Školy a cestování žáků. Vady školního zájezdu: V. část

Vydáno: 6 minut čtení

V minulých číslech jsme se zabývaly právními vztahy mezi školou a cestovní kanceláří a zmínily jsme též situaci, kdy škola může od smlouvy odstoupit pro mimořádné a nepředvídatelné okolnosti. V tomto článku se však přesuneme do průběhu zájezdu. Zaměříme se na situace, kdy se problém vyskytne po odjezdu. Slovy právníka, zájezd trpí vadami.

Školy a cestování žáků. Vady školního zájezdu: V. část
JUDr.
Klára
Dvořáková
advokátka, partnerka advokátní kanceláře Holubová advokáti, s. r. o.
Mgr.
Alice
Frýbová
advokátka společnosti Holubová advokáti, s. r. o.
1. Co je to vada zájezdu?
Vada zájezdu je nesoulad jakékoliv služby s tím, co bylo ujednáno ve smlouvě o zájezdu. Připomeňme, že smlouvu o zájezdu netvoří pouhý text smlouvy, ale též všeobecné obchodní podmínky a nabídka konkrétního zájezdu. Vadou zájezdu je nejen to, co nebylo poskytnuto podle smlouvy, ale také to, že služba zahrnutá do zájezdu byla poskytnuta v rozporu s tím, co škola mohla vzhledem k nabídce a zvyklostem důvodně očekávat.
Příklad 1: Smlouva o zájezdu obsahuje ustanovení, že výuka angličtiny bude na jazykovém kurzu od pondělí do pátku od 9 do 12 hodin. Lektor angličtiny však onemocněl a v pátek se jazyková výuka vůbec neuskutečnila. Jedná se o vadu zájezdu.
Příklad 2: Smlouva o zájezdu obsahuje ustanovení, že cena zájezdu zahrnuje dopravu autobusem do Berlína a zpět. Přistavený autobus je ve špatném technickém stavu, nefunguje v něm topení a je v něm 10 stupňů Celsia. Škola mohla důvodně očekávat, že bude přistaven běžný, funkční autobus. Špatný technický stav autobusu představuje vadu zájezdu, ačkoliv ve smlouvě o zájezdu není o technickém stavu autobusu ani slovo.
2. Jak se uplatňuje právo z vad
Pokud zákazník (škola nebo žák) zjistí vadu zájezdu, musí ji bez zbytečného odkladu vytknout cestovní kanceláři, a to ideálně ještě na zájezdu. Zákazník dále určí přiměřenou lhůtu k nápravě vady. Cestovní kancelář je povinna se zákazníkem sepsat reklamační protokol.
Po vytknutí vady během zájezdu buď 1) cestovní kancelář vadu odstraní, nebo 2) vadu nelze odstranit nebo CK její odstranění neprovede.
V případě, že cestovní kancelář vadu odstraní, zájezd pokračuje dále. Pokud však cestovní kancelář vadu neodstraní nebo ji odstranit nelze, přicházejí v úvahu tři možná řešení:
*
zákazník odstraní vadu sám a po cestovní kanceláři požaduje náhradu nezbytných nákladů;
*
zákazník vadu strpí;
*
jedná se o tak závažnou vadu, že zákazník odstoupí od smlouvy o zájezdu.
U prvních dvou možností může zákazník navíc požadovat slevu z ceny zájezdu.
Příklad 1: Cestovní kancelář má uzavřenu smlouvu o zájezdu se školou a podle této smlouvy realizuje lyžařský kurz. Zajištěné ubytování je nevyhovující, jsou zde švábi a do budovy zatéká. Škola, resp. přítomný pedagog, vytkne cestovní kanceláři vadu spočívající v neodpovídajícím ubytování a požaduje její odstranění, tedy přestěhování, nejpozději do druhého dne. Cestovní kancelář však nezajistí náhradní ubytování. Škola si může zajistit náhradní ubytování sama a požadovat po cestovní kanceláři uhrazení nové ceny ubytování. Jelikož se však zároveň jedná o podstatnou vadu, škola může též od smlouvy o zájezdu odstoupit a požadovat navrácení veškerých finančních prostředků.
Příklad 2: Na poznávacím zájezdu v Paříži nebylo možné navštívit Louvre, který byl součástí programu. Důvodem byla probíhající rekonstrukce. Jedná se o vadu zájezdu, která nemohla být cestovní kanceláří odstraněna. Nejedná se nicméně o podstatnou vadu, pro kterou by zákazník mohl odstoupit od smlouvy. Zákazník tak vadu strpí, ale náleží mu sleva z ceny zájezdu.
3. Jakou slevu mohou zákazníci žádat?
Sleva, ale jak velká? 10 %, 20 %, nebo 70 %? Zákon pouze stanoví, že sleva musí být přiměřená rozsahu a trvání vady. Posouzení výše slevy je tak velmi individuální.
Aby zákazník nehádal z věštecké koule, o jakou slevu si říci, vychází se z tzv. Frankfurtských/Kemptnerských tabulek, které jsou v ČR promítnuty do tzv. ITQ kodexu. Ve všech případech se jedná o vodítka pro určení výše slevy vzniklá zobecněním výroků rozsudků, ve kterých se německé soudy zabývaly nárokem na slevu z ceny zájezdu.
Tyto tabulky pracují s procentuální slevou z tzv. denní ceny zájezdu. To znamená, že cena zájezdu se vydělí počtem dní a výsledkem je denní cena zájezdu.
Příklad: Pětidenní zájezd stojí 10 000 Kč na žáka. Denní cena zájezdu je 10 000 / 5, tedy 2 000 Kč.
V následující tabulce jsou uvedeny příklady, jak německé soudy určily výši slevy v některých případech vad zájezdů.
Příklady vady v dopravě
Špinavý autobus, nefungující ozvučení a klimatizace
20 % z denní ceny zájezdu za každý den trvání vady
Odjezd autobusu zpožděný o pět hodin
5 % z denní ceny zájezdu
Příklady vad v ubytování
Poškozená postel a noční stolek
5 % z denní ceny zájezdu za každý den trvání vady
Nefungující sprcha
5 % z denní ceny zájezdu za každý den trvání vady
Absence teplé vody
5 % z denní ceny zájezdu za každý den trvání vady
Plíseň v koupelně
5 % z denní ceny zájezdu za každý den trvání vady
Štěnice v posteli
44 % z denní ceny zájezdu za každý den trvání vady
Příklady vad ve stravování
Onemocnění salmonelózou
100 % z denní ceny za každý den trvání nemoci, vedle toho lze požadovat náhradu za újmu na zdraví
Příklady vad v provádění průvodcovské činnosti
Nedostatečná znalost cizího nebo českého jazyka
10–20 % z denní ceny zájezdu za každý den trvání vady
Závěr
Pokud se po odjezdu na školním zájezdě vyskytnou vady, doporučujeme škole nebo pověřenému zaměstnanci, aby tyto vady bezodkladně vytkli cestovní kanceláři a sepsali s ní reklamační protokol. Nepodaří-li se vadu cestovní kanceláři odstranit, škola může vadu odstranit sama na náklady cestovní kanceláře nebo ji strpět. V některých případech může také od smlouvy o zájezdu odstoupit a požadovat navrácení veškerých finančních prostředků. Zhoršení kvality služeb bude navíc zpravidla zakládat právo zákazníka na slevu z ceny zájezdu. Její výše se odvíjí od rozsahu a trvání vady. Ačkoliv je posouzení slevy individuální záležitostí, orientačně lze vycházet z německé Frankfurtské/Kemptnerské tabulky slev nebo z ITQ kodexu.

Související dokumenty

Pracovní situace

Volba ZŠ a postup v případě neshody rodičů
Školský rejstřík
Založení pracovního poměru jmenováním – zástupce ředitele
Školy a cestování žáků: školní zájezdy
Voucher místo zrušeného zájezdu
Co mění lex voucher pro školní zájezdy?
Přístupnost školního webu podle litery zákona
Metodické komentáře k zákonu Lex Ukrajina 2
Způsob poskytování poradenských služeb školským poradenským zařízením
Duben 2022: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Květen 2022: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Červen a červenec 2022: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
2022/2023: Plán činnosti střední školy v 1. pololetí školního roku
2022/2023: Činnost školní družiny a školního klubu v 1. pololetí školního roku
2022/2023: Činnosti školní jídelny v 1. pololetí školního roku
2022/2023: Plán činnosti výchovného poradce a školního metodika prevence v 1. pololetí školního roku
2022/2023: Činnost základní umělecké školy v 1. pololetí školního roku
Shrnutí změn školského zákona k 1. 9. 2015
Blíží se lhůta pro změnu stanov SRPŠ
Co dělat, když škole nepřijde zboží, které si objednala?

Poradna

Cestovní náklady v případě cesty na soutěž - odborná poradna, odpověď na dotaz
Zahraniční výjezd ředitele školy - odborná poradna, odpověď na dotaz
Cestovní náhrady při cestě na školení - odborná poradna, odpověď na dotaz
Čipy ve školní jídelně - odborná poradna, odpověď na dotaz
Volba člena školské rady
Dohoda o výkonu práce z domova
Úplata za zájmové vzdělávání
Směrnice
Pracovní náplň
Nekomunikace
Zřizovatel
Doplňková činnost
Zástup
Pracovnělékařské služby
Jmenování ředitelky
Poplatky školní družina
GDPR
Vychovatelka ŠD
Pracovní neschopnost
Škola v přírodě

Články

Školy a cestování žáků: I. část
Školy a cestování žáků: koronavirus - IV. část
Školy a cestování žáků: školní zájezdy - II. část
Školy a cestování žáků: školní zájezdy: III. část