Ředitel jako spolutvůrce klimatu ve škole

Vydáno:

Existují agendy, které ředitelé mohou delegovat na své zástupce nebo jiné kolegy (například tvorbu rozvrhu, systém dalšího vzdělávání učitelů, plán hospitací, výkaznictví a účtování dotací), mají-li na to prostředky a schopné pedagogy. Oproti tomu existují agendy, na kterých je spoluúčast nejvýše postavené osoby ve škole nenahraditelná a nezbytně nutná. A jednou z těchto oblastí je bezpečné klima ve škole. Pokud na ně jako ředitel rezignujete, budete odsouzeni donekonečna řešit opakované stížnosti na šikanu1) resp. nevhodné chování žáků mezi sebou, jak alespoň ukazují zkušenost z Linky pro rodinu a školu 116 000.

Co je to bezpečné klima
Pokud bude ve škole budováno a udržováno bezpečné klima, je možné pozorovat:
Otevřenou komunikaci;
-
Budou přítomny konflikty a názorové střety, které budou mít logicky odvoditelný počátek a uspokojivé řešení.
-
Budou probíhat běžné hovory o věcech denního života, zájmech jednotlivců, názorech a postojích.
-
Pokud někdo překročí pravidla, nebo ohrozí práva druhého, bude možné na to svobodně upozornit, zastat se sebe nebo toho, kdo je v ohrožení.
-
V komunikaci bude zřejmé, kdo jaký postoj zastává.
Proměnlivost vztahových vazeb;

Související dokumenty

Pracovní situace

Má mít pedagog postavení úřední osoby dle trestního zákoníku?
Kompetence vedoucích zaměstnanců a jiných zaměstnanců v oblasti kontroly
Vzorová zadávací dokumentace pro tvorbu školních webových stránek
Přístupnost školního webu podle litery zákona
Ztráta věci z nezabezpečené skříňky
2022/2023: Činnosti školní jídelny v 1. pololetí školního roku
2022/2023: Plán činnosti výchovného poradce a školního metodika prevence v 1. pololetí školního roku
Návštěva u lékaře
Pracovněprávní důsledky odsouzení pedagogického pracovníka za trestný čin
Pracovní cesty
Plány činnosti - červenec 2021
Plány činnosti - srpen 2021
Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Jak reagovat na požadavky rodičů, aby jejich dítě bylo vyjmuto z povinností stanovených ochrannými opatřeními Ministerstva zdravotnictví?
Jak reagovat na výzvy ohledně covidu-19, které ředitelé nalézají v datových a e-mailových schránkách
Lyžařský výcvik
Kurz horské turistiky
Kurz vodní turistiky
Cyklistický kurz
Mimoškolní akce školy – vybrané specifické aktivity

Poradna

Platový tarif vedení školy
Vzdání se pracovního místa ředitele školy
Bývalá ředitelka
Jmenování a odstoupení ředitele školy
Přímá pedagogická činnost
Osobní příplatek
Přímá vyučovací povinnost
Zástupce ředitele
Dietní stravování
Přijímání ke vzdělávání
IVP
FKSP
Školní klub
Zřizovatel
Vzdání se funkce
Náhrada mzdy
Předávání agendy
Úvazek
Odpovědnost školy za škodu - odpověď na dotaz
DPP/DPČ v případě ředitele, který je statutárním orgánem právnické osoby