Pracovní schopnost učitelů a jak ji mohou školy podporovat

Vydáno:


Kvůli stárnutí učitelských sborů a nízké generační obměně školám hrozí, že nebudou mít dostatek učitelů pro zajištění kvalitní výuky. Stále důležitější je proto hledání odpovědí na otázku, jak učitelům pomoci, aby byli schopni plnit pracovní nároky spojené s učitelstvím a svou profesi předčasně neopouštěli. Jednou ze strategií je podpora jejich pracovní schopnosti.

Vykonávání učitelské profese je považováno za vysoce náročné a stresující. Učitelé musí kromě kontinuální práce na rozvoji profesních kompetencí stále častěji čelit řadě organizačních, administrativních a interpersonálních požadavků a překážek, které navíc s každým školním rokem vzrůstají (v posledních dvou letech to dobře ilustruje i situace ve školách spojená s pandemií covid-19). Tyto skutečnosti vedou k tomu, že se někteří učitelé v produktivním věku rozhodnou opustit učitelskou profesi a starší učitelé volí odchod do důchodu. V kontextu stárnutí učitelských sborů a malé generační obměny tak školám hrozí, že nebudou mít dostatek učitelů pro zajištění kvalitní výuky. Jednou z možných strategií, jak se s tímto jevem vyrovnat, je podpora a rozvíjení pracovní schopnosti učitelů všech věkových skupin.
Co je to pracovní schopnost (učitelů)?
Pojem pracovní schopnost není nový. Hovoří se o něm již od 80. let minulého století a jeho průkopníkem byl F

Související dokumenty

Pracovní situace

Pracovněprávní důsledky odsouzení pedagogického pracovníka za trestný čin
Činnost učitele základní školy v souvislosti se vzděláváním distančním způsobem
Schéma posuzování návratu ze zahraničí školami podle mimořádného opatření Ministerstva zdravotnictví
Pracovní volno a očkování proti COVID-19
Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Cíle profesního učení
Komunita praxe a její role v profesním učení učitelů
Spolupráce pedagogických pracovníků
Rozvoj pedagogických pracovníků
Komisionální zkouška žáka střední školy
Nastavení komunikačních toků při komunikaci s rodiči
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků na 1. stupni ZŠ a v přípravných třídách
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků na SŠ
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků v ZUŠ
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků na VOŠ
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků na 2. stupni ZŠ
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků v jazykové škole
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků v MŠ
Odborná kvalifikace speciálních pedagogů, psychologů, metodiků prevence a asistentů pedagoga

Poradna

Pracovní poměr na dobu určitou - 10 měsíců
Vedoucí učitel odborného výcviku
Kvalifikace
Přespočetné hodiny
Platová třída
Odměna za očkování
Záskok za nemocného jazykáře - odborná poradna, odpověď na dotaz
Prodloužení zkušební doby
Jmenování třídních, uvádějících a provázejících učitelů
Učitel autoškoly a adaptační období
Úvazek
Úvazek
Podnapilý rodič