Absolvent ve vaší škole

Vydáno:

Úspěšné zakončení střední pedagogické školy, pedagogické fakulty či jiné školy připravující na pedagogickou činnost představuje první velký krok k tomu, stát se učitelem. Aby se čerstvý absolvent stal dobrým učitelem, je potřeba kroků ještě několik. Samotné zahájení učitelské praxe je velmi náročné. Znamená totiž nejen přenesení získaných odborných vědomostí a dovedností do praxe, ale také převzetí všech učitelských povinností a hlavně velmi podstatné vnitřní ztotožnění se s rolí učitele. Vstup do praxe je pro absolventa zátěžovým obdobím plným změn, ve kterém dochází k velkému odlivu kvalifikovaných učitelů ze škol.

Absolvent ve vaší škole
Mgr.
Monika
Brodská
vystudovala Pedagogickou fakultu Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích. Po studiu pracovala jako učitelka na základní a střední škole a dále jako metodik vzdělávání v Národním institutu pro další vzdělávání. V současné době zastává pozici týmové manažerky klíčové aktivity Začínající učitel v projektu SYPO. Hlavní přínos své klíčové aktivity spatřuje v navržení promyšlené podpory začínajících učitelů při nástupu do praxe a funkčním propojení účastníků adaptačního procesu - začínajícího učitele, uvádějícího učitele a ředitele školy. Období uvádění vnímá jako prostor vhodný pro motivaci nových učitelů k tomu, aby dokázali ve svých třídách podpořit chuť do učení a nezapomněli přitom na celoživotní vzdělávání sebe sama. Žije s rodinou v Českých Budějovicích a mezi její koníčky patří sport a dobrá kniha.
Čerství absolventi, kteří hledají uplatnění v českých školách, se mohou při nástupu do praxe setkat s různými přístupy iniciovanými vedením škol. Podpora začínajících či nově příchozích učitelů má totiž v České republice velmi rozdílnou kvalitu a neřídí se žádnými určenými pravidly či postupy. Systematické profesní podpoře začínajících učitelů, tedy učitelů s praxí nižší než dva roky, je však potřeba věnovat specifickou pozornost, protože právě její absence může vést k odchodu začínajícího učitele ze školství.
Jedním z nejúčinnějších nástrojů, které mohou odchodu mladých učitelů ze škol zabránit a které mohou pomoci s úspěšným zvládnutím zahájení praxe, je proces postupného a dlouhodobého uvádění začínajících učitelů během adaptačního procesu. Obecně lze říci, že adaptační proces začínajících učitelů je promyšleně plánován zejména kvalitním vedením školy, které má dlouhodobou koncepci a jasnou vizi.
Adaptační proces - klíčová fáze, jak absolventa nadchnout
Během adaptačního procesu získává začínající učitel jasnou představu o tom, co může v praxi očekávat a co na- opak může sám nabídnout. Slouží jako přechod ze školy do praxe. V tomto období mají uvádějící učitel (tedy zkušený učitel, který podporuje profesní rozvoj začínajícího učitele, průběžně s ním vyhodnocuje jeho pedagogickou činnost, seznamuje jej s podmínkami provozu školy a s pedagogickou dokumentací) a vedení školy ideální možnost nastartovat chuť začínajícího učitele pro činnost ve škole i k dalšímu celoživotnímu vzdělávání. Správně řízené období uvádění by mělo, jednoduše řečeno, sloužit jako prostor pro motivaci nových učitelů a jejich "zapálení" pro obor.
Současná praxe ukazuje několik zásadních problémů, se kterými se začínající učitelé setkávají:
-
Začínající učitelé jsou experty ve svých oborech, nedostatky jsou shledávány spíše v oblasti didaktické a psychosociální.
-
Potřeby začínajících učitelů nejsou při jejich nástupu systematicky zjišťovány.
-
Absolvent někdy netuší, jaké administrativní náležitosti učitelství obnáší.
-
Iniciativa se často nechává pouze na začínajících učitelích, kteří však obvykle nevědí, jak školní prostředí opravdu funguje.
-
Podpora začínajících učitelů je někde pouze formální, systematická podpora je pouze ojedinělá.
-
Obvykle nedochází k zohledňování potřeb absolventů z pohledu jejich dalšího profesního rozvoje, případně chybí pravidelné vyhodnocování.
-
Málo se využívá vzájemných náslechů v hodinách, včetně následných rozborů vyučovacích hodin.
-
Přidělení uvádějícího učitele neprobíhá automaticky, často není přidělen vůbec či je přidělen pouze formálně.
Začínající učitel v Evropě
Většina evropských států podává začínajícím učitelům pomocnou ruku prostřednictvím několika nástrojů. Jedním z nich je legislativně ukotvená povinnost uvádění a podpory učitelů při vstupu do praxe, např. ve Velké Británii, Španělsku, Itálii, na Maltě, v Rakousku, Polsku, na Slovensku, v Rumunsku, Chorvatsku, Řecku nebo Turecku1). Právní předpisy těchto zemí garantují dostupnost podpory začínajících učitelů a v podstatě je tak uvádějí do praxe. Vymezuje aktéry uvádění a jejich role, procedury, formy podpory, délku uvádění a také způsoby jeho ukončení. Rozmanitá situace je např. v Německu či Švýcarsku, kde se formalizace liší mezi jednotlivými zeměmi, resp. kantony.
V zemích, jako je Švédsko, Maďarsko, Srbsko, Makedonie nebo Portugalsko, je zaveden systém mentoringu, tedy podpora začínajícího učitele učitelem zkušeným, tzv. mentorem, který je obeznámený s prostředím školy, respektuje potřeby začínajícího učitele, umí předávat vlastní odborné zkušenosti, pomáhá začínajícímu učiteli reflektovat pokrok, stanovovat si cíle a vyhodnocovat jejich dosažení. Nejčastěji využívanými prostředky jsou hospitace nebo týmová výuka. Podporu novému učiteli často poskytují také ostatní kolegové nebo ředitelé škol. V řadě dalších školských systémů probíhá neformální uvádění začínajících učitelů, jehož kvalita je velmi různá.
V čem potřebuje začínající učitel nejčastěji pomoc:
-
při seznámení s provozem školy (se školním řádem, kolegy apod.),
-
v orientaci v životě školy (možnosti podpory a systému hodnocení, kulturní život ve škole, zvyky atd.),
-
při seznámení se specifiky výchovné práce učitele (činnosti třídního učitele apod.),
-
při přípravě, realizaci a vyhodnocení výuky,
-
v rozvíjení vztahů s rodiči a dalšími partnery školy,
-
v orientaci v nabídce DVPP.
Uvádějící učitel - pomocná ruka začínajícího učitele
Velký vliv na práci se začínajícími učiteli má tradice uvádějících učitelů ve školách a to, jak je v konkrétních školách zachována či nikoli. Školy, které roli uvádějícího učitele využívají, většinou pracují se začínajícími učiteli promyšleně a komplexně. Soustředí se na společné hospitace a jejich rozbory, umožňují konzultace příprav na vyučovací hodinu apod. Podle šetření ČŠI však začínajícím učitelům poskytují péči ředitelé pouze v necelé pětině dotazovaných mateřských škol (19,2 %) a v necelé polovině dotazovaných základních a středních škol (ZŠ 47,7 %, SŠ 49 %).2)
Jen samotné vymezení role uvádějícího učitele však není dostatečné. Je nutné stanovit přesná pravidla uvádění, včetně vymezení času na společné konzultace, sdílení zkušeností a naslouchání, stanovení cílů pro profesní růst začínajícího učitele či harmonogramu setkávání.
Co může mimo jiné nabídnout dobrý uvádějící učitel:
-
pomoc při promýšlení struktury vyučovací hodiny,
-
rady, jak komunikovat s rodiči a partnery školy,
-
popisnou zpětnou vazbu,
-
zkušenosti, metody, techniky,
-
profesionalitu,
-
pravidelná setkávání,
-
pomoc při stanovení cílů,
-
partnerství a spolupráci,
-
důvěru, podporu a ochotu naslouchat,
-
pozitivní energii a pochopení smyslu učitelské práce.
Model systému podpory začínajících učitelů
V současné době převažuje při uvádění začínajících učitelů do praxe spíše formální přístup a nejběžnější forma podpory je jim poskytována hlavně v administrativních úkonech, případně při hospitační činnosti vedení v hodinách začínajícího učitele. Zaškolovací program nebývá často vyhodnocován a začínajícím učitelům chybí zpětná vazba.
Nutným výchozím bodem pro práci s novými učiteli by měl být ve školách všech druhů, tedy mateřských, základních, středních i základních uměleckých školách, funkční model systému podpory začínajících učitelů. Ten bude v následujících letech navržen odborníky v projektu Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO). Projekt reaguje na současný stav, který postrádá ucelený systém profesní podpory učitelů a ředitelů. Další vzdělávání obou cílových skupin je až na výjimky nesystematické, chybí koncepční podpora pro různé fáze profesní dráhy.
SYPO připraví novou koncepci, která systematicky a komplexně podpoří odborný růst s důrazem na kvalitu, a to nejen v oblasti podpory začínajících učitelů. Pomůže mu v tom zavedení metodických kabinetů na národní, krajské a vybrané oblastní úrovni, vytvoření modelu podpory profesního rozvoje vedení škol v oblasti pedagogického řízení, zavedení stálé konference ředitelů (kabinetu vedení) a transformace systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků. Model podpory začínajících učitelů by měl být důkladně pilotován ve školních letech 2019/2020 a 2020/2021 a následně implementován v září 2021. Projekt je spolufinancován Evropskou unií a Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR.
Model vznikne zejména na základě poznatků šetření České školní inspekce k problematice začínajících učitelů a problematice profesních portfolií, ze spolupráce se zástupci fakult a škol připravujících učitele, z potřeb praxe, ze zkušenosti škol a také z modelů podpory začínajících učitelů v zahraničí. V období vzniku modelu a jeho pilotáže bude vybrán vzorek škol a jejich začínajícím a uvádějícím učitelům a vedení škol bude nabídnuta mimo jiné podpora formou vzdělávacích programů, workshopů a online podpory.
Navržený model nabídne postupy a doporučení, jak poskytnout začínajícím učitelům účinnou podporu v období uvádění do praxe, a to z pohledu nejen začínajícího učitele, ale také z perspektivy uvádějícího učitele a vedení školy. Model bude zahrnovat postup v adaptačním procesu jak při profesní socializaci začínajících učitelů, tak při plánování, realizaci a reflexi výuky.
Hlavní cíle podpory začínajících učitelů v projektu SYPO:
-
vytvořit funkční podpůrné prostředky a podmínky pro úspěšné zvládnutí adaptačního procesu pro všechny zainteresované - začínajícího učitele, uvádějícího učitele a vedení školy;
-
vytvořit a nabídnout různé formy podpory, které budou vzájemně logicky provázány;
-
ověřit navržené formy podpory, jejich obsah, rozsah, efektivitu a funkčnost;
-
ověřit metody a způsoby hodnocení klíčových kompetencí účastníků adaptačního procesu tak, jak budou navrženy v modelu systému podpory začínajících učitelů;
-
podpořit systémový přístup v adaptačním procesu a sdílení zkušeností mezi učiteli/školami, zejména v rámci regionů.
1 Eurydice. Profese učitele v Evropě: praxe, názory a přístupy. Zpráva Eurydice. Lucemburk: Úřad pro publikace Evropské unie, 2015. Dostupné z: https://skolskeodbory.cz/sites/skolskeodbory.cz/files/downloads/1502002828/profese_ucitele.pdf.
2 Prezentované informace vycházejí z inspekční činnosti realizované ve školním roce 2016/2017. Naplnění potřeb učitelů a péče o jejich profesní rozvoj ze strany vedení školy byly hodnoceny v 889 MŠ, 766 ZŠ a 247 SŠ. Prostřednictvím dotazníků bylo osloveno 361 začínajících učitelů MŠ, 557 začínajících učitelů ZŠ a 161 začínajících učitelů SŠ.

Související dokumenty

Pracovní situace

Učitelé – kategorie pomáhající profese
Stres v osobním a pracovním životě učitele
Syndrom vyhoření a jeho prevence
Minimální mzda státu EU a výjezdy škol do zahraničí
Pracovněprávní důsledky odsouzení pedagogického pracovníka za trestný čin
Individuální vzdělávací plán – obecná charakteristika
Zpřístupňování osobních údajů učitelů na webových stránkách školy
Vzdělávání koordinátorů EV
Výpověď daná zaměstnavatelem pedagogickému pracovníkovi, který nesplňuje předpoklad odborné kvalifikace
Ochrana pedagogů
Pracovní doba pedagogického pracovníka
Novela zákona o pedagogických pracovnících
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků na 1. stupni ZŠ a v přípravných třídách
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků na SŠ
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků v ZUŠ
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků na VOŠ
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků na 2. stupni ZŠ
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků v jazykové škole
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků v MŠ
Odborná kvalifikace speciálních pedagogů, psychologů, metodiků prevence a asistentů pedagoga

Poradna

Pracovní poměr na dobu určitou - 10 měsíců
Vedoucí učitel odborného výcviku
Kvalifikace
Přespočetné hodiny
Platová třída
Odměna za očkování
Záskok za nemocného jazykáře - odborná poradna, odpověď na dotaz
Prodloužení zkušební doby
Jmenování třídních, uvádějících a provázejících učitelů
Učitel autoškoly a adaptační období
Úvazek
Úvazek
Podnapilý rodič