Asi nikoho nepřekvapí, že kvalifikace učitelů a jejich průběžné vzdělávání zvyšuje kvalitu pedagogického procesu a tím pádem ve velké míře ovlivňuje dosahované výsledky žáků. Pro to, aby zlepšování pedagogických kompetencí mělo potřebný efekt, je vedle vlastní snahy učitelů podstatná jejich podpora ze strany vedení školy.
Česká školní inspekce věnuje tomuto tématu při inspekční činnosti náležitou pozornost. V rámci komplexního hodnocení ve školách hodnotí tzv. kritérium 2.3, kde sleduje, zda se vedení školy snaží zajistit pro vzdělávání optimální personální podmínky, v souladu s potřebami školy dbá na příslušné potřeby profesního rozvoje každého z pedagogů, vytváří podmínky pro vzájemné sdílení zkušeností a věnuje se účinné podpoře začínajícím pedagogům. V dalších kritériích rovněž vyhodnocuje, zda jsou pedagogové kvalifikovaní, přistupují ke své práci profesionálně, aktivně spolupracujía poskytují si navzájem podporu a zpětnou vazbu.
Z hodnocení ČŠI vyplývá, že ne všem ředitelům se daří péčio profesní rozvoj pedagogů školy zvládat v požadované kvalitě. Přibližně ve čtvrtině našich škol ČŠI explicitně vybízí školy ke zlepšení praxe v této konkrétní oblasti (tyto školy dostávají hodnocení „vyžadující zlepšení“, nebo dokonce „nevyhovující“). Výborné úrovně naopak dosahuje podle hodnocení ČŠI pouze asi 5 % škol, ve kterých proběhla komplexní inspekční č