Aprobace učitelky TO v ZUŠ
Dvacetiletá absolventka obou stupňů ZUŠ v tanečním oboru (dále též „TO“) s ukončeným středoškolským vzděláním SPOŠ Prostějov, by si ráda dokončila vzdělání s aprobací výuky TO a vyučovala tento obor na naší ZUŠ. Můžete mi poradit, která škola by pro ni byla nejvhodnější vzhledem k jejímu věku i předešlému vzdělání a já ji jako ředitelka školy mohla uznat plně aprobovanou?
Související předpisy:
* § 10, 32 zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů
* § 67 zákona č. 121/2000 Sb., o právu autorském, o právech souvisejících s právem autorským
ODPOVĚĎ:
Učitel uměleckých odborných předmětů v základní umělecké škole, střední odborné škole a konzervatoři získává odbornou kvalifikaci
a) vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném studijním programu studijního oboru, který odpovídá charakteru vyučovaného uměleckého předmětu, a vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném bakalářském studijním programu v oblasti pedagogických věd, nebo vzděláním v programu celoživotního vzdělávání uskutečňovaném vysokou školou a zaměřeném na pedagogiku, nebo studiem pedagogiky,
b) vyšším odborným vzděláním získaným ukončením osmiletého nebo šestiletého vzdělávacího programu oboru vzdělání konzervatoře, který odpovídá charakteru vyučovaného uměleckého předmětu,
c) vyšším odborným vzděláním získaným ukončením akreditovaného vzdělávacího programu vyšší odborné školy v oboru vzdělání, který odpovídá charakteru vyučovaného uměleckého předmětu, a vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném bakalářském studijním programu v oblasti pedagogických věd, nebo vzděláním v programu celoživotního vzdělávání uskutečňovaném vysokou školou a zaměřeném na pedagogiku, nebo studiem pedagogiky,
d) středním vzděláním s maturitní zkouškou získaným ukončením odpovídající části vzdělávacího programu konzervatoře a vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném bakalářském studijním programu v oblasti pedagogických věd, nebo vzděláním v programu celoživotního vzdělávání uskutečňovaném vysokou školou a zaměřeném na pedagogiku, nebo studiem pedagogiky, nebo
e) středním vzděláním s maturitní zkouškou získaným ukončením vzdělávacího programu střední odborné školy v oboru vzdělání, který odpovídá charakteru vyučovaného uměleckého předmětu, a vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném bakalářském studijním programu v oblasti pedagogických věd, nebo vzděláním v programu celoživotního vzdělávání uskutečňovaném vysokou školou a zaměřeném na pedagogiku, nebo studiem pedagogiky.
V posuzovaném případě dosažené vzdělání neodpovídá žádnému z uvedených způsobů získání odborné kvalifikace.
V tomto případě existují jen dvě možnosti:
Za prvé – absolvovat některý z výše uvedených studijních programů. Připomeňme, že k dispozici je škála od vysokoškolských magisterských programů až po maturitní umělecké obory doplněné pak studiem pedagogiky. Studium musí být zahájeno nejpozději do 31. 12. 2009 (viz § 32 zákona o pedagogických pracovnících). To je odraz platného právního stavu. Do konce tohoto kalendářního roku lze očekávat změnu uvedeného ustanovení § 32 zákona č. 563/2004 Sb., podle které by povinnost zahájit studium měla být termínována až k 31. 12. 2014.
Druhou možností, která řeší problém kvalifikace učitele uměleckých předmětů, je využít ustanovení § 10 zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů. Toto ustanovení dává řediteli školy možnost rozhodnout, že v případě učitele uměleckých odborných předmětů v ZUŠ, konzervatoři a střední odborné škole upouští od splnění předpokladu odborné kvalifikace u učitelů, kteří vykonávají umělecko-pedagogickou činnost, pokud jsou nebo byli výkonnými umělci. Tímto rozhodnutím se pro pracovněprávní účely považuje takový učitel za plně kvalifikovaného a nelze již po něm (například později) požadovat splnění předpokladu odborné kvalifikace. Zákon stanoví písemnou formu tohoto rozhodnutí. Takový přístup je evidentně motivován snahou umožnit působení vynikajících umělců v uměleckých školách i v případech, kdy tito nedisponují odpovídajícím vzděláním.
Ustanovení § 67 zákona č. 121/2000 Sb., autorský zákon, stanoví, že výkonným umělcem je fyzická osoba, která vytvořila umělecký výkon. Uměleckým výkonem pak je podle stejného ustanovení výkon herce, zpěváka, hudebníka, tanečníka, dirigenta, sbormistra, režiséra nebo jiné osoby, která hraje, zpívá, recituje, předvádí nebo jinak provádí umělecké dílo včetně výtvorů tradiční lidové kultury. Zákon č. 121/2000 Sb. pak dále stanovuje osobnostní a majetková práva výkonného umělce. Je tedy výkonným umělcem ten, na kterého lze vztáhnout výše uvedenou charakteristiku. I když takováto definice není jednoznačná, lze bez větších pochybností uvést, že je plně v kompetenci ředitele školy rozhodnout, kdo je (byl) výkonným umělcem, tedy kdo splňuje výše uvedenou definici výkonného umělce.