Jsme při reformách školství opravdu nepoučitelní?

Vydáno: 11 minut čtení

Je-li možné stručně shrnout podstatu současných problémů našeho školství, a proto potřebu systémových reforem, pak to jsou diskontinuita strategického řízení a dlouhodobé podfinancování.

Jsme při reformách školství opravdu nepoučitelní?
PaedDr.
Tomáš
Bouda
Centrum dalšího vzdělávání při PedF OU
Jeví se, že je to klíčovým aktérům vzdělávací politiky zřejmé a občas i chtějí napravovat. O financování se diskutuje široce, proto jen krátce: Tento hlavní nástroj vzdělávací politiky opět není k dispozici v potřebné míře, protože převažují snahy primárně nacházet vnitřní finanční zdroje, efektivizovat. Sám o sobě je tento trend jistě prospěšný
,
v souvislostech již ne. Zakrýváto podstatné – zvyšovat procento HDP na vzdělávání alespoň do průměru zemí EU, lépe OECD, ještě lépe nad tento průměr. Dopad výstižně komentuje Daniel Münich (Novinky 3. 11. 2023): „…dokud budou školské výdaje trvalou součástí
konsolidace
veřejných rozpočtů, můžeme na vizi Česka