Závěrem série článků věnovaných odpovědnosti za škodu v praxi škol a školských zařízení jsou články vyčleňující odpovědnost za škodu způsobenou žákem, tj. případy, kdy je žák přímým škůdcem. Tato problematika byla částečně popsána i v předchozím článku Odpovědnost za škodu způsobenou žákem žákovi (Řízení školy č. 6/2015).
Odpovědnost za škodu způsobenou žákem základní a střední školy
Mgr. Bc.
Adam
Hlaváč,
právník v advokátní kanceláři v Pardubicích
PhDr. Mgr.
Monika
Puškinová,
Ph. D.,
specialista na školskou problematiku
Cílem článku1) je
-
na základě příkladu připomenout princip odpovědnosti školy za škodu způsobenou žákem,
-
vyčlenit specifika odpovědnosti žáka základní školy a střední školy v případě škody způsobené škole,
-
odlišit zvláštnosti odpovědnosti žáka střední školy v případě škody způsobené fyzické nebo právnické osobě, na jejímž pracovišti probíhá praktické vyučování.
Začněme příkladem - judikátem
Z rozsudku Nejvyššího soudu ze dne 8. září 2010 (čj. 25 Cdo 2204/2008) vybíráme klíčové pasáže popisu situace (zjištěného skutkového stavu) a rozhodnutí jednotlivých soudů.
-
Dne 14.2.2001 během exkurze v Muzeu skla v Harrachově, pořádané v průběhu lyžařského výcviku žalovanou školou, tehdy třináctiletý žák V. P. rozbil vázu vystavenou na deseticentimetrovém podstavci. Váza byla chráněna ze tří stran stěnou skleněné vitríny a zdmi objektu a návštěvníci muzea kolem ní mohli procházet v bezprostřední blízkosti.
-
Tržní cena vázy ke dni poškození činila 1 600 000 Kč.
-
V době, kdy došlo ke škodné události, bylo ve dvou až třech místnostech muzea přítomno 15 až 20 žáků pod vedením jediného učitele, který byl v daný okamžik v jiné místnosti.
-
Nezletilý V. P. měl již předtím kázeňské problémy ve škole a byla mu opakovaně udělena třídní důtka.
-
Nezletilý poškodil vystavený exponát, až když se ujistil, že ho nikdo nesleduje, a jednal v rozporu s předchozími pokyny pedagogů i jeho spolužáků.
Žalobcem bylo v dané věci město, které bylo vlastníkem vázy, žalovaným byla základní škola.
Tento spor byl řešen jak v řízení před okresním soudem, tak v odvolacím i dovolacím řízení.
Okresní soud dospěl k závěru:
-
Nezletilý V. P. byl vzhledem ke svému věku schopen ovládnout své jednání a posoudit jeho následky.
-
Žalovaná (tj. škola), která v té době byla povinna vykonávat nad ním dohled, neprokázala, že by náležitý dohled nezanedbala.
-
Nezletilý a škola odpovídají za škodu podle § 422 občanského zákoníku společně a nerozdílně z jedné poloviny. Za druhou polovinu škody nese odpovědnost organizátor výstavy, který neučinil žádná opatření k tomu, aby návštěvníkům zabránil dotýkat se vystaveného předmětu.
-
Tržní cena vázy ke dni poškození činila 1 600 000 Kč, zůstatková hodnota nepoškozených částí vázy 60 000 Kč. Škole soud uložil zaplatit celkem 770 000 Kč.
Krajský soud v odvolacím řízení konstatoval:
-
Na základě odborných vyjádření některých muzeí zjistil, že z hlediska zabezpečení před poškozením byla váza vystavována obvyklým způsobem a organizátor výstavy tím neporušil právní předpisy ani doporučení muzejních asociací.
-
Stejně jako okresní soud dovodil, že nezletilý odpovídá za vzniklou škodu podle § 422 občanského zákoníku společně a nerozdílně se žalovanou školou, jež byla povinna vykonávat nad ním dohled po dobu lyžařského výcviku a která se odpovědnosti nezprostila.
-
S ohledem na výsledky odborných vyjádření dospěl k závěru, že organizátor výstavy a vypůjčitel vázy za způsobenou škodu neodpovídá, neboť při její instalaci a v průběhu organizace výstavy neporušil povinnost chránit vypůjčenou věc před poškozením, ztrátou či zničením.
-
Žalovaná proto jako subjekt solidárně zavázaný s přímým škůdcem (tehdy nezletilým V. P.) má povinnost nahradit poškozenému žalobci škodu v plné výši.
-
Žalované uložil povinnost zaplatit žalobci dalších 724 000 Kč a rozhodl o náhradě nákladů řízení před soudy obou stupňů.
Proti rozsudku krajského soudu podala žalovaná škola dovolání k Nejvyššímu soudu. V dovolání mimo jiné uvedla, že dovozuje, že náležitý dohled nad nezletilým žákem nezanedbala, neboť exkurze se zúčastnil dostatečný počet pedagogů, nezletilý poškodil vystavený exponát, až když se ujistil, že ho nikdo nesleduje, a jednal v rozporu s předchozími pokyny pedagogů i jeho spolužáků. Nejvyšší soud uvedl:
-
Právní posouzení odpovědnosti žalované podle ustanovení § 422 odst. 1, 2 občanského zákoníku společně a nerozdílně s nezletilcem, který v době, kdy škola byla povinna nad ním vykonávat dohled, svým nevhodným chováním způsobil škodu rozbitím vázy při prohlídce muzea, je zcela správné a odpovídá zjištěnému skutkovému stavu, včetně závěru o tom, že škola se odpovědnosti nezprostila.
-
Jestliže tehdy nezletilý žák se již v minulosti dopouštěl závadného chování ve škole a byla mu opakovaně udělena třídní důtka, je jednoznačné, že právě s ohledem na jeho vlastnosti a sklony a na jeho dosavadní chování vyžadoval vyšší míru dozoru, kontroly a výchovného vedení, a to i při organizované mimoškolní činnosti.
-
Rozsudek krajského (odvolacího) soudu je z hlediska námitek v dovolání správný. Dovolání školy se zamítá.
Solidární odpovědnost přímého škůdce a školy za způsobenou škodu
Protože žák rozbil vázu v roce 2001, použili soudy ustanovení § 422 odst. 1 a 2 tehdy platného občanského zákoníku:
(1) Nezletilý nebo ten, kdo je stižen duševní poruchou, odpovídá za škodu jím způsobenou, je-li schopen ovládnout své jednání a posoudit jeho následky; společně a nerozdílně s ním odpovídá, kdo je povinen vykonávat nad ním dohled. Není-li ten, kdo způsobí škodu, pro nezletilost nebo pro duševní poruchu schopen ovládnout své jednání nebo posoudit jeho následky, odpovídá za škodu ten, kdo je povinen vykonávat nad ním dohled.
(2) Kdo je povinen vykonávat dohled, zprostí se odpovědnosti, jestliže prokáže, že náležitý dohled nezanedbal.
V příkladu je několikrát zdůrazněno, že škola neprokázala, že náležitý dohled nezanedbala. Argumentace školy založená na tom, že škodu záměrně způsobil žák, který byl již v minulosti sankcionován třídní důtkou, pouze potvrdila tento závěr soudu - i když škola věděla, že se exkurze účastní takový „problémový“ žák, nevyvinula ve vztahu k němu vyšší míru dozoru, kontroly a výchovného vedení.
Slovy „společně a nerozdílně“ se rozumí povinnost nahradit škodu ve smyslu principu „jeden za všechny a všichni za jednoho“. Poškozený může požadovat celé plnění nebo jeho libovolnou část na škůdci, na osobě, která zanedbala náležitý dohled, nebo na obou zároveň. Poškozenému se tak při povinnosti nahradit mu škodu společně a nerozdílně zvyšuje pravděpodobnost skutečné satisfakce vzniklé škody, jelikož může svůj nárok uplatnit vůči více subjektům.
V daném případě krajský soud rozhodl a Nejvyšší soud potvrdil, že škola odpovídá poškozenému za vzniklou škodu společně a nerozdílně s nezletilým žákem. Vzhledem k tomu, že žaloba byla podána pouze vůči škole, byla škole uložena povinnost nahradit škodu v plné výši2) (což nebrání škole vymáhat zaplacenou škodu po žákovi, jako přímém škůdci, ale to již nebylo předmětem daného soudního řízení).
Pokud by soud o podobném případu rozhodoval nyní, použil by ustanovení § 2921 nového občanského zákoníku. Toto ustanovení již předpoklad zanedbání dohledu neobsahuje. Poškozený naopak musí sám prokázat, že škola náležitý dohled zanedbala.
Škoda způsobená zletilým žákem
V množství informací o solidární odpovědnosti přímého škůdce a školy je nutné zdůraznit situaci, kdy škola společně a nerozdílně se škůdcem škodu nehradí.
Jestliže je žák zletilý, nebo je nezletilý, ale nabyl plné svéprávnosti (sňatkem nebo tzv. emancipací), hradí jím způsobenou škodu pouze tento žák.
Další aspekty: Komu způsobil žák škodu? Je škůdcem žák základní školy, nebo žák střední školy?
Představme si, že žák základní školy nebo žák střední školy (který je nezletilý a nenabyl plné svéprávnosti), nad kterým vykonává škola dohled, způsobí újmu (na zdraví) nebo škodu (na majetku). Jestliže způsobí újmu nebo škodu osobě odlišné od školy (např. rozbije výklad obchodu), a poškozený prokáže, že škola zanedbala náležitý dohled, pak společně a nerozdílně se škůdcem nahradí škodu i škola, která nad žákem zanedbala dohled.
V případě, že žák základní školy způsobí škodu škole a současně škola zanedbá nad žákem dohled, bude třeba v každém jednotlivém případě v souladu s ustanovením § 2918 občanského zákoníku posoudit, do jaké míry vznikla škoda nebo se zvětšila z důvodů přičitatelných poškozenému, tedy škole. Jestliže by byl podíl školy na vzniku škody jen zanedbatelný (tedy např. zanedbání dohledu mělo minimální vliv na vznik škody), tak by zůstala povinnost k náhradě škody výlučně na straně žáka (respektive jeho zákonných zástupců podle ustanovení § 2921 občanského zákoníku). Pokud naopak v důsledku zanedbání dohledu podíl školy (tj. poškozeného) na vzniku škody nebo zvětšení škody není zanedbatelný, povinnost škůdce (tj. žáka základní školy) nahradit škodu se poměrně sníží.
Explicitně je pak upravena situace, kdy škodu způsobí škole žák střední školy, konzervatoře.
§ 391 odst. 1 zákoníku práce
Žáci střední školy, konzervatoře a jazykové školy s právem státní jazykové zkoušky nebo studenti vyšší odborné školy odpovídají právnické osobě vykonávající činnost dané školy nebo školského zařízení nebo právnické nebo fyzické osobě, na jejíchž pracovištích se uskutečňuje praktické vyučování, za škodu, kterou jí způsobili při teoretickém nebo praktickém vyučování anebo v přímé souvislosti s ním. Pokud ke škodě došlo při výchově mimo vyučování ve školském zařízení nebo v přímé souvislosti s ní, odpovídají žáci nebo studenti za škodu právnické osobě vykonávající činnost tohoto školského zařízení.
Bez ohledu na to, zda je žák střední školy zletilý nebo nezletilý, odpovídá škole nebo právnické či fyzické osobě, na jejichž pracovišti se uskutečňuje praktické vyučování, za způsobenou škodu. Stejně tak uvedený žák odpovídá za škodu způsobenou škole nebo právnické či fyzické osobě, na jejichž pracovišti se uskutečňuje praktické vyučování.
Jednoduše řečeno, v případě, že žák střední školy způsobí škodu škole, pak odpovídá škole za způsobenou škodu a musí nahradit škodu v plné výši. Nicméně i v tomto případě je možné aplikovat ustanovení § 2918 občanského zákoníku o spoluzavinění samotného poškozeného. Pokud by se tedy jednalo o škodu, kterou způsobil žák střední školy (který je nezletilý a nenabyl plné svéprávnosti), a škola nad ním zanedbala dohled, tak by toto zanedbání mohlo být posouzeno jako spoluzavinění ze strany školy. V takovém případě by došlo k poměrnému snížení povinnosti žáka, jako škůdce, nahradit škodu, a to právě v tom poměru, v jakém je vznik škody přičitatelný škole. Takový poměr není možné obecně stanovit a bude vždy závislý na okolnostech konkrétního případu.
Stejné pravidlo se uplatní, jestliže žák střední školy způsobí škodu fyzické nebo právnické osobě, na jejichž pracovištích se uskutečňuje praktické vyučování. Může se např. stát, že žák střední školy poškodí v nemocnici, ve které se uskutečňuje praktické vyučování, drahý přístroj. Uvedený žák střední školy není v pracovněprávním vztahu k fyzické nebo právnické osobě, na jejímž pracovišti se uskutečňuje praktické vyučování. Proto se na náhradu škody způsobenou žákem střední školy nevztahuje určitý finanční limit, jak je tomu např. v případě škody, kterou způsobí zaměstnanec zaměstnavateli.3) Z tohoto důvodu lze jednoznačně doporučit, aby se subjekty, na jejichž pracovištích se uskutečňuje praktické vyučování (např. restaurace, zdravotnická zařízení apod.), pro takové případy pojistily. Stejně tak lze doporučit, aby byl pro způsobení takové škody pojištěn žák střední školy.4)
Jako jinou variantu škody způsobené žákem střední školy při praktickém vyučování si můžeme představit „manko“, které způsobí žák, který při praktickém vyučování na poště manipuluje s penězi. Také v tomto případě platí, že žák střední školy je povinen nahradit způsobenou škodu v plné výši a nevztahuje se na něj určitý finanční limit omezující výši náhrady škody. Dále je vhodné zdůraznit, že s takovým žákem střední školy nelze uzavřít dohodu o odpovědnosti k ochraně hodnot svěřených zaměstnanci k vyúčtování dle § 252 zákoníku práce. Důvod opět spočívá v tom, že uvedený žák školy není zaměstnancem fyzické nebo právnické osoby, na jejímž pracovišti se uskutečňuje praktické vyučování.
V reálném životě pak může dojít pochopitelně i k situacím, kdy sice dojde ke vzniku škody, ale předpoklady pro vznik odpovědnosti za škodu nebudou dány ani u žáka, ani u školy, jakožto subjektu vykonávajícího dohled. Například žák v hodině tělocviku standardním způsobem používá florbalovou hůl, která se při hře zlomí v důsledku skryté vady výrobku a v důsledku zlomení hole dojde k poškození parket v tělocvičně. V takovém případě nedošlo ani ze strany žáka (který hůl používal při hře běžným způsobem), ani ze strany školy (která skrytou vadu výrobku neměla možnost odhalit) k žádnému porušení povinnosti, a tedy ani jeden subjekt za takto vzniklou škodu neodpovídá. Jedná se tedy o vznik škody tzv. náhodou (byť v tomto konkrétním případě by přicházela v úvahu např. odpovědnost výrobce florbalové hole), přičemž pro krytí těchto škod vzniklých náhodou by mělo sloužit pojištění.
ZÁVĚR
-
Jestliže je nezletilý žák, který nenabyl plné svéprávnosti, přímým škůdcem, obecně podle občanského zákoníku platí, že společně a nerozdílně se škůdcem nahradí škodu i ten, kdo nad ním zanedbal náležitý dohled (tj. škola). Není-li škůdce povinen k náhradě, nahradí poškozenému škodu ten, kdo nad škůdcem zanedbal dohled.
-
V případě, že je žák zletilý, nebo je nezletilý, ale nabyl plné svéprávnosti, hradí jím způsobenou škodu pouze tento žák.
-
Jestliže žák základní školy způsobí škodu škole, bude třeba posoudit, zda na škodě nese spoluzavinění i samotná škola (např. právě zanedbaným dohledem), a v takovém případě se škoda poměrně sníží.
-
Speciální právní úpravu obsahuje zákoník práce, podle kterého žák střední školy odpovídá škole, právnické nebo fyzické osobě, na jejíchž pracovištích se uskutečňuje praktické vyučování, za škodu, kterou jí způsobil při teoretickém nebo praktickém vyučování anebo v přímé souvislosti s ním
-
Vyloučit nelze ani vznik škody náhodou, tedy bez odpovědnosti školy i žáka.
1 V tomto článku je vyjádřen právní názor jeho autorů. V případě sporu, včetně soudního řízení týkajícího se konkrétní věci, mohou být stanoviska a závěry třetích stran včetně soudu odlišná od těch, která jsou námi v tomto článku prezentovaná.
2 Soud nemůže uložit povinnost osobě, která není účastníkem řízení. V daném případě nezletilý žák nebyl účastníkem řízení, a soud mu proto nemohl uložit povinnost nahradit škodu.
3 Dle § 257 odst. 1 zákoníku práce výše požadované náhrady škody způsobené z nedbalosti nesmí přesáhnout u jednotlivého zaměstnance částku rovnající se čtyř a půlnásobku jeho průměrného měsíčního výdělku před porušením povinnosti, kterým způsobil škodu. Toto omezení neplatí, byla-li škoda způsobena úmyslně, v opilosti nebo po zneužití jiných návykových látek.
4 Od situace, kdy žák způsobí škodu fyzické nebo právnické osobě, na jejímž pracovišti se uskutečňuje praktické vyučování, je nutné odlišit újmu nebo škodu způsobenou žákem střední školy při praktickém vyučování třetí osobě - např. pacientovi ve zdravotnickém zařízení. V tomto případě je za újmu nebo škodu způsobenou třetí osobě odpovědná fyzická nebo právnická osoba, na jejímž pracovišti probíhá praktické vyučování (např. zdravotnické zařízení), která je pro případy takové újmy nebo škody pojištěna.