Potřebují naše školy více pedagogických pracovníků?

Vydáno: 4 minuty čtení

Záměr zastavit další růst počtu pedagogických úvazků, který jsem avizoval na nedávné tiskové konferenci o rozpočtu ministerstva školství, vyvolal u části učitelské a novinářské veřejnosti překvapení a nezřídka nedůvěru. Na základě mezinárodního srovnání ze statistické ročenky OECD o vzdělávání a dat z národních statistik jsem uvedl pro mnohé překvapivý fakt, že české regionální školství je z hlediska počtu pedagogických úvazků vybaveno velmi komfortně.

Potřebují naše školy více pedagogických pracovníků?
Mikuláš
Bek
Ministr školství
To je zjevné zejména ve středním školství, kde na jednoho učitele připadá pouze 10 žáků, zatímco průměr zemí OECD se pohybuje mezi 14 a 15 žáky. V severských zemích, na jejichž vzdělávací systém pohlížíme s obdivem, dosahuje průměr ještě vyšších hodnot (například ve Finsku 18 žáků na učitele v odborném a 15 žáků na učitele ve všeobecném středním školství). To vše zdánlivě protiřečí po léta opakovanému tvrzení, že máme nedostatek učitelů. Jaká je tedy skutečnost?
České regionální školství zaměstnává velmi solidní počet pedagogů (učitelů i dalších pedagogů – neučitelů, jako jsou asistenti, školní psychologové nebo speciální pedagogové). Počet pedagogických pracovníků v posledních letech poměrně rychle roste o přibližně 7 000 pracovních pozic financovaných ze státního rozpočtu ročně. Mezi lety 2018 a 2023 šlo o nárůst o 35 tisíc úvazků na celkových 214 tisíc úvazků. Přitom počet vzdělávaných dětí roste ročně o zhruba 25 tisíc, což odpovídá poměru 3,6 žáka na jednoho nového pedagoga. Takový je důsledek způsobu financování regionálního školství, který byl nastaven dvěma předchozími vládami.
Mechanismus financování učitelských úvazků přes tzv. PHmax mimo jiné motivuje školy k dalšímu dělení a zmenšovaní tříd, ve kterých výuka probíhá. Přitom podle mezinárodních studií i zjištění České školní inspekce pod určitou kritickou minimální hranici velikosti třídy neexistuje přímá souvislost mezi dalším zmenšováním třídních kolektivů a kvalitou výuky. Před tímto efektem překotného bujení úvazků v době zavádění systému někteří odborníci varovali, nebyli ale vyslyšeni. Podobně bylo bez jakékoliv ekonomické regulace nastaveno financování asistentů pedagoga a rozhodnutí pedagogicko-psychologických poraden, zřizovaných kraji či soukromými subjekty, tak mají přímý a nekontrolovaný dopad na rostoucí výdaje státního rozpočtu.
Prostě a jednoduše, v českém regionálním školství velmi rychle narůstá počet úvazků pedagogů placených státem, přitom další nárůst vzhledem k demografii není z hlediska kvality výuky potřeba. Tento nárůst nových pracovních míst je tedy nutné zbrzdit a postupně stabilizovat. Zároveň zdůrazňuji, že naše školství, co do počtu úvazků pedagogických pracovníků, nepotřebuje zeštíhlit. Abychom ale mohli i v době ekonomické stagnace zvyšovat platy, musí přestat nabírat dalších rozměrů. Žádné redukční diety v podobě zeštíhlování, propouštění nebo slučování tříd však rozhodně neplánuji.
Jak je tomu ovšem s oním pověstným „nedostatkem učitelů“? Ten se ve skutečnosti netýká celkového počtu pracovních pozic, nýbrž kvalifikace těch, kteří tato místa obsazují. Část lidí totiž není přiměřeně vzdělána či nemá příslušnou aprobaci. Podle České školní inspekce je situace z hlediska podílu kvalifikovaných učitelů zvlášť nepříznivá zejména v Karlovarském, Ústeckém a Středočeském kraji, podstatně lepší je třeba na Moravě.
To je základní paradox vzdělávací politiky posledních let – regionální školství je mechanismem financování motivováno k nárůstu nových pracovních pozic, na které nemáme dostatek kvalifikovaných učitelů. A k tomu chceme – a to chceme – zvyšovat platy učitelů. Proto říkám, že za dnešní ekonomické situace a stavu veřejných financí je rozumné zastavit růst počtu nových pedagogických úvazků a soustředit se na zvyšování platů při zachování stávající výše přímé pedagogické činnosti. A současně se vrátit k diskusi o kariérním systému, který by odměňování pedagogů neodvozoval jen od počtu odpracovaných let, jež figurují v platových tabulkách. Mezinárodní srovnání i demografický výhled ukazují, že si zastavení personální expanze v regionálním školství můžeme dovolit bez rizika ztráty kvality.

Související dokumenty

Pracovní situace

Osoby oprávněné jednat jménem školy podle NOZ
Organizační řád příspěvkové organizace v pracovněprávních souvislostech
Žákovská a studentská samospráva
Statutární orgán, zástupce statutárního orgánu
Výroční zpráva o činnosti školy
Organizační řád školy
Minimální mzda státu EU a výjezdy škol do zahraničí
Malotřídní základní škola
Osobně, na dálku, nebo kombinovaně: Jak je to s poradami během koronaviru?
Spolupráce pedagogických pracovníků
Komisionální zkouška žáka střední školy
Virtuální hospitace: cesta k lepší škole
Začínající učitelé
Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Školská rada - základní údaje
Povinnosti ředitele školy a zřizovatele v souvislosti se školskou radou
Volby do školské rady
Činnost školské rady
Přezkoumání průběhu a výsledků maturitní zkoušky
Škola jako bezpečné místo pro učení s technologiemi a internetem

Poradna

Prodloužení zkušební doby
Bezúhonnost před uzavřením pracovního poměru
Povinnost zaměstnavatele dát výpověď zaměstnanci pro nesplnění předpokladu odborné kvalifikace
Jmenování třídních, uvádějících a provázejících učitelů
Učitel autoškoly a adaptační období
Mimořádná lékařská prohlídka při dlouhodobé pracovní neschopnosti
Úvazek
Úvazek
Podnapilý rodič
Úvazek
Kvalifikace
Důchod
Cestovní náhrady
Záskok za nemocného jazykáře - odborná poradna, odpověď na dotaz
Pracovní poměr na dobu určitou - 10 měsíců
Vedoucí učitel odborného výcviku
Kvalifikace
Přespočetné hodiny
Platová třída
Odměna za očkování

Články

Slovo úvodem ministra školství Mikuláše Beka (2023)
Proč do vzdělávací politiky zapojovat názory širokého spektra aktérů

Zákony

561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)