"Sedět na plotě není pohodlné" aneb inkluze v ZUŠ č. 1

Vydáno: 14 minut čtení

Jedním z cílů Strategie 2030+ je vedle posílení klíčových kompetencí také rovný přístup ke vzdělávání. ČR patří mezi státy s největšími vzdělávacími nerovnostmi, které posiluje výběrovost, sociální status rodin, zdravotní i jiné znevýhodnění, rozdíly mezi regiony, nízká mezigenerační mobilita i neschopnost škol motivovat žáky k učení.

„Sedět na plotě není pohodlné“ aneb inkluze v ZUŠ č. 1
Bc.
Jiří
Stárek
Ředitel ZUŠ Hostivař
To vše, co je napsáno v úvodním odstavci, jsou věty z nejdůležitějšího dokumentu, kterým se vedle Dlouhodobého záměru vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy České republiky nastavují parametry vzdělávací politiky do budoucnosti („+“ u slova Strategie značí, že materiál se nezabývá jen pohledem na nejbližších 30 let). Tento dokument má dva hlavní cíle a jedním z nich je téma, o kterém jsem v prostředí ZUŠ mluvil už před pár lety, ale bez větší odezvy.
Pamatuji si, když jsem na jednom setkání ředitelů trochu provokativně otevřel otázku, zda by bylo možné do výtvarného oboru přijmout slepé dítě, a pokud ne, jak bychom to rodičům zdůvodnili. Zavládlo ticho. Tak jsem ještě přidal a zeptal se: „A co dívenka, která by chtěla do tanečního oboru, ale ke zkouškám by ji maminka přivezla na vozíčku?“. To se již jeden z ředitelů osmělil se slovy: „Samozřejmě, že bych ji nepřijal, ale rodičům bych to velmi citlivě vysvětlil.“ „A jak?“, zeptal jsem se. „Maminka by přece musela pochopit, že by nám její holka těma gumama od vozíku ničila v sále baletizol,“ odpověděl.

Související dokumenty

Pracovní situace

Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků v ZUŠ
Dohled v základním uměleckém vzdělávání
Změny vyhlášek související s poskytováním podpůrných opatření
Individuální vzdělávací plány a plány pedagogické podpory pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
Příklad dobré praxe – kulatý stůl k problematice sociálního začleňování
Vybrané aspekty implementace společného vzdělávání
Novela vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných
Organizační řád soutěží a přehlídek
Žáci-cizinci základní umělecké školy a jazykové školy s právem státní jazykové zkoušky
Vysvědčení v základních uměleckých školách
Školní řád pro základní umělecké školy
Vztahy školy a zřizovatele - neveřejné školy
2022/2023: Činnost základní umělecké školy v 1. pololetí školního roku
Zkoušky společné a profilové části
Příklady nabídky zkušebních předmětů pro povinné a nepovinné zkoušky profilové části maturity
Informace o zkušebních předmětech profilové části maturitní zkoušky - příklad
Prohlubování kvalifikace pedagogických pracovníků
Zvyšování kvalifikace pedagogických pracovníků
Školní psycholog na střední škole
Kolektivní smlouva

Poradna

Je možný zkrácený úvazek ředitele a zástupce ředitele
Studium v ZUŠ
Rozsah pracovní doby v pracovní smlouvě pro pedagogy ZUŠ
Nadúvazková hodina v ZUŠ - vznik nároku na příplatek
Limit dlouhodobého hmotného a nehmotného majetku u obecně prospěšné společnosti
Přespočetné hodiny u statutárního zástupce ředitele ZUŠ
Soukromá hudební škola - přímá vyučovací povinnost - odborná poradna, odpověď na dotaz
Přechod práv a povinností na nového zaměstnavatele
Kvalifikace
Bezpečnost
Kvalifikace

Zákony

561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)