Mateřské školy v době pandemie a nejčastější stížnosti v praxi ombudsmana
Mgr. Bc.
Lucie
Obrovská
Ph.D.
právnička Kanceláře veřejného ochránce práv
Školský systém čelí dopadům pandemie koronaviru už rok. Kdo působíme v jakékoliv profesní pozici ve školství, víme, jak zásadní dopad mohou mít na české děti i české žáky restrikce zavedené v boji proti COVID-19. Přitom nejen děti a žáci, ale také rodiče suplující částečně učitele, a v neposlední řadě pedagogové se potýkají s dřív naprosto nepředstavitelnou situací. Jestliže autorka tohoto článku přednášela dosud téma právních nástrojů k vymáhání povinného docházení do školy, dnes čelí dotazům, jak „obejít“ zákaz vzdělávání nebo předškolní přípravy přímo ve škole nebo školce. Jestliže někteří rodiče brojí proti zavření škol, jiná část z nich naopak úzkostlivě hájí vzdělávání distanční formou. Protože předškolní vzdělávání skýtá některé své specifické otázky, zaměříme následující text právě na ně.
Úvod
Nouzový stav vyhlášený na jaře a na podzim roku 2020 přinesl celou řadu právních otázek a souvisejících stížností ombudsmanovi. Mimo jiné oblasti života mají změny přijaté kvůli pandemii také zásadní dopad na vzdělávání a výchovu naprosté většiny českých dětí a žáků. Odraz tohoto stavu ve školské legislativě představuje zejména novela školského zákona1), zavádějící povinnou distanční výuku, ale v důsledku vznikají i další problémy a otázky.
Autorka2), působící jako právnička v Kanceláři veřejného ochránce práv, přiblíží v následujícím textu, které související otázky se objevují u ombudsmana v souvislosti s provozem a vzděláváním v mateřských škol