Spisová služba ve školách a školských zařízeních, 1. část

Vydáno: 6 minut čtení

Rok 2010 byl pro školy a školská zařízení rokem legislativních změn ve způsobu vedení spisové služby. Od 1. 7. 2010 musely školy a školská zařízení, kromě výjimek plynoucích ze zákona o archivnictví a spisové službě, začít vést spisovou službu v elektronické podobě. V prosinci 2010 došlo k další legislativní změně, která pro školy znamenala, že od 30. 12. 2010 už tuto povinnost nemají. Tyto náhlé legislativní změny v průběhu jednoho roku způsobily ve školách i u jejich zřizovatelů zmatky hodné vysvětlení na následujících řádcích.

Spisová služba ve školách a školských zařízeních
Ing. Mgr.
Eva
Urbanová
lektorka a metodička spisové služby Krajského úřadu Středočeského kraje
ÚVOD
Hlavní náplní práce ředitele/ky školy nebo školského zařízení (dále jen „školy“) je zabezpečit chod instituce, kterou řídí. Pedagogická a výchovná činnost, která plní základní funkci školy, by nebyla úspěšná bez odpovídajícího zázemí, které je zajišťováno jejími provozními (nepedagogickými) zaměstnanci. Jednou z provozních činností školy je péče o dokumenty, jejich
oběh
a následná archivace, příp. skartace, souhrnně nazývaná „výkon spisové služby“, která vyplývá z legislativních předpisů.
Nevíte, jak pečovat o školské dokumenty? Kde je ukládat? Které archivovat a které skartovat? Co s dokumenty, které jste převzali společně s funkcí ředitele/ky a jsou historické? Jak vést spisovou službu? V následujícím textu se dočtete úvodní informace k dané problematice s tím, že v dalších číslech tohoto časopisu budou rozebrány jednotlivé fáze oběhu dokumentů, jak je ve škole zabezpečit a jak si vytvořit důležitou pomůcku - spisový řád se spisovým a skartačním plánem.
CO JE SPISOVÁ SLUŽBA?
Spisová služba je soubor činností a technických a věcných prostředků vedoucích k zajištění odborné správy dokumentů, mezi které patří každá písemná, obrazová, zvuková nebo jiná zaznamenaná informace, ať již v podobě analogové (listinné) či digitální, a jsou vzešlé z činnosti organizace (případně z činnosti jejich předchůdců) nebo do organizace došlé. Jejich správa probíhá po dobu celého životního cyklu dokumentu od jeho doručení (vzniku) až po jeho trvalé uložení v archivu nebo vyřazení a následnou skartaci.
Fáze životního cyklu dokumentu:
 
Příjem
 
Evidence
 
Rozdělování a oběh
 
Vyřízení, uzavření
 
Odesílání
 
Ukládání, archivace
 
Skartační řízení a vyřazování
LEGISLATIVNÍ ZMĚNY
Základním právním předpisem v oblasti archivnictví a spisové služby je zákon č. 499/2004 Sb., o archivnictví a spisové službě a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „archivní zákon“). V roce 2009 došlo ke změně archivního zákona novelou č. 190/2009 Sb., kterým se mění zákon č. 499/2004 Sb., o archivnictví a spisové službě a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony. Tato novela
přinesla školám mnoho novinek.
Některé z nich nabyly účinnosti v průběhu loňského roku a jiné nabudou až v roce příštím. K tomuto zákonu byly vydány dvě prováděcí vyhlášky. Vyhláška č. 191/2009 Sb., o podrobnostech výkonu spisové služby, která je pro školy důležitá, protože detailně popisuje jednotlivé fáze výkonu spisové služby, a vyhláška č. 192/2009 Sb., kterou se mění vyhláška č. 645/2004 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona o archivnictví a spisové službě a o změně některých zákonů a týká se archivů.
Zásadní změna pro školy se týkala způsobu výkonu spisové služby.
Od 1. 7. 2010 měly školy s výjimkou mateřských škol, výchovných a ubytovacích zařízení a zařízení školního stravování začít vykonávat spisovou službu v elektronických systémech spisové služby. Pro školy to znamenalo odložení podacího deníku a zahájení evidence dokumentů v software elektronické spisové služby.Přechodné ustanovení novely archivního zákona umožnilo školám od července 2010 vést evidenci dokumentů v jakékoliv elektronické podobě(např. tabulka Excel), tím vznikla dostatečná doba (2 roky) na to, aby si školy pořídily
elektronický systém spisové služby
splňující od 1. 7. 2012 požadavky novely archivního zákona a zároveň tzv.
národního standardu pro elektronické systémy spisové služby, který stanovuje technické požadavky na příslušný software.
Proč k tomu došlo? Hlavním důvodem je postupná elektronizace veřejné správy s využitím nových informačních a komunikačních technologií, která přináší zefektivnění komunikace mezi orgány veřejné moci, právnickými a fyzickými osobami. Změny jsou součástí širokého komplexu legislativních nástrojůzvaného eGovernment, který je nástrojem k odstranění nadbytečného „papírování“, ulehčení styku občana s veřejnou správou, ale také ke zlepšování komunikace uvnitř veřejné správy. Jednou ze změn je nový způsob doručování dokumentů prostřednictvím datových schránek. Účinnost novely archivního zákona byla tedy stanovena shodně s nově vzniklým zákonem č. 300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o datových schránkách“) od 1. 7. 2009 z důvodu provázanosti výkonu spisové služby v elektronické podobě s informačním systémem datových schránek.
Dalším důvodem změn v této oblasti ve školách je fakt, že jsou veřejnými institucemi, ve kterých vznikají dokumenty, které jsou veřejným majetkem a dokládají důležitá práva a nároky občanů (např. vysvědčení), proto je třeba o ně náležitě pečovat. Dále školské dokumenty dokládají stav a úroveň vzdělanosti v České republice, jsou tedy součástí tzv. kulturního bohatství. V neposlední řadě obsahují data o občanech, která podléhají
ochraně podle zákona č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů
a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů a je třeba s nimi nakládat tak, aby nebyla zneužita.
Jelikož přechod z evidence dokumentů v listinné podobě na evidenci dokumentů v podobě elektronické působil školám mnoho problémů, ať už finančních či personálních, byl koncem roku 2010 vydán zákon č. 424/2010 Sb., kterým se mění zákon č. 111/2009 Sb., o základních registrech, ve znění zákona č. 100/2010 Sb., a další související zákony, mimo jiné i archivní zákon.
Díky této novele, která nabyla účinnosti 30. 12. 2010, mají školy možnost výběru způsobu vedení spisové služby, buď v listinné nebo elektronické podobě.
ZÁVĚR
Z výše uvedeného vyplývá, že
školy a školská zařízení
s výjimkou mateřských škol, výchovných a ubytovacích zařízení a zařízení školního stravování mají podle archivního zákona
povinnost uchovávat dokumenty a vést spisovou službu buď v listinné nebo elektronické podobě.
Tuto povinnost mají všechny školy a školská zařízení kromě stanovených výjimek bez ohledu na zřizovatele, tedy i školy soukromé a církevní.
V příštím vydání časopisu Řízení školy se budu zabývat první fází životního cyklu dokumentu -
příjem dokumentů ve škole.
ZDROJE:
 
Zákon č. 499/2004 Sb., o archivnictví a spisové službě a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
 
Vyhláška č. 191/2009 Sb., o podrobnostech výkonu spisové služby.

Související dokumenty

Pracovní situace

Úvod ke spisové službě
Spisová služba ve školách a školských zařízeních
Příjem a evidence dokumentů ve škole
Rozdělování, oběh a vyřizování dokumentů ve škole
Odesílání a ukládání dokumentů
Tvorba spisu
Vyřazování dokumentů
Další postupy ve spisové službě
Interní dokumentace
Spisová služba v listinné podobě a přihláška ke vzdělávání v digitální podobě
Uložení dokumentace spojené s maturitní zkouškou
Vnitřní předpis o spisové službě pro školy
Jak na spisový a skartační řád?
Výroční zpráva o činnosti školy
Klasifikační práce ve školství a spisová služba
Kdy použít hlavičkový papír
Školská rada - základní údaje
Účetní závěrka vybraných (příspěvkových) organizací
BOZP - přehled základní legislativy
Zálohování dat

Poradna

Skartační předpisy u dotazníků při šetření šikany
Povinnost archivace dokumentů školní jídelny
Uchovávání dokumentu - odborná poradna, odpověď na dotaz
Cestovní náklady v případě cesty na soutěž - odborná poradna, odpověď na dotaz
Zahraniční výjezd ředitele školy - odborná poradna, odpověď na dotaz
Cestovní náhrady při cestě na školení - odborná poradna, odpověď na dotaz
Čipy ve školní jídelně - odborná poradna, odpověď na dotaz
Volba člena školské rady
Dohoda o výkonu práce z domova
Úplata za zájmové vzdělávání
Směrnice
Pracovní náplň
Nekomunikace
Zřizovatel
Doplňková činnost
Zástup
Pracovnělékařské služby
Jmenování ředitelky
Poplatky školní družina
GDPR

Články

Skartační řízení a vyřazování dokumentů, 8. část
Ukládání dokumentů ve škole a jejich archivace, 7. část
Odesílání dokumentů ze školy, 6. část
Vyřízení dokumentů a uzavření spisů ve škole, 5. část
Rozdělování a oběh dokumentů ve škole, 4. část
Evidence dokumentů ve škole, 3. část
Spisová služba ve školách a školských zařízeních, 1. část

Zákony

499/2004 Sb. o archivnictví a spisové službě a o změně některých zákonů
190/2009 Sb. , kterým se mění zákon č. 499/2004 Sb., o archivnictví a spisové službě a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
300/2008 Sb. o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů
101/2000 Sb. o ochraně osobních údajů a o změně některých zákonů
424/2010 Sb. , kterým se mění zákon č. 111/2009 Sb., o základních registrech, ve znění zákona č. 100/2010 Sb., a další související zákony
111/2009 Sb. o základních registrech
100/2010 Sb. změna zákona o základních registrech

Vyhlášky

191/2009 Sb. o podrobnostech výkonu spisové služby
192/2009 Sb. , kterou se mění vyhláška č. 645/2004 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona o archivnictví a spisové službě a o změně některých zákonů
645/2004 Sb. , kterou se provádějí některá ustanovení zákona o archivnictví a spisové službě a o změně některých zákonů

Seriál

Tvorba spisového řádu pro školy, 19. část
Tvorba spisového řádu pro školy, 18. část
Tvorba spisového řádu pro školy, 17. část
Tvorba spisového řádu pro školy, 16. část
Tvorba spisového řádu pro školy, 15. část
Tvorba spisového řádu pro školy, 14. část
Tvorba spisového řádu pro školy, 13. část
Tvorba spisového řádu pro školy, 12. část
Tvorba spisového řádu pro školy, 11. část
Tvorba spisového řádu pro školy, 10. část