Profesní rozvoj učitelů v datech ČŠI

Vydáno:

Asi nikoho nepřekvapí, že kvalifikace učitelů a jejich průběžné vzdělávání zvyšuje kvalitu pedagogického procesu a tím pádem ve velké míře ovlivňuje dosahované výsledky žáků. Pro to, aby zlepšování pedagogických kompetencí mělo potřebný efekt, je vedle vlastní snahy učitelů podstatná jejich podpora ze strany vedení školy.

Česká školní inspekce věnuje tomuto tématu při inspekční činnosti náležitou pozornost. V rámci komplexního hodnocení ve školách hodnotí tzv. kritérium 2.3, kde sleduje, zda se vedení školy snaží zajistit pro vzdělávání optimální personální podmínky, v souladu s potřebami školy dbá na příslušné potřeby profesního rozvoje každého z pedagogů, vytváří podmínky pro vzájemné sdílení zkušeností a věnuje se účinné podpoře začínajícím pedagogům. V dalších kritériích rovněž vyhodnocuje, zda jsou pedagogové kvalifikovaní, přistupují ke své práci profesionálně, aktivně spolupracujía poskytují si navzájem podporu a zpětnou vazbu.
Z hodnocení ČŠI vyplývá, že ne všem ředitelům se daří péčio profesní rozvoj pedagogů školy zvládat v požadované kvalitě. Přibližně ve čtvrtině našich škol ČŠI explicitně vybízí školy ke zlepšení praxe v této konkrétní oblasti (tyto školy dostávají hodnocení „vyžadující zlepšení“, nebo dokonce „nevyhovující“). Výborné úrovně naopak dosahuje podle hodnocení ČŠI pouze asi 5 % škol, ve kterých proběhla komplexní inspekční č

Související dokumenty

Pracovní situace

Činnost učitele základní školy v souvislosti se vzděláváním distančním způsobem
Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Vzdělávání koordinátorů EV
Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Pracovněprávní důsledky odsouzení pedagogického pracovníka za trestný čin
Smlouva o úplatném vzdělávání v soukromé a církevní škole
Schéma posuzování návratu ze zahraničí školami podle mimořádného opatření Ministerstva zdravotnictví
Pracovní volno a očkování proti COVID-19
Smlouva o úplatném vzdělávání v soukromé a církevní škole - 2. část
Nenávist na internetu se dá řešit včasnou prevencí, ale i aktivitami ve třídě
Určení formy, obsahu a pravidel používání žákovské knížky
Cíle profesního učení
Komunita praxe a její role v profesním učení učitelů
Spolupráce pedagogických pracovníků
Rozvoj pedagogických pracovníků
Komisionální zkouška žáka střední školy
Nastavení komunikačních toků při komunikaci s rodiči
Odborný rozvoj začínajících pedagogických pracovníků
Kvalifikační dohoda

Poradna

Úhrada konference Škola jako místo setkávání ze Šablon
Jmenování třídních, uvádějících a provázejících učitelů
Učitel autoškoly a adaptační období
Možnost hradit část dalšího vzdělávání z ONIV
Podnapilý rodič
Výuka Aj
Úvazek
Úvazek
Záskok za nemocného jazykáře - odborná poradna, odpověď na dotaz
Pracovní poměr na dobu určitou - 10 měsíců
Vedoucí učitel odborného výcviku
Kvalifikace
Přespočetné hodiny
Ukončení předškolního vzdělávání
Platová třída
Výkaz práce
Odměna za očkování
Povinné předškolní vzdělávání
Prodloužení zkušební doby
Celková doba přerušení vzdělávání ve střední škole