Klidný závěr školního roku...

Vydáno:

Blíží se konec školního roku a nastává čas zpětné vazby a klidného plánování věcí příštích – tedy nového školního roku. Asi se nad tímto tvrzením pousmějete – sehnat pro příští školní rok např. kvalitního učitele fyziky rozhodně neprobíhá klidně, ale v poslední době přibývají bouřlivé reakce především rodičů, ale někdy i učitelů a žáků ohledně personálních plánů na příští školní rok.

Klidný závěr školního roku...
Mgr.
Irena
Lhotková
Ph. D.
Centrum školského managementu, Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze; ředitelka ZŠ Bohumila Hrabala
Žáci
„zkouší“, zda by nemohli mít toho či onoho učitele na ten či onen předmět nebo být s tím či oním kamarádem ve třídě (pokud se třídy z důvodu odchodu většího počtu žáků na víceletá gymnázia spojují). Vysvětlení, proč tomu tak bude, nakonec přijmou, ať už s pochopením nebo spíše s respektem k funkci ředitele školy.
Někteří
učitelé a vychovatelé
jsou ve svých nárocích ale mnohem razantnější:
„Třídu po Lence rozhodně nechci, jsou tam nemožní rodiče.“ „Občanku v osmičce učit nebudu, to dám raději výpověď.“ „Buď budu dělat vychovatelku u Hanky, nebo si najdu jinou školu.“
Rozhodně netvrdím, že takto jednají všichni pedagogové, navíc mnozí „nárokovatelé“ si dají situaci vysvětlit a s přidělením třídnictví, oddělení školní družiny či úvazku nakonec souhlasí. O to více si pak musíme vážit kolegů, kteří jsou ochotni přijmout problémové třídy, jazykové skupiny s hraničním počtem žáků nebo oddělení školní družiny složená z žáků více ročníků.
Nejbouřlivější reakce ale rozhodně přicházejí od rodičů. Změna třídního učitele nebo vychovatelky na 1. stupni vyvolávají odezvy typu: „Platíme vás z našich daní, jste služba, a proto máme právo určovat, kdo bude naše děti učit.“ „Byla změna třídního učitele projednána s poradnou, zda to na dětech nezanechá následky?“ „Díváte se jenom na peníze a na dětech vám nezáleží.“ „Rozbíjíte sehraný tým a je vám jedno, co to s dětmi udělá.“ (v tomto konkrétním případě šlo o změnu vychovatelky). Snažíte se komunikovat, poukazovat na situaci v širších souvislostech, argumentovat konkrétními údaji a legislativními předpisy (setkala jsem se s požadavkem rodičů na potvrzení ministerstva, že mohu jejich dětem změnit třídní učitelku), ale i tak odchází rodiče nepřesvědčeni. Ne všichni rodiče jsou samozřejmě takoví a mnozí danou situaci chápou, ale přesto se musí se skupinou „diktujících“ zákonných zástupců počítat.
Ředitel školy se tak točí v pomyslném kruhu, vnímá (a chápe) požadavky žáků, pedagogů a rodičů, ale nakonec musí vyhovět celkovým požadavkům školy a záležitosti dotáhnout do zdárného konce bez ohledu na soukromá přání aktérů školního života.
NĚKOLIK RAD NA ZÁVĚR
 
plánujte, ale neslibujte
(Vize je důležitá a určitě potřebná, ale musíte být neustále připraveni na změnu. Pokud rodičům v první třídě řeknete, že paní učitelka bude s dětmi procházet celý první stupeň a pak ji ve třetí třídě odvoláte, protože ji jako zkušenou potřebujete do 1. třídy, logicky se to rodičům líbit nebude.)
 
komunikujte, argumentujte, ale nečekejte vždy pochopení a souhlas
(Žáci, rodiče i pedagogové vidí vaše rozhodnutí většinou jen ze svého úhlu pohledu, vy ho vidíte v širších souvislostech a potřebách celé školy – proto se často nemůžete shodnout.)
 
rozhodněte, zdůvodněte, ale dále neřešte
(Rozhodli jste se na základě momentálních skutečností a podle svého nejlepšího svědomí. I když později zjistíte, že rozhodnutí bylo špatné, uvědomte si, že chybovat je lidské – ale rozhodně se tím dále netrapte!)

Související dokumenty

Pracovní situace

Kdy může zřizovatel odvolat ředitele školy?
Kalendář
Soudní přezkum a rozhodnutí ředitele školy
Žádost o individuální (domácí) vzdělávání
Ředitelské volno
Právní postavení školské rady
Zápis z jednání školské rady
Řízení zařízení školního stravování (školní jídelny, vývařovny, výdejny)
Syndrom vyhoření a jeho prevence
Vnitřní předpis o spisové službě pro školy
Jak na spisový a skartační řád?
Má mít pedagog postavení úřední osoby dle trestního zákoníku?
Vztahy školy a zřizovatele - neveřejné školy
Vztahy školy a zřizovatele - školy veřejné
Základní metodický rámec pro hodnocení škol ze strany zřizovatele
Plány činnosti - červenec 2021
Plány činnosti - srpen 2021
Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Jak reagovat na požadavky rodičů, aby jejich dítě bylo vyjmuto z povinností stanovených ochrannými opatřeními Ministerstva zdravotnictví?
Jak reagovat na výzvy ohledně covidu-19, které ředitelé nalézají v datových a e-mailových schránkách

Poradna

Změna ředitele v soukromé škole
Přespočetné hodiny u statutárního zástupce ředitele ZUŠ
Jmenování ředitele
Vzdání se funkce
Výkon veřejné funkce
Granty
DPP/DPČ v případě ředitele, který je statutárním orgánem právnické osoby
Míra vzdělávací povinnosti
Platový tarif vedení školy
Vzdání se pracovního místa ředitele školy
Bývalá ředitelka
Jmenování a odstoupení ředitele školy
Přímá pedagogická činnost
Osobní příplatek
Přímá vyučovací povinnost
Zástupce ředitele
Dietní stravování
Přijímání ke vzdělávání
IVP
FKSP