Dokumenty - strana 106

Změna výše úplaty za zájmové vzdělávání ve školní družině
Vláda ČR 6. 4. 2020 schválila návrh zákona o některých opatřeních ke zmírnění dopadů epidemie koronaviru na odvětví cestovního ruchu. Návrh dopadá na situaci, kdy cestovní kancelář (dále „CK“) dluží zákazníkovi peníze za zájezd, který nebyl nebo nebude uskutečněn v souvislosti s pandemií. Pokud návrh projde Parlamentem, jak je navrhováno, měly by se cestovní kanceláře připravit na následující.
Vydáno: 07. 04. 2020
Jako každý rok jsme chtěli uspořádat školu v přírodě. Její organizaci nám měla zajistit cestovní kancelář na základě smlouvy o zájezdu. Zájezd se měl uskutečnit v červnu. Již jsme zaplatili cenu zájezdu. Storno poplatek činí k 1. 4. 2020 40 % z ceny zájezdu. Je možnost, abychom dostali zpět celou cenu zájezdu?
Vydáno: 05. 04. 2020
Dne 16. 3. jsem po dohodě se zřizovatelem rozhodla o omezení provozu naší MŠ v souvislosti se současnou situací. Mám již za měsíc březen snížit výši NEI příspěvku, „školné“, když k omezení provozu došlo až po 15. 3., který je termínem splatnosti úplaty za předškolní vzdělávání za březen? Prosím o osvětlení, jak danou situaci řešit. A dále v případě, že bude MŠ uzavřena např. i po celý duben, znamená to nulovou výši za úplatu za předškolní vzdělávání? Jak si vyložit příslušný § odst. 5 vyhlášky o předškolním vzdělávání?
Vydáno: 02. 04. 2020
Informovat, komunikovat, reflektovat, oceňovat
Vydáno: 01. 04. 2020
V souvislosti s řešením mimořádné situace vzniklé v důsledku přijímání krizových opatření Vládou České republiky, zejména usnesení č. 201 ze dne 12. března 2020, kterým se zakázala osobní přítomnost žáků ve školách, které navázalo na mimořádné opatření Ministerstva zdravotnictví proti šíření koronavirové nákazy, a následné vyhlášení nouzového stavu, připravilo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (dále jen „ministerstvo“ nebo „MŠMT“) zákon o zvláštních pravidlech pro přijímání k některým druhům vzdělávání a k jejich ukončování ve školním roce 2019/2020, publikovaný ve Sbírce zákonů dne 27. 3. 2020 pod č. 135/2020 Sb. Tento zákon tedy upravuje některé aspekty přijímacího řízení na střední školy a podobu a způsob konání maturitní zkoušky a závěrečné zkoušky z důvodu, že původní termíny předpokládané školským zákonem jsou vzhledem k situaci nerealizovatelné. Účinnosti tento zákon nabyl dnem publikace ve Sbírce zákonů. Znění zákona naleznete na stránkách MŠMT zde: http://www.msmt.cz/dokumenty-3/zakon-o-zvlastnich-pravidlech-pro-prijimani-k-nekterym.
Školský zákon, ani jiný právní předpis neupravuje pravidla konání pedagogických rad.
přímá pedagogická činnost činnost související s přímou pedagogickou činností překážky v práci „přespočetná hodina“
Distanční vzdělávání má oproti běžné výuce mnohá specifika. Jedním z úkolů, před nimiž vedení škol stojí, je ubezpečovat se průběžně a trvale, že v daných podmínkách poskytujeme žákům maximum vzdělávacích podnětů k osvojení školního kurikula. Zatímco učitelé se denně v první linii utkávají s problematickou realitou, vedení školy jim musí poskytovat bezpečné zázemí a příležitost ke zdokonalování. Virtuální hospitace, když se dobře uchopí, k tomu může být vysoce efektivním nástrojem.
Vydáno: 01. 04. 2020
V květnovém vydání časopisu Řízení školy bude věnován velký prostor uzavření škol, distančnímu vzdělávání a všemu, co tato zajímavá doba přináší. Dovolte utřídění názorů převážně ředitelů škol, kteří se podělili o svoje zkušenosti…
Vydáno: 01. 04. 2020
V naší koronaradě 7 jsme se věnovali rušení školních zájezdů a popsali nelehkou situaci škol i cestovních kanceláří. S ohledem na trvání krize se cestovní kanceláře ocitly v situaci, kdy nemají hotovost na vracení plateb svým zákazníkům. Peníze, které obdržely od zákazníků, a tedy i škol či jejich žáků, již zpravidla zaplatily svým dopravcům či ubytovatelům. Cestovní kanceláře však mají v některých případech povinnost vrátit veškeré platby do čtrnácti dnů. Aby se pomohlo cestovkám, a současně se stanovila pravidla pro komunikaci se zákazníky, byl přijat zákon o některých opatřeních ke zmírnění dopadů epidemie koronaviru označovaného jako SARS-CoV-2 na odvětví cestovního ruchu.
Vydáno: 01. 04. 2020
Na základě řady návštěv škol byl s pomocí spektrometru zjištěn plošný výskyt nízké osvětlenosti a nevhodné spektrální složení světla z běžně využívaných světelných zdrojů v dlouhovlnné červené a krátkovlnné modré a azurové části spektra, která výrazně ovlivňuje kognitivní výkon, zdraví, vitalitu, vizuální komfort a subjektivní spokojenost studentů, pedagogů a dalších zaměstnanců školy.
V českých školách je poslední dobou hodně změn a slýcháme od ředitelů, že je potřeba mít trochu klidu na práci. Přesto se odvažujeme přijít s tématem řízení změny a ukázat, že právě v době častých změn a neodhadnutelné budoucnosti je žádoucí se v procesu změny dobře orientovat. Změna má svoje etapy, svoje zákonitosti a jistě v nich najdete inspiraci. Každá škola je samozřejmě v jiné situaci, má jiné okolí, různé zřizovatele, rodiče, žáky. Přesto existují jisté rámce a zákonitosti, o nichž bychom doporučovali řediteli školy přemýšlet a citlivě je aplikovat na prostředí své vlastní školy. To, co je pro nějakou školu samozřejmostí, může být pro jinou školu poměrně velikým oříškem, což ovšem neznamená, že se nemá ředitel o proměnu pokoušet. Samostatnou otázkou je zvládání negativních reakcí, které často změna či pouhá informace o jejím plánování přináší. Lidé ovšem vůbec nemusejí být pohodlní, špatní či konzervativní, ale nemusejí změnám rozumět, mohou se obávat, mohou mít málo informací či špatné zkušenosti s jinými změnami. Je dobré pochopit možné příčiny nesouhlasu členů týmu, přemýšlet o nich a v co nejvyšší míře je eliminovat – třeba otevřenou a jasnou komunikací, podporou i vtažením pracovníků do jednotlivých etap řízení změny.
Vydáno: 31. 03. 2020
Většina lidí si pod pojmem intelektově nadané dítě představí dítě chytré a bezproblémové, které je snadné učit i vychovávat a které má život jednodušší než ostatní, protože je pro něj snazší se učit nové věci. Intelektové nadání se však pojí i s mnoha obtížemi, které by si s ním málokdo na první pohled spojoval:
Vydáno: 29. 03. 2020
Hospitační činnost lze chápat a realizovat různě. Buď jako nahodilý vstup do jedné z mnoha vyučovacích hodin, nebo systematický proces sloužící k získání co největšího množství impulsů a zpětné vazby z přímé vyučovací situace. Jako kontrolní prvek sloužící k posouzení učitelovy práce nebo kolegiální vstup sloužící oběma stranám. Nebo třeba jako povinnost, na kterou ředitelkám a ředitelům poslední dobou vůbec nezbývá čas, nebo lze hospitaci brát jako nezbytnou věc, bez níž není možno být skutečným pedagogickým lídrem. Následující text provede čtenáře hospitací z různých úhlů pohledu a bude jen na něm, jak se tuto činnost tradičně se pojící pouze s osobou ředitele školy bude dívat dál. Naštěstí je málo takových slov, která vyvolávají v pedagogickém terénu a mezi učiteli tolik obav, otazníků a nepochopení, jako je tomu u slova hospitace. Je označována za základní nástroj řízení pedagogického procesu, jako takovou ji chápou ředitelé škol i samotní učitelé a přitom její využívání je ve skutečnosti malé a může přinášet efekt tzv. hospitačního paradoxu, kdy na základě poznatků z jedné vyučovací hodiny chceme hodnotit veškerou práci učitele. Přitom se mu zrovna hospitovaná hodina nemusela podařit, mohl být nervózní, stejně to platí i s opačným směrem.
Vydáno: 27. 03. 2020
Jak zajistit BOZP zaměstnanců, dobrovolníků a BOZ dětí při provozu školy v rámci zajištění dětských skupin na krizových školách? 1. Zajištění dohledu nad dětmi – jak by byl řešen úraz dítěte, když není žákem školy, případně dohled vykonává dobrovolník – tzn., že není v pracovněprávním vztahu se zaměstnavatelem? 2. Pracovní úraz – lze odškodnit pouze pro osoby v pracovněprávním vztahu – jak by to bylo řešeno pro dobrovolníky, zaměstnance jiných škol, odškodnění dobrovolníků? 3. Zajištění OOPP – lze zprovoznit, i pokud nebudou splněny všechny požadavky KHS, kdo v tom případě odpovídá? 4. Pokud zaměstnanec odmítne práci podle paragrafu 106 zákoníku práce, jak postupovat?
Vydáno: 27. 03. 2020
Může ředitel školy nařídit zaměstnanci/zaměstnancům v této situaci dovolenou?
Vydáno: 26. 03. 2020
Mnoho zaměstnavatelů a zaměstnanců čelí novým nástrahám způsobeným vládními nařízeními vydanými v souvislosti se šířením coronaviru COVID-19. Jaké možnosti se v této situaci v pracovním právu nabízejí?
Vydáno: 22. 03. 2020