Řízení školy slaví 20 let

Vydáno: 14 minut čtení

Když se přeneseme zpět v čase do roku 2004, pak se se začátkem školního roku začala psát i historie Řízení školy. Vyšlo tehdy vůbec první vydání stejnojmenného časopisu s pouhými osmi texty a o jeho existenci téměř nikdo nevěděl. Troufáme si říct, že dnes každý, kdo se pohybuje v oblasti vzdělávání, Řízení školy zná. Široké portfolio značky tvoří v současnosti osm časopisů, stejnojmenná webová aplikace, tři další aplikace, oblíbená certifikace, unikátní konference a také velmi pestrá nabídka knižních publikací. U příležitosti oslav kulatého výročí odpovídala šéfredaktorka Naďa Eretová na otázky, které vás nejvíce zajímaly.

Řízení školy slaví 20 let
Naďo, co pro vás znamená kvalitní řízení školy?
Pedagogický lídr se silnou vizí v čele školy. Osobnost ředitele/ředitelky školy je klíčová, to je neoddiskutovatelný fakt, který potvrzuje celá řada výzkumů. Až 30 % toho, co se děti naučí, je ovlivněno kvalitou ředitele. Nenajdeme kvalitní školu, která by neměla kvalitní vedení. A my v našem českém fragmentovaném systému potřebujeme 10 000 pedagogických lídrů. A to nemáme ani standard profese, ani kariérní systém. Do poloviny konkursních řízení se přihlásí pouze jeden kandidát. To nejsou radostná fakta. Že se školství proměňuje, že máme stále více skvělých škol s inspirativními lídry v čele a zvyšuje se zájem veřejnosti o vzdělávání obecně, to přináší naději. Nemůžeme čekat, až budou školy lepší jen proto, že ministerstvo, vláda nebo starosta něco udělají; pokud chceme změnit věci k lepšímu, musíme začít u sebe a ptát se „co můžu udělat já“?
Jaký by tedy měl být pedagogický lídr?
Pojďme to vzít postupně, písmenko po písmenku, ono se nám to hezky poskládá. Takže ŘEDITEL/KA ŠKOLY:
Ř: řídící
pracovník, protože řídí chod školy a na svých bedrech nese obrovskou nálož odpovědnosti, musí zvládnout dobře řídit sám sebe i své podřízené; ostatně kdysi to přece býval pan řídící.
E
: empatický
a schopný medi