O logopedické problematice jako takové toho bylo v uplynulém období, v souvislosti se zveřejněnou informací o vzrůstajících počtech dětí předškolního a mladšího školního věku s narušením komunikačních schopností, napsáno poměrně hodně. Oponenty z rezortu zdravotnictví je na oblast školské logopedie často mylně a klamně vrhán stín pochyb o kompetencích logopedů působících právě v rezortu školství.
Systematické zajišťování logopedické intervence ve školství
PhDr.
Veronika
Včelíková
Ph.D.
členka výkonného výboru Asociace logopedů ve školství,
Skutečnost, která se bohužel tak často veřejně neuvádí, je
propracovanost uceleného systematického komplexního zajišťování logopedické intervence ve školství
. Právě ve školách a školských zařízeních je třeba celé škály různorodých logopedických intervenčních postupů a činností, které je nezbytné ve výchovně vzdělávací soustavě naprosto cíleně a systémově poskytovat. Veškeré podmínky pro zajišťování speciálně pedagogické péče dětem, žákům a studentům s narušenou komunikační schopností jsou ze strany MŠMT přesně vymezeny příslušnými prováděcími předpisy.Nejedná se tedy o žádné nahodilé či ledabylé poskytování logopedických služeb nekompetentními pedagogy, naopak, jde o velmi propracovaný, ucelený, systematicky vybudovaný a neustále rozvíjející se
komplex velkého spektra odborných, primárně poradenských, činností, které zajišťují a realizují plně kvalifikovaní a erudovaní specialisté v oboru školské logopedie na několika úrovních
. Napříč jednotlivými kraji ČR se podařilo v průběhu uplynulých desetiletí vybudovat
funkční síť poradenských – logopedických pracovišť
, která zaštiťují úroveň a kvalitu školské logopedie.Vývoj systematického zajišťování logopedické intervence ve školství od počátků po současnost
Logopedie přesahuje mezirezortně do školství, zdravotnictví, ale také do působnosti ministerstva práce a sociálních věcí. V každém rezortu je její zajišťování i personální obla