Umělá inteligence v ZUŠ - první tipy a příklady

Vydáno: 20 minut čtení

Na konci roku 2024 se spojili učitelé dvou ZUŠek, aby zahájili vzájemné „ochytřování“ ve využívání umělé inteligence v ZUŠ. Postupně se přidali další a v duchu, že spolupráce je lepší než konkurence, si začali předávat zkušenosti.

Umělá inteligence v ZUŠ – první tipy a příklady
Bc.
Jiří
Stárek
Ředitel ZUŠ Hostivař
MgA.
Robert
Mimra
Portedo,
Přesto, že tento „předprojekt“ vznikl teprve nedávno, v oblasti vývoje umělé inteligence mezitím došlo k tolika novinkám, že je obtížné se změnami v AI držet krok. Základní umělecké školy by ale neměly v této věci zůstat stranou. Je spousta nabídek školení a seminářů, ale my chtěli, aby naši učitelé vzali umělou inteligenci v potaz a nebyli přitom zatěžováni časově dlouhými kurzy. Přišlo nám efektivnější
propojit je přímo mezi sebou
a přispět tak k „infekci“ vzájemného obohacování, která se šíří podobně rychle, jako AI.
Ke spolupráci jsme přizvali společnost Portedo, o. p. s., protože počítáme s tím, že aktivity spojené s využíváním umělé inteligence se stanou součástí projektů z nové výzvy Šablony II z OP JAK. Jde nám o to, abychom odstartovali spolupráci, do které se budou moci zapojit učitelé ZUŠ všech oborů, vzájemně se inspirovat ve využívání AI, získat základní gramotnosti v jejím využívání, a mohli tak pomocí umělé inteligence společně s žáky objevovat nové způsoby umělecké tvorby a obohacovat výuku o moderní technologie. Ostatně
digitální
kompetence
je jedna z těch kompetencí, která nemůže v novém RVP ZUV chybět a zmiňuje ji i Strategie 2030+:
„Vytvoříme podmínky pro rozvoj digitálního vzdělávání všech žáků a učitelů s cílem zvýšit úroveň jejich kompetencí v oblastech užívání digitálních technologií, informatického myšlení a digitální gramotnosti.“
Umělá inteligence je dimenze, která školy nemine a lídry v jejím kreativním využívání by mohly být právě základní umělecké školy. aspigetpic?section=7&pictype=2&EagriUserAddr=0.0.0.0&Id=24394.jpg
„Umělá inteligence tu s námi bude, stejně jako internet či chytré telefony, a není důvod se tomu bránit. Šetří čas, poskytuje neuvěřitelné množství informací a přináší inspiraci. Čím dříve se s ní naučíme pracovat, tím lépe pak můžeme ovlivnit, jak s ní budou zacházet děti
.“
Jana Mazánková, ředitelka ZUŠ Šimáčkova, Praha 7
Na začátku dubna 2025 se poprvé sešli všichni učitelé zapojených škol, aby si předali prvn

Související dokumenty

Pracovní situace

Autorská díla a multimodální AI - střípky ze světa postupujícího vývoje AI
Kdy mohu ve škole používat ChatGPT?
Vzorová zadávací dokumentace pro tvorbu školních webových stránek
Přístupnost školního webu podle litery zákona
Nenávist na internetu se dá řešit včasnou prevencí, ale i aktivitami ve třídě
Rozvoj informační gramotnosti na základních a středních školách
Moderní on-line způsoby profesního rozvoje učitelů
Zpřístupňování osobních údajů učitelů na webových stránkách školy
Kdo je ICT správce
Zálohování dat
Počítačová pracovna
Školní bezdrátová síť (Wi-Fi)
Elektronická třídní kniha
Školní elektronická pošta
Kdo je ICT koordinátor/metodik
Strategické řízení a plánování v digitální škole
Praktické tipy, náměty z oblasti ICT
Škola jako bezpečné místo pro učení s technologiemi a internetem
Jak fungují sociální sítě
Zkušenosti s uzavřením škol i distančním vzděláváním

Poradna

Přechod práv a povinností na nového zaměstnavatele
Kvalifikace
Bezpečnost
Kvalifikace
Soukromá hudební škola - přímá vyučovací povinnost - odborná poradna, odpověď na dotaz
Limit dlouhodobého hmotného a nehmotného majetku u obecně prospěšné společnosti
Je možný zkrácený úvazek ředitele a zástupce ředitele
Normy pro osvětlení při výuce výtvarného oboru na ZUŠ
Studium v ZUŠ
Rozsah pracovní doby v pracovní smlouvě pro pedagogy ZUŠ
Nástup zletilého žáka do ZUŠ od druhého pololetí
Nadúvazková hodina v ZUŠ - vznik nároku na příplatek
Přespočetné hodiny u statutárního zástupce ředitele ZUŠ