Dokumenty - strana 105
Právní předpisy, formuláře, metodické materiály
GDPR
zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), v platném znění
vyhláška č. 15/2005 Sb., kterou se stanoví náležitosti dlouhodobých záměrů a výročních zpráv, v platném znění
poradna Úřadu pro ochranu osobních údajů. Poradna. Ze školství. Dostupné https://www.uoou.cz/ze%2Dskolstvi/ds-5088/archiv=0&p1=2611
Legislativa
Zákoník práce rozlišuje tři intenzity porušení povinností zaměstnance:
zvlášť hrubé,
závažné,
a méně závažné.
Informace k přijímacímu řízení na střední školy ve školním roce 2019/2020, dostupný z: https://www.msmt.cz/ministerstvo/novinar/ministr-skolstvi-zverejnil-terminy-maturit-zaverecnych-a
Na základě novely zákoníku práce č. 366/2019 Sb. nesou mateřské školy od 1. 6. 2020 stejnou odpovědnost za škodu vůči dětem jako základní školy. Tím došlo k převedení odpovědnosti mateřských škol za škodu z režimu občanského zákoníku do režimu zákoníku práce.
Škola na dálku přinesla do školství nový fenomén, potřebu synchronně – tedy v jeden okamžik – propojit společně žáky i učitele, ideálně obrazem, slovem vysloveným i psaným. Pojďme se podívat na to, z čeho mohou české školy vybírat a čemu věnovat pozornost.
Cílem pracovní situace je shrnout podstatné momenty zákona č. 135/2020 Sb., o zvláštních pravidlech pro přijímání k některým druhům vzdělávání a k jejich ukončování ve školním roce 2019/2020, a vyčlenit nové povinnosti ředitele školy.
Strategie přechodu školy na distanční vzdělávání aneb Učíme (i) na dálku
Při znovuotevření školy lze nařídit pedagogům, že nastoupí do práce = že budou fyzicky přítomni ve škole a povedou výuku? A v případě, že do školy fyzicky docházet odmítnou, jak se má toto projevit v platovém ohodnocení?
Takzvaná létající přání, létající lampiony či lampiony štěstí jsou malé horkovzdušné balony, které se po zapálení hořáku, pevně umístěném na rámu v jejich spodní části, naplní horkým vzduchem a následně volně stoupají vzhůru do volného prostoru. Vypouští se pouze ve venkovním prostředí, nejvíce ve večerních hodinách v průběhu celého roku.
Poslední dubnový večer je odnepaměti spojen s pálením čarodějnic aneb filipojakubskou nocí. Neopatrnost při těchto oslavách bohužel každoročně zvyšuje riziko požáru a také zranění přítomných osob. Rozhodující roli hraje také počasí. Sucho a teplo výrazně zvyšují riziko požárů vysušených porostů v přírodním prostředí. Oheň v přírodě se může snadno vymknout kontrole, napáchat nevyčíslitelné majetkové škody, škody na životním prostředí, ale i na zdraví či životech občanů.
Sebehodnocení žáků je nedílnou součástí hodnocení v každé škole. V době on – line výuky sebehodnocení dostává další význam, protože vyučující může (a měl by) podle něj hodnotit žáka v rámci druhého pololetí. Podle výkladu vyhlášky 211/2020 Sb. o hodnocení výsledků vzdělávání žáků v druhém pololetí školního roku 2019/2020 se uvádí (dostupné na www.msmt.cz):
Právní předpisy, metodické materiály
zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), v platném znění,
vyhláška č. 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání, v platném znění
usnesení vlády č. 74/2020 Sb., o přijetí krizového opatření
NEJČASTĚJŠÍ DOTAZY K AKTUÁLNÍM OPATŘENÍM KE KORONAVIRU. Dostupný z http://www.msmt.cz/faq-nejcastejsi-dotazy-k-aktualnim-opatrenim-ke-koronaviru
Česká škola má jednu z nejvyšších hodnot kurikulární autonomie ze všech zemí, je legislativně vyjádřena povinností vytvořit a realizovat vlastní školní vzdělávací program. Kapitola vymezuje pojem kurikulum a objasňuje význam autonomie právě v této oblasti. Školní vzdělávací program je zároveň velikou výzvou umožňující přetavení této povinnosti do obrovské příležitosti pro rozvoj školy. Je správné jej chápat jako plán cesty, nástroj komunikace pedagogického uvažování, vizitku školy i vyjádření množiny hodnot, které pracovníci školy věří. Tento dokument nemůže kvalitně udělat kdokoli zvenčí.
Klíčovými slovy této oblasti podle kritérií ČŠI jsou srozumitelnost, přehlednost, otevřenost a hlavně – jasné důkazy o tom, že se pedagogové se svým programem ztotožňují a samozřejmě s ním pracují.
Cílem práce školy tedy není sestavení či napsání školního vzdělávacího programu. Jde o proces, který prakticky nikdy nekončí. Úlohou vedení školy je vytváření podmínek, soustavná práce s lidmi a jejich motivace. Je pravda, že na některých školách přetrvává formální pohled a učitelé svému programu nevěří. Byl bych moc rád, kdyby následující text pomohl čtenářům přemýšlet o školním vzdělávacím programu tak, jak si to skutečně zaslouží – jako o společné cestě celého pedagogického týmu.
Právní předpisy, formuláře, metodické materiály
zákon č. 499/2004 Sb., o archivnictví, v platném znění
zákon č. 500/2004 Sb., správní řád, v platném znění
zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, střením, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), v platném znění
vyhláška č. 74/2005 Sb., o zájmovém vzdělávání, v platném znění
Právní předpisy, formuláře, metodické materiály
Mimořádné opatření obecné povahy ze dne 10. března 2020, č. j. MZDR 10676/2020-1/MIN/KAN
Usnesení vlády České republiky č. 210 č. 74/2020 Sb., o přijetí krizového opatření
Usnesení vlády České republiky č. 311 ze dne 26. března 2020
Žádost o ošetřovné při péči o dítě z důvodu uzavření školského/dětského zařízení (školy) (dostupný z https://eportal.cssz.cz/web/portal/tiskopisy-zoppd)
Žádost o ošetřovné osoby, která převzala ošetřování (péči) (dostupný z https://eportal.cssz.cz/web/portal/tiskopisy-zookpo)
Žádost (podací formulář) o „ošetřovné“ OSVČ (dostupný z https://osetrovne-osvc.plus4u.net/info/)
Doporučený postup pro podání žádosti o ošetřovné při péči o dítě z důvodu uzavření školského/dětského zařízení (školy) (dostupný z https://www.cssz.cz/-/doporuceny-postup-pro-podani-zadosti-o-osetrovne-pri-peci-o-dite-do-10-let-z-duvodu-uzavreni-skolskeho-detskeho-zarizeni-skoly-)
Karanténa a ošetřovné: Informace pro rodiče a školská (obdobná) zařízení (dostupný z https://www.cssz.cz/web/cz/-/karantena-a-osetrovne-informace-pro-rodice-a-skolska-obdobna-zarizeni-)
Program podpory malých podniků postižených celosvětovým šířením onemocnění COVID-19 způsobeného virem SARS-CoV-19 „OŠETŘOVNÉ“ PRO OSVČ dostupný z https://www.mpo.cz/assets/cz/podnikani/zivnostenske-podnikani/2020/3/Program-Osetrovne-pro-OSVC_31_03_2020.pdf)
Právní předpisy, metodické materiály
zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), v platném znění,
vyhláška č. 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání, v platném znění
usnesení vlády č. 74/2020 Sb., o přijetí krizového opatření