Důležité pojmy a jejich objasnění

Vydáno:

V minulém vydání Řízení školy jsem se zabýval problematikou školení zaměstnanců. Pokračováním je stručný a praktický průvodce různými právními předpisy a jejich návaznost na případnou dokumentaci. Spolupracuji jako odborně způsobilá osoba v prevenci rizik s řadou škol a školských zařízení a často se na mě obrací s prosbou o provedení „auditu dokumentace a nastavení systému v BOZP, BOZ a PO“. Při těchto aktivitách se setkávám s neznalostí pojmu riziko či nebezpečí. Prevenci rizik je nutno chápat jako dodržování právních, technických a ostatních předpisů.

Při kontrolách státního dozoru nad bezpečností práce, hasičů nebo svazových inspektorů BOZP je požadováno doložení věcí, které vyplývají z jiných předpisů než je zákoník práce, školský zákon a podobně. V rámci záměru postupného procházení legislativy představím některé pojmy z NV 378/2001 Sb., v platném znění (dále jen „NV“), které platí řadu let, ale stále se objevují nedostatky při aplikaci tohoto právního předpisu.
Jedná se o NV, kterým se stanoví bližší požadavky na bezpečný provoz a používání strojů, technických zařízení, přístrojů a nářadí a v tomto případě se nejedná o přepis, ale výběr toho důležitého spolu s upozorněním na požadovanou doložitelnost.

Důležité pojmy:

Používání zařízení = činnost spojená zejména se spouštěním, zastavováním, dopravou, opravou, seřizováním, manipulací, úpravou, údržbou a čištěním po celou dobu jeho provozu.
Obsluha = zaměstnanec, který zařízení používá a je k této činnosti oprávněn.
  • Zde považuji za vhodné uvést, že je nezbytné, aby zaměstnanci věděli, že před použitím přístrojů, spotřebičů a strojů je nutno provést vždy vizuální kontrolu před použitím z hlediska zajištění bezpečnosti své nebo žáků.
Průvodní dokumentace = soubor dokumentů obsahujících návod výrobce pro montáž, manipulaci, opravy, údržbu, výchozí a následné pravidelné kontroly a revize zařízení, také pokyny pro případnou výměnu nebo změnu částí zařízení.
  • Z ustanovení zákona č. 262/2006 Sb., v platném znění, plyne povinnost seznámit zaměstnance s návody k použití, tedy je nutno minimálně s částí obsahující požadavky na bezpečný provoz prokazatelně zaměstnance seznámit.
  • Z ustanovení EN 1176-7 plyne povinnost například u zařízení na zahradách škol, školských zařízení, v tělocvičnách a podobně provádět provozní kontrolu v pravidelných cyklech (zpravidla 1 x za 2 – 3 měsíce) a právě v průvodní dokumentaci například k dodané dřevěné sestavě s průlezkou, skluzavkou bývá uvedeno, že v rámci provozní kontroly se provede dotažení spojů a další. Totéž platí pro tělocvičny a sportovní prvky. Při kontrole oblastní inspekce práce (OIP) je požadován doklad o provedení těchto provozních kontrol (dále samozřejmě zůstává provádění hlavních technických kontrol odborníkem).
  • Z ustanovení NV 101/2005 Sb., v platném znění, plyne povinnost zajistit, aby návody k obsluze byly dostupné pro všechny zaměstnance. Tuto povinnost je možno splnit například zveřejněním u stroje či zařízení, přičemž stejně musí být v rámci školení zaměstnanců v osnově uvedeno, že byli s obsluhou strojů seznámeni.
  • Návod k obsluze, údržbě nebo například výchozí revize, prohlášení o shodě musí být k dispozici po celou dobu životnosti zařízení (například ze strany HZS mohou být požadovány návody k obsluze kopírky, varné konvice a podobně).
Provozní dokumentace = soubor dokumentů obsahujících průvodní dokumentaci, záznam o poslední nebo mimořádné revizi nebo kontrole (1), stanoví-li tak zvláštní právní předpis, nebo pokud takový právní předpis není vydán, stanoví-li tak průvodní dokumentace nebo zaměstnavatel (2).
  • (1) Výchozí revizní zpráva (pokud je k dispozici) musí být uchována trvale.
  • (1) Revizní zpráva (elektro, plyn a podobně) se uchovává poslední platná nebo není-li výchozí, doporučuji mít alespoň dvě po sobě jdoucí.
  • (1) O každé opravě, údržbě či jiném zásahu by měl být veden záznam (například seřízení hořáků v kuchyni, kotelně, doplnění provozních kapalin – například olej do hnětačů. – (1) Pokud je v revizní zprávě jakákoli závada nebo nedostatek, měla by příslušná osoba se zvláštní odbornou způsobilostí (revizní technik) po projednání s odpovědnou osobou provozovatele sjednat termíny k odstranění. Odstranění závad musí být doloženo zpravidla zápisem v revizní zprávě nebo v jiném dokladu.
  • (2) Termíny revizí, kontrol nebo zkoušek jsou zpravidla stanoveny právním předpisem nebo provozovatelem ve vnitřním předpisu. Zde pozor na skutečnost, že i když je třeba revize pracovního stroje stanovena 1 x za 3 roky, musí být provozní kontrola provedena v cyklu jednou ročně, například v rámci Prověrky nad stavem bezpečnosti práce (viz § 108 ZP). – Provozní dokumentace musí být uchovávána po celou dobu provozu zařízení.
Místní provozní bezpečnostní předpis (dále jen „MPBP“) = předpis zaměstnavatele upravující zejména pracovní technologické postupy pro používání zařízení a pravidla pohybu zařízení a zaměstnanců v prostorech a na pracovištích zaměstnavatele.
  • MPBP je zpravidla vydáván v okamžiku, kdy nemáme k dispozici průvodní dokumentaci (tedy návod), ale máme za povinnost seznámit zaměstnance s pokyny k obsluze zařízení a zveřejnit je. V tomto případě využijeme například znalosti vedoucích zaměstnanců na příslušném úseku, ti ve spolupráci s odborně způsobilou osobou v prevenci rizik stanoví pokyny k obsluze, údržbě zařízení. Minimální obsah MPBP by měl zohlednit způsob obsluhy, zapnutí, vypnutí, čištění. Dále uvést, zda je nutno použít některé osobní ochranné pracovní prostředky a podobně. Opět se následně u zařízení, které nemá návod, zveřejní příslušný MPBP a prokazatelně se s ním seznámí všichni zaměstnanci.
Mezi minimální požadavky na bezpečný provoz a používání zařízení patří:
Používání zařízení k účelům a za podmínek, pro které je určeno, v souladu s provozní dokumentací.
Stanovení bezpečného přístupu obsluhy k zařízení a vytvoření dostatečného manipulačního prostoru.
  • Pokud například vedoucí pracovník nařídí zaměstnanci práci na žebříku, je nutno mít řádně vymezený pracovní prostor, provedení vizuální kontroly žebříku před použitím při práci ve výškách ve smyslu NV 362/2005 Sb. Dále také určit, jaké OOPP a jakým způsobem budou použity.
Vybavení zařízení zábranou nebo ochranným zařízením nebo přijetí opatření tam, kde existuje riziko kontaktu nebo zachycení zaměstnance pohybujícími se částmi pracovního zařízení nebo pádu břemene.
  • Například ochranný koš u hnětače ve stravovacím provozu. Umístění ovládacích prvků ovlivňujících bezpečnost provozu zařízení mimo nebezpečné prostory, bezpečné ovládání.
  • Jednotlivé spínače, vypínače, STOP tlačítka musí být trvale přístupná a použitelná.
  • Máme-li na pracovišti ovládací prvky pro více zařízení, musí být vždy zajištěno, aby bylo jasné, který ovládací prvek patří ke kterému zařízení. Tedy vybavit zařízení zřetelně identifikovatelnými zařízeními pro jeho odpojení od všech zdrojů energií. – V případě potřeby označení výstražnými nebo informačními značkami.
  • Například označení míst, kde jsou používány nebo skladovány nebezpečné chemické látky (například ve velké většině myček ve školních kuchyních jsou jako mycí prostředek používány žíraviny, tedy jsou nutná pravidla pro používání a současně by měly být označeny piktogramem).
Vybavení zaměstnanců osobními ochrannými pracovními prostředky.
Oprava, seřizování, údržba a čištění zařízení se provádějí jen za vypnutého stavu.
Následná kontrola musí být prováděna nejméně jednou za 12 měsíců v rozsahu stanoveném místním provozním bezpečnostním předpisem nebo průvodní dokumentací, není-li stanoveno jinak.
  • O kontrole vede provozovatel dokumentaci.