Novela školského zákona rozšiřuje pravomoci školské rady a nárokuje některé konkrétní úkony ředitele školy. V článku se podíváme na znění některých úprav, jejich smysl a postupy, jak se s novinkami vypořádat. Protože je školská rada orgán „celoškolní“, řada věcí se bude týkat všech aktérů a institucí školy.
Krok–sun–krok aneb školská rada jako mírotvůrce
Nikola
Křístek
školní evaluátor
Školská rada (dále jen „ŠR“) je institut přítomný ve všech současných vzdělávacích systémech. Ředitel české školy má poměrně velké pravomoci a odpovědnosti v porovnání s kolegy ze zahraničí, totéž platí i pro školskou radu. ŠR má ze zákona několik okruhů působnosti: podílí se na tvorbě strategie školy, připomínkuje či schvaluje pravidla, kterými se život ve škole řídí, dohlíží na jejich dodržování. Zejména ta poslední činnost je často vnímána okrajově či s nedůvěrou. Novela školského zákona však říká nahlas, že stát si přeje, aby byla role ŠR v kontrole dění ve škole významnější.
Předmětné aktualizace školského zákona účinné
od 1. 9. 2025 jsou zvýrazněny
§ 167
(6) Funkční období členů školské rady je tři roky.
Ředitel školy zveřejní způsobem umožňujícím dálkový přístup volební řád školské rady, složení školské rady a způsob podávání podnětů, oznámení a stížností školské radě.
§ 168Školská rada
g