Právní předpisy významné pro práci škol a školských zařízení
Mgr. et PhDr.
Monika
Puškinová
Ph. D.
specialista na školskou problematiku
INFORMACE MŠMT
Zdroj: www.msmt.cz
MŠMT zveřejnilo kritéria hodnocení zkoušek a dílčích zkoušek společné části maturitní zkoušky
a kritéria celkového hodnocení maturitní zkoušky pro maturitní zkoušku ve školním roce 2013/2014.MŠMT podepsalo s ČŠI Memorandum o vzájemném předávání dat.
Hlavním tématem Memoranda je
snížení byrokracie, neboť bude odstraněno duplicitní sledování dat ze strany MŠMT a ČŠI,
závazek MŠMT nezveřejňovat žebříčky úspěšnosti škol (nepublikovat data z mezinárodních, národních nebo výběrových šetření v podobě adresných žebříčků jednotlivých škol z hlediska jejich úspěšnosti a zároveň nepublikovat adresná data jednotlivých škol získaná z mezinárodních, národních nebo výběrových šetření z hlediska jejich úspěšnosti).
MŠMT zveřejnilo Věstník č. 2/2014, který mimo jiné obsahuje:
Směrnici náměstka ministra pro vzdělávání ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy k udělování čestného názvu právnickým osobám vykonávajícím činnost školy nebo školského zařízení podle § 170 písm. g) zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) (ze dne 30. 1. 2014 č. j. MSMT-3271/2014-1),
Vzor kolektivní smlouvy (ze dne 23. 1. 2014 č. j. MSMT-48303/2013),
Stanovení normativů neinvestičních výdajů na rok 2014 pro účely poskytování dotací na činnost škol a školských zařízení, které nejsou zřizovány státem, krajem, obcí, svazkem obcí nebo registrovanou církví nebo náboženskou společností, které bylo přiznáno oprávnění k výkonu zvláštního práva zřizovat církevní školy (č. j. MSMT-480/2014).
MŠMT zveřejnilo
Statistickou ročenku školství – Výkonové ukazatele 2013/14.
MŠMT zásadně odmítá návrhy TOP 09
a jmenovitě poslankyně Anny Putnové na vzdělávání romských dětí. Segregované třídy nebo vyučování romských dětí v českém i romském jazyce považuje ministr školství Marcel Chládek za nekoncepční a kontraproduktivní. Navíc je to v rozporu s antidiskriminačním zákonem a také s rozsudkem D. H., kterým Soud pro lidská práva ve Štrasburku zavázal Českou republiku k maximálně možné inkluzi a integraci romských dětí do hlavního vzdělávacího proudu.INFORMACE MINISTERSTVA ZDRAVOTNICTVÍ
Zdroj: www.mzcr.cz
Ministerstvo zdravotnictví zveřejnilo
Stanovisko MZ k § 51 zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách, ve znění pozdějších předpisů, vztahujících se k posuzování zdravotní způsobilosti ke vzdělávání a v průběhu vzdělávání
(Hlavní stránka / Ošetřovatelství a nelékařská povolání / Vzdělávání-Akreditace / Stanoviska pro akreditaci na MŠMT / Zdravotnické obory VOŠ).Stanovisko je věnováno
posuzování zdravotní způsobilosti uchazečů o vzdělávání ve školách,
posuzování zdravotní způsobilosti žáků a studentů při zařazování na praktické vyučování nebo praktickou přípravu (kdo a za jakých podmínek vydává lékařský posudek).
Zaměřuje se zejména na následující momenty: kdy, resp. kolikrát se lékařská prohlídka uskuteční, kdo a za jakých podmínek vydává lékařský posudek.
INFORMACE CERMAT
Zdroj: www.novamaturita.cz
24. číslo
Maturitního zpravodaje
je zaměřeno na zkoušku z cizích jazyků. Obsahuje základní informace o organizaci a hodnocení těchto zkoušek, některá doporučení, která mohou pomoci úspěšně absolvovat maturitní zkoušku.INFORMACE ČŠI
Zdroj: www.csicr.cz
ČŠI vydala v rámci projektu Kompetence I (který je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR) metodickou publikaci pro učitele základních škol a víceletých gymnázií
Úlohy pro rozvoj dovedností
obsahující úlohy na
rozvoj dovedností ve čtenářské, matematické a přírodovědné gramotnosti.
Jedná se o výběr úloh, které se zaměřují zejména na ty dovednosti, které českým žákům dělaly a dělají problémy (např. otázky spojené s posuzováním obsahu a formy čteného textu; se znalostí postupů vědeckého zkoumání).PŘIPRAVOVANÁ LEGISLATIVA
Zdroj: https://apps.odok.cz
Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, předložený MŠMT
Důvodová zpráva uvádí: Současné znění zákona o pedagogických pracovnících neumožňuje pedagogickým pracovníkům, kteří nesplňují předpoklad odborné kvalifikace, vykonávat přímou pedagogickou činnost po 1. lednu 2015, což by mohlo na části škol přinést problémy se zabezpečením vzdělávání. … Novela umožní vykonávat přímou pedagogickou činnost po 1. 1. 2015 rodilým mluvčím, učitelům některých předmětů pracujícím na zkrácený úvazek, pedagogickým pracovníků s dostatečnou praxí, kteří dosáhli alespoň 55 let věku (u těchto osob se bude považovat předpoklad odborné kvalifikace při splnění určitých podmínek za splněný).
Novela dále umožní školám zaměstnávat nekvalifikované pedagogické pracovníky, pokud nebude možné na jejich místa přijmout pracovníky kvalifikované.
Navrhovaná účinnost:
1. ledna 2015Návrh vyhlášky, kterou se mění vyhláška č. 438/2006 Sb., kterou se upravují podrobnosti výkonu ústavní výchovy a ochranné výchovy ve školských zařízeních, předložený MŠMT
Navrhovaná změna vyhlášky upravuje stav, kdy se mění územní obvod Dětského diagnostického ústavu Praha 4, a to rozšířením o územní působnost původně náležející Diagnostickému ústavu Dobřichovice.
Navrhovaná účinnost:
1. května 2014