Dokumenty - strana 103

Tato problematika je upravena v zákoně č. 569/2020 Sb., o distribuci léčivých přípravků obsahujících očkovací látku pro očkování proti onemocnění COVID-19, o náhradě újmy způsobené očkovaným osobám těmito léčivými přípravky a o změně zákona č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů. V něm je očkování proti nemoci covid-19 koncipováno jako očkování dobrovolné. Pokud zákon neukládá povinnost podrobit se očkování, nemůže tuto povinnost stanovit ani zaměstnavatel svým zaměstnancům. Zaměstnavatel totiž nemůže zaměstnancům ukládat povinnosti nad rámec zákona.
Vydáno: 17. 01. 2021
O tom, jak děti do školy smí nebo nesmí, máme celkem jasno. Vláda prostřednictvím krizových opatření rozhoduje, které ročníky do školy chodí a které se učí doma. O učitelích a tom, kde mají pracovat, však krizová opatření mlčí. A tak se stává, že porady koná každá škola jinak. Některá pouze distančně obdobně jako online výuku, některá dávají učitelům na výběr, zda chtějí přijít do školy nebo se účastnit na dálku, a některá razí tvrdou linii povinné osobní účasti učitelů na poradě.
Vydáno: 17. 01. 2021
Výroční zprávy České školní inspekce z předchozích let
Vydáno: 13. 01. 2021
Základní legislativní vymezení: zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání, v platném znění (školský zákon)
Vydáno: 13. 01. 2021
Pro řešení agendy v rámci školy používáme informační systémy, např. systém Bakaláři, spisovou službu, elektronickou poštu, ekonomický systém atd. Dle vyhlášky č. 317/2014 Sb., o významných informačních systémech (dále jen „vyhláška o významných informačních systémech“) má škola povinnost vytvořit seznam všech informačních systémů, které používá a provést posouzení podle kritérií v ní uvedených. Tato vyhláška je k 1. 1. 2021 novelizována a posouzení naplnění jejích kritérií bych tak měl provést znovu. První posouzení mělo být provedeno v roce 2015.
Vydáno: 11. 01. 2021
Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Situace posledních měsíců převedla do online podoby mnoho aktivit, u kterých to nebylo zvykem. Nejčastěji se pochopitelně jednalo o online výuku a její různé formy, ale školy často přešly do online formy i třeba se zápisy prvňáčků. Další na řadě byly logické online rodičovské schůzky. A protože se opět blíží doba rodičovských schůzek, podíváme se na to, jak takový online „rodičák“ správně vytvořit. Není na tom nic náročného, jen je potřeba dodržet pár pravidel. A kdo ví, třeba se vám to tak zalíbí, že příště nebude chtít jinak a třeba přijdou i rodiče, kteří na klasické „rodičáky“ nikdy nedorazili.
Vydáno: 16. 12. 2020
Rozhodnutí ucházet se o místo ředitele školy / školského zařízení je rozhodnutí, které zasáhne nemalou měrou do současného života uchazeče a v případě úspěchu i do budoucna. Proto je nesmírně důležité zvážit všechna pro i proti a na konkurz se dobře připravit. V rámci svého rozhodování není od věci promyslet si následující otázky:
Vydáno: 16. 12. 2020
Vyhlásit nebo nevyhlásit konkurz na místo ředitele školy / školského zařízení? Otázka, kterou musí zřizovatel důkladně zvážit. Samozřejmě, pokud se jedná o plánovaný odchod ředitele školy nebo o závažné porušení právních předpisů, není důvod váhat. Ale pokud záleží jen na zřizovateli, určitě není od věci hluboké zamyšlení, spolupráce se všemi zúčastněnými osobami a dobré nastavení celého konkurzního řízení. A také se zamyslet nad následujícími otázkami:
Vydáno: 16. 12. 2020
Distanční výuka přinesla nové výzvy, kterým učitelé často čelí. Také ale přinesla do základních škol finance na pořízení nových notebooků a tabletů. A jelikož nejčastějším operačním systémem ve školách je Windows 10, v tomto textu se podíváme na nástroje a služby, které mohou v rámci tohoto systému učitelům usnadnit práci nebo přinést nové možnosti výuky.
Vydáno: 09. 12. 2020
Na dovolenou vznikne nárok zaměstnanci, jehož pracovní poměr u zaměstnavatele trval nepřetržitě celý kalendářní rok, odpracoval-li v tomto období 52 týdnů v rozsahu stanovené nebo kratší týdenní pracovní doby. Zaměstnanci pak náleží dovolená v délce odpovídající násobku jeho týdenní pracovní doby a výměry dovolené.
Vydáno: 07. 12. 2020
Formativní hodnocení. Pro někoho ideální způsob vedení výuky, pro jiného prázdný pojem a jen další požadavek České školní inspekce. Pojďme si říct, jak to ve skutečnosti s formativním hodnocením je a jak ho vědomě a systematicky aplikovat do praxe.
Vydáno: 26. 11. 2020
Prohlubování odborné kvalifikace, pravidelné setkávání s kolegy, sdílení zkušeností a vzájemná podpora, to jsou hlavní cíle učících se komunit učitelů. Tyto skupiny pomáhají pedagogům se změnami, které mají potenciál býti trvalými. Důraz je kladen na pozvolné zavádění formativního hodnocení a jeho pevné začleňování do již existujících rutinních postupů.
Vydáno: 26. 11. 2020
Jakákoliv změna v oblasti školství a vzdělávání by měla vycházet z postupů, které byly ověřeny výzkumy, pilotovány na reprezentativním vzorku škol a mají prokazatelný dopad na zlepšení učení žáků. Formativní hodnocení je již řadu let pevnou součástí mnoha zahraničních vzdělávacích systémů, a jakkoliv je jeho zavedení časově náročné, jedná se o směr, kterým se i naše školství musí vydat.
Vydáno: 25. 11. 2020
Podle § 184a odst. 3 školského zákona jsou děti, žáci a studenti povinni vzdělávat se distančním způsobem. Distanční vzdělávání není povinné pro žáky základních uměleckých škol a jazykových škol s právem státní jazykové zkoušky.
Vydáno: 10. 11. 2020
zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, v platném znění zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, v platném znění rozsudek Nejvyššího soudu ČR, sp. zn. 21 Cdo 1611/2012
Ze zákona o požární ochraně (zákon č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů) vyplývá všem fyzickým, právnickým a podnikajícím fyzickým osobám povinnost počínat si vždy takovým způsobem, aby nevznikl požár, a v případě jeho vzniku učinit nezbytná opatření proti jeho šíření. Dále je v tomto zákoně stanoveno, že fyzická osoba nesmí provádět vypalování porostů, jinak se dopustí přestupku (lze uložit pokutu do výše 25 000 Kč), právnická a podnikající fyzická osoba nesmí provádět vypalování porostů (lze uložit pokutu do výše 500 000 Kč). Vypalováním porostů rozumíme plošné ničení trávy např. rostoucí kolem plotu, křoví, strniště nebo rákosí u rybníka pomocí ohně a podobně.
Vydáno: 04. 11. 2020
Přechodem výuky do online světa se začaly množit případy narušování výuky ze strany různých osob, které získaly přístup do virtuální místnosti, kde výuka probíhá. Způsob, kterým výuku následně ruší, bývá mnohdy vulgární, urážlivý a nemístný. Vyrušování si tito internetoví trollové rovněž nahrávají a následně záznamy umisťuji na sociální sítě či jiné platformy pro sdílení obsahu. Tímto jednáním se útočník může dopustit trestného činu.
Vydáno: 03. 11. 2020