"Volejte řediteli ZUŠ"

Vydáno:

Pandemické období zacloumalo školstvím tak, jak by s ním žádná předem dobře naplánovaná digitální strategie nikdy nezacloumala. Do vzdělávání to přineslo mnoho nových výzev a nabouralo spoustu předsudků o tom, co je ve vzdělávání podstatné a v čem spočívá skutečná důležitost a nepostradatelnost učitele. U nás ředitelů škol odkryla mnohem více.

P
ři troše zjednodušení lze říci, že teorie leadershipu popisují skutečného lídra jako někoho, kdo laskavostí a svým příkladem vede druhé tak, že práci, kterou měli ve stanoveném čase a kvalitě vykonat, nejen opravdu udělají,
ale navíc ji udělají rádi
. Lze to charakterizovat i tak, že když skutečný lídr odvede svoji práci a ohlédne se za sebou, uvidí tam ostatní, jak vítězoslavně volají: „koukej, to jsme udělali sami“.
Součástí komplexního „lídrovství“ je i krizový management a schopnost operativně rozlišovat
věci naléhavé od věcí důležitých
. Umět v pravý čas druhé chytit za rukáv, ve zdraví je převést přes rozbouřenou řeku a pak jim dát dostatek svobody k vnitřní motivaci samostatně se rozhodovat.
Pandemie odhalila, že v české společnosti, a tudíž i ve školství, je
leadership nedostatkové zboží
. Vrcholní představitelé státu nejen že nešli příkladem, ale už ani nepředstírali, že by příkladem měli jít. Jediný způsob komunikace s občany bylo ono zmiňované „tahání za rukáv“. Laskavý přístup státu, který by lidem trpělivě vysvětloval, co je třeba dělat, aby posílil samostatnost a tím i odpovědnost, byl nahrazen zákazy a tresty bez jakéhokoliv
objasnění smyslu
. S dospělými lidmi se tak zacházelo jako s malými dětm

Související dokumenty

Pracovní situace

Kompetence vedoucích zaměstnanců a jiných zaměstnanců v oblasti kontroly
Vzorová zadávací dokumentace pro tvorbu školních webových stránek
Přístupnost školního webu podle litery zákona
Ztráta věci z nezabezpečené skříňky
2022/2023: Činnosti školní jídelny v 1. pololetí školního roku
2022/2023: Plán činnosti výchovného poradce a školního metodika prevence v 1. pololetí školního roku
Návštěva u lékaře
Pracovněprávní důsledky odsouzení pedagogického pracovníka za trestný čin
Pracovní cesty
Plány činnosti - červenec 2021
Plány činnosti - srpen 2021
Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Jak reagovat na požadavky rodičů, aby jejich dítě bylo vyjmuto z povinností stanovených ochrannými opatřeními Ministerstva zdravotnictví?
Jak reagovat na výzvy ohledně covidu-19, které ředitelé nalézají v datových a e-mailových schránkách
Vnitřní předpis o spisové službě pro školy
Jak na spisový a skartační řád?
Konkurzy na ředitele škol a školských zařízení
Předávací protokol v souvislosti s ukončením výkonu činnosti ředitele školy
Předávací protokol
Rozvoj pedagogických pracovníků

Poradna

Týdenní úvazek ředitele vykonávajícího i funkci výchovného poradce
Nástup nového ředitele a opětovné jmenování stávající zástupkyně ředitele základní školy
Dočasně jmenovaný ředitel školy = ztráta pracovní pozice v organizaci
Předávání agendy mezi bývalým a nastupujícím ředitelem
Nadúvazkové hodiny ředitele školy
Rozsah PPČ u ředitele školy
Vyjádření k doporučením inspekční zprávy a zpráva o odstranění nedostatků a přijatých preventivních opatření obsažených v protokolu o kontrole
Odvolání ředitele střediska volného času
Započtená praxe ředitele
Rozsah PPČ ředitele ZŠ
Ředitel školy a pracovní smlouva
Výpověď bývalého ředitele školy z důvodu fiktivní nadbytečnosti
Dodatek ke smlouvě nebo nová pracovní smlouva
Odvolání ředitele školy
Ukončení pracovního poměru – ředitel školy
Výkon veřejné funkce
Granty
Jmenování ředitele
Vzdání se funkce
DPP/DPČ v případě ředitele, který je statutárním orgánem právnické osoby