V tomto číslo Řízení školy nabízíme třetí ze série článků věnujících se problematice školských rejstříků. V prvním článku jsme se věnovali představení samotných rejstříků, tedy rejstříku škol a školských zařízení a rejstříku školských právnických osob. Ve druhém jsme se začali věnovat zápisu školy do rejstříku škol a školských zařízení a toto téma v tomto článku dokončíme. Příště se budeme věnovat zápisu změn do rejstříku škol a školských zařízení, následně problematice výmazu škol z rejstříku a na závěr problematice rejstříku školských právnických osob.
Náležitosti žádosti o zápis školy nebo školského zařízení do rejstříku stanoví přímo školský zákon, a to v § 147. Tyto náležitosti lze rozdělit do dvou kategorií – údaje, které navrhovatel v žádosti uvede, a doklady, které musí navrhovatel obstarat od jiných správních orgánů. Budeme se věnovat jenom těm náležitostem, které působí v praxi problémy.
Bod f) citovaného paragrafu stanoví, že je potřeba v žádosti uvést rámcový popis personálního a majetkového zajištění a financování činnosti školy nebo školského zařízení s ohledem na požadavky rámcového vzdělávacího programu. Rozsah či bližší specifikace požadovaného popisu nejsou v zákoně ani v jiném právním předpise blíže určeny, záleží tak z velké míry na správní praxi orgánu, který vede rejstřík.
Obecně lze říci, že personální zajištění musí odpovídat požadavkům zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících, a příslušného rámcového vzdělávacího programu (pokud je k příslušnému zařízení stanoven), resp. požadavkům blíže specifikovaným ve školním vzdělávacím programu. Jelikož se má jednat o popis „rámcový“, nemusí navrhovatel uvádět konkrétní jména a životopisy jednotlivých pedagogických pracovníků (připomeňme, že navrhovatel žádost připravuje zhr