Souběžné pracovněprávní vztahy u jednoho zaměstnavatele

Vydáno:

Cílem tohoto článku je vysvětlit, jak posuzovat nároky zaměstnance z více pracovněprávních vztahů k jednomu zaměstnavateli, a také ukázat rozdíly mezi výkonem prací v jednom pracovněprávním vztahu a ve více pracovněprávních vztazích.

Souběžné pracovněprávní vztahy u jednoho zaměstnavatele
Mgr.
Martin
Kaplán
právník Českomoravského odborového svazu pracovníků školství (ČMOS PŠ)
Potřebuje-li zaměstnavatel, aby pro něj zaměstnanec konal více různých prací, má v zásadě dvě možnosti: sjednat jeden pracovněprávní vztah s dostatečně širokým druhem práce nebo více pracovněprávních vztahů s úžeji definovanými druhy práce.
Práva a povinnosti z pracovněprávního vztahu se vždy posuzují samostatně. V případě více pracovněprávních vztahů se tedy nebudou nároky sčítat, nýbrž se budou posuzovat odděleně. Pro zjednodušení si lze představit, že jde o pracovněprávní vztahy u různých zaměstnavatelů. Jde sice o poněkud administrativně náročnější postup, než pokud by se jednalo jen o jeden pracovněprávní vztah, ale zaměstnavateli to přináší i některé výhody.
Podmínky pro uzavření více pracovněprávních vztahů
(§ 34b zákoníku práce)
Při uzavírání více pracovněprávních vztahů nejsou zaměstnavatel ani zaměstnanec nijak zvlášť omezeni. Mohou tedy sjednat jakýkoliv druh základního pracovněprávního vztahu1) a libovolně ho kombinovat s dalšími pracovněprávními vztahy. Práce, jež se zaměstnanec v rámci těchto pracovněprávních vztahů zaváže vykonávat, musejí být druhově jinak vymezeny. Kupříkladu tedy nelze se zaměstnancem sjednat dva pracovněprávní vztahy, jeden s druhem práce učitel a druhý s druhem práce učitel prvního stupně ZŠ. První druh práce v sobě totiž obsahuje i výkon činností vyplývajících z druhého. Podotýkám, že většina níže nastíněných problémů vzniká jen tehdy, jsou-li sjednány alespoň dva pracovní poměry. Při kombinaci pracovního poměru a dohody o pracích konaných mimo pracovní poměr zpravidla nebude nutné níže uvedené skutečnosti řešit. To ovšem také závisí na rozsahu práv a povinností, jenž je v konkrétní dohodě sjednán.
Plat zaměstnance a další finanční nároky
(§ 123 odst. 3 zákoníku práce, § 3 odst. 1 a § 4 nařízení vlády č. 341/2017 Sb.)
Zaměstnanec je zařazen do platové třídy podle nejnáročnější práce, jejíž výkon po něm zaměstnavatel vyžaduje. V případě, že zaměstnanec bude konat práce zařazené do různých platových tříd, bude jeho platové zařazení v jednom z pracovněprávních vztahů jiné a výsledný plat nižší. Pokud by se jednalo o jeden pracovněprávní vztah, musel by zaměstnavatel zaměstnance zařadit do platové třídy podle nejnáročnější práce, i kdyby podstatnou část pracovní doby konal práce, jež svou náročností patří do nižší platové třídy. Obdobně by se postupovalo i v případě posuzování praxe pro zařazení do platového stupně.
V případě rozvázání jednoho pracovněprávního vztahu tak, že by zaměstnanci vznikal nárok na odstupné, bude mít zaměstnavatel povinnost zaměstnanci toto odstupné vyplatit, i kdyby další pracovněprávní vztahy k témuž zaměstnavateli pokračovaly dále. Jeho výše by se však vypočítala jen z výdělku v tom pracovněprávním vztahu, jenž má skončit. Obdobně se bude také postupovat např. při výpočtu výše náhrady škody nebo stanovování výše náhrady platu.
Rozvržení pracovní doby
(§ 81 a násl. zákoníku práce)
Pro každý pracovněprávní vztah musí zaměstnavatel rozvrhnout pracovní dobu a přímou pedagogickou činnost zvlášť. Zaměstnavatel může pro jednotlivé pracovněprávní vztahy využít různé způsoby rozvržení pracovní doby. Lze připustit, aby rozvržení pracovní doby bylo vyhotoveno v jednom dokumentu. V takovém případě však musí být zřejmé, kdy a v kterém pracovněprávním vztahu má zaměstnanec povinnost konat práci. Proto lze spíše doporučit, aby o rozvržení pracovní doby pro každý pracovněprávní vztah zaměstnavatel zaměstnance informoval odděleně. Pro úplnost také dodávám, že rozvrhne-li zaměstnavatel práce z více pracovněprávních vztahů v jeden den, bude potřebné posoudit, zda zaměstnanci v jednom nebo více těchto vztazích nevzniká nárok na příplatek za rozdělenou směnu.
Dovolená a překážky v práci
(§ 191 a násl., § 211 a násl. zákoníku práce a § 24 odst. 7 zákona o pedagogických pracovnících)
Na první pohled komplikované je zejména stanovení čerpání dovolené a pracovního volna vyplývajícího z různých překážek v práci. Proto je stěžejní důsledně rozlišovat nároky z jednotlivých pracovněprávních vztahů. Jeden den pracovního volna nebo jeden den dovolené totiž bude znamenat pouze omluvenou absenci v práci v pracovněprávním vztahu, z něhož zaměstnanec toto volno čerpá. Bude-li mít zaměstnanec vyčerpat dva týdny dovolené v dvou pracovněprávních vztazích k témuž zaměstnavateli, bude muset čerpat dva týdny dovolené v každém z nich. Pokud by dovolenou čerpal jen v jednom, v druhém bude mít stále povinnost konat práci. Obdobně se postupuje i v případě pracovního volna z překážek v práci. V praxi také mohou nastat různé kombinace, kdy v jednom pracovněprávním vztahu zaměstnanec pracuje a ve druhém má pracovní volno z důvodu překážky v práci (např. ošetření a vyšetření u lékaře) nebo kdy v jednom čerpá dovolenou a ve druhém volno k samostudiu.
Pro úplnost dodávám, že výkon práce v jednom pracovněprávním vztahu se považuje za dobu odpočinku ve druhém a naopak.
Zejména ve vztahu k dovolené a volnu k samostudiu, případně jinému pracovnímu volnu lze doporučit, aby zaměstnavatel postupovat uváženě, tj. aby umožnil čerpat volno ve více pracovněprávních vztazích souběžně tak, aby nejen formálně, ale i reálně mohl být naplněn jeho účel. Obdobně by měl zaměstnavatel přistupovat i k době odpočinku zaměstnance.
1) Pracovní poměr, dohoda o pracovní činnosti a dohoda o provedení práce, § 3 zákoníku práce.

Související dokumenty

Pracovní situace

Výpověď z pracovního poměru daná zaměstnavatelem
Návštěva lékaře
Práce přesčas
Indispoziční volno
Platový výměr
Prohlubování kvalifikace pedagogických pracovníků
Zvyšování kvalifikace pedagogických pracovníků
Práva a povinnosti zaměstnavatele a zaměstnance; přestupky na úseku zdravotnictví
Zařazování do platových tříd - metodik pro vzdělávání; lektor-instruktor
Zařazování do platových tříd - psycholog
Zařazování do platových tříd - provozní, řemeslné a ostatní práce
Ukládání peněžitých postihů zaměstnancům
Telefonické ověřování výše platu
Čerpání dovolené po skončení rodičovské dovolené
Skončení pracovního poměru
Dohoda o rozvázání pracovního poměru
Změna pracovního poměru
Souběžné pracovněprávní vztahy u jednoho zaměstnavatele
Rotační výuka – překážka v práci na straně zaměstnance
Co je to whistleblowing?

Poradna

Střet zájmů
Úvazky
Úvazek školní jídelna
Asistenční pes
Postup při sloučení škol
Učitel a učitel odborného výcviku - jeden nebo dva pracovní poměry
Limit zaměstnanců ve školách v případě asistenta pedagoga
Zrušení zřizovací listiny a následná nová zřizovací listina
Výpověď
Výpověď
DPP
Výpověď
Zařazení do platového stupně
Uznání praxe učitelů
Pracovní poměr na dobu určitou a souběžný pracovní poměr učitele a asistenta pedagoga
Jmenování ředitele
Smlouva
Podávání léků
Úvazek učitelky v 1. třídě
Pracovní úvazek

Zákony

262/2006 Sb. zákoník práce

Nařízení vlády

341/2017 Sb. o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě