Fenomén leadershipu (vedení) je nejen ve vzdělávání často skloňovaným tématem. Teorie má někdy tendence definovat, vymezovat to, co leadership je, oproti tomu, co zcela jistě není. Dostali jsme se tak do debaty o rozdílech mezi řízením a vedením, managementem a leadershipem. A v této debatě se v kontextu vzdělávání, přinejmenším v poslední době, často kloníme na stranu leadershipu. O čem to vlastně mluvíme?
Ať už jsme se vlastní pílí a úsilím nebo z vůle osudu ocitli ve vedoucí roli, může se nám zdát, že máme na výběr ze dvou cest: budu řídit nebo vést? Pokud uvažujeme takto, pravděpodobně jsme si o řízení a vedení už něco přečetli, máme určitou představu o tom, co je jejich obsahem, kdo je manažer a kdo lídr, a máme patrně i nějakou zkušenost. Ale můžeme si skutečně takto jednoduše vybrat? Není představao vědomém a racionálním rozhodnutí mezi řízením a vedením vlastně chimérou? Pak by možná i polarita řízení – vedení byla teoretickým konstruktem, který realitu člověka ve vedoucí pozici nijak přesně nepopisuje. Podívejme se trochu zpátky, do našich úplných začátků v roli ředitele školy nebo jiného vedoucího pracovníka.