Loutkohraní ve školní družině

Vydáno: 10 minut čtení

Příspěvek je miniinspirací pro využití loutek či běžných předmětů proměněných v loutky ve školní družině. Hra s loutkami nemusí být jen zábava či výtvarná a rukodělná aktivita, ale také hravý a zároveň účinný prostředek, jak s dětmi nastavovat pravidla, postavit se svým strachům či ventilovat agresi. Hra s loutkou rozvíjí fantazii a posiluje aktivní zábavu.

Loutkohraní ve školní družině
Jaroslava
Pachlová
školní družina, ZŠ Stráž u Tachova
Kdybychom se chtěli ponořit do historie loutek a loutkového divadla, tak by nám na to jeden celý Speciál nestačil. Jenom kolik je druhů loutek a z čeho všeho se dají loutky vyrobit! Článkem nahlédneme pro malou inspiraci do naší družiny, ze které jsem z realizovaných aktivit na toto téma vybrala ty nejjednodušší a ihned využitelné.
V běžném hovorovém jazyce chápeme loutku jako oživený výtvarný artefakt či vytvořenou figurku, které dá loutkoherec impuls k životu. Ale loutkou se může stát i obyčejný oživený předmět. Děti byly dříve více zvyklé na pozorování, zosobňování a "zlidšťování" neživých předmětů, zapojovaly více fantazii při hře s obyčejnými předměty. Ale z vlastní praxe vím, že pokud dětem dáme prostor, tak je tato aktivita i v dnešní době oslovuje a proměnu předmětu radostně prožívají.
Základní rozdělení loutek podle vodění je spodové a svrchní. Mezi nejznámější spodové loutky patří loutky totemové a všem známý maňásek. Maňásek je pro svou blízkost k dětské hračce dětmi velmi oblíben, je jako živý, má výrazné pohyby, dobře drží rekvizitu. Maňásek může být jednoruční nebo dvojruční. Když zkombinujeme maňáska s hůlkami, tak vznikne maňajka a odtud je už kousek k dalšímu představiteli

Související dokumenty

Pracovní situace

Školní družina a kritéria ČŠI
Činnost školní družiny a školního klubu ve 2. pololetí školního roku 2021/2022
2022/2023: Činnost školní družiny a školního klubu v 1. pololetí školního roku
Změna vnitřního řádu školní družiny
Vnitřní řád školní družiny
Činnost školní družiny a školního klubu v prvním pololetí školního roku 2021/2022
Záznamy o činnostech zpracování a školní družiny
Financování pedagogické práce ve školní družině - PHmax
Financování nepedagogické práce ve školní družině
Školní program EV a jeho tvorba
Evaluace EV ve škole
Zařazování vychovatelů do platových tříd
Spolupráce pedagogických pracovníků
Videokonference pro komunikaci školy na dálku
Začínající učitelé
Kdy nejpozději musí škola oznámit zákonným zástupcům místo a čas konání školní akce?
Nástroje vlastního hodnocení
Plán vlastního hodnocení
Plán kontrolní činnosti - celý rok
Kalendář

Poradna

Snížení úplaty za školní družinu
Školní družina a školní klub v církevní škole
Vnitřní informační systém školy – povinnosti při označování tříd
Úplata ve školní družině a možnost stanovení vnitřní normy při snížení nebo osvobození
Vedení zájmového kroužku
Phmax a výkaznictví ve školní družině
Vánoční prázdniny – nepřerušený provoz školní družiny
Úplata za zájmové vzdělávání
Pracovní náplň
Poplatky školní družina
Vychovatelka ŠD
Vybírání úplaty za zájm. vzdělávání
Úplata za ŠD
Vrácení poměrné části úplaty za školní družinu pro žáky na distanční výuce
Uhrazení dluhu
Poplatky za ŠD při rotační výuce
Přímá a nepřímá pedagogická činnost u vychovatele ŠD během dopolední činnosti
Pracovní smlouva „Vychovatelka ŠD a ŠK“
Vracení úplaty
Školní klub