykonávané práce a podle obtížnosti pracovních podmínek, hodnotit podřízené zaměstnance a určovat diferenciace v odměňování podle pracovního výkonu, řídit náklady práce, zajišťovat efektivnost systému odměňování a dodržovat právní a vnitřní předpisy upravující odměňování zaměstnanců.
VZDĚLÁVÁNÍ ZAMĚSTNANCŮ
Smyslem vzdělávání zaměstnanců je
utvářet, prohlubovat a rozšiřovat schopnosti
(znalosti, dovednosti a chování)
zaměstnanců k vykonávání sjednané práce
a dosahování požadovaného výkonu. Vzdělávání připravuje zaměstnance na změny podmínek a požadavků pracovních míst. Připravenost na změny, spojená se schopností a motivací zaměstnanců využít změnu jako příležitost, umožňuje řediteli školy dlouhodobě realizovat strategické cíle školy. Pravomocí a odpovědností ředitele školy je spolu s podřízenými zaměstnanci systematicky identifikovat potřebu vzdělávání, plánovat vzdělávání, realizovat vzdělávání a vyhodnocovat výsledky vzdělávání.
POUŽITÉ A DOPORUČENÉ ZDROJE
 
ARMSTRONG, M.
Řízení lidských zdrojů. Nejnovější trendy a postupy.
10. vyd. Praha: Grada Publishing, 2007, 789 s. ISBN 978-80-247-1407-3.
 
DVOŘÁKOVÁ, Z. a kol.
Řízení lidských zdrojů.
1. vyd. Praha: C. H. Beck, 2012, 559 s. ISBN 978-80-7400-347-9.
 
KOUBEK, J.
Personální práce v malých a středních firmách.
4., aktualizované a doplněné vydání. Praha: Grada Publishing, 2011, 288 s. ISBN 978-80-247-3823-9.

 

Související dokumenty

Pracovní situace

Zajištění personalistiky ve škole
Odvolaný vedoucí zaměstnanec (ředitel školy, zástupce ředitele) a výpověď z důvodu fiktivní nadbytečnosti
Předávací protokol v souvislosti s ukončením výkonu činnosti ředitele školy
Předávací protokol
Výchovný poradce – metodické vedení učitelů
VP a další poradenští pracovníci
Školní poradenské pracoviště (ŠPP)
VP a pedagogicko-psychologická poradna
VP a speciálně pedagogické centrum
Výchovný poradce a další (ne školské) organizace
Školská rada - základní údaje
Povinnosti ředitele školy a zřizovatele v souvislosti se školskou radou
Volby do školské rady
Činnost školské rady
Kalendář
Syndrom vyhoření a jeho prevence
Pracovní místa
Postup obsazování volných pracovních míst
Oblasti plánování zaměstnanců
Získávání zaměstnanců

Poradna

Dodatek ke smlouvě nebo nová pracovní smlouva
Rozsah PPČ u ředitele školy
Dočasně jmenovaný ředitel školy = ztráta pracovní pozice v organizaci
Odvolání ředitele střediska volného času
Ředitel školy a pracovní smlouva
Výpověď bývalého ředitele školy z důvodu fiktivní nadbytečnosti
Nadúvazkové hodiny ředitele školy
Odvolání ředitele školy
Předávání agendy mezi bývalým a nastupujícím ředitelem
Ukončení pracovního poměru – ředitel školy
Změna ředitele v soukromé škole
Přespočetné hodiny u statutárního zástupce ředitele ZUŠ
Vzdání se funkce
Výkon veřejné funkce
Granty
Jmenování ředitele
DPP/DPČ v případě ředitele, který je statutárním orgánem právnické osoby
Míra vzdělávací povinnosti
Platový tarif vedení školy
Vzdání se pracovního místa ředitele školy