Umělá inteligence

  • Článek
Nejen zhodnocení situace okolo zákazu či využívání mobilních telefonů ve škole bylo tématem prvních měsíců nového školního roku. Duo M+M, tedy Pavel Matějíček s Václavem Maněnou, si tentokrát v KYBcastu posvítilo na umělou inteligenci, její pokrok a možnosti, jak s ní mohou učitelé v hodinách pracovat.
Vydáno: 19. 11. 2024
  • Článek
Umělá inteligence vstupuje do škol jako nový pomocník. Může asistovat při výuce nebo vést skupinovou práci. To přináší řadu otázek: Jak ji smysluplně zapojit do výuky? Jak přizpůsobit didaktické postupy? A jak v době rychlých technologických změn neztratit ze zřetele to nejdůležitější – kvalitní učitelské řemeslo?
Vydáno: 19. 11. 2024
  • Článek
Světové ekonomické fórum nedávno zveřejnilo článek, ve kterém uvádí, že 59 procent mužských pracovníků ve věku od 18 do 65 let používá umělou inteligenci alespoň jednou týdně, zatímco u žen je to 51 procent. Mezi mladými lidmi ve věku 18 až 25 let používá AI 71 procent mužů a 59 procent žen. 12 procent rozdílu považují autoři článku málem za tragédii.
Vydáno: 19. 11. 2024
Projektové metodiky slouží jako návody, jak využít aplikace generativní umělé inteligence pro zlepšení života ve škole.
Vydáno: 14. 11. 2024
Ucelený vzdělávací koncept AI pro informatiku na 1. stupni (ideálně třetí a čtvrté ročníky), který vzniká v rámci Kurikula umělé inteligence pro základní a střední školy, se jmenuje Ju a Pí. 
Vydáno: 12. 11. 2024
Ucelený vzdělávací koncept AI pro informatiku na 2. stupni ZŠ a SŠ je rozdělen na tři úrovně.
Vydáno: 12. 11. 2024
  • Článek
Z LinkedIn se stal opravdu užitečný zdroj informací, vřele doporučuji všem, kteří se zajímají o novinky v mnoha oborech. Ať už je to ochrana osobních údajů (no, těch zas tolik nebude), kybernetická bezpečnost, či využití umělé inteligence kdekoli a kdykoli. A mnohé z mých úvah vycházejí právě z tohoto sociálního zdroje, protože v komentářích najdeme celou řadu podnětných myšlenek. Musím říci, že to jsou ideje opravdu zrozené v lidské mysli, nikoli konstruované nějakým botem.
Vydáno: 22. 10. 2024
  • Článek
V tomto nepravidelném seriálu o vývoji umělé inteligence (AI) se snažím upozorňovat na zajímavosti, ale také na praktické aspekty dalšího vývoje, které se týkají práce učitelů a ředitelů škol. Dnes se podíváme na dvě novinky – na umělou inteligenci, která programuje, a na nový koncept počítačů, které by mohly dostat AI doslova ke každému.
Vydáno: 22. 10. 2024
Jak začít používat nástroj umělé inteligence ChatGPT ve výuce?
Vydáno: 11. 10. 2024
Může AI vytvářet skutečná autorská díla? Multimodální AI, která kombinuje text, obraz a video, zasahuje do tradičního pojetí AI. Vyvolává diskuse nejen mezi právníky a programátory, ale řeší jej také učitelé v rámci jejich výuky. Generátor videí Sora například umožňuje lidem bez technického vybavení a zkušeností vytvářet zajímavé videoobsahy. Nabízí příležitost pro efektivnější, rychlejší a kreativnější práci, ale přináší také rizika v podobě zneužívání jejích možností.
Vydáno: 24. 09. 2024
  • Článek
Fascinující, ale zároveň navozující stavy úzkosti. Také tak lze o neskutečně dynamickém vývoji umělé inteligence (AI) hovořit. V některých ohledech již překonává dovednosti studentů. Navíc se ukazuje, že ekologická stopa používání AI zejm. v oblasti spotřeby energie je výrazně vyšší, nežli si lidé myslí. V článku jsem se zaměřil na tři střípky ze současného vývoje AI, o kterých mi z pohledu vzdělávání přijde užitečné přemýšlet.
Vydáno: 20. 08. 2024
  • Článek
Navzdory tomu, že jsme se od Kosmovy kroniky posunuli do jiných letopisů, a to nejen obsahově, ale i formou, ve škole bychom na kořeny české státnosti tak úplně neměli zapomínat. Co na tom, že na materii notně napadal prach, pisálkové i slovutní historici dané pověsti tisíckrát převyprávěli, pořád jsme přeci potomci jednoho pantáty, který si prý říkal Čech (Boemus). V době, kdy všemu kolem nás vládne internet, globalizace, europanství a dnes chatboty, se může zdát, že i pro běžnou výuku je takovéto téma málem dezinformací. Co na tom, že se Jiráskova verze příchodu Čechů nejspíš od té skutečné docela liší? Pořád máme před sebou i základy české literatury jako takové.
Vydáno: 20. 08. 2024
  • Článek
Vzdělávací program Jeden svět na školách (JSNS) společnosti Člověk v tísni provedl již pošesté výzkum mezi českými středoškoláky, zjišťoval názory a postoje 1200 respondentů z 33 středních škol. Za největší problémy ČR považují mladí lidé zadluženost, ekonomickou situaci a nekvalitní školství a vzdělávání. Polovina studentů považuje současnou pomoc naší republiky Ukrajině za přiměřenou. Pouze 15 % středoškolských studentů si myslí, že mohou ovlivnit řešení problémů ve své obci či v České republice. V rozhovoru výsledky výzkumu představuje ředitel JSNS Karel Strachota, dává je do kontextu a popisuje trendy, které jsou patrné ze srovnání s předchozími šetřeními, která JSNS realizuje pravidelně od roku 2009.
Vydáno: 20. 08. 2024
  • Článek
Zadat do počítače libovolné téma hodiny, stáří žáků a během pár minut si stáhnout kompletní přípravu. Před dvěma roky ještě něco nepředstavitelného, s rychlým nástupem umělé inteligence už běžná realita.
Vydáno: 21. 05. 2024
  • Článek
„AI není stříbrná kulka, neumí vyřešit všechny problémy. Nenahradí lidi. Ale může nám pomoci řešit některé z nejnaléhavějších problémů naší doby.“ – Fei-Fei Li, profesorka informatiky na Stanford University „Umělá inteligence může být konečnou verzí Googlu. Nejlepší vyhledávač, který bude rozumět všemu na webu. Bude rozumět všemu, co chcete, a dá vám správnou odpověď. Jsme ale ještě daleko od cíle. Stále na tom pracujeme a blížíme se k tomu.“ – Larry Page, spoluzakladatel Googlu Alchymista: „Patlamo, patlamo.“ Rudolf II.: „Sice mu nerozumíme, ale stejně mu to věříme.“ – Císařův pekař (1951)
Vydáno: 21. 05. 2024
  • Článek
Umělá inteligence je fenomén, o kterém by se v současnosti mělo přemýšlet. Bez ohledu na to, zda jsem na základní umělecké škole ředitel, učitel nebo ji navštěvuji jako žák. AI nám všem zásadním způsobem ovlivní v blízké době naše životy.
Vydáno: 21. 05. 2024
  • Článek
Nástrojů na bázi umělé inteligence, které mohou vyučujícím výrazně pomoci s výukou, přibývá jako hub po dešti. Chtěli bychom vám pravidelně praktickou formou přibližovat ty nejzajímavější z nich. A zároveň trochu demytizovat pojem umělá inteligence – kdo zvládá běžnou práci s počítačem, zvládne bez problémů i práci s AI.
Vydáno: 23. 04. 2024
  • Článek
Svět práce se mění a spolu s ním se mění i dovednosti, které potřebujeme k tomu, abychom na změnu byli připraveni. Generativní umělá inteligence je s námi už přes rok a půl, proniká do všech oblastí a oborů a mění způsob, jakým pracujeme. Je potřeba ji vzít na vědomí, ať už v našem povolání, nebo v přípravě dětí na budoucnost. Jak se můžeme na tuto změnu připravit a využít AI ve svůj prospěch?
Vydáno: 23. 04. 2024
  • Článek
V předchozích dvou dílech seriálu s tématem umělé inteligence (Artificial Intelligence, AI) z pohledu ředitele školy jsme se věnovali možnostem využití AI ve vlastní učitelské práci, aby ředitel mohl jít příkladem svým kolegům, a roli ředitele jako podporovatele efektivního využívání nástrojů umělé inteligence napříč školou. V poslední části se zaměříme na různé manažerské a administrativní úkoly, s kterými může AI ředitelům, stejně jako dalším vedoucím pracovníkům či provozním zaměstnancům školy, pomoci.
Vydáno: 19. 03. 2024
  • Článek
„Umělé inteligence (AI) není potřeba se bát, ale měli bychom se mít na pozoru, k čemu ji kdo používá. Stejně jako dynamit totiž může mít pozitivní i negativní vliv,“ říká IT expert a středoškolský pedagog Václav Maněna. V rozhovoru popisuje, jak k nové technologii přistupují kantoři nebo jak by se měla proměnit výuka v digitální době. A zabrousí i do tématu o podcastu KYBcast, který vede s kolegou Pavlem Matějíčkem.
Vydáno: 21. 02. 2024