Loutkohraní ve školní družině

Vydáno: 10 minut čtení

Příspěvek je miniinspirací pro využití loutek či běžných předmětů proměněných v loutky ve školní družině. Hra s loutkami nemusí být jen zábava či výtvarná a rukodělná aktivita, ale také hravý a zároveň účinný prostředek, jak s dětmi nastavovat pravidla, postavit se svým strachům či ventilovat agresi. Hra s loutkou rozvíjí fantazii a posiluje aktivní zábavu.

Loutkohraní ve školní družině
Jaroslava
Pachlová
školní družina, ZŠ Stráž u Tachova
Kdybychom se chtěli ponořit do historie loutek a loutkového divadla, tak by nám na to jeden celý Speciál nestačil. Jenom kolik je druhů loutek a z čeho všeho se dají loutky vyrobit! Článkem nahlédneme pro malou inspiraci do naší družiny, ze které jsem z realizovaných aktivit na toto téma vybrala ty nejjednodušší a ihned využitelné.
V běžném hovorovém jazyce chápeme loutku jako oživený výtvarný artefakt či vytvořenou figurku, které dá loutkoherec impuls k životu. Ale loutkou se může stát i obyčejný oživený předmět. Děti byly dříve více zvyklé na pozorování, zosobňování a "zlidšťování" neživých předmětů, zapojovaly více fantazii při hře s obyčejnými předměty. Ale z vlastní praxe vím, že pokud dětem dáme prostor, tak je tato aktivita i v dnešní době oslovuje a proměnu předmětu radostně prožívají.
Základní rozdělení loutek podle vodění je spodové a svrchní. Mezi nejznámější spodové loutky patří loutky totemové a všem známý maňásek. Maňásek je pro svou blízkost k dětské hračce dětmi velmi oblíben, je jako živý, má výrazné pohyby, dobře drží rekvizitu. Maňásek může být jednoruční nebo dvojruční. Když zkombinujeme maňáska s hůlkami, tak vznikne maňajka a odtud je už kousek k dalšímu představiteli

Související dokumenty

Pracovní situace

Školní družina a kritéria ČŠI
2022/2023: Činnost školní družiny a školního klubu v 1. pololetí školního roku
Činnost školní družiny a školního klubu ve 2. pololetí školního roku 2021/2022
Změna vnitřního řádu školní družiny
Vnitřní řád školní družiny
Záznamy o činnostech zpracování a školní družiny
Financování pedagogické práce ve školní družině - PHmax
Financování nepedagogické práce ve školní družině
Činnost školní družiny a školního klubu v prvním pololetí školního roku 2021/2022
Kdy nejpozději musí škola oznámit zákonným zástupcům místo a čas konání školní akce?
Školní program EV a jeho tvorba
Evaluace EV ve škole
Zařazování vychovatelů do platových tříd
Spolupráce pedagogických pracovníků
Videokonference pro komunikaci školy na dálku
Začínající učitelé
Školní stravování „předškoláka“ – vymáhání úhrady a prominutí dluhu
2022/2023: Plán činnosti střední školy v 1. pololetí školního roku
2022/2023: Plán činnosti výchovného poradce a školního metodika prevence v 1. pololetí školního roku
2022/2023: Činnost základní umělecké školy v 1. pololetí školního roku

Poradna

Úplata za ŠD
Vrácení poměrné části úplaty za školní družinu pro žáky na distanční výuce
Uhrazení dluhu
Poplatky za ŠD při rotační výuce
Přímá a nepřímá pedagogická činnost u vychovatele ŠD během dopolední činnosti
Pracovní smlouva „Vychovatelka ŠD a ŠK“
Vracení úplaty
Školní klub
Zřizovatel
Vánoční prázdniny – nepřerušený provoz školní družiny
Úplata za zájmové vzdělávání
Pracovní náplň
Poplatky školní družina
Vychovatelka ŠD
Vybírání úplaty za zájm. vzdělávání
Zástupce ředitele školní družiny a školního klubu
Snížení úplaty za školní družinu
Školní družina a školní klub v církevní škole
Vnitřní informační systém školy – povinnosti při označování tříd
Vedení zájmového kroužku