"Volejte řediteli ZUŠ"

Vydáno:

Pandemické období zacloumalo školstvím tak, jak by s ním žádná předem dobře naplánovaná digitální strategie nikdy nezacloumala. Do vzdělávání to přineslo mnoho nových výzev a nabouralo spoustu předsudků o tom, co je ve vzdělávání podstatné a v čem spočívá skutečná důležitost a nepostradatelnost učitele. U nás ředitelů škol odkryla mnohem více.

P
ři troše zjednodušení lze říci, že teorie leadershipu popisují skutečného lídra jako někoho, kdo laskavostí a svým příkladem vede druhé tak, že práci, kterou měli ve stanoveném čase a kvalitě vykonat, nejen opravdu udělají,
ale navíc ji udělají rádi
. Lze to charakterizovat i tak, že když skutečný lídr odvede svoji práci a ohlédne se za sebou, uvidí tam ostatní, jak vítězoslavně volají: „koukej, to jsme udělali sami“.
Součástí komplexního „lídrovství“ je i krizový management a schopnost operativně rozlišovat
věci naléhavé od věcí důležitých
. Umět v pravý čas druhé chytit za rukáv, ve zdraví je převést přes rozbouřenou řeku a pak jim dát dostatek svobody k vnitřní motivaci samostatně se rozhodovat.
Pandemie odhalila, že v české společnosti, a tudíž i ve školství, je
leadership nedostatkové zboží
. Vrcholní představitelé státu nejen že nešli příkladem, ale už ani nepředstírali, že by příkladem měli jít. Jediný způsob komunikace s občany bylo ono zmiňované „tahání za rukáv“. Laskavý přístup státu, který by lidem trpělivě vysvětloval, co je třeba dělat, aby posílil samostatnost a tím i odpovědnost, byl nahrazen zákazy a tresty bez jakéhokoliv
objasnění smyslu
. S dospělými lidmi se tak zacházelo jako s malými dětm

Související dokumenty

Pracovní situace

Zajištění personalistiky ve škole
Výchovný poradce – metodické vedení učitelů
VP a další poradenští pracovníci
Školní poradenské pracoviště (ŠPP)
VP a pedagogicko-psychologická poradna
VP a speciálně pedagogické centrum
Výchovný poradce a další (ne školské) organizace
Školská rada - základní údaje
Povinnosti ředitele školy a zřizovatele v souvislosti se školskou radou
Volby do školské rady
Činnost školské rady
Žádost o individuální (domácí) vzdělávání
Řízení zařízení školního stravování (školní jídelny, vývařovny, výdejny)
Příplatek za vedení – nároková složka platu
Školská rada z pohledu legislativy
Specifika skončení pracovního poměru vedoucího zaměstnance, jehož pracovní poměr vznikl jmenováním
Práva a povinnosti ředitele zařízení
Vedení porad
Soudní přezkum a rozhodnutí ředitele školy
Právní postavení školské rady

Poradna

Nadúvazkové hodiny ředitele školy
Změna ředitele v soukromé škole
Přespočetné hodiny u statutárního zástupce ředitele ZUŠ
DPP/DPČ v případě ředitele, který je statutárním orgánem právnické osoby
Míra vzdělávací povinnosti
Platový tarif vedení školy
Vzdání se pracovního místa ředitele školy
Bývalá ředitelka
Jmenování a odstoupení ředitele školy
Přímá pedagogická činnost
Osobní příplatek
Přímá vyučovací povinnost
Zástupce ředitele
Dietní stravování
Přijímání ke vzdělávání
IVP
FKSP
Školní klub
Zřizovatel
Vzdání se funkce