Reforma financování regionálního školství bude v souladu se školským zákonem zahájena 1. 1. 2020. Je však vhodné, aby organizační změny s ní spojené základní školy realizovaly již k 1. 9. 2019.1) Cílem článku je popsat princip financování pedagogických pracovníků základních škol a tím přispět k včasné přípravě organizačních změn.
Jak na reformu financování školství – pedagogičtí pracovníci základní školy
PhDr. Mgr.
Monika
Puškinová
Ph.D.
právnička, specialistka na školskou legislativu, www.monikapuskinova.cz
Ing.
Petra
Schwarzová
ředitelka gymnázia a lektorka se zaměřením na financování škol
Princip reformy financování regionálního školství
V rámci reformy financování regionálního školství je pro základní školy zřizované krajem, obcí nebo dobrovolným svazkem obcí podstatné, že část stávajících republikových a krajských normativů bude nahrazena systémem normativů stanovených centrálně z úrovně MŠMT. Základní školy patří k těm druhům škol, v jejichž případě se zavádí systém normativního financování pedagogické práce.
Právní předpisy
Orientace v oblasti reformy financování regionálního školství je založena na znalosti a správném použití právních předpisů. Pravidla spojená s reformou financování regionálního školství, a to základních škol, jsou zakotvena v následujících právních předpisech:
*
zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), v platném znění, dále jen „školský zákon“, přičemž nové principy financování regionálního školství byly zakotveny zákonem č. 101/2017 Sb., kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákonem č. 167/2018 Sb., kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů,
*
nařízení vlády č. 75/2005 Sb., o stanovení rozsahu přímé vyučovací, přímé výchovné, přímé speciálně pedagogické a přímé pedagogicko-psychologické činnosti pedagogických pracovníků, v platném znění,
*
nařízení vlády č. 123/2018 Sb., o stanovení maximálního počtu hodin výuky financovaného ze státního rozpočtu pro základní školu, střední školu a konzervatoř zřizovanou krajem, obcí nebo svazkem obcí,
*
vyhláška č. 48/2005 Sb., o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky, v platném znění, přičemž nové principy financování regionálního školství byly zakotveny vyhláškou č. 140/2018 Sb., kterou se mění vyhláška č. 48/2005 Sb., o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky, ve znění pozdější