Jak se vede, řediteli? Aneb dilema mezi řízením a vedením

Vydáno:

Fenomén leadershipu (vedení) je nejen ve vzdělávání často skloňovaným tématem. Teorie má někdy tendence definovat, vymezovat to, co leadership je, oproti tomu, co zcela jistě není. Dostali jsme se tak do debaty o rozdílech mezi řízením a vedením, managementem a leadershipem. A v této debatě se v kontextu vzdělávání, přinejmenším v poslední době, často kloníme na stranu leadershipu. O čem to vlastně mluvíme?

 

Ať už jsme se vlastní pílí a úsilím nebo z vůle osudu ocitli ve vedoucí roli, může se nám zdát, že máme na výběr ze dvou cest: budu řídit nebo vést? Pokud uvažujeme takto, pravděpodobně jsme si o řízení a vedení už něco přečetli, máme určitou představu o tom, co je jejich obsahem, kdo je manažer a kdo lídr, a máme patrně i nějakou zkušenost. Ale můžeme si skutečně takto jednoduše vybrat? Není představao vědomém a racionálním rozhodnutí mezi řízením a vedením vlastně chimérou? Pak by možná i polarita řízení – vedení byla teoretickým konstruktem, který realitu člověka ve vedoucí pozici nijak přesně nepopisuje. Podívejme se trochu zpátky, do našich úplných začátků v roli ředitele školy nebo jiného vedoucího pracovníka.

Související dokumenty

Pracovní situace

Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Kompetence vedoucích zaměstnanců a jiných zaměstnanců v oblasti kontroly
Vzorová zadávací dokumentace pro tvorbu školních webových stránek
Přístupnost školního webu podle litery zákona
Ztráta věci z nezabezpečené skříňky
2022/2023: Činnosti školní jídelny v 1. pololetí školního roku
2022/2023: Plán činnosti výchovného poradce a školního metodika prevence v 1. pololetí školního roku
Návštěva u lékaře
Pracovněprávní důsledky odsouzení pedagogického pracovníka za trestný čin
Pracovní cesty
Plány činnosti - červenec 2021
Smlouva o úplatném vzdělávání v soukromé a církevní škole
Plány činnosti - srpen 2021
Činnost učitele základní školy v souvislosti se vzděláváním distančním způsobem
Smlouva o úplatném vzdělávání v soukromé a církevní škole - 2. část
Jak reagovat na požadavky rodičů, aby jejich dítě bylo vyjmuto z povinností stanovených ochrannými opatřeními Ministerstva zdravotnictví?
Jak reagovat na výzvy ohledně covidu-19, které ředitelé nalézají v datových a e-mailových schránkách
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Vnitřní předpis o spisové službě pro školy
Jak na spisový a skartační řád?

Poradna

Týdenní úvazek ředitele vykonávajícího i funkci výchovného poradce
Nástup nového ředitele a opětovné jmenování stávající zástupkyně ředitele základní školy
Úhrada konference Škola jako místo setkávání ze Šablon
Dočasně jmenovaný ředitel školy = ztráta pracovní pozice v organizaci
Předávání agendy mezi bývalým a nastupujícím ředitelem
Nadúvazkové hodiny ředitele školy
Rozsah PPČ u ředitele školy
Vyjádření k doporučením inspekční zprávy a zpráva o odstranění nedostatků a přijatých preventivních opatření obsažených v protokolu o kontrole
Odvolání ředitele střediska volného času
Možnost hradit část dalšího vzdělávání z ONIV
Započtená praxe ředitele
Rozsah PPČ ředitele ZŠ
Ředitel školy a pracovní smlouva
Výpověď bývalého ředitele školy z důvodu fiktivní nadbytečnosti
Dodatek ke smlouvě nebo nová pracovní smlouva
Odvolání ředitele školy
Ukončení pracovního poměru – ředitel školy
Výkon veřejné funkce
Granty
Jmenování ředitele