Mateřské školy v době pandemie a nejčastější stížnosti v praxi ombudsmana

Vydáno:

 

Mateřské školy v době pandemie a nejčastější stížnosti v praxi ombudsmana
Mgr. Bc.
Lucie
Obrovská
Ph.D.
právnička Kanceláře veřejného ochránce práv
Školský systém čelí dopadům pandemie koronaviru už rok. Kdo působíme v jakékoliv profesní pozici ve školství, víme, jak zásadní dopad mohou mít na české děti i české žáky restrikce zavedené v boji proti COVID-19. Přitom nejen děti a žáci, ale také rodiče suplující částečně učitele, a v neposlední řadě pedagogové se potýkají s dřív naprosto nepředstavitelnou situací. Jestliže autorka tohoto článku přednášela dosud téma právních nástrojů k vymáhání povinného docházení do školy, dnes čelí dotazům, jak „obejít“ zákaz vzdělávání nebo předškolní přípravy přímo ve škole nebo školce. Jestliže někteří rodiče brojí proti zavření škol, jiná část z nich naopak úzkostlivě hájí vzdělávání distanční formou. Protože předškolní vzdělávání skýtá některé své specifické otázky, zaměříme následující text právě na ně.
Úvod
Nouzový stav vyhlášený na jaře a na podzim roku 2020 přinesl celou řadu právních otázek a souvisejících stížností ombudsmanovi. Mimo jiné oblasti života mají změny přijaté kvůli pandemii také zásadní dopad na vzdělávání a výchovu naprosté většiny českých dětí a žáků. Odraz tohoto stavu ve školské legislativě představuje zejména novela školského zákona1), zavádějící povinnou distanční výuku, ale v důsledku vznikají i další problémy a otázky.
Autorka2), působící jako právnička v Kanceláři veřejného ochránce práv, přiblíží v následujícím textu, které související otázky se objevují u ombudsmana v souvislosti s provozem a vzděláváním v mateřských škol

Související dokumenty

Pracovní situace

Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků v MŠ
Vzdělávání koordinátorů EV
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Možnost vzdělávat se současně ve více mateřských školách
Porady v mateřské škole
Činnost učitele základní školy v souvislosti se vzděláváním distančním způsobem
Novela vyhlášky o školním stravování
Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
2022/2023: Činnosti mateřské školy v 1. pololetí školního roku
Metodické komentáře k zákonu Lex Ukrajina 2
Informace o zkušebních předmětech profilové části maturitní zkoušky - příklad
Zvyšování kvalifikace pedagogických pracovníků
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků na 1. stupni ZŠ a v přípravných třídách
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků na SŠ
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků v ZUŠ
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků na VOŠ
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků na 2. stupni ZŠ
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků v jazykové škole
Odborná kvalifikace speciálních pedagogů, psychologů, metodiků prevence a asistentů pedagoga

Poradna

Výkaz práce
Povinné předškolní vzdělávání
Směrnice
Jmenování ředitelky
Vychovatelka ŠD
Míra vzdělávací povinnosti
Sloučení škol
Pracovní poměr na dobu určitou - 10 měsíců
Přespočetné hodiny
Ukončení předškolního vzdělávání
Platová třída
Povinnost plnění spotřebního koše v soukromé MŠ, pokud nepobíráme dotace na stravu
Pracovní zařazení učitelky MŠ vyučující žáka-cizince českému jazyku
Vzdělávání předškoláků mimo MŠ
Jmenování třídních, uvádějících a provázejících učitelů
Učitel autoškoly a adaptační období
Možnost hradit část dalšího vzdělávání z ONIV
Úhrada konference Škola jako místo setkávání ze Šablon
Dítě se zlomenou rukou v MŠ
Adaptační období v MŠ a bezpečnost