Dohled nad žáky při přechodu žáků do "cizí" školní jídelny a v "cizí" školní jídelně

Článek shrnuje argumenty právního výkladu věnovaného povinnostem právnických osob vykonávajících činnost základních a středních škol spojených s jednou specifickou situací – přechodem nezletilých žáků do „cizí“ školní jídelny, stravováním nezletilých žáků v „cizí“ školní jídelně a povinností zajišťovat dohled nad žáky. V článku je uveden právní názor autorky.1)

 

Dohled nad žáky při přechodu žáků do „cizí“ školní jídelny a v „cizí“ školní jídelně
PhDr. Mgr.
Monika
Puškinová
Ph.D.
specialistka na školskou problematiku
Nedostatečnost právní úpravy
Současná právní úprava vymezující povinnost školy nebo školského zařízení v oblasti zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví (dále jen „BOZ“) dětí, žáků a studentů (tj. i problematika dohledu) je zjevně nedostačující, neboť stále postrádá vyhlášku speciálně upravující tuto oblast činnosti školy nebo školského zařízení. Je proto zákonité, že právní výklady vycházející ze současné právní úpravy a metodického pokynu MŠMT2) vedou k různým, i protikladným právním výkladům.
Přechod žáků do „cizí“ školní jídelny a povinnost školy vykonávat dohled podle školského zákona
Modelovou, ale v praxi častou je následující situace: Právnická osoba A vykonává činnost základní nebo střední školy a nevykonává činnost školní jídelny. Nezletilí žáci základní nebo střední školy, jejíž činnost vykonává právnická osoba A, po skončení vyučování nebo v době přestávky mezi dopoledním a odpoledním vyučováním odcházejí na oběd do „cizí“ školní jídelny, tj. školní jídelny, jejíž činnost vykonává právnická osoba B.
Jaká pravidla zajištění BOZ nezletilých žáků se použijí v této situaci? V souladu s § 29 odst. 2 školského zákona3)je právnická osoba A, vykonávající činnost základní nebo střední školy, povinna vykonávat nad nezletilými žáky dohled (tj. určitou formu zajištění BOZ dětí, žáků a studentů)
při vzdělávání a s ním přímo souvisejících činnostech
.
Jestliže pro žáka skončí poslední vyučovací hodina, na ni bezprostředně navazující doba pomyslné „přestávky“, ve které žák opouští budovu školy a areál školy, a žák se nezačne vzdělávat např. ve školní družině, jejíž činnost vykonává právnická osoba A, končí doba vzdělávání žáka v základní škole nebo střední škole, jejíž činnost vykonává právnická osoba A. Podle mého právního názoru nelze navazující přechod nezletilého žáka do školní jídelny, jejíž činnost vykonává právnická osoba B, chápat jako činnost přímo související se vzděláváním v základní škole nebo střední škole, jejíž činnost vykonává právnická osoba A. Proto právnická osoba A od uvedeného časového okamžiku není povinna zajišťovat dohled nad nezletilým žákem. To znamená, že ani není povinna zajistit dohled nad nezletilými žáky, kteří již ve svém osobním volnu přecházejí do školní jídelny, jejíž činnost vykonává právnická osoba B.
Obdobně lze posuzovat situaci, kdy žák odejde do „cizí“ školní jídelny v době přestávky mezi dopoledním a odpoledním vyučováním. Avšak doba přestávky mezi dopoledním a odpoledním vyučováním má svá specifika. Obecně lze přestávku mezi dopoledním a odpoledním vyučováním chápat jako dobu, ve které se nevykonává činnost přímo související se vzděláváním. Důvodem je skutečnost, že nezletilý žák (pokud mu to jeho zákonný zástupce dovolí) může v této době opustit budovu a areál školy a trávit přestávku podle svého uvážení. Podle mého právního názoru je však nutné jinak posuzovat dobu přestávky mezi dopoledním a odpoledním vyučováním, kdy škola žákovi umožní, aby se nacházel ve škole nebo v areálu školy. Tehdy se jedná o činnost přímo související se vzděláváním a škola je povinna nad nezletilým žákem vykonávat dohled.
Rozebíraná modelová situace však předpokládá, že nezletilý žák v době přestávky mezi dopoledním a odpoledním vyučováním opustí budovu a areál právnické osoby A a přechází do školní jídelny, jejíž činnost vykonává právnická osoba B. Pro právnickou osobu A je důležité, že v době takto trávené přestávky mezi dopoledním a odpoledním vyučováním neprobíhá vzdělávání v základní škole nebo střední škole, jejíž činnost vykonává právnická osoba A, a stejně tak neprobíhá činnost přímo související s uvedeným vzděláváním. Proto právnická osoba A nemusí zajišťovat dohled při přechodu nezletilého žáka do školní jídelny, jejíž činnost vykonává právnická osoba B.
Přechod žáků do „cizí“ školní jídelny a povinnost pedagogického pracovníka vykonávat dohled podle vyhlášky č. 263/2007 Sb.
Jak je známo, vyhláška č. 263/2007 Sb., kterou se stanoví pracovní řád pro zaměstnance škol a školských zařízení zřízených Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy, krajem, obcí nebo dobrovolným svazkem obcí, v § 6 odst. 3 stanoví následující:
Pedagogický pracovník koná podle rozvrhu dohled nad žáky zejména ve škole před vyučováním, o přestávkách mezi vyučovacími hodinami, podle potřeby při přecházení žáků mezi budovami školy,
do zařízení školního stravování
[zdůrazněno Monikou Puškinovou]
a do školní družiny. Jestliže ředitel školy povolí žákům pobyt ve škole před vyučováním, mezi dopoledním a odpoledním vyučováním nebo po vyučování, zabezpečí jejich dohled. Dohled ve škole začíná nejméně 15 minut před začátkem dopoledního vyučování a 15 minut před začátkem odpoledního vyučování a končí nejdříve ukončením výchovy a vzdělávání nebo poskytováním školských služeb
4).
Uvedené ustanovení vyhlášky je však nutné chápat v kontextu školského zákona. I vykonávání dohledu „při přecházení do zařízení školního stravování“, které uvádí vyhláška, je podmíněno tím, že v dané době probíhá vzdělávání ve škole určité právnické osoby nebo probíhají činnosti přímo související se vzděláváním ve škole dané právnické osoby. Uvedené konstatování potvrzuje i vyhláška č. 263/2007 Sb. v § 6 odst. 1, který jednoznačně stanoví, že
dohled k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví žáků ve škole nebo školském zařízení
při výchově a vzdělávání a s nimi souvisejících činnostech
[zdůrazněno Monikou Puškinovou]
a při poskytování školských služeb se vykonává v zájmu předcházení škodám na zdraví, majetku, přírodě a životním prostředí.
Lze tedy shrnout, že i vyhláška č. 263/2007 Sb. ukládá pedagogickému pracovníkovi, který je zaměstnancem určité právnické osoby, výkon dohledu nad žáky při přecházení do zařízení školního stravování tehdy, pokud v této době probíhá výchova a vzdělávání a s nimi související činnosti této právnické osoby.
Dohled při vlastním stravování v „cizí“ školní jídelně
Podle výše uvedené modelové situace se nezletilí žáci základní nebo střední školy, jejíž činnost vykonává právnická osoba A, stravují ve školní jídelně, jejíž činnost vykonává právnická osoba B. Ve vztahu ke školnímu stravování (poskytování školské služby) uvedení žáci vystupují jako
strávníci školní jídelny
, jejíž činnost vykonává právnické osoba B.
Proto musí bezpečnost a ochranu zdraví uvedených strávníků (kteří jsou v rámci jiného právního vztahu nezletilými žáky základní školy, jejíž činnost vykonává právnická osoba A) zajišťovat právnická osoba B, která vykonává činnost školní jídelny. Jinak řečeno, dohled při vlastním stravování ve školní jídelně právnické osoby B musejí zajišťovat zaměstnanci právnické osoby B. Naopak jej nemohou vykonávat pedagogičtí pracovníci, kteří jsou zaměstnanci právnické osoby A.
Závěrem
Z premis, podle kterých právnická osoba vykonává dohled nad nezletilými žáky pouze v určité věcně vymezené době a přechod nezletilých žáků do „cizí“ školní jídelny se děje mimo tuto dobu, plyne, že při přechodu nezletilých žáků do „cizí“ školní jídelny právnická osoba nad těmito žáky není povinna vykonávat dohled. Při vlastním stravování v „cizí“ školní jídelně probíhá poskytování školské služby určitou právnickou osobou a zaměstnanci této právnické osoby v době stravování zajišťují dohled nad žáky.
Případné porovnání uvedeného úsudku s argumenty odlišných právních názorů by mohlo přispět k ujasnění náležitého postupu škol a školských zařízení.
1) V případě sporu, včetně soudního řízení týkajícího se konkrétní věci, mohou být stanoviska a závěry třetích stran, včetně soudu, odlišná od těch, která jsou v tomto článku prezentovaná.
2) Viz § 29 odst. 2 školského zákona, § 3 vyhlášky č. 48/2005 Sb., o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky, v platném znění, vyhláška č. 263/2007 Sb., kterou se stanoví pracovní řád pro zaměstnance škol a školských zařízení zřízených Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy, krajem, obcí nebo dobrovolným svazkem obcí, Metodický pokyn k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních zřizovaných Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy (ze dne 22.12.2005, čj. 37014/2005-25).
3) Viz § 29 odst. 2 školského zákona:
Školy a školská zařízení zajišťují bezpečnost a ochranu zdraví dětí, žáků a studentů při vzdělávání a s ním přímo souvisejících činnostech a při poskytování školských služeb a poskytují žákům a studentům nezbytné informace k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví.
4) Upozorňuji, že uvedenému ustanovení neodpovídá pravidlo stanovené § 1 odst. 2 vyhlášky č. 48/2005 Sb. v platném znění:
Ředitel základní školy (dále jen „škola“) umožní žákům vstup a pobyt v budově školy nejméně 20 minut před začátkem vyučování a o přestávce mezi dopoledním a odpoledním vyučováním
.

Související dokumenty

Pracovní situace

Nákup potravin do školských stravovacích zařízení ve světle připravované
Poskytování školního stravování z pohledu zákazu diskriminace
Novela vyhlášky o školním stravování
Informace o zkušebních předmětech profilové části maturitní zkoušky - příklad
Školská rada - základní údaje
Účetní závěrka vybraných (příspěvkových) organizací
Maturita - právní předpisy, pokyny, informace, výklady, zdroje informací
Maturita - přehledy obsahu právních předpisů
Docházka do školy po ukončení posledního ročníku
BOZP - přehled základní legislativy
Spotřební koš
Školní psycholog na základní škole
Právní domněnky v novém občanském zákoníku a jejich rizika
Novela maturitní vyhlášky
Právní předpisy týkající se žáků-cizinců
Provozovatelé stravovacích služeb
Hygiena potravin a legislativa
Následky nedodržení zásad správné hygienické a výrobní praxe
Hygienické požadavky na pracovníka
Vlastní hodnocení školy - právní úprava

Poradna

Soukromá škola - stravování
Příspěvek na stravné u pedagogů s různou odpracovanou dobou
Nárok na dotovanou stravu v době konání praxe
Stravenkový paušál
Zrušení zřizovací listiny a následná nová zřizovací listina
Daňová uznatelnost výdajů na stravování při školní akci
Povinnost plnění spotřebního koše v soukromé MŠ, pokud nepobíráme dotace na stravu
Stravování české školní inspekce
Ochranné pomůcky učitelky MŠ při stravování
Nevyzvednutý přeplatek stravného ve školní jídelně
Jmenování ředitele
Cestovní náklady v případě cesty na soutěž - odborná poradna, odpověď na dotaz
Zahraniční výjezd ředitele školy - odborná poradna, odpověď na dotaz
Cestovní náhrady při cestě na školení - odborná poradna, odpověď na dotaz
Čipy ve školní jídelně - odborná poradna, odpověď na dotaz
Odpis zboží ze skladu
Volba člena školské rady
Dohoda o výkonu práce z domova
Úplata za zájmové vzdělávání
Směrnice

Zákony

561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)

Vyhlášky

48/2005 Sb. o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky
263/2007 Sb. , kterou se stanoví pracovní řád pro zaměstnance škol a školských zařízení zřízených Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy, krajem, obcí nebo dobrovolným svazkem obcí