Co říká výzkum o potřebách rodičů ředitelům škol?

Vydáno:

Postoj českých rodičů ke zdejším školám je mnohem barvitější než jen na škále „spokojeni – nespokojeni“. Ukazuje to výzkum, jehož výsledky mohou být v mnohém zajímavé i pro vedení škol.

Co říká výzkum o potřebách rodičů ředitelům škol?
Václav
Zeman
School My Project
Výzkumná společnost IdeaSense připravila pro naši vzdělávací společnost School My Project výzkum, který podrobněji popsal potřeby českých rodičů týkající se základních škol. Výzkum vznikl na reprezentativním vzorku 500 rodičů dnešních předškoláků, kteří se v době dotazování rozhodovali, jakou školu pro své dítě zvolí. Naše společnost dlouhodobě pracuje s metodou Q-sort analýzy. Ta umožňuje školám, se kterými spolupracujeme, prostřednictvím vyjádření rodičů k sadě výroků zjišťovat, zda výchovné přístupy a očekávání rodičů od školy jsou, či nejsou v souladu s těmi, které jsou důležité pro danou školu. Analýzu tak školy mohou využívat například jako součást zápisu. Při spolupráci se školami klademe velký důraz na fázi prvotní komunikace mezi školou a rodiči a transparentní představování očekávání i možností obou stran. Mnohdy se tak ukazuje, že potřeby obou stran jsou velmi pestré a hraje v nich roli celá řada faktorů, o kterých je dobré ihned od začátku spolupráce podrobně mluvit. Analýzu mohou využívat i rodiče při hledání vhodného typu školy pro své dítě. Na webové stránce www.rodicovskatypologie.cz si dnes může každý zájemce v jednoduchém dotazníku sám ověřit, ke které z uvedených skupin rodičů má nejblíže.
Výsledky výše zmíněného výzkumu jsme představili ve druhé polovině září loňského roku v Praze. Zde jsou shrnuta nejzajímavější zjištění, která z něj vyplynula:
*
Autoři výzkumu rozdělili respondenty do čtyř skupin rodičů se společnými rysy: „SPOŘÁDANÍ s potřebou kontroly“ (28 procent v populaci), „KOMUNITNÍ s důrazem na vztahy“ (26 procent v populaci), „NENÁROČNÍ bez zvláštních očekávání“ (24 procent v populaci), „ANGAŽOVANÍ s jasnou představou“ (22 procent v populaci) – podrobnější charakteristiky všech skupin najdete na stránce www.rodicovskatypologie.cz.
*
Jednotlivé rodičovské typy jsou vcelku rovnoměrně zastoupeny v rámci populace České republiky, regionálně i mezi velkými městy a venkovem.
*
Většina rodičů nebude ryze jedním, převažujícím typem, ale budou se u nich v různém poměru setkávat i znaky ze dvou či více skupin.
*
Nejdůležitější bylo pro odpovídající rodiče to, aby se učitel nejen zaměřoval na obsah výuky, ale aby též budoval vztahy mezi dětmi (důležité pro 89 procent odpovídajících).
*
Pro 83 procent dotázaných rodičů je důležité, aby školní hodnocení obsahovalo informaci, s čím by měli rodiče dítěti pomoci.
*
Velká shoda (důležité pro téměř 90 procent odpovídajících rodičů) je na tom, že pro rodiče je významné, aby do školy nemuseli dojíždět více než 20 minut.
Jaká témata výzkum otevírá pro vedení škol?
Zjištěná data z výzkumu při podrobnějším pohledu otevírají několik témat, která mohou být důležitá kromě rodičů i pro vedení současných škol.
1) Pro rodiče je velmi důležité, aby se škola kromě předávání vědomostí zaměřila i na budování vztahů mezi dětmi
Tento výsledek poukazuje na to, že přestože vzdělání, nabytá fakta a informace jsou ze strany českých rodičů i nadále poptávaným zbožím, je pro ně zcela zásadní, jak škola přispěje k tomu, jaký bude jejich potomek člověk, jak se bude chovat k ostatním lidem. Oblast budování vztahů mezi dětmi navzájem, ale i směrem k ostatním lidem je tedy bezesporu významnou oblastí, které by se školy měly i nadále s velkým důrazem věnovat.
2) Počáteční období při výběru školy a při zápisu je tím, do kterého se ze strany rodičů i školy velmi vyplatí vložit velkou energii pro srovnání všech potřeb a očekávání
Jak bylo uvedeno v úvodu textu, ukazuje se, že do počáteční společné diskuse a zjišťování, co rodiče od školy očekávají, a do následného transparentního informování o tom, co škola opravdu nabízí a co je naopak pro ni a její pracovníky důležité, se rozhodně vyplatí vložit velké množství energie i času. Školy tak mohou předejít řadě nedorozumění a nepříjemných situací při následné spolupráci.
3) Zřizovatelé by mohli mnohem podrobněji mapovat potřeby a požadavky rodičů v daném regionu a zvážit, zda a do jaké míry nabídka a profilace jednotlivých škol na tuto poptávku reaguje
Díky práci s nástroji, které mohou pomoci podrobněji zjistit potřeby rodičů od škol v daném regionu – tedy podobnými těm, jakými jsou Q-sort analýza nebo její online verze –, by mohli barvitější přehled o situaci v daném místě získat i jednotliví zřizovatelé škol. To, jak pestrá bude nabídka vzdělávání v regionu, nemusí vyjadřovat jen skutečnost, kolik bude v místě povoleno nových alternativních či soukromých škol, které nasytí nejhlasitější nespokojené, ale i to, kam a jak se budou profilovat ostatní školy v místě. Ty tak mohou zavádět dílčí témata, provádět dílčí změny, společně si rozdělit, jakým směrem se která bude ubírat, tak aby společně co možná nejlépe odpovídaly na aktuální poptávku po podobě a formách vzdělávání v daném místě.
Jak v řešení těchto témat může pomoci online verze Q-sort analýzy?
Na webové stránce www.rodicovskatypologie.cz je k dispozici jednoduchý dotazník složený z 12 otázek. Po jejich zodpovězení (samozřejmě s nutnou mírou zjednodušení pro takto obecný nástroj) přiblíží odpovídajícím, na kolik procent se jejich odpovědi překrývají se čtyřmi skupinami rodičů, které byly popsány ve výše zmíněném výzkumu. Na tuto stránku navážeme v nejbližších měsících zpřístupněním rozsáhlejší verze dotazníku, která bude určena především ředitelům a zřizovatelům škol. Ta školám umožní využít Q-sort analýzu mnohem snadněji jako součást zápisu – rodiče tak mohou získat přístup do online prostředí a odpovídat na otázky dotazníku z domova ještě před samotným zápisem. Zároveň bude pracovat s větším množstvím otázek a umožní škole i rodičům komplexnější vyhodnocení. Uživatelé nástroje navíc získají podrobnější informace o tom, jaké jsou potřeby a očekávání rodičů, kteří si vybrali jejich školu. Tato verze online nástroje již bude placená (součástí bude i zaškolení v práci s nástrojem a jeho vyhodnocování). Pokud byste měli o využití této analýzy (v karetní verzi nebo v online prostředí) zájem, kontaktujte nás na adrese skolamujprojekt@skolamujprojekt.cz.
Základní charakteristiky výzkumu
Výzkum realizovala inovační společnost IdeaSense. Společně s týmem učitelů, rodičů a výzkumníků navrhla 20 obecných výroků vyjadřujících očekávání rodičů od základní školy. K těmto výrokům se vyjádřilo 500 rodičů, kteří právě vybírají základní školu pro své dítě. Rodiče byli dále dotazováni ohledně sociodemografických charakteristik (např. výše příjmu rodin, angažovanost v politickém dění a volnočasové zájmy). Věk respondentů se pohyboval mezi 24 a 54 lety (průměr i medián 36 let). Pomocí faktorové analýzy IdeaSense identifikovala dané segmenty rodičů a na základě výsledků analýzy vytvořila zkrácený, dvanáctipoložkový dotazník na určení rodičovské skupiny. Ten lze najít na rodicovskatypologie.cz.

Související dokumenty

Pracovní situace

Žádost o individuální (domácí) vzdělávání
Odvolaný vedoucí zaměstnanec (ředitel školy, zástupce ředitele) a výpověď z důvodu fiktivní nadbytečnosti
Konkurzy na ředitele škol a školských zařízení
Předávací protokol v souvislosti s ukončením výkonu činnosti ředitele školy
Předávací protokol
Rozvoj pedagogických pracovníků
Stávka pedagogických pracovníků z pohledu zřizovatele
Nastavení komunikačních toků při komunikaci s rodiči
OČR - prarodič
Statutární orgán, zástupce statutárního orgánu
Hospitace
Konání pedagogické rady
Zkušenosti s uzavřením škol i distančním vzděláváním
Nástup do práce - znovu otevření škol v době mimořádných opatření
Vzorová zadávací dokumentace pro tvorbu školních webových stránek
Přístupnost školního webu podle litery zákona
Ztráta věci z nezabezpečené skříňky
2022/2023: Činnosti školní jídelny v 1. pololetí školního roku
2022/2023: Plán činnosti výchovného poradce a školního metodika prevence v 1. pololetí školního roku
Návštěva u lékaře

Poradna

Změna ředitele v soukromé škole
Přespočetné hodiny u statutárního zástupce ředitele ZUŠ
Jmenování ředitele
Kurzy
Granty
Ukončení pracovního poměru – ředitel školy
Vzdání se funkce
Podnapilý rodič
Výkon veřejné funkce
Odvolání ředitele školy
Předávání agendy mezi bývalým a nastupujícím ředitelem
Dočasně jmenovaný ředitel školy = ztráta pracovní pozice v organizaci
DPP/DPČ v případě ředitele, který je statutárním orgánem právnické osoby
Míra vzdělávací povinnosti
Platový tarif vedení školy
Vzdání se pracovního místa ředitele školy
Bývalá ředitelka
Jmenování a odstoupení ředitele školy
Přímá pedagogická činnost
Osobní příplatek