Umělá inteligence

Umělá inteligence (AI) postupně proniká do všech aspektů našeho života, tedy i do oblasti vzdělávání. Stává se jeho součástí. Naši žáci a studenti ji už do svého života aktivně začlenili. Učitelé se tak ocitají před jedinečnou příležitostí, jak efektivně využít generativní AI ve výuce. Ano, umělá inteligence přináší nejen pozitivní aspekty, ale také výzvy, se kterými je třeba se smysluplně vypořádat. Vyhýbat se vlivu umělé inteligence dnes již není možné. Pojďme otevřít dialog o tom, jak ji optimálně začlenit do školního prostředí.
Vydáno: 13. 06. 2025
  • Článek
Když v roce 2023 ChatGPT 3.5 vstupoval na scénu, sliboval školám zářnou budoucnost plnou personalizovaného vzdělávání, predikce výsledků žáků a efektivnější správy školy. Nyní, na jaře 2025, jsme se zeptali několika ředitelů a členů vedení škol, jak jim AI skutečně pomáhá v každodenní práci. Jejich zkušenosti ukazují, že umělá inteligence se pro ně stala důležitým pomocníkem – nikoli však univerzálním všelékem.
Vydáno: 23. 05. 2025
  • Článek
Umělá inteligence (AI) se stává běžnou součástí života mladých lidí – jak v osobní rovině, tak při učení. Pro školy to představuje zároveň výzvu i příležitost. Zatímco mnoho žáků AI nástroje aktivně využívá například při přípravě do školy, rodiče ani učitelé si často nejsou jisti, jak děti při jejich používání podpořit a jak nastavit smysluplná pravidla.
Vydáno: 23. 05. 2025
  • Článek
Na konci roku 2024 se spojili učitelé dvou ZUŠek, aby zahájili vzájemné „ochytřování“ ve využívání umělé inteligence v ZUŠ. Postupně se přidali další a v duchu, že spolupráce je lepší než konkurence, si začali předávat zkušenosti.
Vydáno: 23. 05. 2025
  • Článek
Umělá inteligence představuje v současném školství revoluční nástroj, který otevírá nové možnosti pro žáky, učitele i vedení škol. Jedná se zejména o personalizaci vzdělávání, která vede k zefektivnění celého výukového procesu a přizpůsobení se potřebám jednotlivých žáků. Pro pedagogické pracovníky představují nástroje využívající umělou inteligenci možnost rychlejšího zvládnutí rutinních povinností, ale také tvůrčí činnosti.
  • Článek
Jeden z plodných autorů v oblasti umělé inteligence rozvířil na LinkedIn žhavou diskusi nad tématem, jak to bude s námi lektory a následně učiteli, když dnes máme všude okolo sebe „chytrou“ AI. Poměrně často v následných příspěvcích zaznívalo, že opravdu dojde k tomu, že učitel bude zbytným doplňkem plastokovového monstra ve třídě či posluchárně. V diskusi také zaznělo, že první na řadu půjdou lektoři, kteří školí typická periodická témata, jako je BOZP, pracovní právo či ochrana osobních údajů. Tady prý stačí, když materii oddeklamuje mašinka, protože o ničem jiném prý taková školení nejsou… Má vůbec cenu tuto slabomyslnou myšlenku komentovat právě v těchto oblastech, kde aktualizace a živá reakce lektora tvoří jádro opravdového poznání všech souvislostí?
Vydáno: 22. 05. 2025
  • Článek
Umělá inteligence (AI) není sci-fi. Není to budoucnost, ale současnost. Tato nová technologie může být při promyšleném používání skvělým pomocníkem ve vzdělávání. Pomůže pedagogům připravit plán aktivit, vygeneruje pracovní listy, obrázky či písničky. Stačí vědět, jak se zeptat a jaký nástroj použít. Přinášíme vám konkrétní tipy, jak AI využít při běžných činnostech v družině.
Vydáno: 24. 04. 2025
  • Článek
Umělá inteligence se stává stále důležitějším nástrojem v mnoha oblastech, včetně psychologického poradenství a podpory duševního zdraví obecně. Její použití může nabízet řadu výhod i výzev. Aktuálně v kontextu psychologické podpory pro dospívající, u kterých je nedostatek psychologických specialistů v současné době znatelný, je vlastně každá pomoc vítaná.
Vydáno: 17. 04. 2025
  • Článek
V podcastové sérii Digiděti ve škole si povídáme s Janem Kršňákem – lektorem, autorem knihy Digiděti a průvodcem světem technologií, který pomáhá dětem i učitelům najít klid v digitální době. V nejnovějších epizodách, vydaných v rámci Týdne pro wellbeing, se zaměřujeme na umělou inteligenci (AI) a její vliv na lidské vědění. Jak mění naši schopnost rozlišovat realitu od fikce? A co nám její rychlý rozvoj říká o nás samotných?
Vydáno: 17. 04. 2025
  • Článek
Umělá inteligence není bublina, která splaskne. Je to technologie, která proměňuje mnoho oblastí našich životů obrovskou rychlostí. Přinese hodně dobrého, ale také spoustu výzev. Pro jejich zvládnutí je třeba se kontinuálně vzdělávat. Proto by právě vzdělávací systém měl na tyto změny reagovat jako první. Pokud chceme děti připravit na svět, kde algoritmy ovlivňují rozhodování, informace i vztahy, nemůžeme AI zavřít jen do hodin informatiky.
Vydáno: 17. 04. 2025
  • Článek
Když na scénu vstoupily nástroje typu ChatGPT, reakce ve školství připomínaly situaci s kalkulačkami v 80. letech – buď kompletní odmítnutí, nebo bezhlavé nadšení. Řada škol zaujala obrannou pozici a AI zakázala, jiné ji naopak začaly používat při každé příležitosti. Dnes už víme, že ani jeden z těchto extrémů není optimální. Místo černobílého pohledu potřebujeme jemnější škálu. Podobně jako malíř nepracuje jen s černou a bílou, ale využívá celou paletu barev, i my potřebujeme rozmanitější přístupy k začlenění AI do vzdělávání.
Vydáno: 17. 04. 2025
  • Článek
Obecně zcela jistě platí, že otázka způsobu využití či zneužití technologií provází lidstvo od nepaměti. Ve škole se děje přesně totéž, jen o něco později. Zneužití umělé inteligence ve vzdělávání je doslova na spadnutí, a to nejen žáky, ale i učiteli. A tak není divu, že diskuse nad vhodností využití umělé inteligence se mnohdy ve školách nese v bipolárním rámci – buď ji vzývám jako spásu, nebo ji naopak zcela zatracuji. Jen se v našich končinách nějak zapomíná připomenout některé dlouhodobé dopady, kam až AI v lavicích může dojít. Podívejme se na nesourodý výpis možných dopadů. Nijak vás ale nezrazuji od smysluplného využití třeba právě pro vaši přípravu na výuku.
Vydáno: 20. 03. 2025
  • Článek
Nástroje jako ChatGPT jsou již běžnou součástí života mnoha žáků a školy hledají cesty, jak na tuto situaci reagovat. Zatímco většina vzdělávacích institucí řeší, jak AI integrovat do výuky, na pražské ZŠ Nika se paralelně věnují i opačné otázce: jak zajistit, aby děti neztrácely kontakt s realitou mimo obrazovky.
Vydáno: 20. 03. 2025
  • Článek
Téma umělé inteligence rezonuje v českých školách víc a víc. Ucelený a praktický rámec pro výuku AI na základních a středních školách přináší Kurikulum umělé inteligence. Pojďme si představit, jak vypadá koncepce pro výuku informatiky na 2. stupni ZŠ a SŠ a jaké dovednosti má u dětí rozvíjet.
Vydáno: 20. 03. 2025
  • Článek
Co kdyby vaši žáci mohli vytvořit vlastní film o životě ve starověkém Římě nebo vizuálně zpracovat své stanovisko k přechodu lidstva k zemědělství? S pomocí AI generátorů videa to zvládnou během jedné vyučovací hodiny. Podívejme se na konkrétní možnosti využití ve výuce.
Vydáno: 21. 02. 2025
  • Článek
Metodiky AI kurikula pro výuku informatiky na 1. stupni ZŠ nabízejí prostřednictvím robotů Ju a Pí zábavné a jednoduché způsoby, jak bez použití zařízení seznámit děti s klíčovými koncepty a pojmy umělé inteligence.
Vydáno: 21. 02. 2025
  • Článek
Nejen v průmyslu, zábavě, ale i ve vzdělávání se s nasazením umělé inteligence roztrhl pytel. Vznikají dokonce osnovy, jak umělou inteligenci zavádět. Člověk by řekl, že učitel, který dnes s AI nepracuje, jako by nebyl. Gemini a Microsoft se předhánějí v nabídkách nástrojů. Mnohé další aplikace umožňují omezené přístupy (k tomu se vrátíme). Konference střídá konferenci, chat i videosemináře. AI je modlou dnešní doby, což jsem sice napsal už dříve, ale s odstupem několika měsíců to platí beze zbytku. Některé nabídky renomovaných firem jsou ale postaveny na bezmezném obdivu k možnostem, aniž by vůbec přemýšlely v dlouhodobém kontextu, což je u vzdělávání téměř kruciální otázkou.
Vydáno: 21. 02. 2025
  • Článek
Umělá inteligence (AI) se stává nedílnou součástí moderní společnosti, a proto je důležité připravovat žáky na svět, kde technologie hrají zásadní roli. Kurikulum umělé inteligence, vytvořené iniciativou AI dětem ve spolupráci s Národním pedagogickým institutem ČR a řadou odborníků na vzdělávání, nabízí školám komplexní metodickou podporu pro integraci AI do výuky. Tento článek se zaměřuje na důležité aspekty Kurikula umělé inteligence z pohledu vedení škol.
Vydáno: 21. 01. 2025
  • Článek
Umělá inteligence vstupuje do učitelské práce podobně jako kdysi počítače či interaktivní tabule. Zejména v přípravě výuky se AI nástroje stávají pomocníky, kteří dokážou ušetřit hodiny práce. Společnost Scio je tvůrcem jednoho z nich – aplikace ScioBot. A jak si tato česká aplikace vede ve srovnání s ostatními nástroji využívajícími umělou inteligenci pro generování příprav?
Vydáno: 17. 12. 2024
  • Článek
Moderní technologie jsou v dnešní době součástí nás všech, včetně dětí. Ty se s nimi setkávají již od útlého věku. Je proto velmi důležité, aby je rodiče i učitelé seznámili s možnostmi internetu a rozvíjeli jejich digitální gramotnost. Digitální nástroje mohou nabídnout efektivní způsoby, jak lépe pochopit učivo, osvojit si cizí jazyky a rozvíjet přitom kreativní myšlení.
Vydáno: 17. 12. 2024