Lesní mateřské školy fungují v České republice již více než deset let. Jak zde děti tráví čas a jak probíhá vzdělávání?

Vydáno: 9 minut čtení

Lesní mateřské školy jsou již několik desetiletí úspěšně provozovány v Dánsku, Německu, Švédsku a v dalších zemích Evropy. Existují také ve Švýcarsku i Kanadě a své příznivce nachází tato myšlenka také v Japonsku. Na území České republiky se lesní školky začaly objevovat před více než 10 lety a po několikaletém vyjednávání Asociace lesních MŠ byl v roce 2016 do školského zákona zakotven paragraf s definicí lesní mateřské školy (zákon č. 561/2004 Sb.), kdy se lesní MŠ stala plnohodnotným druhem mateřské školy. Jak v současné době vypadá lesní mateřská škola? To se snažilo zjistit mapování Asociace lesních mateřských škol mezi jejími 150 členy, kterým položila 99 otázek pokrývajících širokou oblast jejich fungování.

https://www.rizeniskoly.cz/predpisy/predpis-561-2004-sb.p-373.htmlLesní mateřské školy fungují v České republice již více než deset let. Jak zde děti tráví čas a jak probíhá vzdělávání?
Denisa
Dvořáková
Asociace lesních
V lesních školkách, které jsou členy Asociace lesních mateřských škol (ALMŠ), se v roce 2021/22 vzdělávalo celkem 3 367 dětí, což je o 10 % více než předchozí školní rok. Z toho je 180 dětí mladších 3 let, přičemž předškoláků plnících rok povinné předškolní docházky v lesních MŠ je 354 (o 13,8 % více než předchozí školní rok). Nejvíce školek se nachází v Jihomoravském a Středočeském kraji, Praze a Moravskoslezském kraji.
html>

Související dokumenty

Pracovní situace

Doporučení MŠMT pro mateřské školy k problematice pozdního vyzvedávání dítěte z mateřské školy po ukončení provozu
Rovný přístup k předškolnímu vzdělávání - Doporučení veřejné ochránkyně práv
Školní stravování „předškoláka“ – vymáhání úhrady a prominutí dluhu
Základní momenty novely zákona o pedagogických pracovnících a novely školského zákona
Manuál krizové komunikace
Školy jako centra vzdělávání pro udržitelný rozvoj a jejich odpovědnost
Příklad dobré praxe – kulatý stůl k problematice sociálního začleňování
Role zřizovatele v pedagogické oblasti
Strategické řízení a plánování v digitální škole
Příprava školy na kontrolu České školní inspekce
2022/2023: Činnosti mateřské školy v 1. pololetí školního roku
Činnost mateřské školy v prvním pololetí školního roku 2021/2022
Plány činnosti - srpen 2021
Začínající učitelé
Jak je to s důležitými sděleními v elektronických žákovských knížkách a prokazatelným podpisem rodičů?
Plán kontrolní činnosti - celý rok
Kalendář
Zákonný zástupce
Strategické dokumenty pro rozvoj environmentální výchovy ve školách
Školní program EV a jeho tvorba

Poradna

Vzdělávání předškoláků mimo MŠ
Akce v mateřské škole přes noc
Povinnost plnění spotřebního koše v soukromé MŠ, pokud nepobíráme dotace na stravu
Nerovnoměrně rozvržená pracovní doba v MŠ
Předškolák a očkování
Pedagogické koncepce
Směrnice
Dobrovolnická práce
Jmenování ředitelky
Vychovatelka ŠD
Ukončení pracovního poměru
Míra vzdělávací povinnosti
Zdravotní průkaz
Lesní školka
Provoz MŠ
Sloučení škol
Zápis do MŠ
Předpoklad odborné kvalifikace pro pedagogickou činnost
Přijímací řízení - předčasné podávání žádostí
Počet dětí ve třídě MŠ II

Zákony

561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)
563/2004 Sb. o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů

Vyhlášky

410/2005 Sb. o hygienických požadavcích na prostory a provoz zařízení a provozoven pro výchovu a vzdělávání dětí a mladistvých